Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ny fundering. Lättning tak.
1, 2   >>
2333 besök totalt
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Ny fundering. Lättning tak.

Dehär lördagsmorgnarna när man vaknar tidigt och inte har något att göra tar död på mig. Kommer att tänka på en massa sjuka saker (självklart om bilen).

Jo, jag har ju då hört att mitt tak ska väga en herrejösses massa eftersom jag har taklucka och därmed har taket en massa förstärkningar m.m. Tanken om hur man lättar taket med massor av kilon dyker ju då naturligtvis upp (nåja...).
Varför har ingen bytt ut taket (förutom stolparna och en båge mellan C- och A-stolparna) mot kolfiber eller annat material. Jag menar, stabiliteten kan inte spela så stor roll om man har en riktig bur i bilen?

Eller tänker jag helt uppåt väggarna nu?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Finns väl rätt många som tänkt i dom banorna, inte minst jag själv
Men det gäller att ha bur eller veta vad man håller på med...

_________________
/Kristian Elisson
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Ny fundering. Lättning tak.

Jag lurar också på det. Jag tror inte det är tvunget med bur för stabilitetens skull. Sätter man bara dit den tvärbalk som finns på bilarna utan lucka blir det nog bra. Frågan är bara hur kolfiberdelen ska fästas, limmas, med vad? och får man dän tackluckan med ram utan att sabba taket?

_________________
bmw bmwsson
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
På något sätt måste man ju få kolfiberdelen dikt an bågarna som går mellan A- och C-stolparna som jag har funderat ut är enklast att behålla som de är. Sedan är det väl skruva och limma som gäller skulle jag tippa.

Takluckan kan du ju sparka ut om du ändå ska skrota resten av taket, Esa.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Undra vad som händer om man hamnar på taket om man har kolfibertak. Kolfber brukar kunna gå sönder i väldigt vassa och spetsiga fragment och inte är det särskilt stöttåligt heller. Sätta fast kolfiber i plåt är väl inget problem, så länge man ser till att själva fibrerna inte kommer i kontakt med plåten. För då får man sannolikt problem.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Re: Ny fundering. Lättning tak.

Claes Haglund skrev:

Varför har ingen bytt ut taket (förutom stolparna och en båge mellan C- och A-stolparna) mot kolfiber eller annat material. Jag menar, stabiliteten kan inte spela så stor roll om man har en riktig bur i bilen?

Eller tänker jag helt uppåt väggarna nu?


Du är nog inte ute och cyklar helt och hållet. Jag har för mig att M3 CSL är byggd precis så. Det ser ut så i alla fall.. thumbs up

_________________
William Ekström
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



hmm intressant med det där med kolfiber som blir vasst osv. Jag vet nämligen att vissa bilar som är byggda för rakt fram åka (oftast euro/japs) ibland kör kolfiber drivaxlar. Dessa Flexar dels en del och sedan så blir dom tydligen till jordens dyraste sopkvastar om dom går sönder. Frågan är ju om man kan få taket att göta något liknande eller det kanske blir jättesvårt.

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Re: Ny fundering. Lättning tak.

ojay skrev:
Du är nog inte ute och cyklar helt och hållet. Jag har för mig att M3 CSL är byggd precis så. Det ser ut så i alla fall.. thumbs up


Nepp. CSL-taket är laminerat med kolfiber och plastlager. Antagligen just av ovanstående anledning. Finns en länk någonstans i forumet till bilder på laminatets lager....

_________________
Magnus Thomé
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13278



AndersY skrev:
så länge man ser till att själva fibrerna inte kommer i kontakt med plåten. För då får man sannolikt problem.


får man fråga vad som händer om kolfibern kommer i kontakt med plåten?
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Anders Jeppsson skrev:
AndersY skrev:
så länge man ser till att själva fibrerna inte kommer i kontakt med plåten. För då får man sannolikt problem.


får man fråga vad som händer om kolfibern kommer i kontakt med plåten?

Korrosion >

_________________
/Kristian Elisson
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13278



aha.. det var såååååå enkelt
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Anders Jeppsson skrev:
aha.. det var såååååå enkelt

Men det går att lösa! I flygbranschen labbar man mycket med "bodypatching". Ett sätt att reparera aluminiumkonstruktioner med kompositmaterial.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Uffe K
Helsingborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 63



Jag har också funderat på samma sak som Claes!
Jag har en 944 T med Targa sollucka och helbur. Funderar på hur mycket vikt man skulle kunna spara på att 1. byta ut sol-luckan till en lättare 2. byta hela taket till glasfiber. Är det någon som har erfarenhet av att göra detta? och ungefär hur mycket skulle man kunna teoretiskt kunna spara in?

MVH
Uffe K

_________________
/ Ulf Krahn
BMW 525 Touring 04
BMW 325 Cupé 08
Porsche 944 LS1 (ex-TURBO) 85-b (Banbil)
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



Uffe K skrev:
Jag har också funderat på samma sak som Claes!
Jag har en 944 T med Targa sollucka och helbur. Funderar på hur mycket vikt man skulle kunna spara på att 1. byta ut sol-luckan till en lättare 2. byta hela taket till glasfiber. Är det någon som har erfarenhet av att göra detta? och ungefär hur mycket skulle man kunna teoretiskt kunna spara in?

MVH
Uffe K


Var det inte någon Porsche åkare som blev diskad , ur GT SM, för detta tilltag för ett par år seden , någon som vt vem det var , de borde ju ha koll på hur man gör iaf

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
Johan Wagréus
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1131



Vet att det finns en hel MINIs iaf där dom beställt till soluckan i glas för att sedan ersätta hela den kassetten med en kolfiberkskiva+kasset... ska se om jag hittar bilder från nått av byggena...
Citera
Carl Elwing
Jönköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 91



Har ingen erfarenhet på M3:ans tak men däremot vet jag lite om Golf mk1 taket.
GTI-modellen såldes i Sverige med taklucka, några köpare var kloka nog att välja bort den så det finns ett par bilar utan lucka. Hade en sådan kaross ett tag men sålde den...
Ganska vanligt är att man tar taket från en vanlig golf utan lucka och svetsar dit på en GTI-kaross. Lite meckigt men vad gör man inte för några kilo?!
Själva luckan med alla plåt förstärkningar och skenor väger i detta fall ca 13kg. Enbart en "tom" plåtlucka väger ca 4,5 kg.

Har låtit plasta en glasfiberlucka och den väger ca 1300 g.Den kommer alltså sitta i hålet, jag har kvar alla plåtförstärkningar i taket, men vajrar och skenor är borta.
Några kilon sparas helt klart, och på rätt ställe dessutom!
Hoppas det gav en fingervisning.

_________________
/Calle
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Jag sitter ju själv men en glaslucka ovanför huvudet

Men jag disskuterade med någon idén att byta denna mot en attrap i glasfiber som på okänt sätt nitas/limmas el dyl på plats i hålet.. men då fick jag reda på att detta ofta inte är godkänt med glasfiber i taket utan att aluminium isf borde användas för att inte stöta på problem..

Men det är klart för klubbrejsing är det ju säkert inga problem det kan ju inte vara sämre än en glaslucka iaf

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Ibbe 951
gogo
Här sen Jun 2003
Inlägg: 47



Uffe K skrev:
Jag har också funderat på samma sak som Claes!
Jag har en 944 T med Targa sollucka och helbur. Funderar på hur mycket vikt man skulle kunna spara på att 1. byta ut sol-luckan till en lättare 2. byta hela taket till glasfiber. Är det någon som har erfarenhet av att göra detta? och ungefär hur mycket skulle man kunna teoretiskt kunna spara in?

MVH
Uffe K


Här finns det att köpa plast tak till 944 http://www.kokeln.com/products/951_8689/index.shtml

har targa själv , dess värre är att när jag sitter rätt så tar hjälmen i taket och solskyddet så att den ibland t o m åker ner >
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Takluckan till Kadett GSi -90 i glas vägde 19 kg med förstärkningskasseten och mekanism. När jag byggde bur passade jag på att montera takplåten från en "vanlig" Kadett utan lucka. Förutom att 19 kg sparades in från en extremt dum placering gick det att få upp huvudbågen några cm högre, värdefullt vid en ev. Olycka.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Ny fundering. Lättning tak. 

På BMW E30 ska man spara 15kg på byte till kolfiber. Vet inte om dom har räknat med nya tvärbalken, men den kan inte väga mycket. Frågan är bara om man blir av med huvudet om man voltar.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467


Trådstartare
Re: Ny fundering. Lättning tak. 

Esa skrev:
På BMW E30 ska man spara 15kg på byte till kolfiber. Vet inte om dom har räknat med nya tvärbalken, men den kan inte väga mycket. Frågan är bara om man blir av med huvudet om man voltar.


Tror att det är betydligt mycket mer om man har taklucka. Det dubbla minst har jag hört, men det vet jag inte om det är sant.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Allmänt banåkaforum
Ny fundering. Lättning tak.
1, 2   >>
2333 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande