Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Delad bakaxel och fwd ?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (13002 totalt)
TURBO_knuff
Norberg
Här sen Okt 2005
Inlägg: 22


Trådstartare
Delad bakaxel och fwd ?

Hejsan

Har suttit och funderat lite på om det finns nån fördel med delad bakaxel på en fwd bil ?
Ta en sån saab som jag har tillexempel ng900 turbo med stel bakaxel. Skulle det vara nån fördel vid banåkning med delad bakaxel istället tex ?

Hoppas man inte blir dumförklarad nu men vore skoj att veta.

Mvh Simon

_________________
Simon Olsson Saab 900 TURBO coupe -94
Projekttråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=327498#327498
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12193



Re: Delad bakaxel och fwd ?

turbo_knuff skrev:
ng900 turbo med stel bakaxel. Skulle det vara nån fördel vid banåkning med delad bakaxel istället tex ?


ng900 är väl "samma bil" som Opel Vectra/Calibra? På Calibran är ju alla modeller med "delad" bakaxel och de sportigare, de med större motor eller de med 4*4 har det på Vectra. Någon fördel måste det ju ligga i att de har delad bakaxel.

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

ng900 har inte en stel utan en halvstel. Dvs att axelen flexar när hjulen fjädrar inviduelt.
Mao axen funkar även som krängare bak.

I de flästa fall har man alltid mer grepp bak en fram på en fwd.
Hur många åker med bredare fram ostar på en fwd???
Så bak allså måste allt vara fullständigt åt he...., tex ge +3grd camber i kurva, för att ge sämre grepp än fram.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Re:

fuling skrev:
ng900 har inte en stel utan en halvstel. Dvs att axelen flexar när hjulen fjädrar inviduelt.
Mao axen funkar även som krängare bak.

I de flästa fall har man alltid mer grepp bak en fram på en fwd.
Hur många åker med bredare fram ostar på en fwd???
Så bak allså måste allt vara fullständigt åt he...., tex ge +3grd camber i kurva, för att ge sämre grepp än fram.



Menar du att det är helt skitsamma hur bakaxeln ser ut på FWD bilar då alltså? Vill minnas att i princip allt jag kört svängt bättre än NG900?
Citera
P-Lars
Spånga Stockholm
Här sen Apr 2007
Inlägg: 37



Re:

Andrew Petrykowski skrev:

Menar du att det är helt skitsamma hur bakaxeln ser ut på FWD bilar då alltså? Vill minnas att i princip allt jag kört svängt bättre än NG900?


Skulle tro att det beror på den helkassa framvagnen de av GM tvingats ärva av Opel istället för den egna plattan de jobbade på... tråkigt som mycket annat.

Klart intressant Topic! Jag undrar också hur mycket bakvagnen är med och påverkar på en FWD bil!
Vad kan man göra för att förbättra då om man känner för det? Mera statisk Camber?


M.V.H.

_________________
Andreas Plars
Citera
Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005
Inlägg: 458



Nackdelen med en stel bakaxel är väl inställningsmöjligheterna vad gäller våra olika vinklar?
Det måste väl vara en nackdel att inte kunna ändra vinklarna bak, även på en FWD bil.

_________________
Jon Eriksson

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

En del fwd-bilar har lösa lagerenheter(hjulaxel med lager) bak.
Då kan man ställa camber och toe.

Fram på ng900 sitter det MacPerson, så det skiljer allså inte mycket från det stora flertalet häller.

Vad man skall göra bak är att se till att bakvagnen tar så mycket av sidokrafterna det går.
Sen skall bak vara hårdare avfjädrar än fram.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
P-Lars
Spånga Stockholm
Här sen Apr 2007
Inlägg: 37



Re:

fuling skrev:


Vad man skall göra bak är att se till att bakvagnen tar så mycket av sidokrafterna det går.


Hur då? Man kan ju inte göra så mycket..

M.V.H.

_________________
Andreas Plars
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3257



Re:

P-Lars skrev:
fuling skrev:


Vad man skall göra bak är att se till att bakvagnen tar så mycket av sidokrafterna det går.


Hur då? Man kan ju inte göra så mycket..

M.V.H.


Klart du kan , vad tror du att du gör när du ökar krängningsstyvheten för bakaxeln ?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
TURBO_knuff
Norberg
Här sen Okt 2005
Inlägg: 22


Trådstartare
Så man kan alltså skruva dit grövre krängningshämmare så blir det bättre eller ? Sen har jag läst nånstans att man kan sätta dit brickor nånstans på bakaxeln för att ändra cambern ?

_________________
Simon Olsson Saab 900 TURBO coupe -94
Projekttråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=327498#327498
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003
Inlägg: 12193



Re:

Jon80 skrev:
Det måste väl vara en nackdel att inte kunna ändra vinklarna bak, även på en FWD bil.


Vissa vinklar skall ju gå att ändra (dock lite), navet är väl skruvat till "bakaxeln" på Kadett och där kan man ta en bricka på emellan nav och "bakaxel" för att få mer camber (samt få plats med större fälgar så att de inte tar i hjulhuskanten ).

Edit: Jag lovar och svär att i fortsättninge läsa ALLA inlägg NOGGRANT innan jag postar...

_________________
Mvh
/Marcus

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 441



Jag spinner vidare lite i den här gamla tråden, hittade ingen mer lämplig vid en snabb sökning.

Vilka FWD bilar har bra/bäst bakaxlar? och varför? Jag är beredd att bygga dit något annat på min bil om det är värt det. Något som funkar ihop med en ganska bra macpherson framvagn...

Vad skiljer bakaxeln på en FWD STCC/WTCC bil jämfört med produktionsvarianten av den bilen?

MVH Theo

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GT3 Touring - 22.
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1299



Första gen Civic Type R har ju delad bak - sen fick ekonomerna för sig att det kostade för mycket och gjorde hottad civic av Type r.

Klart det är bättre med delad runt om, men oftast är det ekonomi som avgör när bilproducenterna bygger bilar.

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Re:

SevenEight skrev:
Första gen Civic Type R har ju delad bak - sen fick ekonomerna för sig att det kostade för mycket och gjorde hottad civic av Type r.

Klart det är bättre med delad runt om, men oftast är det ekonomi som avgör när bilproducenterna bygger bilar.


Honda har haft helt delad bakaxel - om man nu kan säga så.. sedan 70-talet typ.

ex. CRX -89 . enda som binder samman höger med vänstar bakhjul är kränghämmaren

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 441



Jo jag vet många som har delad bakaxel, men vilken skall man sikta in sig på? och gärna en förklaring varför..

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GT3 Touring - 22.
Citera
SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012
Inlägg: 1299



Stel och halvstel är för ekonomer. Varför inte sno bakvagnen från en Honda då? Crx eller type r, det är ju båda bilar som är lätta (liten risk för överdimension och alltså vikt) och som fungerar bra (för det verkar de ju göra). Borde bli bra...

_________________
Henrik Eriksson

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 441



Re:

SevenEight skrev:
Stel och halvstel är för ekonomer. Varför inte sno bakvagnen från en Honda då? Crx eller type r, det är ju båda bilar som är lätta (liten risk för överdimension och alltså vikt) och som fungerar bra (för det verkar de ju göra). Borde bli bra...

Jag har kikat på Type R litegarnn nu och den verkar intressent. Jag skall titta mer på bilen och se om det är möjligt att få dit. Hyffsat bra priser på skrotarna med är ett +
Förslag på fler BRA FWD bakvagnar uppskattas.

MVH Theo

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GT3 Touring - 22.
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 441



Nu lutar det starkt åt en sån här:

Golf 5. Det verkar "fysiskt" möjligt att få dit på min bil och jag har läst mycket bra om dem. Seat körde tydligen orginal bakaxel fast med uniballs i alla leder på deras WTCC bilar, och dom gick ju inte så dåligt..'

Vad tror ni om det?

EDIT Om jag ledsnar på FWD så har bryggan för golf 5 4-motion samma infästningspunkter:)

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GT3 Touring - 22.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7992



Har själv kollat på den med.
Men för min del lutar det åt en från Passat Syncro.
Den är en Audibakvagn och Audi använder den på A6.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007
Inlägg: 441



Hur gammal Passat? Blir dom inte väldigt breda? Har för mig du bygger på Golf2?

_________________
Theo Tibblin
Kör: Saker GT - 07 ,VW Golf V TDI Cup - 06, Audi A3 1,9 TDI Q - 02, Porsche 992 GT3 Touring - 22.
Citera
GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005
Inlägg: 480



Ford Focus har en trevlig bakaxel

_________________
Mikael Ståhling
Citera
Allmänt banåkaforum
Delad bakaxel och fwd ?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (13002 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande