Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4905 besök totalt |
Jaha, då kan man glömma gotland ring.
Regler och föreskrifter för bil vid öppen körning på Gotland Ring Klassindelning Klass 1: Bil godkänd för allmän väg, dvs. fordonet skall vara besiktigat av Svensk Bilprovning eller motsvarande för annat land, skattat och försäkrat. Endast gatdäck är tillåtet (ej slicks eller R-däck) med minimum 3 mm däcksdjup. Bilbälte skall vara monterat och användas. Vad är det för ![]() _________________ bmw bmwsson |
||||
Ja, hur de har tänkt sig ett R-däcksförbud kan man ju undra. Det är ju trots allt fullt lagliga gatdäck (så länge som mönsterdjupet är ok).
Avser bilbälte vanligt 3-punktsbälte eller får man använda 6-punkt frågar man sig också.... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
det finns ingen teknisk definition av r-däck.
detta är och förblir ett allmänt vedertaget sätt att säga att däckets prestanda det närmaste ett slicks man kan komma. sbp definition av gatdäck är att det skall ha ett regelbundet och återkommande mönster på en viss % av däcket slityta samt att det måste vara minst 1.6mm djup. det får ej heller finnas markeringar av typen "not for highway use" eller "competition only" _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Re: Jaha, då kan man glömma gotland ring.
Jag tror och hoppas att det här bara är en regel för att minska fartskillnaden på banan. Klass 1 står det, det borde väl finnas Klass 2 och 3 också? Exempelvis: Klass 2, modifierade och trimmade (gatgodkända) bilar, med R-däck och så Klass 3, racebilar med slicks? Jag känner mig i alla fall lugn, gänget bakom Gotland Ring jobbar proffsigt och jag tror man har tänkt igenom det här ordentligt. ![]() _________________ -- |
||||
Jaha, då kan man glömma gotland ring.
Här är resten. Klass 2: Tävlingsbil besiktigad och godkänd av SBF (Svenska Bilsportförbundet), eller motsvarande för annat land. Slicks är tillåtet. De olika klasserna kör i separata körpass. Ett körpass består normalt i 20 minuter. Hur körpassen och pauser är indelade meddelas vid ankomst av ansvarig funktionär vid respektive körtillfälle. Klasserna kan även bli indelade i grupper beroende på fordon och vana hos förare. _________________ bmw bmwsson |
||||
Faan Esa, så mycket som du modifierar och kör så kan det väl inte var så mycket som hindrar dig ifrån att sätta i en bur och skaffa vagnsbok? Det är ju faktiskt inte bara på Gotland ring som körtillfällena då ökar.
_________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Jaha, då kan man glömma gotland ring.
Jag har funderat på det men jag är kluven. Vet inte om jag har lust att tacklas med folk på banan. Roadsport låter dock intressant men jag vet väldigt lite om det. Nån som har lite mer info? _________________ bmw bmwsson |
||||
Man får tyvärr inte åka Roadsport med M3 E30...det är ingen sportbil...
![]() *eller är det nga som är skrajja för att bli ifrånåkta ![]() |
||||
M3 E30 är ju faktiskt 2+2-sitsig, det brukar ju annars vara en definition på sportbil... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
På "allmänhetens körning" under invigningen i somras var det en kille med en Audi RS4 som körde med "R-däck". Jag frågade arrangörerna om det var tillåtet, men jag fick inget riktigt svar på det... Kanske Westfield eller Peeter hörde något om det som inte jag hörde eller kommer ihåg?
![]() Jag tänkte i alla fall använda mina R-däck där nästa sommar... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
om man "suddar" bort det då? Det låter juh relativt absurdt i mina öron att dom skall förbjuda en däckstyp som i själva verket bara är ett innoficiellt samlingsbegrepp för mer svängavänliga däck? Sedan att det finns icke gatlegala "R-däck" är väll en helt annan sak, men vitsen med gatlegala "R-Däck" är väll ändå att dom skulle klassas in som vanliga gatdäck... Nej, jag blir nog aldrig klok på SBP... |
||||
ohh, AAAJJJ, AAAAAJJJJ, det gör så ont, såååå ont
![]() Sen var ju inte min fundering om att få dig att börja tävla, utan mer att se till att ge mer chanser till träningstillfällen. Även om tävlandet är jäkligt kul, och det där med boxandet är lite väl uppskrivet (känns det som). Det är ju bara med att vänta m,ed att sticka in nosen tills de glasklara luckorna dyker upp ![]() _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Roadsportreglerna är mer eller mindre klockrena anser jag....Men bäljer att inte skriva om det här... Det skulle nog sabba tråden.
![]() |
||||
Ja...ehm...de kanske inte "såg" vilka däck han hade på ![]() Jag som annars brukar ha ett suddigt minne av roliga stunder såhär i efterhand har ett glasklart minne av att jag läste i det där pappret du skrev på att man inte fick ha "R-däck". Problemet är ju här definitionen av detta. Jag tycker det är urbota dumt att använda det begreppet. Gränserna bör dras mellan rena "slicks" som är omönstrade eller gatdäck (där även det vi menar med "r-däck" inbegrips, eftersom dessa är godkända av sbp och följer det som Dude skrev ovan). Vill man inte detta då det innebär skapliga stora performance skillnader mellan bilar med "r-däck" och vanliga high-performance gatdäck (av typ Toyo T1S, GY F1 GSD3, B-stone S02 osv osv) så får man väl klassa de enligt den definitionen (alltså tre klasser, med slicks, med r-däck och "gat"-däck) fast det blir alltid svårt då typ Falken Azenis är skapligt mitt emellan. Grrrr... Jag tycker egentligen att hela klassindelning efter däck är helt oväsentlig. I godtycklig Seven med gat-däck kör man ju cirklar runt många "r-däcks" försedda standardbilar ändå. Klasserna måste indelas efter hastighet (Varvtid) runt banan så man grupperar likasinnade. om jag har en slicks-försedd 911 GT3 men pyser runt i 50 för jag är rädd om min dyrgrip kan väl jag knappast sättas att köra med såna som kör 4 gånger så fort? Sen är frågan hur man gör indelningen, det är en annan sak (fast jag har en idé på även detta). :idea: : - skapa "typ"-tider, där motorstorlek, typ av drivning, vikt och förarens erfarenhet bedöms för att göra en initial "klass"-indelning. - efter första passet görs om omvärdering och ev. justering av klass upp eller ner. Jag är kanske inte känd för att gå den lätta vägen alla gånger ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
NEJ NEJ...........Detta har man infört i vissa klasser i raktfram-racing.........och det leder till att förarna bromsar strax före mållinjen.......... ![]() Ett reglemente måste alltid bygga på vikt/volym/däcksbredd. Det är ju helt ointresant att skapa ett reglemente som gör att alla kommer på delad första plats. Vissa bilar är snabbare än andra..........och väljer man då en hopplös bil.....som tex min Nova .......så får man skylla sig själv.........eller som jag....gilla utmaningen.. Vill man ha handikapssystem finns det en sport som härstammar från förhistoriskt jordbruk..........Golf.... ![]()
Detta finns det redan bot mot............kör du X% saktare än snabbaste bil....så får du inte vara med... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4905 besök totalt |