| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Reynard bygger busbil ...
|
1, 2 >> 6356 besök totalt |
|
... Och en sån vill jag ha. Då kan jag sluta med projekteringen av min MkIV. http://www.reynardracingcars.com/
Gatlegal, verkligen fungerande aerodynamik, lätt som fan, ilsket varvande hojspis. 4G lateralt med slicks!
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
I 160km/h påstår dom sig ha lika mycket i downforce som bilen väger, vilket är högst troligt att dom klarar. Slicks grejar ca 1.5g utan aero. Då är inte 3G utom räckhåll i 160km/h, sen blir det bara bättre i högre fart så det borde nog gå att få. Men 4G är mer ett toppvärde än nåt som är representativt för vad man verkligen kommer att kunna utnyttja på normala banor.
om bromsarna är tillräckligt dimensionerande så borde man få spektakulära bromsprestanda från högre hastigheter. _________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
WOW!!!
Helt rätt koncept. Funkar att ta sig runt med om man är lite tålig, men framför allt SNABB. Skulle vara kul att se hur de får den gatreggad och vad den får för prestanda då. Hur många G klarar ett bra R-däck? Jag går och köper en trissi morgon och hoppas på vinst. _________________ Daniel Engström Nu: Porsche 944S & Swift Sport Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98 ÖSK #243 PCS #8724 |
||||
|
Klart frän, känns som att detta är nästa steg efter Busan
Trevligt att dom använder rätt stolar
|
||||
|
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
|
Re: Reynard bygger busbil ...
Vad kostar paketet?
_________________ Mvh Mats Johansson |
||||
|
Dom släpper den på Autosportmässan som pågår just nu i Birmingham och jag ångrar så att jag inte åkte dit. Det är ju en skråldrös Rejsaianer som är där, kanske nån har mer info. Nåt mer står inte att läsa nånstans som jag sett i alla fall.
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||
|
Re: Reynard bygger busbil ...
Den diffusorn !
Mer rätt kan en bil inte bli! "Riktig" aerodynamik och 400kg
_________________ Johan Lekås |
||||
|
Re:
Utan vingar/downforce, men hur mycket klarar R-däcket med vingar/downforce
|
||||
|
Re:
Det kan jag berätta när MkIVan är klar
||||
|
Re:
Det ser vi framemot. När börjar du bygga, eller du kanske har börjat (rent mekaniskt, inte bara i datorn) |
||||
|
Jag samlar delar och CADar av för att kunna rita komplett bil innan jag börjar bygga. Otroligt mycket enklare att få det rätt på en gång då. Och appropå det: Reynarden har CADmodeller av Tillettstolar på en av bilderna. Har du bra nog kontakt med Tillett för att skramla loss en CAD modell av en Tillettstol om dom har så besparar jag mig arbetet att rita av den.
||||
|
När jag kollade på "Inverterns" aerodynamik så tyckte jag det såg konstigt ut bakom/mellan framhjulen, så jag slängde iväg en fråga till mejladressen på hemsidan (andre@reynardracingcars.com) och fick faktiskt svar
"- Why haven't you put a low floor from the front wing/splitter to the start of the rear diffuser, and sealed of the front wheels?" Svaret (inte så förvånande kanske men intressant ändå) ------------------------ Hi Johan Thanks for your interest in the reynard inverter and our aero! The car in the pictures is the car we took to the autosport show and for confidentiality reasons we did not want to show all of our aero devices yet. We do indeed have a splitter bib that runs forward from the leading edge of the rear diffuser towards the front diffuser. The diffused air from the front is split above and below this, below enters the rear diffuser, front is turned sideways by a wedge shaped barge board and is evacuated behind the front wheels (reducing wheel drag) and also so as not to induce lift on the chassis tub. Hope this helps! Best regards Andre ------------------------ _________________ Johan Lekås |
||||
|
|
||||
|
Re:
Nix! En anledning till att bilen inte är komplett aerodynamiskt på bilderna kan ju vara att den inte är klar, även om han skrev "for confidentiality reasons"... Kommentarer jag läst nånstans är att bilen på bilderna har bara två hjulmuttrar per hjul och att vingen är tejpad på plats, så... _________________ Johan Lekås |
||||
|
Re:
Det finns väl mer färdiga bilar än så som bara har EN mutter per hjul
||||
|
Re:
Fick just lite mer info (jag ifrågasatt lite försiktigt om det verkligen var möjligt att att nå 3G Rdäck/4G med slicks, med de motorer som specats) --------------------------- Hi Johan I thought you might be interested in the new video on our website, with interviews with Adrian Reynard and also some images of the wind tunnel model testing. www.reynardracingcars.com Last week we started the engine in the car and hope to start road testing in the next couple of weeks. There has not been a wind tunnel developed, ground-effect trackday car before, we are confident that the downforce and L/D efficiency will be substantially better than other similarly inexpensive cars such as caterham, aerial or radical. Based on the wind tunnel data we have calculated the expected tyre loads and therefore we can predict the cornering ability at various speeds (max sp with this engine will be about 130mph). Best regards Andre --------------------------- _________________ Johan Lekås |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1, 2 >> 6356 besök totalt |