Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Logga YAW - bra eller onödigt?
1, 2   >>
2466 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

Klippt från en annan tråd ang. loggning med Driftbox som även loggar driftvinkel/slipvinkel/YAW (det är väl YAW det heter?) och en billigare box som inte loggar detta men annars gör allt annat lika bra AFAIK.

Supramannen skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Ja, ja ni förstår vad jag menade. Driftbox som driftbox, same same but diffrent som man säger i Thailand. Men visst är det bra att den numera finns i en billigare version utan slipvinkelmätningen. Denna box fanns ju inte tidigare som jag förstått det, utan har nyligen kommit, tyckte Johan nämnde nåt om att den var på G.
oavsett box så kommer den ju Anders till godo, det var väl det jag menade. Gällande de sena nätterna kommer de kanske att öka, även kaffekopparna när varven ska köras i PCn dock(Varning )

Billigare och billigare

Ser inte fördelen med att få poäng för att sladda, jag gillar att se tiden inte sladd vinkel..

Jag misstänker att om jag skulle logga slalomåk så skulle de bli mycket svårtydda om jag inte hade driftvinkel med i loggen eftersom övriga data blir så konstiga om man inte kan se att tex rumpan klivit ut ett steg eller två runt en kon... eller två På bana med en finslipad precisionskörstil (vilket kanske inte är min grej) så kan jag tänka mig att man kan klara sig långt utan detta i loggen eftersom driftvinklarna i så fall blir ganska små och man vet ungefär vad som är var.

Men för mig... jag vet inte

Vad tror ni???

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Logga YAW - bra eller onödigt?

Magnus Thomé skrev:
Klippt från en annan tråd ang. loggning med Driftbox som även loggar driftvinkel/slipvinkel/YAW (det är väl YAW det heter?) och en billigare box som inte loggar detta men annars gör allt annat lika bra AFAIK.

Supramannen skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Ja, ja ni förstår vad jag menade. Driftbox som driftbox, same same but diffrent som man säger i Thailand. Men visst är det bra att den numera finns i en billigare version utan slipvinkelmätningen. Denna box fanns ju inte tidigare som jag förstått det, utan har nyligen kommit, tyckte Johan nämnde nåt om att den var på G.
oavsett box så kommer den ju Anders till godo, det var väl det jag menade. Gällande de sena nätterna kommer de kanske att öka, även kaffekopparna när varven ska köras i PCn dock(Varning )

Billigare och billigare

Ser inte fördelen med att få poäng för att sladda, jag gillar att se tiden inte sladd vinkel..

Jag misstänker att om jag skulle logga slalomåk så skulle de bli mycket svårtydda om jag inte hade driftvinkel med i loggen eftersom övriga data blir så konstiga om man inte kan se att tex rumpan klivit ut ett steg eller två runt en kon... eller två På bana med en finslipad precisionskörstil (vilket kanske inte är min grej) så kan jag tänka mig att man kan klara sig långt utan detta i loggen eftersom driftvinklarna i så fall blir ganska små och man vet ungefär vad som är var.

Men för mig... jag vet inte

Vad tror ni???

Är det några stora pengar i skillnad? Du kommer troligen sakna allting du nu försakar om ungefär ett halvår när du börjat lära dig logga...

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jo, klart man vill ha allt alltid Men jag tänkte inte så mycket på att den var dyrare utan mera kring vilka som har nytta av det, eller inte, egentligen. Jag tror att för mig så är det en viktig parameter att kunna se eftersom jag kör som jag kör. Misstänker att samma gäller Göte för han kör som han kör

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Magnus Thomé skrev:
Jo, klart man vill ha allt alltid Men jag tänkte inte så mycket på att den var dyrare utan mera kring vilka som har nytta av det, eller inte, egentligen. Jag tror att för mig så är det en viktig parameter att kunna se eftersom jag kör som jag kör. Misstänker att samma gäller Göte för han kör som han kör

Efter att hållt på och dataloggat 2hjulingar i snart 4 års tid kan jag bara konstatera att först tycker man att det räcker att se varvtiderna och kanske toppfarten för att sätta rätt drevning. Men när man hållit på och rotat en stund vill man helt plötsligt ha mycket mer signaler, fartskillnad fram/bakhjul bla bla bla. Alla små signaler bygger upp till en helhet som gör att du kan ta din körning vidare.

Du kan prova andra spårval, vissa kurvor kan det med viss förare/bil gå snabbare att gå lite på tvären etc. Utan att logga vet du inte...

Så är det inte alltför blodig priskillnad ta den mer komplexa, du kommer få nytta av det i framtiden.

