| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
ALFA ROMEO-tråden - platsen för märkesspecifika frågor
|
67 besök senaste veckan (2476 totalt) |
|
I den här tråden kan du skriva frågor som inte är generella skruva-banåkabilfrågor utan är skruva-banåkabilfrågor som är specifika för Alfas modeller. OBS: INGA BRUKS- eller rena GATBILSFRÅGOR!!!!!!! forumreglerna https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Magnus Thomé
|
||||||||||
|
Justera framvagn på en 105-bil.
Jag har Alfaholics justerbara övre bärarmar. Tråkigt att få prova sig fram så jag gjorde en liten lathund, hoppas någon får användning av den.
|
||||||||||
|
Uppar den här välanvända tråden i hopp om att någon Alfakunnig läser den.
Jag köpte en 2,0 Nordmotor som suttit i en Alfetta GTV 1986 i hopp om att jag lite enkelt skulle kunna svarva veven för pilotlager och sedan använda motorn i min bertonecoupé, men med veven demonterad upptäckte jag skador på ramlagerytorna som kommer att kräva bearbetning. Jag har också en vevaxel från en 75 TS som redan blivit svarvad för pilotlagret, så min fundering är om vevaxlarna är utbytbara med varandra. Jag har sett att Alfaholics säljer en vevaxel som passar både Nord 2.0 och TS, men gäller det även en standardvev? Mvh Jonathan |
||||||||||
|
Geometrin inne i motorn är samma för veven men det skiljer kanske på remskivans montering?
Fast å andra sidan monterade ju jag en TS remskiva på min Nord 2.0 vev... Skulle med 99% säkerhet säga att det funkar. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||
|
Re:
Toppen, då är det värt ett försök. Mvh Jonathan |
||||||||||
|
Städdag i garaget. Hittade två bakre bromsok till 116.
Skärmbreddare 75 TS gråa. Reflexramp 75 orange 75 alu 14" 5 bult Oken får ses som renoveringsprojekt Överlåtes till rätt person. Avhämtas i Gävle eller S Sthlm. _________________ T 0 N Y J 0 N S S 0 N Grace, Space and Pace. |
||||||||||
|
Re:
Kom just på att det faktiskt kan vara så att jag flyttade över TS veven, provmontera remskivor innan du lägger för mycket tid på det.
_________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||||||
|
Re:
Jag använde trigger och remskiva från en 75 TS i GTV-n (Löveryd/Haralssons gamla bil) med 1,8T back in the days.
_________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||||||||||
|
Re:
Jag testmonterade veven i blocket igår och det stämde bra som du kom ihåg det. Nosen på veven skiljer, men det ser ut att gå ihop sig med alla längder och ger möjlighet att använda remskivan från 75TS och få triggerskiva på köpet. Bra grej om man tröttnar på förgasare.
|
||||||||||
|
Re:
Jag letade reda på en bröstkåpa från en 1.8 med motronic (såldes inte i sverige) och fick orginal infästning för 60-2 hjul/givare på köpet, inget hål för soppapump heller. Kanske lite omständligt men på den tiden fanns det ju en del aktiva forum som funkade. Blev det inte lite märklig offset på de saknade tänderna med givaren på andra sidan eller är det "bara en siffra" för sprutet? Edit: Hade visst en bild i min byggtråd:
||||||||||
|
|
||||||||||
|
Re:
Eller hur? Som aLfA-förare och därmed allmänt socialt accepterad hackkyckling är det en förutsättning att besitta stark integritet och en rejäl portion självdistans - det får mig att tro att det är högst avsiktligt
(Tror inte det skulle inträffa i en märkestråd som börjar på P.... )
_________________ Martin Atterhall CAR Challenge #92 | Alfasud Sprint 1,7 16v |
||||||||||
|
Re:
Låter ju ännu bättre med en Motronic-kåpa. När du "säger" det så kommer jag ihåg att vi diskuterade saken, om det skulle funka. Men det funkade fint. _________________ Karl Sandler Att ha den snabbaste alfan är som att vara bäst i särslolan |
||||||||||
|
Re:
Som socialt accepterad pallbockshackkyckling så förstår jag precis vad du menar. Jag är bara bitter för att det är brist på Pontiacgemenskap här på rejsa
Instämmer, en porschetråd hade aldrig haft litet e på slutet.
|
||||||||||
|
Blev det inte lite märklig offset på de saknade tänderna med givaren på andra sidan eller är det "bara en siffra" för sprutet? __________ jo, det blir fel offset om man flyttar givaren och inte kompenserar för det i mjukvara. tändstiften kommer gnista helt fel. Möjligtvis om man sätter den 180 grader fel och sedan flyttar om tändkablarna. Tror jag provade den någon gång i alla mina alfa byggen... _________________ "It's basic rocketscience" BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT |
||||||||||
|
Eftersom det verkar vara säsong att påpeka hur usla Alfa Romeo är kan jag delge pöbeln att jag idag fick ett påminnelsekrav om obetald P-bot för min trevliga 155 som påstås ha felparkerats den 16 juli -26 någonstans.
Biljäveln har inte rört sig en meter sedan sommaren 2023, och skyltarna sitter kvar. _________________ T 0 N Y J 0 N S S 0 N Grace, Space and Pace. |
||||||||||
|
Re:
Jag förutsatte att det var eftermarknadssprut på den men när jag höll på med sånt så ville de flesta sprut ha "hålet" på en viss offset från TDC, antar att nuvarande sprut är lite mer flexibla...
||||||||||
|
Re:
Massor av beröm för hur den ser ut, retad för att den mest står på pallbockar, är du säker på att det inte är en alfa du har också? _________________ Markus Ålind |
||||||||||
|
Re:
Virus Alfa smittar brett och hårt
_________________ Ove Sponton Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig. No turbos, no superchargers. Just pure electricity. |
||||||||||
|
Re:
"Hej Tony, Ibland går det snabbt i snurrorna! Nu är parkeringsanmärkningen ur världen och vi ber återigen om ursäkt för besväret. Trevlig helg! Med vänliga hälsningar Efraim Barkbit Driftingenjör, Park och Gata Telefon 0431-770 00 Båstads kommun, 269 80 Båstad Från: parkering@transportstyrelsen.se <parkering@transportstyrelsen.se> Skickat: den 21 augusti 2026 14:48 Till: Ämne: Svar TSAFR 2026/762532 Hej! Nu är parkeringsanmärkning med ärendenummer 141278100002414881 undanröjd. Med vänlig hälsning, Lena Handén Ekonomihandläggare Fordonsinformationsavdelningen Transportstyrelsen 701 88 Örebro transportstyrelsen.se Telefon: 0771-503 503" _________________ T 0 N Y J 0 N S S 0 N Grace, Space and Pace. |
||||||||||
|
Fortsätter ställa frågor här då jag inte lyckas logga in eller återställa lösenordet på Alfapower.
Är det någon som har information om hur man justerar insugskammen på en nordmotor med kamaxelvariator (116 GTV 2.0) Vid ihopmontering av motorn står insugskammen en eller två grader fel åt ena eller andra hållet beroende på hur jag flyttar drevet och jag känner att det är trist att lämna det så. |
||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
67 besök senaste veckan (2476 totalt) |