| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Letar liten 12 voltsgenerator.
|
2 besök senaste veckan (13710 totalt) |
|
Hej, lillebrorsan håller på med ett litet projekt och han skulle behöva en liten 12 volts generator. Kruxet är att den måste vara ganska billig så om det går att hitta den begagnat på en skrot skulle det vara perfekt. Behöver inte kunna ge så mycket kräm för laddning av batteri, tändning och några lampor kommer vara det enda som drar ström. om ni ger lite bra tips så ska jag avslöja vad det är för projekt. Tack på förhand! /Karl _________________ Karl Vestgöte |
||||||
|
Re:
Jo det borde kunna funka, lite dyrare och inte så vanliga som bilar dock. Den behöver inte vara skitliten, det borde finnas småbilar som har lagom små som är rätt vanliga. Jag kanske helt enkelt får ge mig ut till en skrot och gå runt och kika lite under huvarna. _________________ Karl Vestgöte |
||||||
|
Små japaner; Suzuku Swift t ex? Sitter samma generator (tror jag; väldigt lik iaf, vad jag kommer ihåg...) på SJ413 (föregångaren till Samurai), och antagligen några andra modeller.
_________________ David Olofson olofson.net Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda! Följebil: BMW 530i E61 M |
||||||
|
Kolla några sidor in i denna tråd https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=15692 så finns det bilder på liten generator. Jag gav ungefär 400 kr för en liknande på skroten.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
|
Tack så mycket för tipsen! Den lilla denson kan nog vara rätt storlek och billig.
Projektet han håller på med passar inte rikigt här inne Han har tagit en gammal rysshoj, en dnepr, slängt ut motorn breddat och förlängt ramen så vi får i en vw 1300 motor sen ska hojen stukas om till lite bobberstuk. Första gången han mekar, aldrig varit intresserad innan eller ens kört moped så det är en rivstart men går bra hittils. Tack för hjälpen! /Karl _________________ Karl Vestgöte |
||||||
|
Re:
Min f.d. motorcykel; 'hade lös generator. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Re:
Motorcyklar använder i regel inbyggda permanentmagnetgeneratorer på ett hundratal watt tillsammans med en speciell laddregulator då dessa inte ger kontant spänning. Lösa generatorer är ovanligt. |
||||||
|
Äldre hojar (då menar jag 50-60 år snarare än 30) har inte sällan separat generator. Jag såg för inte så länge sedan ett reportage om ett par gamla engelska hojar i MCM som hade just den Denso-generator som jag hänvisade till.
För att återgå något till ämnet så hittade jag på Ebay 50A (anges felaktigt till 60A i annonsen) mini-generatorer fruktansvärt billigt, 100USD. Den som har möjlighet att frakta i egen regi eller låta den samåka med någon kan spara en del pengar, X-parts tar ca 3000 kr för dem. Sök på "denso mini" på Ebay motors så dyker de upp! Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
|
Re:
Tack det ska jag göra! Jag ska också ringa runt till lite skrotar och kolla om dom har nippon denso generatorn som sitter i japanska småbilar. Kollade på ebay i england (uk), där ligger dom på 55 pund ca 660 kr och då borde man väl slippa tull/moms från england? _________________ Karl Vestgöte |
||||||
|
Träffarna på Ebay UK är väl samma som de på ebay.com? När man går in på annonsen så är Item location USA. Finns lite på tyska Ebay men då är det inte samma generator som i USA utan standarddelen från Daihatsu eller vad det nu är.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||
|
Re:
12volt växelström och användbar till en bil? _________________ Gerhard Petersson |
||||||
|
Re:
Växelströmsgenerator med inbyggd likriktare och regulator (13,5 V; 27 A@6000 rpm). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Nu har jag hittat en generator från en daihatsu charade från 84 på den lokala skroten, ska åka å kolla på den imorgon för dom var tvugna att hämta den från norrköping. Han jag pratade med sa efter lite diskution med sin norrköpingskollega att "det är en sån där jätteliten historia som alla hotrod byggare vill ha", så jag antar att det är rätt grej.
Ska som sagt kolla på den imorgon för att se skicket, rätt seriös skrot så dom har säkert testat den men jag ska fråga om det. Enligt tråden det länkades till ska det vara inbyggd regulator men det ska jag väl fråga om också. Priset var endast 395 kr så jag får hoppas på att skicket är hyfsat, mycket går ju att putsa upp om det inte är hopplöst. Jag rapporterar imorgon hur det har gått. Tack för all hjälp det är mycket uppskattat! /Karl _________________ Karl Vestgöte |
||||||
|
Här kan nog hojjbyggaren själv flika in med ett svar.
Det är en rysk Dnepr MT9 sidovagnspjäs från 1972. Orginal har den en tvåcylindrig boxermotor på 650cc som ska bytas ut till en aningen hotroddad 1200cc VW motor. Detta kräver en omarbetad växellåda och en adapterring mellan växellådan och motorn. En modifierat VW svänghjul och Dneprkopplingen används med lite meck. Den ska som sagt stukas en aning och sidovagnen ska inte användas. Inte inledesvis ialla fall.
_________________ Nils Vestgöte |
||||||
|
Lustigt att den här tråden dök upp just idag då jag precis varit förbi den lokala Båt och MC handlaren och fick se en väldigt smutt separat monterad generator på en utombordsmotor
Genast tänkte man ju för sig själv att en sån här skulle man ju ha men jag antar att priset dessvärre är lite för högt samt att dom förmodligen inte är så lätta att hitta beggade
_________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||||
|
Re:
Kawasaki GPX750R (1987-1990). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
|
Nu har jag varit å inhandlat generatorn, den behöver en uppputsning men var testat så den fungerade. Sen fick jag garanti också! En hel månad.. Bättre än inget iallafall det är ju begagnade grejer.
Sen är ju liten relativt, det är ju inte direkt nånting man stoppar i fickan men jämfört med volvo generatorn som skroten hade på väggen så är det väl halva storleken. Ska hem i helgen till garaget så får vi se om den passar in under tanken över motorn brorsans hoj. Blir spännade! Tack för all hjälp! _________________ Karl Vestgöte |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (13710 totalt) |