Här sen Feb 2003

jag som kör med en performance box nu när det är halt saknar faktiskt inte det direkt. vindrutan är nästan där den är oavsätt vinkel egentligen (p-boxen sitter på min vindruta) så istortsätt oavsätt om jag har en stor drift vinkel eller inte så går spårvalet ungefär strax efter framhjulen endå om man inte kör helt onödigt stora driftbvinklar.

kanske att du vill ha en påminnare om att du hade ställ där i den kurvan just den gången eller inte för att kunna se vilket av körsätten som är snabbast men nja, man får ju ingen logg på hur mycket du spinner utan på hur mycket du har i driftvinkel.

prisskillnaden på driftbox (£465 inc VAT) och performance boxen (£311 inc VAT) är relativt stor endå, jag valde p-boxen pga det och pga att jag peronligen är supernöjd med det som redan loggas. spårvals graferna är f-n helt otroliga och helt otroligt exakta när jag kontrollmätt var i förhållande varv mot varv bilen är på decimetern. (!)

mvh C

jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005

Jag har loggat en hel del data och i detalj granskat olika förares (kända som okända) spår/hastighet och slip på ringen, mantorp, gelleråsen m.fl. Klart är att om man inte är intresserad av sitt spår i detalj behöver man inte Yaw-sensorn. OM man nu skulle vara väldigt intresserad av sin körning och ute efter att i d e t a l j granska vad som skiljer två varv emellan trots en differens på bara t.ex. 0,2 sekunder, ja då måste man ha en DriftBox. Det kan vara knepigt att minnas 20 30 40 varv i detalj under en dag när man granskar datan två-tre dagar senare. Vidare har vi haft Drift-lådor inkopplade under race vilket visat sig värdefullt då det alltid finns två uppfattningar om incidenter.

Jag har massor med data jag kan maila till dem som vill se skillnad på ett tight- och ett mer lössläppt varv på ex. Mantorp. Pyttesladd ut ur kurvor leder ovillkorligen till lägre slutfart på raksträckan.

Tror dessutom prisskillnaden upplevs som större än vad den egentligen är då det ingår fler kablar, minneskort osv i DriftBox gentemot PB. Vet inte vad priserna landar på i Sverige men tidigare har de legat på 6495.- resp 4795.- = 1 700.- för yaw-sensor, minneskort, usbsladd och nätagg (har jag för mig).

Jag har också talat med RaceLogic ang namnet "DriftBox" och det är lite olyckligt då det låter som om den bara är till för inbitna däcksvärmare. T.ex. PerformanceBox Pro vore ett mer passande namn. Båda två är hursomhaver ruggit kompetenta lådor.

Här sen Feb 2003

ja, då kanske det beror på vart man lägger ribban då.

minneskort på 128mb ingår i P-box

cigguttags adapter för begguttag köpte jag ppå classe o för 60 spänn och Usb kabeln hade jag redan.

men jag förstår vad du menar, fast så galen e iallafall inte jag. det räcker med att jag kommer ha med mig laptopp på träffarna för att se spårvalen, redan det är galet i vissas ögon.

mvh C

Supramannen

Här sen Feb 2003

Finns 2 versioner av pboxen 01 och 02 för dom som vill ha en usb sladd i kartongen

Båda lådorna är gryma men som sag tjag behöver inga poäng på mina uppställ..

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jo... det är ju helt klart en slant. Men å andra sidan vad går inte bara bensin, däck, belägg på en enda säsong.... Hade det varit jättebilligt och ett lätt beslut hade jag garanterat haft en redan för flera år sen

Här sen Feb 2003

Re:

Magnus Thomé skrev:
Jo... det är ju helt klart en slant. Men å andra sidan vad går inte bara bensin, däck, belägg på en enda säsong.... Hade det varit jättebilligt och ett lätt beslut hade jag garanterat haft en redan för flera år sen

Jag rekomderar Performace boxen allefall, jag har en över om du är sugen

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Magnus, klart du ska ha driftmode. Håller jag inte min bil i högre fart samt mer driftvinkel än dig runt gelleråsen, ja då betalar jag mellanskilnaden för dig på din box(den dyrare) Game on! thumbs up
10 April?

stockholm
Här sen Maj 2004

Klippte in denna oxå, passar ju bättre här än i Anders CSL tråd thumbs up
Göte RS6 Sjögren skrev:
Supramannen skrev:
Jag känner om det släpper men med din CSL kanske du inte gör det, just ja du har ju massa elektonik som gör dig till en bra förare..

Nej skönt med performace box att slippa betalla för massa krafs... vi kan jämföra tider medan Göte sitter och jämför poängen han fick på sin drift runt banan

Ehh, tror nog att alla känner om det släpper Har liksom inte med det att göra, känner eller inte, klart man känner, men KUL att få en bekräftelse på sin egen känsla via boxens drift nål, vad man känner är inte alltid vad boxen känner. Ett optimalt varv ligger nålen vid 0 grader hela vägen runt. Kul kvitto förutom känslan då, att man kört med driftnålen runt 0 grader varvet runt, när man kör i PC. Inget du tänkte på förstår jag, har du ens kört dina varv i PCn?.

Kör aldrig med elektronik på då jag är på banor, helt av, funkar inte heller med track mode ESP på, helt av, går liksom inte fort då, inte heller kan man drifta trodde du visste. Den som säger att man visst kan drifta med track mode esp, vet inte vad större driftangel är.
Dina tider är väl i övrigt inget att jämföra med. 1.37 runt gotland med GT2

Här sen Feb 2003

Passar bättre här jag förutom sakfelen..

1,32 om jag får be

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Re:

Supramannen skrev:

1,32 om jag får be

Hi, hi, ok låt gå, men med en GT2 ska du väl va under 1.30? Stefan Höfläkt i sin GT3 MK 1(360hk) kör väl 1.30 om jag inte missminer mig?

Här sen Feb 2003

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Supramannen skrev:

1,32 om jag får be

Hi, hi, ok låt gå, men med en GT2 ska du väl va under 1.30? Stefan Höfläkt i sin GT3 MK 1(360hk) kör väl 1.30 om jag inte missminer mig?

Inget jag vet om...snabbaste jag vet om är ett par 996or porschar med r däck runt 1,30 men dit ska jag med i sommar har jag tänk..har bara kört där 2 gånger med min gt2a så jag lär mig ännu...den 27 april är planen att va under 1,30 om det går som jag vill

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Re:

Supramannen skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Supramannen skrev:

1,32 om jag får be

Inget jag vet om...snabbaste jag vet om är ett par 996or porschar med r däck runt 1,30 men dit ska jag med i sommar har jag tänk..har bara kört där 2 gånger med min gt2a så jag lär mig ännu...den 27 april är planen att va under 1,30 om det går som jag vill

OK, 1.32 körde du det på gatdäck?
Ska försöka hänga med er, alltid kul att köra med lite nya ansikten än man brukar. Jag sikar väl oxå på 1.30 då , så får vi ser vart vi hamnar(kul med driftbox )

Stockholm
Här sen Jul 2005

Sub 1.30, 1.32, 1.37 eller 2 min... Glöm i alla fall inte boxarna så Ni har "bevis".
Då kan vi dessutom göra en overlay på era båda varv o VERKLIGEN jämföra

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Magnus, klart du ska ha driftmode. Håller jag inte min bil i högre fart samt mer driftvinkel än dig runt gelleråsen, ja då betalar jag mellanskilnaden för dig på din box(den dyrare) Game on! thumbs up
10 April?

Jag borde verkligen hänga på den 10'e!

stockholm
Här sen Maj 2004

Re:

Magnus Thomé skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
10 April?

Jag borde verkligen hänga på den 10'e!

Ja, klart du borde du är en god förare oxå, så det slutar väl med att jag får betala mellanskillnaden på din box Jag menar nämligen det jag sa. Har du högre fart under din drift tillsammans med mer vinkel än mig så betalar jag din Yaw-sensorn thumbs up Jag väljer kurvan där detta gäller, enda villkoret från mig!
Nåväl detta kan vi prata om, enda jag inte kör mot dig är kort slalom

Här sen Feb 2003

Re:

jbergin skrev:
Sub 1.30, 1.32, 1.37 eller 2 min... Glöm i alla fall inte boxarna så Ni har "bevis".
Då kan vi dessutom göra en overlay på era båda varv o VERKLIGEN jämföra

Själklart

Jag hade riktig laptimer när jag körde det, och jag had een CSL i hasorna som kom lite efter hela tiden..

Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

Göte RS6 Sjögren skrev:
Supramannen skrev:
Göte RS6 Sjögren skrev:
Supramannen skrev:

1,32 om jag får be

OK, 1.32 körde du det på gatdäck?
Ska försöka hänga med er, alltid kul att köra med lite nya ansikten än man brukar. Jag sikar väl oxå på 1.30 då , så får vi ser vart vi hamnar(kul med driftbox )

Skulle va skit kul om du följde med...

Ja 1,32 på Yokoha 048R R däck första gången på R däck i oktober när det va blöt hela dagen och torkade upp sakta men säkert...had een trasig slang till en blow off ventil så jag saknade endel HK med så jag är rätt säker på att det kommer gå fortare, mycket fortare..

Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
2466 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande