Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3 ... 27, 28, 29 >> 18 besök senaste veckan (273295 totalt) |
Renault 5 GTE -88 Honda K20A2 Begränsat Vinterfix
Jag och xEmil har köpt oss varsin bil som ska bli lite roligare än vad den är och mera lämpad för att åka bana. ![]() Lite data om bilen: Renault 5 GTE -88 Motor: 1721 cc 8v radfyra med Katalysator och Bränsleinsprutning Effekt: 95.3 Hk @ 5250 rpm Vridmoment: 143.0 Nm @ 3000 rpm Borrning/Slag: 81.00mm x 83.50mm Kompressionsförhållande: 10:1 Prestanda enl fabrik 0-100 på 9.3 sek Toppfart 185km/h Hjulbas: 2.41 m Spårvidd fram: 1.34 m Spårvidd bak: 1.32 m Bredd: 1.59 m Längd: 3.59m Höjd: 1.36m Markfrigång: 0.12m Tjänstevikt: 970 kg Tankvolym: 50 L Cv värde: 0.350 Frontarea: 1.55 m2 Cx 0.54 3.2 rattvarv mellan ändlägena. Vändradie 10.00 m Bromsar: 238mm ventilerade skivor fram och 238mm solida bak Fälgar: orginal Speedline 13" 5.5 tum breda Däck: 195/55 13 Färgkod: 348 Blanc Panda dvs Pandavit, i praktiken ganska beige nyans av vit. Här är min bil i början av september, dagen efter att jag har köpt den: ![]() 1 vecka senare. Då växellådan var lite dålig var det ju lika bra att sätta igång direkt: ![]() Jag i meckartagen: ![]() All ljuddämpning borttagen, ungefär som den ser ut i nuläget förutom lite färg och bortplockat elsystem: ![]() Car Specification 2024 1988 Renault 5 GTE in 348 Blanc Panda purchased in 2003 with ~150000km milage Engine: Honda K20A2 from 2004 Honda Civic Type R EP3, 4-2-1 exhaust manifold to EP3 catalyst with rebuilt inlet and outlet, 3" intake pipe with cone filter, Hondata ECU with some changes to ignition, fuel and v-tech activation, redline 8500rpm as JDM CTR, 2.5" stainless exhaust with Bmw M3 electric muffler bypass valve, Honda S2000 Radiator. Stock Horsepower : 200 PS / 197 HP / 147 kW @ 7400 rpm, Maximum torque :196 Nm / 144 lb-ft @ 5900 rpm. Not dynoed in current form. Battery: 9AH Topend LiFe Gearbox: Honda Civic Type R EP3 with Quaife LSD, Billet Gear shifter (K-tuned style) with Hybrid racing cables and detent springs, custom driveshafts with Honda inner spline and Renault Lagune outer Spline Suspension: Renault Laguna 1 4 stud hubs, Pure motorsport roll center correction, Pure motorsport adjustable bumpsteer, pure motorsport spherical bearings in lower control arms, adjustable top mounts, camber adjustable strut mounting plates. Rear Axle Renault 5 GTE lowered with Sellholm adjustable blades in the boot Brakes: Renault Captur front brake discs 280*24mm, Porsche 986 Boxster Front Calipers, PFC08 brake pads, Tilton 600 series pedal box with adjustable bias, Tilton 600 series throttle pedal, Porsche 997 GT3 brake cooling spoilers on lower control arms. Rear Brakes Renault Clio Sport with Ferrodo DS2500 pads Body: Stock Renault 5 GTE with front splitter with 3d printed diffuser ducts, Airforce rear wing, some extra openings in front and rear bumpers for better cooling and airflow Wheels: 15*7 OZ Chrono Tires: Toyo 205/50 R888 tires (to be replaced with Nankang CR-S Interior: Street approved roll cage, Sparco driver seat, stock passenger seat, Sparco Suede Steering wheel, wide angle mirror Weight: 1008kg with full tank of fuel with 75kg driver Road Registred in Sweden as rebuilt vehicle. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Renault 5 GTE har jag också funderat lite på. Är nog en riktigt rolig bil om man lägger i en turbo motor från Volvo 400-serien.
Men en Renault + Motor från en av dom sämsta Volvo bilarna som gjorts kanske inte är någon höjdare ![]() När jag tänker bra/rolig/driftsäker bil så är inte direkt Renault det första märket som ploppar upp i skallen... _________________ Street Triple RS -18 |
||||
Tanken är att montera en Volvo 440 turbo maskin nästa vinter. Eller en Clio 16v maskin.
![]() Är faktiskt positivt överraskad av bilen. Känns som bilen är bra mycket bättre än vad ryktet gör gällande. Sen är det ju kul att vara annorlunda ![]() I vinter ska bilen lättas och bur ska in, stötdämpare/fjädrar ska bytas och riktig stol+bälte ska monteras. Sen ska bromsarna ses över... Dessutom är bilen förvånandsvärt lättmeckad. Inga problem alls att montera isär den iaf ![]() _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
eftersom Andreas redan har skrivit all fakta så länka jag in en liten bild på min skönhet
![]() http://www.m.kth.se/u1f2i719/temp/Em _________________ //Emil Wahlund /Haninge |
||||
Emil! ska du inte få ihop volvon så ni kan meka ikapp snart? Det skall bli mycket intressant att se "uppleva" resultaten på de där bilarna i vår...
/Peter _________________ MVH Peter Zeberg If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going. |
||||
Volvon ska ihop så snart som möjligt... du har ju redan fått ett litet smakprov på hur den går som orginal ![]() _________________ //Emil Wahlund /Haninge |
||||
Joo.... Den går som ett skott... ![]() Men med ett par hundra kilo bort och lite filad väghållning så..... Skall bilarna gatreggas eller blir det släp...? /Peter _________________ MVH Peter Zeberg If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going. |
||||
[quote="peter zeberg
Joo.... Den går som ett skott... ![]() Men med ett par hundra kilo bort och lite filad väghållning så..... Skall bilarna gatreggas eller blir det släp...? /Peter[/quote] bilarna ska självklart vara reggade för gatan... ![]() suger ju att ha en kul bil i garaget som man bara får köra på bana med... när det finns så mänga roliga krokiga vägar här i trakterna ![]() _________________ //Emil Wahlund /Haninge |
||||
[/quote]
bilarna ska självklart vara reggade för gatan... ![]() suger ju att ha en kul bil i garaget som man bara får köra på bana med... när det finns så mänga roliga krokiga vägar här i trakterna ![]() Låter bra det.... ![]() ![]() _________________ MVH Peter Zeberg If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going. |
||||
Hej och välkommen Joel! ![]() Alla kanske inte känner dig, så det är nog bäst att du skriver vad du heter innan forum- ![]() ![]() PS. Läs tråden som heter (viktigt) L Ä S - D E T - H Ä R - N o G A - (annars #&%!&#%!!) om du inte redan gjort det... |
||||
här kommer bilder kontinueligt att läggas upp...
http://r5gte.servepics.com/gallery/ min bil har det inte hänt så mycket med än... pga min bruksbil har tagit tjänsteledigt en liten stund... > ![]() men den ska vara igång vilken dag som hellst bara jag får alla delar. sen blir det skruva R5a ![]() _________________ //Emil Wahlund /Haninge |
||||
helt klart cool bil min bror har en renalut 5 gte en blå -88. tjatar på han att sälja den till mig rolig bil helt klart och lycka till med projektet
![]() _________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||
såja då har man lättat lillen lite
![]() http://217.215.74.105/gallery/view_p va ute o provkörde lite också... måste säga att lättning gör susen =) provade även att köra lite fort ![]() http://217.215.74.105/gallery/view_p _________________ //Emil Wahlund /Haninge |
||||
Kul att se att det är fler som bygger R5:or
![]() Ligger en Volvo 460 2.0l-motor som är portad i den så den rör sig ganska bra. Ska också lägga upp en tråd om den så fort jag kan fixa en digitalkamera att ta lite kort med. Lycka till med projektet! _________________ Peter Vighagen |
||||
låter ju jätte skoj att det inte bara e jag o millbro som bygger sådan här liten bil ![]() våra bilar har även fått en hemsida http://r5gte.sevepics.com _________________ //Emil Wahlund /Haninge |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3 ... 27, 28, 29 >> 18 besök senaste veckan (273295 totalt) |