Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Väger ni era bilar?
1, 2, 3, 4, 5   >>
13666 besök totalt
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Väger ni era bilar?

Efter en diskussion på ett modellspecifikt forum fick jag för mig att åka förbi en våg med min Civic. Jag hade nämligen ingen koll på hur mycket jag snedbelastar bilen. Nu ikväll så hade jag ungefär halv tank (20-25 liter) och dryga 100kg halvfinne i bilen. Vågen jag använde lutar något så jag gjorde två mätningar av sidovikten.

Vågen visade följande:
Vikt fram: 800 kg
Vikt bak: 480kg
Vikt vänster sida: 660kg resp. 680kg
Vikt höger sida: 640kg resp. 620kg
Vikt hela bilen 1300kg

Vågen har 20kg som minsta steg i visningen.

En tidigare vägning med full tank visade en totalvikt på 1320kg varav 500kg bak. Snacka om att bilen är vänd åt fel håll på "bottenplattan"...

Skåne
Här sen Feb 2003

Hej,

Jorå, brukar ibland väga olika bilar jag kör, samt min egen förstås.

För er som passerar Helsingborg kan jag rekommendera de allmänna fordonsvågar som finns placerade längs E6an mellan norra och södra infarterna till Helsingborg. Vågarna finns på båda sidor av motorvägen.

//Christer E

/Kia Optima SW GT/
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003

Namndispens
Namndispens

Christer E skrev:
För er som passerar Helsingborg kan jag rekommendera de allmänna fordonsvågar som finns placerade längs E6an mellan norra och södra infarterna till Helsingborg. Vågarna finns på båda sidor av motorvägen.

Öhhh förlåt ???

Alltså, led en nybörjare här, finns det fungerande vågar utplacerade lite här å där runt svedala som man sådär hipp som happ kan mäta vikten på bilen ??? Per hjul / axel eller hela bilen ????

AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Den vid Hjulstakorset utanför Stockholm som jag testat på var en stor betongplatta som var lite bredare än bilen och lte längre, kanske 3x7 m, eller nåt sånt. Där kan man alltså väga hela bilen eller en axel/sida i taget. Tror de där vågarna finns lite här och var. Antar att de främst är till för lastbilar som vill veta om de har övervikt.

#24, #64, #88
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Givetvis väger man sin bil. 980kg med hardtop för Miatan på SBPs våg med halv tank och utan förare.

Har inte hunnit väga BMWn än (men det kommer nog men är troligen inte lika roligt).

Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

Hade man bara hittat en sån där våg ngnstans här hemmavid så..

Slåtte
Här sen Nov 2002

I Grytan utanför Östersund finns en våg...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

AndersY skrev:
Den vid Hjulstakorset utanför Stockholm som jag testat på var en stor betongplatta som var lite bredare än bilen och lte längre, kanske 3x7 m, eller nåt sånt. Där kan man alltså väga hela bilen eller en axel/sida i taget. Tror de där vågarna finns lite här och var. Antar att de främst är till för lastbilar som vill veta om de har övervikt.

VAr ligger Hjulstkorset karta??

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Jag väger givetvis RX-7:an på jobbet. Eftersom jag jobbar på bilsäkerhetsavdelningen har vi välkalibrerade vågar avsedda att väga bilar som ska krockprovas.
Min bil väger, inklusive ca 1/2 tank och förare, 1100 kg. 550 kg fram och 550 kg bak. Höger/vänster spliten minns jag inte just nu men den vägde givetvis mest på vänster fram.

Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jodå!

Men något jag undrar över är hur SBP väger när dom väger importerade bilar. Min bil ställdes på vågen. Tar dom den vikten oavsett mängden bränsle och lägger till 75 kg för förare för att få fram tjänstevikten, eller tar dom DIN vikten i tyska papprena och slår på 75 kg? Alltså vägningen bara är någon form av kontrollvägning om sista alternatviet gäller?

Jag har ialla fall svart på vitt vid hjulinställningen på Mantehy racing efter bytet av fjäderben att med 85 kg förare (Det ska vara jag när jag bantat 5 kg....) och ca 40 kg bränsle:

Totalvikt 1454 kg
Framaxel: 593 kg
Bakaxel: 861 kg
Vänstersida: 741 kg
Höger sida: 713 kg
Vänster fram: 304 kg
Höger fram: 289 kg
Vänster bak: 437 kg
Höger bak: 424 kg.

om vi ska spä på diskussion om viktfördelning så är mitt förhållande fram-bak = 40.8% - 59.2%. Om vi antar tom tank och att allt bränsle belastar framaxeln, nästan sant, så blir viktfördelningen: 39.1% - 60.9%.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
M Scotte
Vellinge
Här sen Jan 2003

Det finns två fina vågar på vägen mellan Lund och Rolsberga. Har vägt min där och summan blev:
1070kg inkl mig i och full tank. Den reagerar bara på 10kg förändring.

-Light travels faster than sound. That is why some people appear bright before you hear them speak.

Honda Civic
Superstage: 1.22.44
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002

M Scotte skrev:
Det finns två fina vågar på vägen mellan Lund och Rolsberga. Har vägt min där och summan blev:
1070kg inkl mig i och full tank. Den reagerar bara på 10kg förändring.

Var då någonstans??

Halland
Här sen Maj 2003

Daniel Bengtsson skrev:
Men något jag undrar över är hur SBP väger när dom väger importerade bilar. Min bil ställdes på vågen. Tar dom den vikten oavsett mängden bränsle och lägger till 75 kg för förare för att få fram tjänstevikten, eller tar dom DIN vikten i tyska papprena och slår på 75 kg? Alltså vägningen bara är någon form av kontrollvägning om sista alternatviet gäller?

När jag registreringsbesiktigade min bil pga motorbyte så behövde den vägas om, och då gick det till så att jag körde upp den på vågen, gick ur och sen vägde det. Efteråt fick jag tala om hur mycket bensin jag hade i, om jag hade reservhjul och några fler viktrelaterade frågor. Ingen som helst kontroll om det man sa stämde dock...
Men det kanske diffar från station till station?

mvh/Ragnar

Stockholm
Här sen Dec 2002

För mig gick det till så att jag plockade ur precis allt ur bilen, körde upp på vågen och sedan vägdes den. Som sagt, 980kg. Sedan när reg bevis kom stod det tjänstevikt 1080kg (precis som andra svensksålda bilar), så jag vet inte riktigt vad det uppmätta var till för , iom att tjänstevikten var 100kg mer, och det borde väl bara ha kompenserats för förare, dvs 75kg?

Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002

Vägde min bil på vågen vid hjulstakorset för några dagar sen med full tank, vägde inte axlarna utan bara hela bilen med/utan förare... herregud säger jag...

1240 ink full tank utan förare.... 1320kg med förare

Har börjat skissa på bantningskuren, (sen borde dom ange vikten på grejerna i tillbehörslistan )
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

Johan CooperS skrev:
Vägde min bil på vågen vid hjulstakorset för några dagar sen med full tank, vägde inte axlarna utan bara hela bilen med/utan förare... herregud säger jag...

1240 ink full tank utan förare.... 1320kg med förare

Har börjat skissa på bantningskuren, (sen borde dom ange vikten på grejerna i tillbehörslistan )

VArt ligger den!!!

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

om inte vågen ligger i direkt anslutning till vägen så brukewr det vara skyltat: "Vägstation". Ganska iunderligt egentligen eftersom det borde stå Vägningsstation eller Vågstation, eller är det bara jag som reagerar?
Vägstation låter som nåt helt annat.

BMW 330i -05
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Med risk för att vara alltför Stockholmsorienterad så kan jag informera om att "vågen vid Hjulstakorset" finns efter vägen som leder från E18 vid Hjulsta (!) mot Lunda industriområde/Vällingby. Precis när man lämnat E18 så finns en infart åt höger "Endast för vägning av fordon".
Den vågen känns dock lite hispig ibland och har vid något tillfälle visat 80kg när man kommer dit. Det var då egentligen -80kg eftersom den visade 20kg med mig på.

Den här informationen finns nog tidigare på forumet...

Uppsala
Här sen Jan 2003

Lennart Mäkinen skrev:
Med risk för att vara alltför Stockholmsorienterad så kan jag informera om att "vågen vid Hjulstakorset" finns efter vägen som leder från E18 vid Hjulsta (!) mot Lunda industriområde/Vällingby. Precis när man lämnat E18 så finns en infart åt höger "Endast för vägning av fordon".
Den vågen känns dock lite hispig ibland och har vid något tillfälle visat 80kg när man kommer dit. Det var då egentligen -80kg eftersom den visade 20kg med mig på.

Den här informationen finns nog tidigare på forumet...

Tack

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Finns en våg bakom Statoil gasklockan här i Götet, sen finns det en längs 45an/E18 mellan Nyängsrasta och Grums crossbana (Värmland alltså)

Sen tror jag det finns en våg vid nästan varenda besiktningshall också.

BMW 330i -05
Citera
Teres
Gävle
Här sen Aug 2003

Jag vet bara att min ska väga 1310 med full tank och en förare i. men min kära vinter bil väger bara 1270 med full tank och en förare i. men det är ju för attd om har tyngt nya e30 karssoen mot den gammla.

kanske ska åka till bilprovongen och låna deras våg och kolla. Dom har ju en utan för som man får prova när dom har öppet. Men jag är då ganska så säker på att min är ganska så fram tung eftersom det sitter en sex och inte en liten 4a.

Igentligen blir jag mest yr av såna här saker inte rikigt mitt plan

330 E46-01
325 E30 -88 x2
323 E30 -85
Citera
Allmänt banåkaforum
Väger ni era bilar?
1, 2, 3, 4, 5   >>
13666 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande