Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3862 besök totalt |
Sporthoj i Superstage?
Finns det nån som kört Bilsports Superstage med en sporthoj, skulle vara intressant och veta vilka tider en Hayabusa, R1:a eller nån annan skrevraket skulle prestera. ![]() om ingen har provat kanske nån vågar sig på en kvalfierade gissning? ![]() Personligen skulle jag tro att en vass sporthoj med duktig pilot skulle kunna köra Superstagen på kanske 40-50 sekunder. ![]() |
||||
Nu skall det villigt erkännas att Superstagen är en annan sak än "normala" slalombanor, men då vi kört sådana, snabba såväl som långsamma, har vi ibland haft med lite bågar. RF900 och GSXR1000 om jag minns rätt. De har INTE haft nån chans mot de snabbaste bilarna. Och som jag har upplevt det är det i de raka, tajta slalompartierna de tjänat tid (och givetvis under de korta sträckor av ax som finns), mens snabba riktningsbyten inte varit så populärt.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Jodå, det är bara att använda bakbromsen lite hårdare. Sen kan man ju hålla mycket rakare linje mellan konerna. Allt beror ju givetvis på däck och förare men jag tror inte på tider under 1.20 |
||||
Vadå? Ska man sladda runt konen så som man gjorde när man var liten på rullgruset? ![]() Jag vet inte om man ska lita på din omdömme när det gäller MC av nån konstig anledning, Zeb... ![]() ![]() ![]() Vi har haft Supermotard med på en av våra konbaneträffar. Det gick inte fort! Jag var klart snabbare med M3an. ![]() Att växla mellan höger och vänster är inte så smidigt. _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
Precis min tanke också! ![]() ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
Då kan man snacka om hårt satsat när man kommer hem med svarta märken på hjälmen..... :woot: _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Motorcyklar är inte så snabba som många tror.
I tex Jeremy Clarksson filmen Head to Head så kör dom ett varv runt någon engelsk bana. En Sporthoj (tror att det var Yamaha R1) mot en Porsche (993 C4 har jag för mig att det var eller 996). Porschen är lite snabbare runt p.g.a. att den kan bromsa senare och har bättre grepp i kurvorna å kan accelerera hårdare ut ur böjarna. Rakt fram är doch MC:n snabbare. Men livet är ju ingen raksträcka ![]() Skulle förvåna mig mycket om någon MC skulle ta Radicalens tid i SS! Men det vore kul att låta några duktiga förare med MC testa SS. Ser fram emot det reportaget men någon ny rekordtid kommer det inte att bli! _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||
Man har väl knäpuckar
![]() ![]() |
||||
Re: Sporthoj i Superstage?
Jag håller med övriga, en sporthoj är snabb, men den lär inte vara snabbare än en radical genom SS. Jag tror den skulle köra på ca 1.20. Sen undrar jag bara vilken tankevurpa du gjorde när du klämde till med att sporthojen ska köra banan på 40 sekunder???? Jag kollade banskissen och räknade ihop längden på banan till ca 2500 m. Det innebär att du ska köra 225 km/h i snitt. 50 sekunder är 180 km/h i snitt. Jag finner detta högst orealistiskt. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
Hojens stora fördel är ju snabb acceleration, i alla fall rakt fram. I övrigt är de knappast lika snabba som en riktigt inställd bil. Just slalomkörning är definitivt inget vidare med hoj.
_________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Men "Special"-slalom med endast enkel kon i rak linje måste vara snabbare med hoj än med bil (utan downforce), oder? _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||
När jag var på STCC-finalen så tajmade jag på skoj 600:ornas och STCC-bilarnas tider i ett kurvigt parti av banan. Delen av banan jag timade startade vid ingången till kurvan efter start/mål-rakan och slutade när påföljande vänstersväng tog slut (där som en MC vurpade).
Tiderna för STCC-bilarna var konsekvent snabbare där än 600:ornas tider. Det skiljde dock inte mycket alls. Men totaltiden för bilarna låg ju runt 1:24 och motorcyklarna runt 1:19, så det betyder att hojjarna tar igen mest på rakorna. Radical-bilarna timade jag inte i kurvpartiet, men dom var ungefär lika snabba totalt som motorcyklarna, så sannolikt var dom snabbast av alla i kurvorna. _________________ William Ekström |
||||
Uppenbarligen är det ingen här som sett en skickligt manövrerad supermotard in action. De som "kan sin sak" kör med yviga cross-ställ på torr asfalt en bra bit upp i fart.
![]() om den därmed är snabbare än ett seriöst bilbygge vet jag inte, men den hade nog fasen varit snabbare en än hel drös krängande "sportiga standarbilar". _________________ André Voss Banvagn: 205 GTi 1.9 -90 Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06 |
||||
om man jämför varvtiderna för Radical och SS 600:orna på Knutstorp och Gelleråsen så är de i stort sett lika, ca 1 minut på Knutstorp och 1:07 på Gelleråsen, med hojarna kanske 1 s bakom. Frågan är väl vilken som tjänar mest på en bana som SS.
Problemet är väl föraren som har mycket större betydelse på hojen än i bilen. Men nog borde "man" väl kunna åka med 1G i kurvorna med MC, typ luta tyngdpunkten 45 grader och en bil klarar inte mycket mer. Inbromsning är väl också ungefär samma. Då kan hojen ha större kurvradie samt ha bättre acc. Kursförändring vete tusan. De kör med Super Motard-hojar på kurviga kartbanor och de verkar klart snabba. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Jag har en kompis som åker roadracing i 250cc klassen, han är noga med att påvisa att SS600 hojarna inte är äkta racehoja då de saknar mängder av inställning som finns på "riktiga" racehojar (Gp-hojar). Han menar att de i princip är iordgjorda gathojar. Nu när stcc blivit mer std betonat kanske de är mer åt samma håll än vad de var tidigare. _________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||
Jo det är dom...iaf om man räknar lite på fart per krona. Då blir inte jämförelsen särskilt rolig för en stackars bilentusiast... ![]() Yamaha R1: Sisådär 120 000:- tror jag.... Porsche: Inte en aning, men en räcker väl inte idag va? _________________ Karl Brag |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3862 besök totalt |