Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Reynard bygger busbil ...
1, 2   >>
6356 besök totalt
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6278


Trådstartare
Reynard bygger busbil ...

... Och en sån vill jag ha. Då kan jag sluta med projekteringen av min MkIV.

http://www.reynardracingcars.com/

Gatlegal, verkligen fungerande aerodynamik, lätt som fan, ilsket varvande hojspis. 4G lateralt med slicks!


_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Mats Johansson
Trollhättan
Här sen Dec 2008
Inlägg: 20



Fräck bil, dom verkar ha jobat bra med vingar o tunnlar, men 4G..kan det stämma?


_________________
Mvh Mats Johansson
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6278


Trådstartare
I 160km/h påstår dom sig ha lika mycket i downforce som bilen väger, vilket är högst troligt att dom klarar. Slicks grejar ca 1.5g utan aero. Då är inte 3G utom räckhåll i 160km/h, sen blir det bara bättre i högre fart så det borde nog gå att få. Men 4G är mer ett toppvärde än nåt som är representativt för vad man verkligen kommer att kunna utnyttja på normala banor.

om bromsarna är tillräckligt dimensionerande så borde man få spektakulära bromsprestanda från högre hastigheter.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006
Inlägg: 1497



Grymt, den borde hamna i prisklass med radical eller liknande?

_________________
Filip Åhrberg
-----------------
Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 4148



WOW!!!
Helt rätt koncept. Funkar att ta sig runt med om man är lite tålig, men framför allt SNABB.
Skulle vara kul att se hur de får den gatreggad och vad den får för prestanda då. Hur många G klarar ett bra R-däck?
Jag går och köper en trissi morgon och hoppas på vinst.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & Swift Sport
Ex: 106 Rallye, Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68, Clio Sport & Ginetta G34 -98
ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Klart frän, känns som att detta är nästa steg efter Busan

Trevligt att dom använder rätt stolar

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Hadde plånboken räckt till så stog det nog en sådan i mitt garage till våren....
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4339



Re:

Daniel Engström skrev:
Hur många G klarar ett bra R-däck?


Nånstans 1,4-1,5g i en lätt bil.

Jag har uppmätt i närheten av 1,5 har jag för mig (1,48?) utan att gräva igen i loggarna.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Mats Johansson
Trollhättan
Här sen Dec 2008
Inlägg: 20



Re: Reynard bygger busbil ...

2fast4u skrev:
... Och en sån vill jag ha. Då kan jag sluta med projekteringen av min MkIV.

http://www.reynardracingcars.com/

Gatlegal, verkligen fungerande aerodynamik, lätt som fan, ilsket varvande hojspis. 4G lateralt med slicks!



Vad kostar paketet?

_________________
Mvh Mats Johansson
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6278


Trådstartare
Dom släpper den på Autosportmässan som pågår just nu i Birmingham och jag ångrar så att jag inte åkte dit. Det är ju en skråldrös Rejsaianer som är där, kanske nån har mer info. Nåt mer står inte att läsa nånstans som jag sett i alla fall.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1293



Re: Reynard bygger busbil ...

2fast4u skrev:
... Och en sån vill jag ha. Då kan jag sluta med projekteringen av min MkIV.
http://www.reynardracingcars.com/
Gatlegal, verkligen fungerande aerodynamik, lätt som fan, ilsket varvande hojspis. 4G lateralt med slicks!


Den diffusorn !
Mer rätt kan en bil inte bli! "Riktig" aerodynamik och 400kg

_________________
Johan Lekås
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Re:

Westfield skrev:
Daniel Engström skrev:
Hur många G klarar ett bra R-däck?


Nånstans 1,4-1,5g i en lätt bil.

Jag har uppmätt i närheten av 1,5 har jag för mig (1,48?) utan att gräva igen i loggarna.

Utan vingar/downforce, men hur mycket klarar R-däcket med vingar/downforce

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6278


Trådstartare
Re:

Libell skrev:
... hur mycket klarar R-däcket med vingar/downforce


Det kan jag berätta när MkIVan är klar

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Re:

2fast4u skrev:
Libell skrev:
... hur mycket klarar R-däcket med vingar/downforce


Det kan jag berätta när MkIVan är klar

thumbs up
Det ser vi framemot. När börjar du bygga, eller du kanske har börjat (rent mekaniskt, inte bara i datorn)

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6278


Trådstartare
Jag samlar delar och CADar av för att kunna rita komplett bil innan jag börjar bygga. Otroligt mycket enklare att få det rätt på en gång då. Och appropå det: Reynarden har CADmodeller av Tillettstolar på en av bilderna. Har du bra nog kontakt med Tillett för att skramla loss en CAD modell av en Tillettstol om dom har så besparar jag mig arbetet att rita av den.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Är detta samma Reynard som gick i konkurs för några år sedan?

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1293



När jag kollade på "Inverterns" aerodynamik så tyckte jag det såg konstigt ut bakom/mellan framhjulen, så jag slängde iväg en fråga till mejladressen på hemsidan (andre@reynardracingcars.com) och fick faktiskt svar

"- Why haven't you put a low floor from the front wing/splitter to the start
of the rear diffuser, and sealed of the front wheels?"

Svaret (inte så förvånande kanske men intressant ändå)
------------------------
Hi Johan
Thanks for your interest in the reynard inverter and our aero!
The car in the pictures is the car we took to the autosport show and for
confidentiality reasons we did not want to show all of our aero devices yet.
We do indeed have a splitter bib that runs forward from the leading edge of
the rear diffuser towards the front diffuser. The diffused air from the
front is split above and below this, below enters the rear diffuser, front
is turned sideways by a wedge shaped barge board and is evacuated behind the
front wheels (reducing wheel drag) and also so as not to induce lift on the
chassis tub.
Hope this helps!
Best regards
Andre
------------------------

_________________
Johan Lekås
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005
Inlägg: 1635



Du passade inte på att fråga pris ?

_________________

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1293



Re:

Libell skrev:
Du passade inte på att fråga pris ?

Nix!
En anledning till att bilen inte är komplett aerodynamiskt på bilderna kan ju vara att den inte är klar, även om han skrev "for confidentiality reasons"... Kommentarer jag läst nånstans är att bilen på bilderna har bara två hjulmuttrar per hjul och att vingen är tejpad på plats, så...

_________________
Johan Lekås
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 6278


Trådstartare
Re:

Johan Lekås skrev:
... har bara två hjulmuttrar per hjul ...

Det finns väl mer färdiga bilar än så som bara har EN mutter per hjul

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1293



Re:

2fast4u skrev:
Johan Lekås skrev:
... har bara två hjulmuttrar per hjul ...

Det finns väl mer färdiga bilar än så som bara har EN mutter per hjul
Lustigkurre-där!


Fick just lite mer info (jag ifrågasatt lite försiktigt om det verkligen var möjligt att att nå 3G Rdäck/4G med slicks, med de motorer som specats)
---------------------------
Hi Johan
I thought you might be interested in the new video on our website, with
interviews with Adrian Reynard and also some images of the wind tunnel model
testing. www.reynardracingcars.com
Last week we started the engine in the car and hope to start road testing in
the next couple of weeks.
There has not been a wind tunnel developed, ground-effect trackday car
before, we are confident that the downforce and L/D efficiency will be
substantially better than other similarly inexpensive cars such as caterham,
aerial or radical. Based on the wind tunnel data we have calculated the
expected tyre loads and therefore we can predict the cornering ability at
various speeds (max sp with this engine will be about 130mph).

Best regards
Andre
---------------------------

_________________
Johan Lekås
Citera
Allmänt banåkaforum
Reynard bygger busbil ...
1, 2   >>
6356 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande