Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Delad bakaxel och fwd ?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (13002 totalt)
TURBO_knuff
Norberg
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Delad bakaxel och fwd ?

Hejsan

Har suttit och funderat lite på om det finns nån fördel med delad bakaxel på en fwd bil ?
Ta en sån saab som jag har tillexempel ng900 turbo med stel bakaxel. Skulle det vara nån fördel vid banåkning med delad bakaxel istället tex ?

Hoppas man inte blir dumförklarad nu men vore skoj att veta.

Mvh Simon

Projekttråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=327498#327498
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Re: Delad bakaxel och fwd ?

turbo_knuff skrev:
ng900 turbo med stel bakaxel. Skulle det vara nån fördel vid banåkning med delad bakaxel istället tex ?

ng900 är väl "samma bil" som Opel Vectra/Calibra? På Calibran är ju alla modeller med "delad" bakaxel och de sportigare, de med större motor eller de med 4*4 har det på Vectra. Någon fördel måste det ju ligga i att de har delad bakaxel.

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

ng900 har inte en stel utan en halvstel. Dvs att axelen flexar när hjulen fjädrar inviduelt.
Mao axen funkar även som krängare bak.

I de flästa fall har man alltid mer grepp bak en fram på en fwd.
Hur många åker med bredare fram ostar på en fwd???
Så bak allså måste allt vara fullständigt åt he...., tex ge +3grd camber i kurva, för att ge sämre grepp än fram.

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Re:

fuling skrev:
ng900 har inte en stel utan en halvstel. Dvs att axelen flexar när hjulen fjädrar inviduelt.
Mao axen funkar även som krängare bak.

I de flästa fall har man alltid mer grepp bak en fram på en fwd.
Hur många åker med bredare fram ostar på en fwd???
Så bak allså måste allt vara fullständigt åt he...., tex ge +3grd camber i kurva, för att ge sämre grepp än fram.

Menar du att det är helt skitsamma hur bakaxeln ser ut på FWD bilar då alltså? Vill minnas att i princip allt jag kört svängt bättre än NG900?
Citera
P-Lars
Spånga Stockholm
Här sen Apr 2007

Re:

Andrew Petrykowski skrev:

Menar du att det är helt skitsamma hur bakaxeln ser ut på FWD bilar då alltså? Vill minnas att i princip allt jag kört svängt bättre än NG900?

Skulle tro att det beror på den helkassa framvagnen de av GM tvingats ärva av Opel istället för den egna plattan de jobbade på... tråkigt som mycket annat.

Klart intressant Topic! Jag undrar också hur mycket bakvagnen är med och påverkar på en FWD bil!
Vad kan man göra för att förbättra då om man känner för det? Mera statisk Camber?

M.V.H.

Degerfors
Här sen Jul 2005

Nackdelen med en stel bakaxel är väl inställningsmöjligheterna vad gäller våra olika vinklar?
Det måste väl vara en nackdel att inte kunna ändra vinklarna bak, även på en FWD bil.

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

En del fwd-bilar har lösa lagerenheter(hjulaxel med lager) bak.
Då kan man ställa camber och toe.

Fram på ng900 sitter det MacPerson, så det skiljer allså inte mycket från det stora flertalet häller.

Vad man skall göra bak är att se till att bakvagnen tar så mycket av sidokrafterna det går.
Sen skall bak vara hårdare avfjädrar än fram.

Spånga Stockholm
Här sen Apr 2007

Re:

fuling skrev:

Vad man skall göra bak är att se till att bakvagnen tar så mycket av sidokrafterna det går.

Hur då? Man kan ju inte göra så mycket..

M.V.H.

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Re:

P-Lars skrev:
fuling skrev:

Hur då? Man kan ju inte göra så mycket..

M.V.H.

Klart du kan , vad tror du att du gör när du ökar krängningsstyvheten för bakaxeln ?

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
TURBO_knuff
Norberg
Här sen Okt 2005

Trådstartare
Så man kan alltså skruva dit grövre krängningshämmare så blir det bättre eller ? Sen har jag läst nånstans att man kan sätta dit brickor nånstans på bakaxeln för att ändra cambern ?

