Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2333 besök totalt |
Ny fundering. Lättning tak.
Dehär lördagsmorgnarna när man vaknar tidigt och inte har något att göra tar död på mig. Kommer att tänka på en massa sjuka saker (självklart om bilen). ![]() Jo, jag har ju då hört att mitt tak ska väga en herrejösses massa eftersom jag har taklucka och därmed har taket en massa förstärkningar m.m. Tanken om hur man lättar taket med massor av kilon dyker ju då naturligtvis upp (nåja...). Varför har ingen bytt ut taket (förutom stolparna och en båge mellan C- och A-stolparna) mot kolfiber eller annat material. Jag menar, stabiliteten kan inte spela så stor roll om man har en riktig bur i bilen? Eller tänker jag helt uppåt väggarna nu? _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Ny fundering. Lättning tak.
Jag lurar också på det. Jag tror inte det är tvunget med bur för stabilitetens skull. Sätter man bara dit den tvärbalk som finns på bilarna utan lucka blir det nog bra. Frågan är bara hur kolfiberdelen ska fästas, limmas, med vad? och får man dän tackluckan med ram utan att sabba taket? _________________ bmw bmwsson |
||||
På något sätt måste man ju få kolfiberdelen dikt an bågarna som går mellan A- och C-stolparna som jag har funderat ut är enklast att behålla som de är. Sedan är det väl skruva och limma som gäller skulle jag tippa.
Takluckan kan du ju sparka ut om du ändå ska skrota resten av taket, Esa. ![]() ![]() _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
Undra vad som händer om man hamnar på taket om man har kolfibertak. Kolfber brukar kunna gå sönder i väldigt vassa och spetsiga fragment och inte är det särskilt stöttåligt heller. Sätta fast kolfiber i plåt är väl inget problem, så länge man ser till att själva fibrerna inte kommer i kontakt med plåten. För då får man sannolikt problem.
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
Re: Ny fundering. Lättning tak.
Du är nog inte ute och cyklar helt och hållet. Jag har för mig att M3 CSL är byggd precis så. Det ser ut så i alla fall.. ![]() _________________ William Ekström |
||||
hmm intressant med det där med kolfiber som blir vasst osv. Jag vet nämligen att vissa bilar som är byggda för rakt fram åka (oftast euro/japs) ibland kör kolfiber drivaxlar. Dessa Flexar dels en del och sedan så blir dom tydligen till jordens dyraste sopkvastar om dom går sönder. Frågan är ju om man kan få taket att göta något liknande eller det kanske blir jättesvårt.
_________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||
Nepp. CSL-taket är laminerat med kolfiber och plastlager. Antagligen just av ovanstående anledning. Finns en länk någonstans i forumet till bilder på laminatets lager.... _________________ ![]() |
||||
får man fråga vad som händer om kolfibern kommer i kontakt med plåten? |
||||
Korrosion > ![]() _________________ /Kristian Elisson |
||||
|
||||
Men det går att lösa! I flygbranschen labbar man mycket med "bodypatching". Ett sätt att reparera aluminiumkonstruktioner med kompositmaterial. _________________ /Kristian Elisson |
||||
Jag har också funderat på samma sak som Claes!
Jag har en 944 T med Targa sollucka och helbur. Funderar på hur mycket vikt man skulle kunna spara på att 1. byta ut sol-luckan till en lättare 2. byta hela taket till glasfiber. Är det någon som har erfarenhet av att göra detta? och ungefär hur mycket skulle man kunna teoretiskt kunna spara in? MVH Uffe K _________________ / Ulf Krahn BMW 525 Touring 04 BMW 325 Cupé 08 Porsche 944 LS1 (ex-TURBO) 85-b (Banbil) |
||||
Var det inte någon Porsche åkare som blev diskad , ur GT SM, för detta tilltag för ett par år seden , någon som vt vem det var , de borde ju ha koll på hur man gör iaf |
||||
Har ingen erfarenhet på M3:ans tak men däremot vet jag lite om Golf mk1 taket.
![]() GTI-modellen såldes i Sverige med taklucka, några köpare var kloka nog att välja bort den så det finns ett par bilar utan lucka. Hade en sådan kaross ett tag men sålde den... ![]() ![]() ![]() Ganska vanligt är att man tar taket från en vanlig golf utan lucka och svetsar dit på en GTI-kaross. Lite meckigt men vad gör man inte för några kilo?! ![]() Själva luckan med alla plåt förstärkningar och skenor väger i detta fall ca 13kg. Enbart en "tom" plåtlucka väger ca 4,5 kg. Har låtit plasta en glasfiberlucka och den väger ca 1300 g.Den kommer alltså sitta i hålet, jag har kvar alla plåtförstärkningar i taket, men vajrar och skenor är borta. Några kilon sparas helt klart, och på rätt ställe dessutom! Hoppas det gav en fingervisning. _________________ /Calle |
||||
Jag sitter ju själv men en glaslucka ovanför huvudet
![]() Men jag disskuterade med någon idén att byta denna mot en attrap i glasfiber som på okänt sätt nitas/limmas el dyl på plats i hålet.. men då fick jag reda på att detta ofta inte är godkänt med glasfiber i taket utan att aluminium isf borde användas för att inte stöta på problem.. Men det är klart för klubbrejsing är det ju säkert inga problem det kan ju inte vara sämre än en glaslucka iaf ![]() _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Här finns det att köpa plast tak till 944 http://www.kokeln.com/products/951_8 har targa själv , dess värre är att när jag sitter rätt så tar hjälmen i taket och solskyddet så att den ibland t o m åker ner > ![]() |
||||
Takluckan till Kadett GSi -90 i glas vägde 19 kg med förstärkningskasseten och mekanism. När jag byggde bur passade jag på att montera takplåten från en "vanlig" Kadett utan lucka. Förutom att 19 kg sparades in från en extremt dum placering gick det att få upp huvudbågen några cm högre, värdefullt vid en ev. Olycka.
_________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||
Tror att det är betydligt mycket mer om man har taklucka. Det dubbla minst har jag hört, men det vet jag inte om det är sant. _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2333 besök totalt |