Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sporthoj i Superstage?
1, 2   >>
3862 besök totalt
Andreas Persson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 516


Trådstartare
Sporthoj i Superstage?

Finns det nån som kört Bilsports Superstage med en sporthoj, skulle vara intressant och veta vilka tider en Hayabusa, R1:a eller nån annan skrevraket skulle prestera.

om ingen har provat kanske nån vågar sig på en kvalfierade gissning?

Personligen skulle jag tro att en vass sporthoj med duktig pilot skulle kunna köra Superstagen på kanske 40-50 sekunder.
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Nu skall det villigt erkännas att Superstagen är en annan sak än "normala" slalombanor, men då vi kört sådana, snabba såväl som långsamma, har vi ibland haft med lite bågar. RF900 och GSXR1000 om jag minns rätt. De har INTE haft nån chans mot de snabbaste bilarna. Och som jag har upplevt det är det i de raka, tajta slalompartierna de tjänat tid (och givetvis under de korta sträckor av ax som finns), mens snabba riktningsbyten inte varit så populärt.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Jag tror att det inte går alls snabbt faktiskt!

Det går ju inte vända vid rundningskonen med en sån.

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Porsche-Daniel skrev:
Jag tror att det inte går alls snabbt faktiskt!

Det går ju inte vända vid rundningskonen med en sån.


Jodå, det är bara att använda bakbromsen lite hårdare. Sen kan man ju hålla mycket rakare linje mellan konerna. Allt beror ju givetvis på däck och förare men jag tror inte på tider under 1.20

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Tänk att köra hoj med de konerna/gummistolparna som finns på SS.
Antingen får man ta smällen med huvet eller köra med 1.5 m lucka.

_________________


Jan Nagy
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



En motardhoj skulle nog ha betydligt bättre chans än en renodlad sporthoj som t ex R1!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Daniel Båge
Jkpg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1467



Lotus Samuel skrev:
Porsche-Daniel skrev:
Jag tror att det inte går alls snabbt faktiskt!

Det går ju inte vända vid rundningskonen med en sån.


Jodå, det är bara att använda bakbromsen lite hårdare. Sen kan man ju hålla mycket rakare linje mellan konerna. Allt beror ju givetvis på däck och förare men jag tror inte på tider under 1.20


Vadå? Ska man sladda runt konen så som man gjorde när man var liten på rullgruset?

Jag vet inte om man ska lita på din omdömme när det gäller MC av nån konstig anledning, Zeb...

Vi har haft Supermotard med på en av våra konbaneträffar. Det gick inte fort! Jag var klart snabbare med M3an.

Att växla mellan höger och vänster är inte så smidigt.

_________________
Wer später bremst, fährt länger schnell...
Citera
Peeter
Torshälla/Eskilstuna
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2993



Jan Nagy skrev:
Tänk att köra hoj med de konerna/gummistolparna som finns på SS.
Antingen får man ta smällen med huvet eller köra med 1.5 m lucka.

Precis min tanke också!

_________________
Peeter Pahv
Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08.
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4770



Jan Nagy skrev:
Tänk att köra hoj med de konerna/gummistolparna som finns på SS.
Antingen får man ta smällen med huvet eller köra med 1.5 m lucka.



Då kan man snacka om hårt satsat när man kommer hem med svarta märken på hjälmen..... :woot:

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 3013



Motorcyklar är inte så snabba som många tror.

I tex Jeremy Clarksson filmen Head to Head så kör dom ett varv runt någon engelsk bana.
En Sporthoj (tror att det var Yamaha R1) mot en Porsche (993 C4 har jag för mig att det var eller 996).

Porschen är lite snabbare runt p.g.a. att den kan bromsa senare och har bättre grepp i kurvorna å kan accelerera hårdare ut ur böjarna. Rakt fram är doch MC:n snabbare. Men livet är ju ingen raksträcka

Skulle förvåna mig mycket om någon MC skulle ta Radicalens tid i SS! Men det vore kul att låta några duktiga förare med MC testa SS. Ser fram emot det reportaget men någon ny rekordtid kommer det inte att bli!

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2276



Man har väl knäpuckar Det är ju bara att göra som dom gör i slalom, Slå undan pinnarna med benen.

_________________
Samuel Lindkvist | www.millway.se
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Re: Sporthoj i Superstage?

Andreas Persson skrev:
Finns det nån som kört Bilsports Superstage med en sporthoj, skulle vara intressant och veta vilka tider en Hayabusa, R1:a eller nån annan skrevraket skulle prestera.

om ingen har provat kanske nån vågar sig på en kvalfierade gissning?

Personligen skulle jag tro att en vass sporthoj med duktig pilot skulle kunna köra Superstagen på kanske 40-50 sekunder.


Jag håller med övriga, en sporthoj är snabb, men den lär inte vara snabbare än en radical genom SS. Jag tror den skulle köra på ca 1.20.


Sen undrar jag bara vilken tankevurpa du gjorde när du klämde till med att sporthojen ska köra banan på 40 sekunder???? Jag kollade banskissen och räknade ihop längden på banan till ca 2500 m. Det innebär att du ska köra 225 km/h i snitt. 50 sekunder är 180 km/h i snitt.
Jag finner detta högst orealistiskt.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 931



Den som med sporthoj slår Magnus's tid på SS skall jag bjuda på Daimstrut!

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Hojens stora fördel är ju snabb acceleration, i alla fall rakt fram. I övrigt är de knappast lika snabba som en riktigt inställd bil. Just slalomkörning är definitivt inget vidare med hoj.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Wankelsport skrev:
Hojens stora fördel är ju snabb acceleration, i alla fall rakt fram. I övrigt är de knappast lika snabba som en riktigt inställd bil. Just slalomkörning är definitivt inget vidare med hoj.


Men "Special"-slalom med endast enkel kon i rak linje måste vara snabbare med hoj än med bil (utan downforce), oder?

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Andreas Persson

Här sen Jun 2003
Inlägg: 516


Trådstartare
Hehe, var tydligen helt ute och cyklade.....som vanligt.....
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



När jag var på STCC-finalen så tajmade jag på skoj 600:ornas och STCC-bilarnas tider i ett kurvigt parti av banan. Delen av banan jag timade startade vid ingången till kurvan efter start/mål-rakan och slutade när påföljande vänstersväng tog slut (där som en MC vurpade).

Tiderna för STCC-bilarna var konsekvent snabbare där än 600:ornas tider. Det skiljde dock inte mycket alls.

Men totaltiden för bilarna låg ju runt 1:24 och motorcyklarna runt 1:19, så det betyder att hojjarna tar igen mest på rakorna.

Radical-bilarna timade jag inte i kurvpartiet, men dom var ungefär lika snabba totalt som motorcyklarna, så sannolikt var dom snabbast av alla i kurvorna.

_________________
William Ekström
Citera
André V
Höör, Skåne
Här sen Jul 2003
Inlägg: 267



Uppenbarligen är det ingen här som sett en skickligt manövrerad supermotard in action. De som "kan sin sak" kör med yviga cross-ställ på torr asfalt en bra bit upp i fart.

om den därmed är snabbare än ett seriöst bilbygge vet jag inte, men den hade nog fasen varit snabbare en än hel drös krängande "sportiga standarbilar".

_________________
André Voss
Banvagn: 205 GTi 1.9 -90
Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



om man jämför varvtiderna för Radical och SS 600:orna på Knutstorp och Gelleråsen så är de i stort sett lika, ca 1 minut på Knutstorp och 1:07 på Gelleråsen, med hojarna kanske 1 s bakom. Frågan är väl vilken som tjänar mest på en bana som SS.

Problemet är väl föraren som har mycket större betydelse på hojen än i bilen.

Men nog borde "man" väl kunna åka med 1G i kurvorna med MC, typ luta tyngdpunkten 45 grader och en bil klarar inte mycket mer. Inbromsning är väl också ungefär samma. Då kan hojen ha större kurvradie samt ha bättre acc. Kursförändring vete tusan. De kör med Super Motard-hojar på kurviga kartbanor och de verkar klart snabba.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



ojay skrev:
När jag var på STCC-finalen så tajmade jag på skoj 600:ornas och STCC-bilarnas tider i ett kurvigt parti av banan. Delen av banan jag timade startade vid ingången till kurvan efter start/mål-rakan och slutade när påföljande vänstersväng tog slut (där som en MC vurpade).

Tiderna för STCC-bilarna var konsekvent snabbare där än 600:ornas tider. Det skiljde dock inte mycket alls.

Men totaltiden för bilarna låg ju runt 1:24 och motorcyklarna runt 1:19, så det betyder att hojjarna tar igen mest på rakorna.



Jag har en kompis som åker roadracing i 250cc klassen, han är noga med att påvisa att SS600 hojarna inte är äkta racehoja då de saknar mängder av inställning som finns på "riktiga" racehojar (Gp-hojar). Han menar att de i princip är iordgjorda gathojar.

Nu när stcc blivit mer std betonat kanske de är mer åt samma håll än vad de var tidigare.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Andreas Millbro skrev:
Motorcyklar är inte så snabba som många tror.
En Sporthoj (tror att det var Yamaha R1) mot en Porsche (993 C4 har jag för mig att det var eller 996).


Jo det är dom...iaf om man räknar lite på fart per krona. Då blir inte jämförelsen särskilt rolig för en stackars bilentusiast...

Yamaha R1: Sisådär 120 000:- tror jag....
Porsche: Inte en aning, men en räcker väl inte idag va?

_________________
Karl Brag
Citera
Allmänt banåkaforum
Sporthoj i Superstage?
1, 2   >>
3862 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande