| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Oljekylaradapter problem.
|
4020 besök totalt |
|
Har stött på lite patrull. Ska så småningom montera oljekylaradptern, kommer från volvo. ska på en 20v motor från en audi. Röret som filtret sitter i är 18mm och hålet i adaptern är 20mm. Kan ju inte vara ett glapp på 2mm i hålet heller. Hur kan man lösa detta?
|
||||||
|
Nu är jag inte riktigt med vad du menar men filtret tätar ju samt oringen i kanten, men oljan kommer ju ta en "genväg" igenom hålet i adaptern istället för att passera igenom den som den ska. Det är det som är problemet.
|
||||||
|
Blir ju som ett rör med 1mm väggar, är inte det lite för klent för att svarvas? "röret" måste vara 20-30 mm långt typ.
|
||||||
|
Mitt är likadant, men den muttern man drar åt med har en "styrning" som går in en bit i adaptern.
Köp passande http://www.trendab.se/ShowProduct.as _________________
|
||||||
|
Nää... eller jaaa.. beror på hur man ser på det...man får trixa lite när det är så mjukt material bara... lite bök blir det
Måste tillverka en stödhylsa (pinne) först så att det inte blir trekantigt när man spänner upp det i chucken eller att det viker sig Jag skulle göra som så att jag först snodde ihop stödhylsan.. dvs en bit axel med dia 17,95-18.0 sen skulle jag ta en 20 mm alupinne om jag har det. Sätta den i svarven o dra igenom med ett borr runt dia 12. Sen ta ett 17 borr o bara ta halva längden på den färdiga biten. Sen ta ett invändigt svarvstål så att det blir precis 18 eller 18.05. Därefter är det daggs för stödhylsan (pinnen). I med den o spänn upp i den nu färdiga delen. Sen är det bara att ta upp den andra delen (halvan) till 18 mm. Vill man ha lite presspassning så kan man göre den lite trång på mitten. Det går säkert att göra bussningen i en uppspänning (om man är försiktig på slutet), vilket ger en mer exakt färdig del om man utgår från ett grövre utgångsmaterial. Det finns säkert fler sätt att tillverka den i svarven, men det var det 1:a sättet jag kom på EDit: Det skulle ju bara va 2-3 cm långt när det är klart. Krävs inga stödhylsor eller nått sånt spezial....swish så är det klart. Borra, svarva invändigt, eventuellt utv. stick av .. voila ! _________________ Mats Andersen |
||||||
|
Re:
En sån kommer inte att passa. Röret är som sagt 18mm och hålet är 20mm. En hylsa går inte i. Fungerar bara på adaptrar som är gjorda att monteras med hylsor.
Dom skulle nog flytta på sig med tiden tror jag.
Detta verkar vara den bästa lösningen skulle jag tro. Du kanske vill ta dig an uppdraget? Du låter som du har järnkoll på det där! =). Svarva kan jag inte själv tyvärr. |
||||||
|
Re:
Det sitter bara en ganska platt mutter på gängan som håller upp den nuvarande vattenkylda kylaren. Den tätar iofs väl litegrann i sig, men då kan hela adaptern ändå flytta sig i sidled med trolig risk för läckage som följd. 100% tätt är där inte original heller kan jag tro, men det är mindre än 2mm spel iaf. |
||||||
|
Re:
Det är en AGN. 20 ventilare. |
||||||
|
Re:
Det är en sugmotor, AGN är en 1,8l 20v på 125 hästar. Sitter en vattenkyld kylare nu, vill ha en luftkylare istället. Fick tips om att det finns rör på Tibnor som passar på som en hylsa. Men att köpa 6 meter är lite att ta i om man säger så. |
||||||
|
Re:
Denna är som en 1,8T fast utan turbo i princip. Det ser likadant ut på turbo motorerna som det gör på denna. Turbomotorn har även den en värmeväxlare som oljekylare. Den ska jag ta bort. |
||||||
|
Re:
Nej, inte minsta problem att svarva. Ungefär som att gå upp på morgonen, när du väl bestämt dig slänger du av dig täcket och sätter fötterna på golvet. Men det kan ju vara väldigt svårt att klara. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
Spontant undran varför inte låta den sitta? Eller ska du ha 300-350 hästar ur motorn? Dit fram räcker original superbt. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
[quote="Manny"]
Får man fråga varför? Jag vill göra tvärtom, ta bort min luftylare och ersätta den med värmeväxlare. Jag ser bara fördelar med värmeväxlare: oljan kommer upp i temperatur snabbare då den värms upp av vatten (= mindre slitage och lägre bränslaförbrukning), oljan kan inte stiga mkt. mer i temp än vatten och man slipper sårbara oljerör, placering av kylare, luftflöde och alla potentiella läckkällor det innebär. Jag tycker att du ska behålla värmeväxlare! _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4020 besök totalt |