Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
MGCCs tekniska reglementesförslag
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
35470 besök totalt
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755


Trådstartare
MGCCs tekniska reglementesförslag

MGCCs tekniska reglementesförslag och lite till

finns nu utlagt på www.mgcc.nu , KM, reglemente

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Det jag tycket var lite synd var att man inte fick plocka ur passagerar-stolen i MGCC serien.
För oss som ibland tar R-däcken med oss i bilen hade det passat fint.

Vet någon motivet till att man vill behålla den i MGCC ?

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



Nya reglementet MGCC

splitter? Vågar fråga trots att man blir betraktad som byfåne av vissa.

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Re: Nya reglementet MGCC

easec skrev:
splitter? Vågar fråga trots att man blir betraktad som byfåne av vissa.
Kan defineras på många olika sätt tydligen.
Allt från vadsomhelst plant som monteras på undersidan spoilern till en som sticker en meter ut från fronten.

Vill man vara rimligt (inte min uppgift att vara det) skulle man kunna acceptera en plan undersida på frontspoilern som inte sticker utanför bilens siluett uppifrån.
Men det beror ju lite på vad man vill uppnå (orginallika bilar(dvs rejsa lite lätt med pendlarsportvagnen), slippa snubbla över dem i depån (fotledsbrott vid långsam påkörning), slippa få en stadig plyfaskiva flygande in i depån (om den lossnar på rakan), ...)

Det är upp till MGCC att göra vad de vill med tolkningar av reglementet. Jag har skickat in mina frågor och försökt dra dem lite till sin spets (mest om besiktningskrav på helbilsgodkända bilar). Vi får väl se om det blir nån diskussion den 20e.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



Re: Nya reglementet MGCC

Niklas Falk skrev:
easec skrev:
splitter? Vågar fråga trots att man blir betraktad som byfåne av vissa.
Kan defineras på många olika sätt tydligen.
Allt från vadsomhelst plant som monteras på undersidan spoilern till en som sticker en meter ut från fronten.

Vill man vara rimligt (inte min uppgift att vara det) skulle man kunna acceptera en plan undersida på frontspoilern som inte sticker utanför bilens siluett uppifrån.
Men det beror ju lite på vad man vill uppnå (orginallika bilar(dvs rejsa lite lätt med pendlarsportvagnen), slippa snubbla över dem i depån (fotledsbrott vid långsam påkörning), slippa få en stadig plyfaskiva flygande in i depån (om den lossnar på rakan), ...)

Det är upp till MGCC att göra vad de vill med tolkningar av reglementet. Jag har skickat in mina frågor och försökt dra dem lite till sin spets (mest om besiktningskrav på helbilsgodkända bilar). Vi får väl se om det blir nån diskussion den 20e.


Frågan är om det blir några deltagare på mötet, överhuvudtaget.

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4851



Re:

Josen skrev:
Det jag tycket var lite synd var att man inte fick plocka ur passagerar-stolen i MGCC serien.
För oss som ibland tar R-däcken med oss i bilen hade det passat fint.

Vet någon motivet till att man vill behålla den i MGCC ?


Det står inget om att man inte får ha annan (en lättare, väldigt minimalistisk?) passagerarstol istället för originalstol, eller?

_________________
Andreas Östrin
Sportbilslös men inte rådlös
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1755


Trådstartare
Passagerarstol

Hej

Har hänt att en tävlande i någon serie monterade en passagerarstol från ett dockhus

Fick han den godkänd??

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



6.8 AERODYNAMISKA ANORDNINGAR
Vingar och diffusor får ej eftermonteras.

Vad menas med vinge, är det en spoiler som medger att luft kan passeras under?

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Re:

easec skrev:
6.8 AERODYNAMISKA ANORDNINGAR
Vingar och diffusor får ej eftermonteras.

Vad menas med vinge, är det en spoiler som medger att luft kan passeras under?
I SPVM Roadsport står det definerat som grunka där det passerar luft mellan den och karossen.
"Eftermonteras" är roligare att definera...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Det var ju inget direkt överskrivet reglemente. En sak är jag dock 150% saker på, min bil kommer aldrig att rulla i Roadsport igen (varken med MGCC eller SPVM). Synd och tråkigt, hade varit kul att vara med på SSM nån gång och MGCCs Höstrace kommer jag att sakna.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



Re:

Niklas Falk skrev:
easec skrev:
6.8 AERODYNAMISKA ANORDNINGAR
Vingar och diffusor får ej eftermonteras.

Vad menas med vinge, är det en spoiler som medger att luft kan passeras under?
I SPVM Roadsport står det definerat som grunka där det passerar luft mellan den och karossen.
"Eftermonteras" är roligare att definera...


Är det något spm inte är "byggt" på karossen och monterat av fabrik i efterhand, kanske.

De som skriver reglementet har en framtid som avtalsskrivare alt lagskrivare, helt klart.

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Re:

easec skrev:
De som skriver reglementet har en framtid som avtalsskrivare alt lagskrivare, helt klart.
Det tycker jag inte, det är ju fullt av tolkningslägen och kryphål, det saknas dokumenterade förarbeten och prejudikat att luta sig mot...

Jag hade en tanke en gång på att vända på reglementet och beskriva allt som var tillåtet att ändra och strunta i om det skulle passera SBP eller inte. Det skulle ju göra att man kunde använda tolkningsregeln "om det inte står är det inte tillåtet" (dessutom göra det fritt fram för nyare bilar).
Att fordonet fortfarande skulle vara besiktat och skattat är ju naturligt men det går ju inte att luta sig på en stickprovstest som SBP för ett tävligsreglemente (dvs tävlingsledningen struntar i om bilen skulle klara en flygande besiktning i tävlingsskick).
Men det skulle krävas mycket jobb för att få till en sån text (dessutom ett antal vändor till olika tekniker för att kontrollera hur det slår på olika bilmodeller som man inte vill straffa ut). Men det är väl egenterligen bara de delar där det står "fritt om godkänt av SBP"...

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2638



Äh, jag tycker inte det är så stor sak det här...
Jag bygger min bil för Michelin Porsche Challenge, med vinge och frontläpp.

Tänkte försöka åka lite med MGCC också och då är det väl bara att acceptera att:
1) Bilens effekt räknas upp med 15% (Motor+ABS+Däckprofil)
2) Jag får montera bort "eftermonterade aerodynamiska anordningar".
3) om jag ska ta en pallplats i något race i Roadsport B, får jag bromsa mindre och gasa mer.

_________________
--
Citera
Utzon
Partille
Här sen Feb 2003
Inlägg: 212



"För roadsport ska registreringsbevis, senaste besiktningsprotokoll och skattekvitto uppvisas vid besiktning."

Mitt "senaste" är från 2004, det måste väl gå bra?

Jag undrar om man kan vara välkommen att köra MGCCs höstrace utom tävlan om man t.ex. inte har passagerarstol?
Jag tycker att det är en trevlig tillställning och bryr mig inte alls om några poäng och sånt.

_________________
Peter Utzon
www.utzon.se
Citera
DoHC
Bjärred
Här sen Apr 2005
Inlägg: 106



Någon som vet vad följande innebär:
"Övrigt Ansvariga för MGCC:s klubbmästerskap äger rätt att efter skriftlig ansökan ge tillåtelse för andra bilar än vad som anges i resp. klassdefinition att deltaga. Regeltolkning göres av MGCC:s regelkommitté.". Kan andra bilar, än dom som MGCC tidigare godkänt, få vara med på KM?

_________________
Christian Almström
Alfa Romeo Bertone 2000 1973
Ford Escort RS 2000 Mk1 1975
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



Re:

Utzon skrev:
"För roadsport ska registreringsbevis, senaste besiktningsprotokoll och skattekvitto uppvisas vid besiktning."

Mitt "senaste" är från 2004, det måste väl gå bra?

Jag undrar om man kan vara välkommen att köra MGCCs höstrace utom tävlan om man t.ex. inte har passagerarstol?
Jag tycker att det är en trevlig tillställning och bryr mig inte alls om några poäng och sånt.


Besiktningsprotokollet skall vara u.a dessutom.

6.2 Tillåtna modifieringar och övriga regler
Bilen ska vid tävlingstillfället vara i sådant skick att den kan gå igenom en kontrollbesiktning hos
Svensk Bilprovning utan anmärkning.


/Mats

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



"kan" gå igenom...
Du kan byta ut "kan" mot bedöms av tävlingsledningen vara sannolik att kunna och det har samma betydelse.
Detta om man skall vara lite cynisk, då, kanske
ABSB gör ju symptombesiktning, inte en komplett komponentvalidering mot registreringshandlingar.
Det gör de förresten inte ens vid regbesiktning...

Men eftersom protokollen från ABSB har ändrats genom åren så vet jag inte hur "bra att veta" anmärkningar skall hanteras.
Hur hanterades "Ettor" förr? Fick man åka in och ombesikta då för att få ett blankt protokoll?
Aktuellt ordinarie skattemärke är ju svårt att få om det inte finns en aktuell godkänd besiktning så det märket borde väl räcka som krav...

Tolkningsrätten är det väl ingen som tvivlar på vart den ligger iaf.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



Re:

Niklas Falk skrev:
"kan" gå igenom...
Du kan byta ut "kan" mot bedöms av tävlingsledningen vara sannolik att kunna och det har samma betydelse.
Detta om man skall vara lite cynisk, då, kanske
ABSB gör ju symptombesiktning, inte en komplett komponentvalidering mot registreringshandlingar.
Det gör de förresten inte ens vid regbesiktning...

Men eftersom protokollen från ABSB har ändrats genom åren så vet jag inte hur "bra att veta" anmärkningar skall hanteras.
Hur hanterades "Ettor" förr? Fick man åka in och ombesikta då för att få ett blankt protokoll?
Aktuellt ordinarie skattemärke är ju svårt att få om det inte finns en aktuell godkänd besiktning...


Är en bra att veta anmärkning riktig anmärkning? "Du bör titta på detta, idag ser det bra ut, men innan nästa besiktning får du fixa till det".

Texten Utan anmärkning borde plockas bort. På min gamla Volvo finns ett aktuellt ordinarie skattmärke (skatt inbetald), men jag har körförbud på den eftersom den inte är besiktigad inom ordinare tid. Givitvis körs inte bilen, annat än till besiktningsstationen, när det är dags.

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
patand
Tystberga
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1908



Re:

Utzon skrev:
"För roadsport ska registreringsbevis, senaste besiktningsprotokoll och skattekvitto uppvisas vid besiktning."

Mitt "senaste" är från 2004, det måste väl gå bra?

Jag undrar om man kan vara välkommen att köra MGCCs höstrace utom tävlan om man t.ex. inte har passagerarstol?
Jag tycker att det är en trevlig tillställning och bryr mig inte alls om några poäng och sånt.


Det förutsätter jag! Jag vill ju se dig och din räser på höstracet Peter! thumbs up

Förresten, blir det 928an då? 931an är ju kanske såld vid det laget...

_________________
Patrik Andrén http://patandracing.se
Sponsorer: www.utzon.se, www.blommenhof.se
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20251



Re:

easec skrev:
Är en bra att veta anmärkning riktig anmärkning? "Du bör titta på detta, idag ser det bra ut, men innan nästa besiktning får du fixa till det".

Texten Utan anmärkning borde plockas bort. På min gamla Volvo finns ett aktuellt ordinarie skattmärke (skatt inbetald), men jag har körförbud på den eftersom den inte är besiktigad inom ordinare tid. Givitvis körs inte bilen, annat än till besiktningsstationen, när det är dags.
Bra att veta fanns iaf för några år sen och då stod det på pappret. Det gav ju inte ombesiktning (dvs ungefär som Ettorna förr).
Sen finns ju muntliga påpekanden (som andra besiktare skulle skrivit in...).

Jag brukar inte få skattelappen förrän besiktningen är gjord och nuffran på skattelappen är ju normalt den månad som som ligger efter besiktningsmånaderna (dvs första månad med automatiskt körförbud). Så hur du kan ha aktuell skattelapp och automatiskt körförbud har jag svårt att få logik i.

Men det finns ju mellanfall där man har betald skatt och får anmärkning tidigt i besiktningsmånaderna (tex skattat maj ut (6a på skattelappen (dvs 3a som sistasiffra i regnummer)), men besiktade med anmärkning i april, ska du få starta i KM1?).

"Skattad och besiktad" (SOB) är kort och kärnfullt (om man slipper snubbla in sig i vilken skatt och besiktad av vilken orgnisation)

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
easec
Skåne
Här sen Sep 2004
Inlägg: 1383



Det trodde jag oxså, men volvo:n gick ut siste december och skattelappen kom i mitten av januari och betaldes idag.

_________________
Mats Johannesson

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt.
http://easec.blogspot.com/
Citera
Allmänt banåkaforum
MGCCs tekniska reglementesförslag
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
35470 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande