Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 16155 besök totalt |
Tillverkning av "bottenplatta"
Har suttit och tokläst massa gamla trådar och har en fråga ang. att tillverka en bottenplatta att fästa underbilen så att det blir helt plant. Detta känns som första steget innan man börja greja med venturitunnlar och liknande. Har tänkt att göra en platta i glasfiber isåfall som fäst längst ut i sidokjolarna och går fram till fronten. Men hur gör man runt bakaxel och framvagn bäst där det är rörliga delar? Hur göra runt avgassystem, det går från motorn och ut bakom förar dörren? Kan man kanske sätta aluminium istället där avgassystemet går eller är det dumt att bygga in del helt? När man gör bottenplattan i avslutet skall man räkna på och bygga in en venturitunnel med en gång eller ta det som ett senare steg? |
||||||
Glasfiber och aluminium fungerar dåligt vid markkontakt (och det blir det ganska ofta på en låg bil)
Vi (och de flesta andra) anväder trämaterial av olika typ ( plywood med ytbehandling är det vanligaste) Aluminiumet har dålig formstabilitet och deformeras fort för att ställa till det vid av och påmontering, Glasfiber splittras fort och ramlar av fortare än kvickt efter markkontakt Plywood är oerhört slitstarkt och formstabilt vid markkontakt, samt at det inte blir elaka skärsår i det mot stenar etc. Viktskillnaden är mindre än man tror och dessutom på ett okritiskt ställe. I venturitunnlar mm anväder vi oftast glasfiber för att det är lätt att få till kluriga former. Vid framvagnen har vi skurit ur plyfan så hjulet kan gå fritt vid fullt utfjädrat och fulla styrutslag. Samma sak bak förutom att det inte styr ![]() Avslutar sedan med en glasfiber (ibland aluminium) venturi. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
okej, tänkte in på markkontakten men det är klart både alu och gf gillar inte det alls.
Hur verkar det att tillverka i kolfiber, det borde väl klara lite mark kontakt utan att bli helt förstört direkt även om det har lite gemensamt med glasfiber?! Vad ska man tänkta på i utformingen, ska väl egentligen täcka från hörn till hörn och var utskärt för typ länkarmar och hjulhus så man kan svänga? |
||||||
om du inte har obegränsad budget eller gillar att arbeta med att laga kompositmaterial (innefattar alla typer av glasfiber/kolfiber/kevlar etc etc), så kan du göra som 97% av alla racers.
Använd plywood. om det duger åt McLaren F1, så duger det åt mig ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
|
||||||
kom att tänka på en sak, om sidokjolarna går lägre än botten på bilen och man monterar bottenplatta på botten/golvet hur påverkar det ute på sidorna med kjolarna?
|
||||||
Re:
Kolfiberlaminatet gillar markontakt lika lite som glasfiberlaminatet i stort sett, kommer spricka... _________________ Roland Johansson |
||||||
Re:
Själva idén är just att du har kjolar som hänger ned så nära marken som möjligt. Ju närmare desto bättre ![]() Googla lite på sliding skirts, så får du sen hur man inte får göra i racing längre ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
kanske ska tänka lite innan man är för snabb att posta
![]() ![]() Sidkjolarna håller juh kvar luften under bilen så att bottenplattan får den bästa funktionen ![]() Det får bli till att vända bilen imorgon och mäta ut hur mycket plywood som behövs =) Hur ska man göra vid avgassystem? kapa upp och låta det andas där eller linda i avgasbandage och stänga in det? |
||||||
Re:
jag trodde att de stängde ute luften för att behålla undertryck under bilen ![]() _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||||
Re:
Undertryck får du genom att bottenplattan lutar, mindre area fram än bak. Sen om man håller kvar undertrycket eller håller ute normaltrycket, samma sak. ![]() Hade ett tag funderingar på att försöka leta reda på något "lagom" slitgummi för att täppa till ner till marknivå, hade varit kul att testa. (framförallt för att det säkert hade blivit ramaskri i styling-depån) ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Re:
I den här tråden finns bra beskrivning av hur en diffusor funkar http://www.ten-tenths.com/forum/show mvh Johan _________________ Johan Lekås |
||||||
Re:
Vagnsbult eller försänkta insexor i M8-storlek. Skivan är så styv att det brukar räcka med ca 10st totalt för hela undersidan. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
|
||||||
Re:
plattan behöver ju inte nödvändigtvis luta, men inloppet bör ju iaf vara mindre än utloppet och helst ska man väl undvika turbulens även i det här området. i vilket fall, undertryck under bilen och övertryck över gillar vi. Varför inte utforma fälgarna som fläkt-vingar som suger ut luften underifrån bilen? _________________ Per Kristoffersson Kristoffersson Engineering |
||||||
Re:
Vagnsbult underifrån då antar jag? Rätt in i kupén? Svårt att demontera på banan antar jag. Vad händer om man smackar i den vid en avkörning eller curbhoppning typ rakt i chikanen på Mantorp? _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Re:
Jag har provat både avåkning och curbssmackning ![]() Det är så stor yta som tar upp kraften iom skivans styvhet, så varken skiva eller golv går sönder. Dom brukar bli utslitna istället. Man brukar sällan komma rakt uppifrån och ramla ner på underredet, så det är nog inget stort problem heller ![]() Vid montering på en std-bil brukar vi svetsa in längsgående fyrkantsprofiler i golvet. Självklart är demonteringen lite omständig, men det blir den oavsett vilket typ av material man använder. Lite tänkande vi bultplaceringen för åtkomst inifrån, så blir det enkelt att demontera/återmontera iom att bultarna sitter kvar i skivan hela tiden. Personligen tycker jag att det är enklare att demontera en träskiva som hållt formen än en i aluminium/stål som ser ut som en korkskruv efter ett race. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Ja metall är inget alternativ om du frågar mig, trä är ett skitbra material till såna här saker.
![]() Din curbhopp/smack bygger på att man har ett bra anligg uppåt alltså, det är ju iof rimligt men inte alltid möjligt utan massa vikt. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Re:
Vagnsbult är ju en vettig lösning på problemet att få loss skräpet när bult/skurv-skallarna slitits ned till oanvändbarhet. Kan man ana försök med fjäderbelastade vagnsbult och höjdjusterbar undersida? ![]() |
||||||
Re:
Egentligen inte. Skivan har ju bra återfjädringsegenskaper, så infästning längs sidorna (innanför sparklådorna om bilen inte är alltför bred) ger tillräckligt för att skivan inte skall bågna neråt pga undertrycket, men samtidigt flexa tillräckligt för att ta bort chocklaster vid markkänning. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 16155 besök totalt |