Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tips på en bil som klarar det mesta?
1, 2   >>
5936 besök totalt
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006

Trådstartare

Bilbytardjävulen har börjat terrorisera mig igen och jag funderar på att ersätta min nuvarande
racerskolskjuts (Fiesta ST 2005, se biltråd för mer info) med något som uppfyller nedan kriterier (listan i prio ordning)

* 4 dörrar (Skolbarn fram + en barnstol bak va inte nån hit i Fiestan..)
* En storlek större (Small -> Medium)
* Lite mer "motorvägskomfort" (Fiestan surrar i 4000 varv på 110 väg och studsar runt..)
* Måste klara året om körning utan problem
* Driftsäker (Starta varje morgon)
* Krocksäker
* Klara en resa till/från/runt på bana (inte främmade för mindre moddning)
* Någotsånär ekonomisk.. (sist på listan :-)

Bilar jag funderat på:

- Golf GTI (Lite Större, säkrare och starkare och den går att få med 4 dörrar men hur går den på bana/slalom, någon vet?)

- Golf R32 (Senaste eller Mk4). Förutom vanliga Golfen har denna 4-krafs och ett underbart ljud men svindyr och så drog bilen jag provade 2,2 liter milen enl. färddatorn)

- Subaru Impreza (Förra mod). WRX STi tror jag den modellen heter som jag tänker på. Tror iofs den inte är varken krocksäker eller mer komfortabel.

- Audi RS4 (Förra mod med turbo). Har inte provat denna eller åkt med men har alltid gillat Audis prestanda modeller.

- BMW 330 (Förra mod.. Exx vad den nu heter , Snygg som få och skönt sound.

- SAAB 9-3 Aero (Förra mod med Turbo 4:a). Alltid gillar designen på denna Saab men tveksam till om den trivs på bana..

Alternativet är att behålla Fiestan som är skitkul på Ringen och andra branor jag kört på och skaffa en till bil :-D Men nu är jag nyfiken på vad ni har för förslag på bil..
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Det är ju ganska stor prisskillnad på bilarna du listar, vad lite mer exakt är budgeten? 150? 200? 250?
Då blir det lättare att komma med förslag!

folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Re:

bmw130 skrev:
Det är ju ganska stor prisskillnad på bilarna du listar, vad lite mer exakt är budgeten? 150? 200? 250?

Sant, glömde den "detaljen". Eftersom jag har kollat seriöst på en ny Golf R32 så är väl runt 300'000 (ligger där med lite rabatt via jobbet) en övre smärtgräns.
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

tisu001 skrev:
bmw130 skrev:

Sant, glömde den "detaljen". Eftersom jag har kollat seriöst på en ny Golf R32 så är väl runt 300'000 (ligger där med lite rabatt via jobbet) en övre smärtgräns.

BMW 130, R32, eller Audi S3
Vilken man väljer är väl en smaksak, om inte 4-krafs är så viktigt (drar ju trots allt mer bensin!) så är väl valet lätt thumbs up
Bilarna är rätt likvärdiga så åk å testa alla tre å se vilken som faller dig i smaken!

Av de bilarna du nämner så kanske det inte är superlätt att hitta en fin RS4, de har ju dessutom en del år på nacken nu, så är säkert inte helt billig i drift.

Impreza STI är nog hur kul som helst, men vad jag förstått så är soppaförbrukningen hemsk!

Annars kommer det en rolig dieselmotor till 1-serien (förmodligen i höst) det är en vidareutveckling av 120d, den motorn har försetts med dubbelturbo och ska ha 204hk, den rör nog på sig rätt bra thumbs up Dock kanske den motorn inte hittar ner i 5-dörrars utan i coupén som skall lanseras.

Lycka till!

Robban G
Sverige/Holland
Här sen Mar 2006

Re: Tips på en bil som klarar det mesta?

tisu001 skrev:
Bilbytardjävulen har börjat terrorisera mig igen och jag funderar på att ersätta min nuvarande
racerskolskjuts (Fiesta ST 2005, se biltråd för mer info) med något som uppfyller nedan kriterier (listan i prio ordning)

* 4 dörrar (Skolbarn fram + en barnstol bak va inte nån hit i Fiestan..)
* En storlek större (Small -> Medium)
* Lite mer "motorvägskomfort" (Fiestan surrar i 4000 varv på 110 väg och studsar runt..)
* Måste klara året om körning utan problem
* Driftsäker (Starta varje morgon)
* Krocksäker
* Klara en resa till/från/runt på bana (inte främmade för mindre moddning)
* Någotsånär ekonomisk.. (sist på listan :-)

Bilar jag funderat på:

- Golf GTI (Lite Större, säkrare och starkare och den går att få med 4 dörrar men hur går den på bana/slalom, någon vet?)

Kör själv en GTI -06 som jag är väldigt nöjd med. Riktigt rymlig(är 1,84 cm lång och kan sitta bakom mig själv), åker bekvämt ( något bullrig med 18 tummare), går riktigt bra på bana (har kört den på ringen och Spa).

Har DSG till min som gör den avslappnad när man kör vardagskörning men trots detta även riktigt rolig på bana (framförallt sedan jag uppaterade mjukvaran till att göra lådan helt manuell i manuellt läge).

Går att köra snålt om man inte använder turbon så mycket. Kan köra min på 0.8-0,85 på motorväg.

Hade nog valt GTI:n över R32:an om du ska köra på bana, visst riktigt nice ljud från R32:an men lite mer framtung. Ljudet från GTI:n är inte helt fel heller för att vara en 4 cylindrig maskin.

BMW 1M -12
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag provade för en tid sedan MeganeRS'en och blev riktigt positivt överraskad.
Såg också Martin Rang's (Rang här på rejsa) framfart på Sviestad med RS'en i våras. Bilen funkar lysande på bana för att vara en standard familjebil.

Hans bil ser ut såhär...:

Rice and shine
Citera
folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006

Trådstartare

Robban B skrev:

Kör själv en GTI -06 som jag är väldigt nöjd med. Riktigt rymlig(är 1,84 cm lång och kan sitta bakom mig själv), åker bekvämt ( något bullrig med 18 tummare), går riktigt bra på bana (har kört den på ringen och Spa).

Har DSG till min som gör den avslappnad när man kör vardagskörning men trots detta även riktigt rolig på bana (framförallt sedan jag uppaterade mjukvaran till att göra lådan helt manuell i manuellt läge).

Går att köra snålt om man inte använder turbon så mycket. Kan köra min på 0.8-0,85 på motorväg.

Hade nog valt GTI:n över R32:an om du ska köra på bana, visst riktigt nice ljud från R32:an men lite mer framtung. Ljudet från GTI:n är inte helt fel heller för att vara en 4 cylindrig maskin.

Tack för infon Robban!

Är själv en f.d. Golfare.. har ägt alla GTIer (+ flera vanliga kombisar å Mk2or) förutom den sista..

Provade Golf GTI30 edition och R32:an en eftermiddag för ett par veckor sedan och hade jätteförväntningar på "30 edition" eftersom Automobil prisat den i förra numret.
Blev inte så värst imponerad så jag tror isåfall jag väljer en vanlig och moddar den om det behövs :-D
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Skoda octavia RS?

MexBeetle -90 1600cc
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

tisu001 skrev:

- Golf R32 (Senaste eller Mk4). Förutom vanliga Golfen har denna 4-krafs och ett underbart ljud men svindyr och så drog bilen jag provade 2,2 liter milen enl. färddatorn)

Enda fördelen med R32'an är ljudet ALLT annat är GTI'n bättre på (i alla fall så länge vi håller oss på torr asfalt).

Audi S3 skulle kunna vara något men den faller bort pga 3-dörrar...

Har du kollat på Golf GTI 30-edition? Exakt samma motor som i S3'an fast ned chippat... så med chip betyder det 300+hk...

Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003

ThomasT skrev:

Enda fördelen med R32'an är ljudet ALLT annat är GTI'n bättre på (i alla fall så länge vi håller oss på torr asfalt).

Audi S3 skulle kunna vara något men den faller bort pga 3-dörrar...

Har du kollat på Golf GTI 30-edition? Exakt samma motor som i S3'an fast ned chippat... så med chip betyder det 300+hk...

Jag håller med till fullo, efter att ha kört R32 i RS-banan på bugrun under två år och för tre år sen GTI båda med DSG skulle jag välja GTI alla gånger. Den känns mycket smidigare och går bättre. Tycker jag.

Här sen Feb 2003

Citera
Tomas_Boden
Boden
Här sen Jan 2007

Jag röstar på min klara favvo... BMW M5!!! V8an och kanonbra väg sedan som dessutom uppför sig hövligt vid lagomt gaspådrag, och förvandlas till hetsig best när man ge fullt Då tänker jag alltså på förra serien... Typ 99-05 ungefär!

Här sen Sep 2003

Mitsu Evo 9
Accord Type S
BMW 320 Si

Henri
Stockholm
Här sen Maj 2006

Min röst går till Subaru STI. Tokrolig bil att köra och soppaförbrukningen är inte _så_ farlig om man inte har en tung högerfot. Du får plats med hela familjen, dock är åkkomforten väl inte den bästa men acceptabel enligt min standard. Vad jag har förstått är den helt lika krocksäker som vilken annan av de bilmodeller som nämnts.

Ford Focus RS -03 *såld*
Renault Clio Sport -01 *såld*
Citera
Alverby
Nödinge
Här sen Aug 2005

Mitt förslag kanse översakar men det är SUBARU FORESTER. En stor mellanklass bil men fruktansvärt bra väghålning i standad utförande. Har en -04 och den kör i från väldigt många potenta bilar på kurvika vägar och det utan att familjen klagar på att det kränger och hoppar.

Går lätt att modifiera med Impreza delar för att föbättra väghålningen och motor.

Min är med den lilla turbo motorn på 177 hk och förbrukningen ligger på 0.9, både jag och min fru är gasglada å det går säkert att kapa lite till. Den stora motorn på 2,5 liter och 230 hK skall inte dra nämvärt mer.

En bra kompromiss som jag varmt rekomenderar!!!!!

www.ALVERBYRacing.com

www.TRAILER3500.se
Tar fram det släp du behöver. Från litet till stort!
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005

Har haft en WRX STI-02. Mycket rolig bil, men ack så dyr om du kör mer än 3000 mil per år. Bromsklossar fram kostade 4000 kr, bak 4500 kr. Bara för klossarna! Jag körde ganska mycket Autobahn och fick byta framklossar var 3000 mil. Finns säkert piratalternativ i o f s.
Har nu en Audi A3 3,2l med DSG, den finns ju också i 4 dörrars. Mycket trevlig bil och hyfsad väghållning.

Men...
Golf GTI Edition och sen http://www.bsrab.se/product_news/63/

Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Alverby skrev:
Mitt förslag kanse översakar men det är SUBARU FORESTER. En stor mellanklass bil men fruktansvärt bra väghålning i standad utförande.

Subaru Forrester är säkert en bra bil, men jag tror inte riktigt det var någont sådant som trådskaparen söker. Utrymmen var ju inte direkt prioriterat så varför släpa runt på onödig storlek? Bra väghållning har den säkert jämfört med sina konkurrenter men knappast i närheten av vissa av bilarna som nämndes förut WRX STi, Golf, BMW etc.

Visst vill man åka banåkaträffar med en bil som garanterat ingen annan har så kanske, men nja är nog inte det rätta valet för det som eftersöks!

Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006

Re:

Alfons skrev:

Men...
Golf GTI Edition och sen http://www.bsrab.se/product_news/63/

Jaså nu är BSR igång med sina drömsiffror thumbs down Har iofs bra erfarenhet ifrån BSR förvisso på den tiden man var Volvoägare och tyckte att det ända som räknades var hästkrafter men det är lustigt att de anger att man får 308hk med deras mätningar och bilen har orginal nästan 260hk och inte direkt nära de 230hk som tillverkaren anger

Inge snack om att GTI edition 30 är en bra bil, men några 308hk kan man nog se sig i stjärnorna om

ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Re:

bmw130 skrev:
Jaså nu är BSR igång med sina drömsiffror thumbs down Har iofs bra erfarenhet ifrån BSR förvisso på den tiden man var Volvoägare och tyckte att det ända som räknades var hästkrafter men det är lustigt att de anger att man får 308hk med deras mätningar och bilen har orginal nästan 260hk och inte direkt nära de 230hk som tillverkaren anger

Inge snack om att GTI edition 30 är en bra bil, men några 308hk kan man nog se sig i stjärnorna om

Faktiskt kan det nog stämma denna gång.....

Edition 30 bromsar 222hk på hjulen i rototest och Audi S3(samma motor) ger 267hk på hjulen med 4wd... alltså 300hk orginal i motorn... thumbs up (mao borde det inte vara speciellt svårt att få 308hk)

Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Touareg? Eller är det för SUVigt?

Phaeton kan du annars få billigt

folkswagers
Stockholm
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Dammar av min tråd om ny bil (äntligen har Bredbandsbolaget fått sin feta tumme ur och fixat mitt bredband efter vår flytt, argh)

Tack för alla synpunkter och förslag

Har totalt snöat in på allt som måste göras i en nyköpt villa de senaste månaderna men i helgen ska Fiestan få rulla på 15" R888or för första gången i konbana och förhoppningsvis på Mittsverigenbanan nästa vecka. Därefter får vi se om den har en framtid i garaget eller om nåt nytt letar sig dit.
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
5936 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande