Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Bilder o videos
![]() |
1, 2 >> 3356 besök totalt |
I helgen var det ett större lightweight meeting på Gotland Ring, med div sjuor, Eliser etc.
Då fick jag och Kimmen en chans att mäta våra krafter mot Jan Brolund i hans Caterham. Bara konstatera att Brolund är duktig. Han gör framförallt inga missar, men jag tyckte att vi hängde med "hyffsat", framförallt Kimmen hängde med bra. Orsakerna till att jag kanske inte hängde med lika bra är bla bla bla bla ![]() Som ni ser på denna film så är det en del rattande pga lite lätt överhettade bakdäck. Hade ett litet moment i s-kurvan ut på start rakan på sista varvet. (kommer inte åt filmen just nu, men vid 4 min ungefär) Youtube har numera en funktion så att man kan se filmerna lite mera högupplösta (för er som inte vet) Sjuor på Gotland ring |
||||||
Har sagt det förr, men din bil är så förbaskat ball! Snygg körning också och snygg återhämtning runt 4.30 också. Ser helt underbart kul ut och köra en sån där bil, med den instyrningen och de där härliga driftarna. Såg ut att gå duktigt fort, de andra måste ju stått upp och kört
![]() _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||
Däcken verkar ha fått jobba hårt ![]() Naturligtvis skall du ordna ett fäste. Jag spelade in ett antal åkningar, på ena glömde jag att slå på micken ![]() ![]() |
||||||
Det var som en bal på slottet, helt underbart ![]() Det funkade fruktansvärt bra. När man går genom en lång böj och måste växla upp eller ner, så är det bara rycka till i spaken och nästa växel kliver i utan ryck i bilen (förutom i slutet på filmen, vet inte riktigt vad som hände där) |
||||||
Som sagt var imponerande växlingar. Vet inte alls hur det fungerar på dessa maskiner kör man original mc lådan eller hur fungerar det? Jag antar att du har en setup som bryter tändningen vid växling? |
||||||
Kanhända vibrationer. Jag tror inte medium hade hjälpt - det blir ju bara sämre grepp och ännu mer sladd = ännu mer värmeuppbyggnad. Spontant skulle jag minska krängningshämmare bak så du får mer grepp, mindre sladd och därmed bygger du inte mer värme. Tills jag fixade balansen betedde sig min ungefär likadant, även om totala hastigheten var lägre så eldade jag bakdäck betydligt mer än fram. Nu när balansen är ok, verkar slitaget mycket jämnare. ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Det är originallåda i bilen, sen har jag monterat en Trickshifter som bryter tändningen på uppväxling och ger mellangas på nerväxling ![]() |
||||||
Det är inte vibrationer som är problemet, den lägger av vid tomgång ibland. Jag vet inte om det är "helmetcamen" som spökar eller om det är bandspelaren. Ser nästan ut som det är någon såndär "vit fade" funktion som går in. Jag har skickat en liten filmsnutt till dom som har levererat helmetcamen, får se om dom har någon ide. Kan stämma till en vis del med balansen. Jag ställde om den på em och det blev bättre men problemet kvarstod. Får se vad det blir för däck vid nästa beställning. Kanske måste göra som Kimmen och köpa Avon ACB10, men dom är ju så onödigt dyr ![]() |
||||||
Mmmmm, nu är goda råd dyra... ![]() |
||||||
Fan va coolt, måste vara lite meck med att kalibrera tex så den inte ger för lite eller för mycket mellangas? |
||||||
Plug and play ![]() Jag fick skifta 2 kablar, beroende om man har dragande eller tryckande kraft vid uppväxling, koppla sig in på kabeln till tändningen + några vacuumslangar, + och - Klart att gasa ![]() |
||||||
Riktigt riktigt häftigt, misstänker att kitet inte är helt gratis dock? |
||||||
Helskönt sound och hysteriskt cool växlings tjofräs
![]() _________________ Charlie Strömnes Oreca Viper Competition Coupe #105 7,15.9 BTG TD Dodge Viper ACR Hardcore Edition 2009 |
||||||
De flesta "quickshiftar" MC utan en riktig quickshift monterad. Vi lägger en aningens anspänning med tåspetsen på pedalen och när det är dags för växling gör man ett snabbt gasavslag. Det lilla räcker för att peta i nästa växel med tåkraften och sen är det på med rullen igen.
Neråt är det inte lika många som motorbromsar på hoj (inte vad det gäller bansmiskande i alla fall), det är snarare fullt ös så länge nerverna klarar och sen fullpall på hejdarna samtidigt som hojen växlas ner snabbt. Det är så liten kontaktyta för ett bakdäck vid fullbroms så det är snarare ett problem att motorbromsa än en fördel. Radfyrorna har relativt lite motorbroms på höga varv men V-twinnarna har istället för mycket så att det släpper på en gång. Jag är van med twin och motgasar varje nerväxling (dvs gör en lätt knyck på gasrullen för att möta upp med varv på motorn när kopplingen släpps ut) för att motverka motorbroms. Gotland är en rolig bana. Kan tänka mig att ni som kör låga bilar upplever sista stora vänstern på baksidan som hojåkare gör. Vi ser helt enkelt inte över krönet så man får lära sig var på krönet bästa spår ligger. ![]() Grymt trevlig film, och riktigt fränt bröl! _________________ Sven Wesley (aka Duva) |
||||||
Japp, så är det. Beroende på utgången i kurvan innan blir också spårvalet lite annorlunda i min erfarenhet. Men det är dock hanterbart tycker jag eftersom farten (i min bil) inte är överdrivet hög (har ju lite lägre vikt/hk än Libells/Kimmens/Brolunds bilar) _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
£495+vat om du köper direkt från dom, eller £499 om du köper från dom via ebay. Mao ca 6000:- Dom har ett billigare kit också utan nerväxlings funktionen. |
||||||
![]() |
Bilder o videos
![]() |
1, 2 >> 3356 besök totalt |