Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
2 Gröngölingar jagar mästaren på Gotland (Super Sevens)
1, 2   >>
3356 besök totalt
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635


Trådstartare
I helgen var det ett större lightweight meeting på Gotland Ring, med div sjuor, Eliser etc.
Då fick jag och Kimmen en chans att mäta våra krafter mot Jan Brolund i hans Caterham. Bara konstatera att Brolund är duktig. Han gör framförallt inga missar, men jag tyckte att vi hängde med "hyffsat", framförallt Kimmen hängde med bra. Orsakerna till att jag kanske inte hängde med lika bra är bla bla bla bla

Som ni ser på denna film så är det en del rattande pga lite lätt överhettade bakdäck. Hade ett litet moment i s-kurvan ut på start rakan på sista varvet. (kommer inte åt filmen just nu, men vid 4 min ungefär)

Youtube har numera en funktion så att man kan se filmerna lite mera högupplösta (för er som inte vet)

Sjuor på Gotland ring

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2637



Härlig film, härlig bil och härlig bana. thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
--
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Inte konstigt du inte hade några bakdäck kvar efter dagen, om det gick så där vingligt hela tiden! Halvdrifting konstant ju.

Måste nog fixa ett kamerafäste tror jag... thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1047



thumbs up Brutalt att kunna fullgasväxla så!

_________________
Johan Liedholm
Ford Fiesta -06
VW ID3
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1306



Har sagt det förr, men din bil är så förbaskat ball! Snygg körning också och snygg återhämtning runt 4.30 också. Ser helt underbart kul ut och köra en sån där bil, med den instyrningen och de där härliga driftarna. Såg ut att gå duktigt fort, de andra måste ju stått upp och kört

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004
Inlägg: 460



Låg och spände mig genom hela filmen

Som megablade sa BRUTALA växlingar

_________________
Nicklas Jäderlund
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635


Trådstartare
Westfield skrev:
Inte konstigt du inte hade några bakdäck kvar efter dagen, om det gick så där vingligt hela tiden! Halvdrifting konstant ju.

Måste nog fixa ett kamerafäste tror jag... thumbs up


Däcken verkar ha fått jobba hårt Skulle ha varit intressant att testa ett par hårdare däck (medium) denna dag.
Naturligtvis skall du ordna ett fäste. Jag spelade in ett antal åkningar, på ena glömde jag att slå på micken ,Sen det med Brolund som tack och lov blev bra (riktigt bra kvalite okomprimerad). Sedan har jag ett band till från em som inte blev någonting. Den har bild i 30 sek sedan blir allt vitt (ljudet fortsätter), bilden kan komma tillbaka några sekunder och sedan blir det vitt igen Någon som har en ide om vad som kan vara fel ?

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635


Trådstartare
Megablade skrev:
thumbs up Brutalt att kunna fullgasväxla så!


Det var som en bal på slottet, helt underbart
Det funkade fruktansvärt bra. När man går genom en lång böj och måste växla upp eller ner, så är det bara rycka till i spaken och nästa växel kliver i utan ryck i bilen (förutom i slutet på filmen, vet inte riktigt vad som hände där)

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Libell skrev:
Megablade skrev:
thumbs up Brutalt att kunna fullgasväxla så!


Det var som en bal på slottet, helt underbart
Det funkade fruktansvärt bra. När man går genom en lång böj och måste växla upp eller ner, så är det bara rycka till i spaken och nästa växel kliver i utan ryck i bilen (förutom i slutet på filmen, vet inte riktigt vad som hände där)


Som sagt var imponerande växlingar. Vet inte alls hur det fungerar på dessa maskiner kör man original mc lådan eller hur fungerar det? Jag antar att du har en setup som bryter tändningen vid växling?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Libell skrev:
Westfield skrev:
Inte konstigt du inte hade några bakdäck kvar efter dagen, om det gick så där vingligt hela tiden! Halvdrifting konstant ju.

Måste nog fixa ett kamerafäste tror jag... thumbs up


Däcken verkar ha fått jobba hårt Skulle ha varit intressant att testa ett par hårdare däck (medium) denna dag.
Naturligtvis skall du ordna ett fäste. Jag spelade in ett antal åkningar, på ena glömde jag att slå på micken ,Sen det med Brolund som tack och lov blev bra (riktigt bra kvalite okomprimerad). Sedan har jag ett band till från em som inte blev någonting. Den har bild i 30 sek sedan blir allt vitt (ljudet fortsätter), bilden kan komma tillbaka några sekunder och sedan blir det vitt igen Någon som har en ide om vad som kan vara fel ?


Kanhända vibrationer.

Jag tror inte medium hade hjälpt - det blir ju bara sämre grepp och ännu mer sladd = ännu mer värmeuppbyggnad. Spontant skulle jag minska krängningshämmare bak så du får mer grepp, mindre sladd och därmed bygger du inte mer värme.

Tills jag fixade balansen betedde sig min ungefär likadant, även om totala hastigheten var lägre så eldade jag bakdäck betydligt mer än fram. Nu när balansen är ok, verkar slitaget mycket jämnare. thumbs up (plus att bilen går totalt fortare för man brottas inte med överstyrning)

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635


Trådstartare
Dignell skrev:

Som sagt var imponerande växlingar. Vet inte alls hur det fungerar på dessa maskiner kör man original mc lådan eller hur fungerar det? Jag antar att du har en setup som bryter tändningen vid växling?


Det är originallåda i bilen, sen har jag monterat en Trickshifter som bryter tändningen på uppväxling och ger mellangas på nerväxling

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635


Trådstartare
Westfield skrev:


Kanhända vibrationer.

Jag tror inte medium hade hjälpt - det blir ju bara sämre grepp och ännu mer sladd = ännu mer värmeuppbyggnad. Spontant skulle jag minska krängningshämmare bak så du får mer grepp, mindre sladd och därmed bygger du inte mer värme.

Tills jag fixade balansen betedde sig min ungefär likadant, även om totala hastigheten var lägre så eldade jag bakdäck betydligt mer än fram. Nu när balansen är ok, verkar slitaget mycket jämnare. thumbs up (plus att bilen går totalt fortare för man brottas inte med överstyrning)


Det är inte vibrationer som är problemet, den lägger av vid tomgång ibland. Jag vet inte om det är "helmetcamen" som spökar eller om det är bandspelaren. Ser nästan ut som det är någon såndär "vit fade" funktion som går in. Jag har skickat en liten filmsnutt till dom som har levererat helmetcamen, får se om dom har någon ide.

Kan stämma till en vis del med balansen. Jag ställde om den på em och det blev bättre men problemet kvarstod. Får se vad det blir för däck vid nästa beställning. Kanske måste göra som Kimmen och köpa Avon ACB10, men dom är ju så onödigt dyr

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006
Inlägg: 2621



Libell skrev:

Kanske måste göra som Kimmen och köpa Avon ACB10, men dom är ju så onödigt dyr


Mmmmm, nu är goda råd dyra...

_________________
Joakim Granfors

www.modsport.se
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Libell skrev:
Dignell skrev:

Som sagt var imponerande växlingar. Vet inte alls hur det fungerar på dessa maskiner kör man original mc lådan eller hur fungerar det? Jag antar att du har en setup som bryter tändningen vid växling?


Det är originallåda i bilen, sen har jag monterat en Trickshifter som bryter tändningen på uppväxling och ger mellangas på nerväxling


Fan va coolt, måste vara lite meck med att kalibrera tex så den inte ger för lite eller för mycket mellangas?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635


Trådstartare
Dignell skrev:

Fan va coolt, måste vara lite meck med att kalibrera tex så den inte ger för lite eller för mycket mellangas?


Plug and play thumbs up

Jag fick skifta 2 kablar, beroende om man har dragande eller tryckande kraft vid uppväxling, koppla sig in på kabeln till tändningen + några vacuumslangar, + och - Klart att gasa

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Libell skrev:
Dignell skrev:

Fan va coolt, måste vara lite meck med att kalibrera tex så den inte ger för lite eller för mycket mellangas?


Plug and play thumbs up

Jag fick skifta 2 kablar, beroende om man har dragande eller tryckande kraft vid uppväxling, koppla sig in på kabeln till tändningen + några vacuumslangar, + och - Klart att gasa


Riktigt riktigt häftigt, misstänker att kitet inte är helt gratis dock?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
torque
Gävle
Här sen Jun 2004
Inlägg: 917



Helskönt sound och hysteriskt cool växlings tjofräs , men vad beror det på att du hasar (halvdriftar) in i flera kurvor? Du har ju inte speciellt mycket motorbroms!

_________________
Charlie Strömnes
Oreca Viper Competition Coupe #105
7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009
Citera
svenneduva
Tokholm
Här sen Apr 2008
Inlägg: 102



De flesta "quickshiftar" MC utan en riktig quickshift monterad. Vi lägger en aningens anspänning med tåspetsen på pedalen och när det är dags för växling gör man ett snabbt gasavslag. Det lilla räcker för att peta i nästa växel med tåkraften och sen är det på med rullen igen.
Neråt är det inte lika många som motorbromsar på hoj (inte vad det gäller bansmiskande i alla fall), det är snarare fullt ös så länge nerverna klarar och sen fullpall på hejdarna samtidigt som hojen växlas ner snabbt. Det är så liten kontaktyta för ett bakdäck vid fullbroms så det är snarare ett problem att motorbromsa än en fördel. Radfyrorna har relativt lite motorbroms på höga varv men V-twinnarna har istället för mycket så att det släpper på en gång. Jag är van med twin och motgasar varje nerväxling (dvs gör en lätt knyck på gasrullen för att möta upp med varv på motorn när kopplingen släpps ut) för att motverka motorbroms.

Gotland är en rolig bana. Kan tänka mig att ni som kör låga bilar upplever sista stora vänstern på baksidan som hojåkare gör. Vi ser helt enkelt inte över krönet så man får lära sig var på krönet bästa spår ligger.

Grymt trevlig film, och riktigt fränt bröl!

_________________
Sven Wesley (aka Duva)
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



svenneduva skrev:
Kan tänka mig att ni som kör låga bilar upplever sista stora vänstern på baksidan som hojåkare gör. Vi ser helt enkelt inte över krönet så man får lära sig var på krönet bästa spår ligger.


Japp, så är det. Beroende på utgången i kurvan innan blir också spårvalet lite annorlunda i min erfarenhet. Men det är dock hanterbart tycker jag eftersom farten (i min bil) inte är överdrivet hög (har ju lite lägre vikt/hk än Libells/Kimmens/Brolunds bilar)

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Selling
Örnsköldsvik
Här sen Jul 2006
Inlägg: 55



ja de där varken lät eller såg speciellt roligt ut....
thumbs up ståpäls är ordet!

_________________
/Daniel Selling
e man tillräckligt galen, så har man int vett att va rädd
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635


Trådstartare
Dignell skrev:
Libell skrev:
Dignell skrev:

Fan va coolt, måste vara lite meck med att kalibrera tex så den inte ger för lite eller för mycket mellangas?


Plug and play thumbs up

Jag fick skifta 2 kablar, beroende om man har dragande eller tryckande kraft vid uppväxling, koppla sig in på kabeln till tändningen + några vacuumslangar, + och - Klart att gasa


Riktigt riktigt häftigt, misstänker att kitet inte är helt gratis dock?


£495+vat om du köper direkt från dom, eller £499 om du köper från dom via ebay. Mao ca 6000:-
Dom har ett billigare kit också utan nerväxlings funktionen.

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Bilder o videos
2 Gröngölingar jagar mästaren på Gotland (Super Sevens)
1, 2   >>
3356 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande