Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Tillverkning av "bottenplatta"
1, 2, 3, 4   >>
16155 besök totalt
thoern
Lidköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 521


Trådstartare
Tillverkning av "bottenplatta"

Har suttit och tokläst massa gamla trådar och har en fråga ang. att tillverka en bottenplatta att fästa underbilen så att det blir helt plant.

Detta känns som första steget innan man börja greja med venturitunnlar och liknande.

Har tänkt att göra en platta i glasfiber isåfall som fäst längst ut i sidokjolarna och går fram till fronten.

Men hur gör man runt bakaxel och framvagn bäst där det är rörliga delar?

Hur göra runt avgassystem, det går från motorn och ut bakom förar dörren?

Kan man kanske sätta aluminium istället där avgassystemet går eller är det dumt att bygga in del helt?

När man gör bottenplattan i avslutet skall man räkna på och bygga in en venturitunnel med en gång eller ta det som ett senare steg?

_________________
Fredrik Thörn, Lidköping

Projektet: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43179
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9882

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Glasfiber och aluminium fungerar dåligt vid markkontakt (och det blir det ganska ofta på en låg bil)
Vi (och de flesta andra) anväder trämaterial av olika typ ( plywood med ytbehandling är det vanligaste)

Aluminiumet har dålig formstabilitet och deformeras fort för att ställa till det vid av och påmontering,
Glasfiber splittras fort och ramlar av fortare än kvickt efter markkontakt
Plywood är oerhört slitstarkt och formstabilt vid markkontakt, samt at det inte blir elaka skärsår i det mot stenar etc.
Viktskillnaden är mindre än man tror och dessutom på ett okritiskt ställe.

I venturitunnlar mm anväder vi oftast glasfiber för att det är lätt att få till kluriga former.
Vid framvagnen har vi skurit ur plyfan så hjulet kan gå fritt vid fullt utfjädrat och fulla styrutslag.
Samma sak bak förutom att det inte styr

Avslutar sedan med en glasfiber (ibland aluminium) venturi.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
thoern
Lidköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 521


Trådstartare
okej, tänkte in på markkontakten men det är klart både alu och gf gillar inte det alls.

Hur verkar det att tillverka i kolfiber, det borde väl klara lite mark kontakt utan att bli helt förstört direkt även om det har lite gemensamt med glasfiber?!

Vad ska man tänkta på i utformingen, ska väl egentligen täcka från hörn till hörn och var utskärt för typ länkarmar och hjulhus så man kan svänga?

_________________
Fredrik Thörn, Lidköping

Projektet: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43179
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9882

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

om du inte har obegränsad budget eller gillar att arbeta med att laga kompositmaterial (innefattar alla typer av glasfiber/kolfiber/kevlar etc etc), så kan du göra som 97% av alla racers.
Använd plywood.

om det duger åt McLaren F1, så duger det åt mig

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
thoern
Lidköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 521


Trådstartare
haha, det är väl sant

Vilken typ är bäst, tjocklek osv?

_________________
Fredrik Thörn, Lidköping

Projektet: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43179
Citera
thoern
Lidköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 521


Trådstartare
kom att tänka på en sak, om sidokjolarna går lägre än botten på bilen och man monterar bottenplatta på botten/golvet hur påverkar det ute på sidorna med kjolarna?

_________________
Fredrik Thörn, Lidköping

Projektet: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43179
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5256



Re:

thoern skrev:
okej, tänkte in på markkontakten men det är klart både alu och gf gillar inte det alls.

Hur verkar det att tillverka i kolfiber, det borde väl klara lite mark kontakt utan att bli helt förstört direkt även om det har lite gemensamt med glasfiber?!


Kolfiberlaminatet gillar markontakt lika lite som glasfiberlaminatet i stort sett, kommer spricka...

_________________
Roland Johansson
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9882

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

thoern skrev:
kom att tänka på en sak, om sidokjolarna går lägre än botten på bilen och man monterar bottenplatta på botten/golvet hur påverkar det ute på sidorna med kjolarna?


Själva idén är just att du har kjolar som hänger ned så nära marken som möjligt.
Ju närmare desto bättre thumbs up

Googla lite på sliding skirts, så får du sen hur man inte får göra i racing längre

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
thoern
Lidköping
Här sen Mar 2005
Inlägg: 521


Trådstartare
kanske ska tänka lite innan man är för snabb att posta allt blev så självklart nu thumbs up

Sidkjolarna håller juh kvar luften under bilen så att bottenplattan får den bästa funktionen

Det får bli till att vända bilen imorgon och mäta ut hur mycket plywood som behövs =)

Hur ska man göra vid avgassystem? kapa upp och låta det andas där eller linda i avgasbandage och stänga in det?

_________________
Fredrik Thörn, Lidköping

Projektet: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=43179
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 476



Re:

thoern skrev:
Sidkjolarna håller juh kvar luften under bilen så att bottenplattan får den bästa funktionen


jag trodde att de stängde ute luften för att behålla undertryck under bilen

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Re:

PerKr skrev:
thoern skrev:
Sidkjolarna håller juh kvar luften under bilen så att bottenplattan får den bästa funktionen


jag trodde att de stängde ute luften för att behålla undertryck under bilen


Undertryck får du genom att bottenplattan lutar, mindre area fram än bak.
Sen om man håller kvar undertrycket eller håller ute normaltrycket, samma sak.

Hade ett tag funderingar på att försöka leta reda på något "lagom" slitgummi för att täppa till ner till marknivå, hade varit kul att testa.
(framförallt för att det säkert hade blivit ramaskri i styling-depån)

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19057



Dude, hur fäster du upp det under bilen? Feta brackets eller ynkliga skruv? Vilken filosofi menar jag?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1292



Re:

Eric Josefsson skrev:
PerKr skrev:
thoern skrev:
Sidkjolarna håller juh kvar luften under bilen så att bottenplattan får den bästa funktionen


jag trodde att de stängde ute luften för att behålla undertryck under bilen


Undertryck får du genom att bottenplattan lutar, mindre area fram än bak.
Sen om man håller kvar undertrycket eller håller ute normaltrycket, samma sak.

Hade ett tag funderingar på att försöka leta reda på något "lagom" slitgummi för att täppa till ner till marknivå, hade varit kul att testa.
(framförallt för att det säkert hade blivit ramaskri i styling-depån)


I den här tråden finns bra beskrivning av hur en diffusor funkar
http://www.ten-tenths.com/forum/showthread.php?t=84420
mvh
Johan

_________________
Johan Lekås
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9882

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

MaZ skrev:
Dude, hur fäster du upp det under bilen? Feta brackets eller ynkliga skruv? Vilken filosofi menar jag?


Vagnsbult eller försänkta insexor i M8-storlek.
Skivan är så styv att det brukar räcka med ca 10st totalt för hela undersidan.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004
Inlägg: 5714



Bild på hur det kan se ut?

_________________
Sand&Salt Mexican Leather

MexBeetle -90 1600cc
Citera
PerKr
Mariestad
Här sen Feb 2007
Inlägg: 476



Re:

Eric Josefsson skrev:
PerKr skrev:
thoern skrev:
Sidkjolarna håller juh kvar luften under bilen så att bottenplattan får den bästa funktionen


jag trodde att de stängde ute luften för att behålla undertryck under bilen


Undertryck får du genom att bottenplattan lutar, mindre area fram än bak.
Sen om man håller kvar undertrycket eller håller ute normaltrycket, samma sak.



plattan behöver ju inte nödvändigtvis luta, men inloppet bör ju iaf vara mindre än utloppet och helst ska man väl undvika turbulens även i det här området.
i vilket fall, undertryck under bilen och övertryck över gillar vi. Varför inte utforma fälgarna som fläkt-vingar som suger ut luften underifrån bilen?

_________________
Per Kristoffersson

Kristoffersson Engineering
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19057



Re:

Dude skrev:
MaZ skrev:
Dude, hur fäster du upp det under bilen? Feta brackets eller ynkliga skruv? Vilken filosofi menar jag?


Vagnsbult eller försänkta insexor i M8-storlek.
Skivan är så styv att det brukar räcka med ca 10st totalt för hela undersidan.


Vagnsbult underifrån då antar jag? Rätt in i kupén? Svårt att demontera på banan antar jag. Vad händer om man smackar i den vid en avkörning eller curbhoppning typ rakt i chikanen på Mantorp?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9882

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

MaZ skrev:
Dude skrev:
MaZ skrev:
Dude, hur fäster du upp det under bilen? Feta brackets eller ynkliga skruv? Vilken filosofi menar jag?


Vagnsbult eller försänkta insexor i M8-storlek.
Skivan är så styv att det brukar räcka med ca 10st totalt för hela undersidan.


Vagnsbult underifrån då antar jag? Rätt in i kupén? Svårt att demontera på banan antar jag. Vad händer om man smackar i den vid en avkörning eller curbhoppning typ rakt i chikanen på Mantorp?


Jag har provat både avåkning och curbssmackning
Det är så stor yta som tar upp kraften iom skivans styvhet, så varken skiva eller golv går sönder.
Dom brukar bli utslitna istället.
Man brukar sällan komma rakt uppifrån och ramla ner på underredet, så det är nog inget stort problem heller
Vid montering på en std-bil brukar vi svetsa in längsgående fyrkantsprofiler i golvet.

Självklart är demonteringen lite omständig, men det blir den oavsett vilket typ av material man använder.
Lite tänkande vi bultplaceringen för åtkomst inifrån, så blir det enkelt att demontera/återmontera iom att bultarna sitter kvar i skivan hela tiden.

Personligen tycker jag att det är enklare att demontera en träskiva som hållt formen än en i aluminium/stål som ser ut som en korkskruv efter ett race.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19057



Ja metall är inget alternativ om du frågar mig, trä är ett skitbra material till såna här saker.

Din curbhopp/smack bygger på att man har ett bra anligg uppåt alltså, det är ju iof rimligt men inte alltid möjligt utan massa vikt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20189



Re:

MaZ skrev:
Din curbhopp/smack bygger på att man har ett bra anligg uppåt alltså, det är ju iof rimligt men inte alltid möjligt utan massa vikt.
Stöd bottenplattan mot bilens ordinarie undersida med en stående profil av samma material (dvs forma några "parlister" av formplyfa efter underredet (vagnsbultarna mitt i listparen) så "smacken" sprids ut över ett större område).
Vagnsbult är ju en vettig lösning på problemet att få loss skräpet när bult/skurv-skallarna slitits ned till oanvändbarhet.

Kan man ana försök med fjäderbelastade vagnsbult och höjdjusterbar undersida?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9882

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

MaZ skrev:
Ja metall är inget alternativ om du frågar mig, trä är ett skitbra material till såna här saker.

Din curbhopp/smack bygger på att man har ett bra anligg uppåt alltså, det är ju iof rimligt men inte alltid möjligt utan massa vikt.


Egentligen inte.

Skivan har ju bra återfjädringsegenskaper, så infästning längs sidorna (innanför sparklådorna om bilen inte är alltför bred) ger tillräckligt för att skivan inte skall bågna neråt pga undertrycket, men samtidigt flexa tillräckligt för att ta bort chocklaster vid markkänning.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Racetech
Tillverkning av "bottenplatta"
1, 2, 3, 4   >>
16155 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande