Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Cayman S testad i AB (ruggigt långsam på mantorp) :D
1, 2   >>
3538 besök totalt
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006

Trådstartare

http://www.aftonbladet.se/bil/article5673321.ab

"Jag får nöja mig med att ha passerat Focusen innan tiden är slut. 15 minuters körning räcker för fem heta varv. Vi rullar av banan och nästa grupp rullar in."

Imponerande, 3 minuter per varv måste kännas väldigt hett

Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004

"Gruppen av toktrimmade japanska bilar står ofta med motorhuvarna på vid gavel medan gruppen av Porschar mest står och vilar. Ett tydligt tecken på att man får vad man betalar för."

Malmö
Här sen Aug 2008

Snacka om att artikeln tar glädjen ifrån en. Jag som tyckte att jag var het genom att köra om en CaymanS på bana. Det var på AMS träffen 30 maj i år som allt hände... men som sagt 5 varv på en kvart är nog lite väl sakta...

Nicke

Malmö
Här sen Feb 2004

Å andra sidan så kan han ha räknat från utvarv och avkylningsvarv från de "heta varven"..

Dock är jag tveksam till journalistik med så pass mycket förutfattade meningar.

Västkusten
Här sen Okt 2007

Hahaha...

Jag brukar låta min huv stå öppen i depå för att kyla, undrar hur många som tror jag har motorproblem för det?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Re:

Krullert skrev:
"Gruppen av toktrimmade japanska bilar står ofta med motorhuvarna på vid gavel medan gruppen av Porschar mest står och vilar. Ett tydligt tecken på att man får vad man betalar för."

Undrar om artikelförfattaren vet vart huven sitter på "sin" Cayman respektive 911or...

Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004

Han har nog inte ens förstått att de med huven uppe har turbo.

Peak64
Malmö
Här sen Aug 2008

Re:

sweanders skrev:
Å andra sidan så kan han ha räknat från utvarv och avkylningsvarv från de "heta varven"..

Eller hur? Jag tycker att många kreti o pleti journalister skriver lite hur som helst om bilar nu för tiden...hittar inga liknade artiklar om dåligt designade villor eller underpresterande motorbåtar... där nån bara får chansen att tycka lite hur som helst...

Å andra sidan är ju AMS trackdays till för riktiga gröngölingar oxå, eller hur? Å bara för att man känner Martin Ström eller vad han den trevlige killen med r8 v10 hette, behöver man ju inte vara grym både på att köra och skriva...

Nicke

Stockholm
Här sen Apr 2009

Namndispens
Namndispens

Re:

sweanders skrev:

Den dagen har inte grytt när Aftonbladet på något område ens närmat sig det som bäst kan beskrivas som seriös journalistik. Uppvigling, masshysteri och avundsjukt dravel är väl i korta drag vad de sysslar med och det värsta är att alltför många faktiskt tror på vad de skriver. "AFTONBLADETS EXPERT AVSLÖJAR" - herre jösses, det är så dumt att klockorna stannar...

Porsche 968 CS
Citera
OFFkeFF
Ekerö
Här sen Jul 2006

Trådstartare
Re:

sweanders skrev:

Med det tempot lär det knappast behövas avkylningsvarv
Frågan är om det inte går att backa runt mantorp på 3 minuter med rätt bil

Citera
AxelT

Här sen Jun 2009

Hm, ska man behöva avkylningsvarv efter 15min körning? om de nu inte körde hotlaps iofs...

Linköping
Här sen Jun 2004

Re:

AxelT skrev:
Hm, ska man behöva avkylningsvarv efter 15min körning? om de nu inte körde hotlaps iofs...

Ja, bromsarna behöver det.

(om någon mot förmodan skulle lyckas köra 5 varv på 15 minuter så behövs det nog inte. )

Edit: Jag gissar att de 5 "heta" varven gick på runt 10 minuter, kö ur depån, utvarv...

Citera
AxelT

Här sen Jun 2009

Re:

BOFH skrev:
AxelT skrev:

(om någon mot förmodan skulle lyckas köra 5 varv på 15 minuter så behövs det nog inte. )

Edit: Jag gissar att de 5 "heta" varven gick på runt 10 minuter, kö ur depån, utvarv...

Hm. Köper jag en Cayman S vill jag gärna att bromsarna ska vara nog kylda för att hålla för 15 minuters bana innan de måste kylas? Eller är det väldigt mycket begärt? Visserligen låter det ju inte som att Aftonbladet-föraren har nån vidare teknik men...

El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002

Re:

AxelT skrev:
BOFH skrev:
AxelT skrev:

Hm. Köper jag en Cayman S vill jag gärna att bromsarna ska vara nog kylda för att hålla för 15 minuters bana innan de måste kylas? Eller är det väldigt mycket begärt? Visserligen låter det ju inte som att Aftonbladet-föraren har nån vidare teknik men...

och växellådan......

Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Re:

AxelT skrev:
BOFH skrev:
AxelT skrev:

Avkylningsvarv gör alla som har möjlighet till det när man kört hårt så motor och bromsar är riktigt varma (inte överhettade)!!
Kör man fullt rakt in i depån och drar åt hanbromsen så är det stor risk att skivor slår sig samt att det blir så varmt under huven att något tar skada tex. lacken på huven eller i värsta fall börjar brinna tex. rostskydd som droppar ner på tex en turbo eller bromsskiva.
Citera
Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004

Re:

AxelT skrev:

om det är korta körpass så är det ju sällan problem, det är ju bara att försöka att inte använda bromsarna efter att passet är avflaggat så hinner bromsarna kylas tillräckligt. Om det är "open pitlane" så bör man köra ett avkylningsvarv innan man åker in men vill man stå i depån med rykande bromsar så är det nog ingen som hindrar en (det brukar hända på sviestad).

Edit: Tveksamt om det finns några bilar som det är riskfritt att strunta i avkylningsvarv med?
Edit2: Gammal volvo med avbruten blyertspenna i dämpcylindern på strombergförgasaren? (Känner en som råkat ut för det ) Kanske inte så kul på bana dock?

Citera
AxelT

Här sen Jun 2009

Jaja givetvis kan man ta ett avkylningsvarv på slutet av passet, men så som jag tolkade det som sagts tidigare så verkade det pratas om hotlaps a la "outlap, hot lap, inlap" och att det därför tagit 15 minuter för 5 heta varv, men om vi snackar 5 varv + 1 avkylningsvarv (För 5 varv i rad innan man måste kyla lär den ju tåla) så är ju 15 minuter mer än lovligt segt... =)

Stockholm
Här sen Jan 2004

a.g. denna dagen så var det blandat. Från gammal banräv till nybörjare. I rutinerade grupper så var det helt ok. JRM bilarna = en del show (och en hel del go )

Fredrik Nyström
Linköping
Här sen Jun 2004

Re:

VincentM skrev:
...JRM bilarna = en del show (och en hel del go )

Dom (på bild nr 4) har båda kört 1:27-tider på mantorp med r-däck.
http://www.wroom.org/evoclub/showthread.php?t=21174

Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004

Re:

BOFH skrev:
VincentM skrev:
...JRM bilarna = en del show (och en hel del go )

Dom (på bild nr 4) har båda kört 1:27-tider på mantorp med r-däck.
http://www.wroom.org/evoclub/showthread.php?t=21174

Ja jag vet ;-)
Den svarta på slicks och jag hade ett bra race. Då gick det klart under 1,27
Var med den dagen i augusti (EDIT tror jag iaf) då Jocce gjorde sitt 1,27 varv thumbs up

Trevliga killar och imponerande bilar.

TobbeC
Stockholm
Här sen Jun 2005

Kör man Porsche på bana med PSM påslaget (anti sladd) värmer det duktigt med bromsar. Framförallt om man överkör.

Annars tycker jag denna tråd mest verkar vara full av bittra japanfreaks.
Att japanarna står med huven öppet och kliar sig i huvudet är ju inte direkt ovanligt. Slangklämmer som släpper brukar vara vanligaste orsaken

Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
3538 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande