Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3433 besök totalt |
Nordslingan med en mordern F1?
Är det någon som vet om det är någon modern F1 som tagit sig runt på Nordslingan? Hörde lite om att Ferrari skulle ha haft en "oofficiell" tillställning på just Nordslingan. Någon som vet mer? Mvh. Andreas _________________ Varför banta, när det finns wastegate /Andreas Lusth |
||||
Hehehe... Men jag tänkte lite mer seriöst nu... Om någon verkligen vet om det är sant eller inte... /Andreas _________________ Varför banta, när det finns wastegate /Andreas Lusth |
||||
Det finns nog ingen modern F1:a som kan ta sig runt Nordslingan i vettigt tempo utan rejäla ombyggnader av bilen.
Vad du kanske hört talas om är ett Aprilskämt som florerade för några år sedan att just Ferrari skulle testköra en F1:a på nordslingan. ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Det här har vi ju diskuterat förut... Men visst borde det gå om det är möjligt att göra det i Monaco? Med max ride heigt etc.? Mvh/Micke _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Hehe... Ok tack för svaret. Det hade ju vart fränt om dom försökt.... ![]() ![]() Mvh. Andreas _________________ Varför banta, när det finns wastegate /Andreas Lusth |
||||
hej andreas/fleece
nu kommer den lilla forum- ![]() ![]() ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Vad skulle tiden vara för varvet resp BTG (som jag vet vad det betyder sen ett par månader) tror ni? För en F1, dvs?
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Jag tror att en F1 bil lär gå sönder efter 10 varv då ringens kuperade bana ger oerhörda påfrestningar men likt Johann sade på zatzy så finns det gott om tangentbordracers.
Jag är inte intresserad av vad en F1 bil kan sätta för tid på ETT varv, frågan är om den kan göra så efter 10 varv efter varandra eller varför inte 1000 km?. Håller den inte så håller den inte. Vilken bil som helst kan man chansa och ha rejäla luftfärder och ta kurvorna på ren tur och få en rekordtid. Förstår ni poängen?. _________________ Kör cheva numer. |
||||
Det beror på vad man menar med en F1:a. De är ju i högsta grad anpassade till just den bana de skall köra på, med tämligen stora skillnader mellan t.ex. Monaco och Monza. Om nordslingan skulle ingå i F1-VM så skulle de naturligtvis bygga en bil inom F1:s reglemente som höll för att köra där. Man kan ju t.ex. jämföra tidskillnaden mellan en Super Cup-Porsche och en F1:a, eftersom de kör på samma banor samma helg. Brukar inte varvtiderna för F1:orna ligga någonstans kring 60-65% av Porscharnas, eller minns jag fel? Så 60-65% av vad en sån Porsche gör runt Nordslingan är kanske en realistisk gissning. Vad blir det?
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
OK. I F1 ingår att man ska köra ca 300 km (eller straxt under 2 h?), det var det jag menade. Men det var kanske en alltför krystad ansats.
Men jag får väl kolla på Zatzy. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Har läst samma diskution på zatzy och varför är alla så övertygade om att F1 bilen ska gå sönder och lyfta från backen vid lite högre fart?Moderna F1 bilar måste ju vara något av det hållbaraste som finns kolla bara när dom krockar hur väl dom sitter ihop i farter som skulle mosa en vanlig bil till en platt skiva. Någon groundeffekt är väl inte tillåtet enligt reglementet ( är lite osäker här ) men att den ska flippa på backkrönen låter osannolikt då den har så hög downforce som skapas av tryck på ovansidan av vingarna.
När det gäller skakningar så är ju vissa sträckor på F1 banorna så ojämna att ögonen hoppar runt på förarna har dom ju sagt i flera intervjuer. Kommentarer??? ![]() ![]() ![]() _________________ Kör: Ja, MG TF160 Åker: Nej |
||||
Jag tror att det både skulle gå att ställa in en F1:a och få den att hålla. 65% av 7,30 (snabb tid) är 4,50 min. Det vore väl kanske inte omöjligt? (Men man kan helt säkert inte kan räkna så här förenklat.) Bellof åkte väl 6.11 med en bil som rimligen inte borde haft samma prestanda som en F1:a idag. På bilsalongen i våras frågade jag i BMW-montern om de inte kunde föreslå uppåt i företaget att köra ut med en F1 på ringen i reklamsyfte? (Jag menar McLaren körde ju en på snö i Finland?) Men de bara hånskrattade åt mig... ![]() Mvh/Micke _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||
Jag tror faktiskt att en gammeldags grupp-C racer med lite modernt pill i motorn skulle kunna sätta lika bra tider på ringen so en F1:a...varför, undrar ni?
Jo, det är inte längre tillåtet att använda sig av markeffekt-chassie i F1-cirkusen, vilket tvingar dom att använda sig av jättespoilers som tillför massor av aerodynamisk drag. En F1:a kör sällan mer än 300 knyck, och Grupp C bilar nosade över 400 km/h på rakorna samt hade mycket mindre luftmotstånd ... Hade man kunnat tillämpa aktiv dämpning och markeffektchassie i nya F1 bilar så skulle situtaionen varit helt annan, naturligtvis _________________ G o r a n A m c o f f |
||||
Jo jag har läst det, men man slipper ju skriva efternamnet om man har ett lustigt står det ju.......... Och jag har just ett sådant.... så jag står gärna över. /Andreas _________________ Varför banta, när det finns wastegate /Andreas Lusth |
||||
Inte för att vara någon messersmith men... ![]() "Du får inte registrera dig med bara ditt förnamn (om du inte har ett väldigt ovanligt)" Så står det - du läste tvärtom. ![]() Men sedan står det ju faktiskt följande på raden ovanför också: "om du inte vill registrera dig med ditt namn så måste du i så fall underteckna alla dina inlägg med ditt för- eller efternamn." Så nu kan vi avsluta disskusionen här, ville bara reda ut ett par missuppfattningar. ![]() Mvh /peter, med ett ovanligt efternamn. ![]() |
||||
Magnus va på mig om Namnet förut.... Så jag grejade till det med förnamnet..... Sen har det inte sagts någon om det förrens nu, Men ok för att alla skall vara glada och nöjda, så grejar jag till min signatur..
![]() ![]() /Andreas Lusth _________________ Varför banta, när det finns wastegate /Andreas Lusth |
||||
tack för namnet andreas
![]() tror nog att det är så att vi alla känner det lite roligare och mer intimt med både för och efternamn. annars kan det lätt bli så att man känner "den där killen vill inte stå för det han skriver" och så skaffar man sig en förutfattad mening om personen i fråga. hoppas att du kommer trivas på forumet och kanske träffar några nya människor att bekanta dig med irl också. härmed avslutas trådförstörandet av mig ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Jag börjar bli mästare på att dra upp gamla trådar, men jag tyckte inte vi avslutade denna. ![]() Anders, du som är forumets vassaste aerodynamiker: Jag har en uppfattning att en frontvinge på en F1:a är väldigt beroende av det avstånd den har till marken. Alltså att marken under vingen hjälper till att sänka trycket under framvingen. Desto djupare fronten på frontvingen kan gå mot marken desto mer markeffekt erhålls. Jag tror att när en F1:a som går över ett krön så att avståndet mellan framvinge och mark ökar pga krönet samt ökar pga massacceleratoinen av framvagnen som drar den uppåt och därmed ökar markfrigången för frontspoilern, vilket ger lägre downforce och därmed lyfter fronten ytterligare. Jag ser det som en uppenbar risk för att framvingen stallar och fronten lyfter så pass att luften kan fortsätta in och stalla hela underredet vilket får bilen att flippa. Jag vill ha en seriös diskussion om detta då den på Yatzy har ballat ur. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Står något liknande i Göran Malmbergs bok i delen med diffuser och det är väl samma tillämpning om jag inte har varit helt fel ute i mina tolkningar (jag har iofs bara hunnit läsa boken en gång än så länge) Men jag skulle nog tro att vingarnas effekt är ganska duktig även i ostörd luft.. Ett jämförande kan ju vara di där flygplanen som exprimenterade med att flyga nån meter ovanför havsytan.. iden med detta var väl att det inte behövdes så mycket kraft för att åstakomma lyftkraften så man kunnde koncentrera kraften på att färdas snabbare frammåt.. Hur stor den faktiska skillnaden är nära markplanet/ostörd luft låter jag bli att spekulera i. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3433 besök totalt |