Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 7646 besök totalt |
Kurvor från bromsning hos TS-motor i Åstorp
Postar detta här med - ligger även på STCS:s forum I morse var jag och bromsade min 9000 2,3T -94 hos TS-motor i Åstorp utanför Helsingborg. Resultatet var väl inte riktigt vad jag hoppades på med tanke på de förändringar jag gjort : Recept: *T25/28-hybrid med 360-graders lager *Volvos gröna spridare *Iveco IC (315mm hög) *3-bars MAP-sensor *3"JT med sportkatalysator *Maptun Individual program Innan vi började så läste han av lufttryck, luftfuktighet och temperatur och knappade in detta i bromsbänken (Dyno Dynamics). Kylfläkten de hade var enligt mitt tycke ett rent skämt - den verkade vara styrd av rullarnas hastighet men när han drog på 4:an till 6000 rpm (vilket motsvarar ca 200 km/h på mätaren) så var det inte mer än att det fladdrade i byxbenen när jag stod brevid. Sen verkar de köra med en väl optimistisk %-sats på hur mycket effekt som försvinner i växellådan. De räknar med 16% effektförluster medan Maptun brukar räkna med bara 10% så enligt Maptun-standard så skulle det betyda att jag bara har ca 245 hästar i maskinen... ![]() ![]() Jag ringde Johnny på Maptun och beskrev resultatet. Vi pratade bland annat om att laddtrycket åker jojo och jag har lite saker att testa innan jag eventuellt åker upp till honom igen för lite justeringar av programmet. Det var även Johnny som uppmanade mig att presentare dessa kurvor här på forumet för att få lite diskussioner kring dessa kurvorna... Anledningen till Johnnys skepsis kring mätningen är att en viss Martin 2445 (på STCS:s forum) bromsat sin ng900 där och då enbart fått 150 hästar. Samma bil bromsades senare till 320+ hästar... I övrigt så kan man läsa av diagramen att jag låg på ca 1,25 bar vid 6000 rpm och där har jag inte ens max effekt!?! När vi testade bilen i samband med mappningen låg insugstemperaturen runt 18-20 grader över yttertemp vid upprepade accelerationer mellan 2000-6000 rpm på 3:an Så där... fyll nu på med kommentarer så mycket ni orkar ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||||||
Impreza-klubbens besök hos ts:
http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php *suck* ![]() _________________ Claes Wikdahl Audi RS4 B9 2018 |
||||||||||
Jag ser inga konstigheter i din bromsning alls.
Det är ganska vanligt att folk uppdaterar motor enligt "receptet" och förväntar sig hiskliga nummer på bänken och när dom inser sanningen så är det oftast bänkens fel. Iofs. lite trist att dom inte hade lite bättre kylfläkt, men faktum är att luftflödet är proportioneligt mot hastigheten, och när du gasar så ökar din hastighet, inte sant? För det första så mäter man transsmissionsförluster direkt på bromsbänkar med rullar, det är bara att trycka ner kopplingen och mäta tiden det tar för rullar (som har en känd massa) att deccelerera. För det andra så har du egentligen inte gjort sååå himla mycket åt motorn. -360 graders lager påverkar i stort sätt ingeting. -Volvo's gröna spridare är också helt ointeressanta, så länge spridare kan pyttsa in tillräckligt med soppa så spelar det ingen roll om dom är gröna, rosa eller cerisa. Vad som återstår är ett snäpp större turbo, lite större intercooler (flödar den bättre då?), större avgas och ompillad styrbox. I detta ljus är dina 260 hästar på grafen helt OK, ökning med ca. 60 hästar från standard 200. Att du inte får maxeffekten vid 6000 varv trotts att du laddar 1.25 bar är inget konstigt. SAAB's kammar är inte alls gjorda för att varva utan för att ge mycket vrid vid låga varv så vad du gör på höga varv är pumpa varm luft egentligen, speciellt om det är varmt och Trionic drar tillbaka tändningen för att det ska sluta spika...då kan du ladda massor utan effektökning. Missförstå mig inte, jag förstår att du har lagt ner myckt tid och energi att trimma motorn men man påverkas kanske lite av andra som påstås ha hiskliga effekter när verkligheten är helt annorlunda. Din motor har den effekt den har, nu är det bara att kämpa vidare, lufta på toppen, porta skiten ur den, hiva in vassare kammar och bättre grenrör, plocka av balansaxlar och se om det finns mer att hämta... om det senare visar sig att hans bänk felade så kommer du att bli ännu gladare efteråt :-) Jag ser hellre sanningen i vitögat än försöker övertyga mig att diverse "recept" håller... _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||||
Visst vet jag att det fläktar mer ju fortare man kör - det är bara bra om bänken också fungerar på samma sätt. Det var bara det att jag mitt under mätningen såg att motortempen vad läskigt hög (gissningsvis runt 110 grader...) och detta händer inte när jag kör på motorvägen ![]()
![]()
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||||||
Imprezorna som var där fick ju fantasisiffror....så det gör ju att dina siffror (ur min synvinkel) inte är värst impregnerande.
/J |
||||||||||
TS-motor har man ju hört en del om. Men då jag inte har personlig erfarenhet av dom låter jag bli att kommentera.
Med risk för reklam. Vill man få en körbar SAAB-motor med monstervrid, eller för den delen en anna maskin som behöver en toppenmappning, så vänd er till Frank på SQR. Han prioriterar körbarhet framför allt och efter att ha fått veta vad Boschs tekniker ansåg om hans arbete tvivlar inte jag på att han tillhör gräddan av motormappare. Kopplingen till SAAB är oxå mkt stark... Men vem som hjälper vem låter jag vara osagt, jag vet bara vad jag sett och hört med egna ögon och öron... ![]() ![]() Är dålig på vad dessa motorer ska ge med olika recept, men förra årets motor som Frank knåpade ihop var inte så märkvärdig egentligen. Men fy s***an vad den gick! ![]() ![]() Lätt beg. Viggenmotor. Tror det var nga Gröna Volvospridare. Ett 19T-agg. Stoooor IC. Iaf så stor man kan få plats med i fronten på en 9-3. Std grenrör och insug. Denna motor lämnade efter "bränslebesparingsmappning" 386hk och 640Nm i vrid. (Nedtaget till 540Nm vid race för lådans skull.) I mina öron låter detta "ganska" bra... ![]() ![]() |
||||||||||
Ha ha ha... jag vet!!! Dock var väl drivhjulseffekten på Imprezorna rätt OK så om jag säger att jag har 245 hästar så överdriver jag i alla fall inte ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||||||
Hade jag haft haft dom hk samt det VRIDET så hade jag varit jäääävligt glad
![]() Mycket av allt snack som chipstrimmadturbobilsägare pratar om effekt är ju bara bullsh-t många gånger. Du har ju iaf svart på vitt med kanske viss felprocent. Tror nog du skall som sagt ta ett snack med folk som förstår sig på saab motorer så går det nog att kräma ur en del till _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||||||
Hmmm, jag var hos TS för några år sedan med min 944 turbo (org 250 uppgivna hk). Mest för att kolla att den fick tillräckligt med bränsle.
Då hade den större turbo, ställbart högre bränsletryck och högre turbotryck, 1,05 bar mot orginalets 0,76 och annan programvara. Dvs en ganska vanlig 944-trimning som brukar påstås ge runt 300 hk jämfört med orginalsiffran på 250 hk Siffrorna var dock lite märkliga , utrustningen angav 192 hk, vridet minns jag dock inte. När jag frågade om det var hk eller kW så fick jag inget förtroendeingivande svar. Så långt så var det ju jag som kunde vara fel på och ha en massa önskedrömmar. Men eftersom jag vet hur man räknar ut vridmomentet vid ett varvtal om man känner effekten (eller tvärt om) så gjorde jag det. Och vrid & effektkurvorna stämmde inte alls bra överrens. Visserligen så sa dom sen att vridet skulle vara omräknat till vevaxel vilket effekten inte skull vara. Med det stämde ändå inte med den %-sats dom angav. Så vid det tilfället hade dom inte så bra koll på sina grejor ivf. Mitt förtroende för dom är inte helt på topp. Kan tillägga också att dom fick använda kopiösa mängder greppspray på bakdäcken och 90 kg ballast (=mig) över bakaxel för att det inte skulle spinna hejdlöst mot deras rullar..... en märklig känsla att sitta i skuffen med öppen baklucka och motorn vrålar på högt varv och full last på 3:ans växel.... _________________ Pär Hylander |
||||||||||
Umm...kom att tänka på en sak - skall inte vrid och effektkurvorna alltid korsa varandra vid ett visst varvtal (5000-varv-någonting)?
och sedan finns det mera skumma saker med deras bromsbänk...man skall mäta med den växel som är närmast 1:1 (oftast 4:an) - men bänken grejade inte de hastigheter som våra Imprezor kommer upp i, och därför kör man på 3:an - vilket gör att "utväxlingen" ändrar siffrorna till det bättre. Hursomhaver - det är ingen bänk jag skulle åka och bromsa på. Jag litar stenhårt på slutfarten på en riktig 402-metersrepa jag. ![]() /J |
||||||||||
Grejen är det att programmet som jag kör med nu bygger på ett "standard"-program som Maptun har, men med den skillnaden att jag kör med Garrett-turbo istället för Mitubishi TD04 -18T. Alla Maptuns standardprogram är bromsade hos Trollspeed i Trollhättan och där lämnade originalprogrammet 340hk/510Nm ![]() Nu är säkert dessa kurvorna utslätade i försäljningssyfte men ändå ![]() Enligt Johnny på Maptun som då har bromsat ett ganska stort antal bilar i olika trimningsgrad och med hans egna program så ligger dessa Saabmotorerna på ungefär 300 hästar vid 6000rpm@1bars laddtryck om man har en bra IC, stor turbo (kallare laddluft) och tillräckligt med bränsle. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||||||
Det låter ungefär som de siffror andra Maptun-ade bilar lämnat med liknande spec. SQR har väl några fingrar med i spelet för P-A:s nya motor som i bänk hos Trollspeed visade siffror på över 600hk. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||||||
...hittade det, vid 5252 rpm skall effekt och vrid vara detsamma, och kikar man lite snabbt verkar det inte stämma det heller i ditt papper.
/J |
||||||||||
Ja, men bara om Nm och hk är angivna på samma skala. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||||||
Men man borde väl kunna läsa av värdet vid 5252 rpm för hk och Nm och se om de stämmer (och det hade varit roligt att ha 350 hästar vid 5252rpm ![]() _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||||||||
Ett par fingrar...eller kanske tom hela nävarna om jag hajjat allt rätt. Toppen är edentisk med Eklunds Pike Peak-motor (Mike som grävt i båda.) Sen är det bara värstingspecialgrejjer rakt igenom. Första repan lyckades man kröka en 22mm "värstasortenkolvbult" från JE. (22mm är den starkaste dom har.) "Ääää, det har ingen lyckats med i ens Rallycross Div. 1...Ni kanske ska gå ner i laddtryck lite?" Svaret var: "Skicka ngt som håller!" ![]() Den bilen lär bli ett as den dagen allt lirar... ![]() ![]() |
||||||||||
Mja, jag tror snarare på 7022 rpm. Men då är det nog enklare att kolla på halva det varvtalet (ca 3500 rpm) och då ska effekten ha halva värdet av vridmomentet mätt i hk och Nm. Använder man andra enheter så blir det ett annat varvtal _________________ Pär Hylander |
||||||||||
5252 är när man räknar vridmomentet i foot-pound väll? Jag har nyligen skrivit en uppsats om just det där, och jag kommer inte ihåg något... jag borde skämmas ![]() |
||||||||||
Så är det säkert - jag tillbringar för mycket tid tillsammans med mina engelska bekantskaper.
![]() /J |
||||||||||
och vips så stämmer det ganska bra. Ca 440Nm och 220hk vid 3500rpm. OT: Mats Friberg? Är det Mats Friberg som jobbar/jobbade på Teleca i Helsingborg ??? _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 7646 besök totalt |