| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Vilka däck blir det banåka med i år?
|
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (11871 totalt) |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Vilka däck kommer du köra bana/slalom/racing med i år? Jag körde Dunlops Direzza förra och förrförra året och det var verkligen superbt fäste men lite högt slitage med min tunga bil o ett snäpp för mjukt (borde kört hard och inte medium). Tidigare har jag kört Bridgestone RE540S, PZero Corsa, PZero C, Dunlop Super Sport Race m.m. Vissa däck passar ju bättre på lättare bilar o andra på tyngre, och sen kommer ju även personliga preferenser på hur man vill kompromissa mellan grepp, slitstyrka, skärpa i feedback, krav på extrema hjulvinklar som man vill slippa osv. Och självklart det gamla hederliga hur illa eller halvokej de funkar på gatan
Vore kul o se hur poppis de olika däckfabrikaten är bland oss bannötare. Hur många kör egentligen bana på det ena eller andra? Fördelningen kanske inte alls är som man tror? (PS: den här tråden ligger i allmäna forumet ett tag, sen så flyttar jag den till däckforumet )
_________________ Magnus Thomé
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Det blir allt till att ta ut det sista av de beg däckstravar som ligger i garaget.
Har ShoppingClio-dimensioner av både Yokkisar och Toyo i travarna.
Skulla iofs vara kul att testa nå't nytt. På Smurfen blir det nog även fortsättningsvis Michelin... Vi får se... |
|
Jag vet faktiskt inte vad jag ska rösta. Två av mina 540 däck är ju nästan helt slut, och det är inte ens bestämmt vad jag ska köra. Så jag får helt enkelt vänta med omröstandet. Lär väl om inte annat ta min blåe och köra slut däcken på nån konbana eller dyl.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
|
Förra säongen var det nästan enbart Kumho V70 - det bästa däcket enl. mig.
Men det blev även Pirelli och Dunlop Super Sport. (Min däcklev. som tidigare hade gott om halvslitna däck i helt rätt dimension har knappt några alls längre. De SLC-team som han tidigare hjälpte har köpt en egen däckmaskin så de kan köra helt slut på däcken.) Denna säsong inleds med Dunlop Super Sport och Bridgestone 540. Men lagom till ringen blir det sannolikt byte till en flång ny uppsättning runt om och då blir det tveklöst Kumho V70 _________________ Mvh/Micke Regnell
|
|
Vill man ha både gatdäck och R-däck från samma leverantör i dimension 335/30-18 så är det inte mycket att välja på...
BTW, någon som testa Hoosiers "R-däck", jag har hört att de är väldigt snabba. _________________ Mikael Kenson Ultima GTR-TT |
|
Jag ska göra mitt bästa för att köra slut på mina Yoko A032'or till att börja med innan det är dags att försöka plåga livet ur A048'orna. Det är inte lätt att vara storkonsument av däck när man kör se7en, trots att jag kör på "soft".
_________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
|
Re:
Det är lättare med en Volvo. Vi kör på Pirelli i år, istället för Toyo R888 som inte gav nåt grepp alls.. _________________ Daniel Steiner |
|
Röstade på Toyo men det kan svänga beroende på om man kommer över något. Ett tag så var jag inne på att beställa från USA Kumho däcken är ganska billiga där.
En märklig sak är det här med dimensioner, tittar man på TireRack:s hemsida så ser man att Michelin Cup däcken finns i betydligt fler dimensioner än vad vi har här, tex 275/40-17, omöjligt att få tag på i Sverige, varför är det så för? _________________ Rehan Mirza |
|
Jag skall köra slut på mina RE540, som fortfarande har en del gummi kvar efter 150 varv på Ringen!!, sen kanske det lutar åt att prova Direzza Hard!? Behöver en ny uppsättning till SportAuto kursen i juni iaf
Eller nån som känner till var man kan köpa bra och Billiga R-däck? och vilka däck kan ni rekommendera till en 968:a? _________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
|
Re:
Toyo ger ju mycket bang for the buck för många.... Hoppas många fler kryssar i vad de tror de kommer köra på i år så vi får bättre bild, just nu 100 st som klickat i
|
|
Re:
Kan du inte ersätta "Maxsport" med "Övriga R-däck" då? Verkar ju inte vara speciellt populärt alternativ i alla fall.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
|
Klickade i "top of the line" gatdäck eftersom det är vad jag vill ha. Riktiga R-däck i 17" finns inte med i min budget tyvärr. Knappt så att gatdäcken finns med heller...
Får väl se vad man får tag på, har ett par beg Eagle F1 liggande, ganska gamla och för smala iofs. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
|
Re:
done
|
|
Eftersom Alfan ser ut att bli pallbockskandidat i år
så slängde jag en röst på "Top-of-the-line gatdäck" eftersom vi kommer köra på nåt liknande i långloppsteamet...
(Reservation för att jag bara är betalande förare och därmed tämligen okunnig. )
/M _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
![]() |
Däck för banåka
|
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (11871 totalt) |