Projekttråden: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=327498#327498
Citera
Marcus Gustafsson
Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Re:

Jon80 skrev:
Det måste väl vara en nackdel att inte kunna ändra vinklarna bak, även på en FWD bil.

Vissa vinklar skall ju gå att ändra (dock lite), navet är väl skruvat till "bakaxeln" på Kadett och där kan man ta en bricka på emellan nav och "bakaxel" för att få mer camber (samt få plats med större fälgar så att de inte tar i hjulhuskanten ).

Edit: Jag lovar och svär att i fortsättninge läsa ALLA inlägg NOGGRANT innan jag postar...

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007

Jag spinner vidare lite i den här gamla tråden, hittade ingen mer lämplig vid en snabb sökning.

Vilka FWD bilar har bra/bäst bakaxlar? och varför? Jag är beredd att bygga dit något annat på min bil om det är värt det. Något som funkar ihop med en ganska bra macpherson framvagn...

Vad skiljer bakaxeln på en FWD STCC/WTCC bil jämfört med produktionsvarianten av den bilen?

MVH Theo

SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Första gen Civic Type R har ju delad bak - sen fick ekonomerna för sig att det kostade för mycket och gjorde hottad civic av Type r.

Klart det är bättre med delad runt om, men oftast är det ekonomi som avgör när bilproducenterna bygger bilar.

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Re:

SevenEight skrev:
Första gen Civic Type R har ju delad bak - sen fick ekonomerna för sig att det kostade för mycket och gjorde hottad civic av Type r.

Klart det är bättre med delad runt om, men oftast är det ekonomi som avgör när bilproducenterna bygger bilar.

Honda har haft helt delad bakaxel - om man nu kan säga så.. sedan 70-talet typ.

ex. CRX -89 . enda som binder samman höger med vänstar bakhjul är kränghämmaren

Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007

Jo jag vet många som har delad bakaxel, men vilken skall man sikta in sig på? och gärna en förklaring varför..

SevenEight
Sävar
Här sen Feb 2012

Stel och halvstel är för ekonomer. Varför inte sno bakvagnen från en Honda då? Crx eller type r, det är ju båda bilar som är lätta (liten risk för överdimension och alltså vikt) och som fungerar bra (för det verkar de ju göra). Borde bli bra...

Att saker rostar är verkligen ett tråkigt faktum i livet!
Citera
Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007

Re:

SevenEight skrev:
Stel och halvstel är för ekonomer. Varför inte sno bakvagnen från en Honda då? Crx eller type r, det är ju båda bilar som är lätta (liten risk för överdimension och alltså vikt) och som fungerar bra (för det verkar de ju göra). Borde bli bra...

Jag har kikat på Type R litegarnn nu och den verkar intressent. Jag skall titta mer på bilen och se om det är möjligt att få dit. Hyffsat bra priser på skrotarna med är ett +
Förslag på fler BRA FWD bakvagnar uppskattas.

MVH Theo

Theo
Uppsala
Här sen Apr 2007

Nu lutar det starkt åt en sån här:

Golf 5. Det verkar "fysiskt" möjligt att få dit på min bil och jag har läst mycket bra om dem. Seat körde tydligen orginal bakaxel fast med uniballs i alla leder på deras WTCC bilar, och dom gick ju inte så dåligt..'

Vad tror ni om det?

EDIT Om jag ledsnar på FWD så har bryggan för golf 5 4-motion samma infästningspunkter:)

Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Har själv kollat på den med.
Men för min del lutar det åt en från Passat Syncro.
Den är en Audibakvagn och Audi använder den på A6.

Uppsala
Här sen Apr 2007

Hur gammal Passat? Blir dom inte väldigt breda? Har för mig du bygger på Golf2?

GREYHOUND
Norrköping
Här sen Okt 2005

Ford Focus har en trevlig bakaxel

Delad bakaxel och fwd ?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (13002 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande