| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Köpa knutar...
|
1, 2 >> 9722 besök totalt |
|
Kolla med Demon-Tweeks...dom har lite olika såna prylar tror jag, dock är jag rätt osäker på om de är med på hemsidan www.demon-tweeks.co.uk
Ring och öva engelska eller beställ en katalog
_________________ Karl Brag |
||
|
det absolut billigaste och dessutom med den högsta kvaliteten är att åka till skroten och ta från en stdbil.
jag har provat att köpa knutar från em-tillverkare men blivit både besviken ock skinnad. 750:- för en knut mot 100:- för två på skroten. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
|
Polhemsknut ja...
Nu måste jag krypa till korset och erkänna att jag inte vet vad det är, namnet låter bekant men mer än så är det inte. Det är väl inget vanligt knutkors till en kardanaxel? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
|
Polhemsknut:
Kärt barn har många namn, några jag hittar på rakt av: - Knutkors - Universal joint - Kardanknut (från italienaren Cardano) Ej att förväxla med CV-joint (Constant Velocity) eller i england "Lobro" förekommer också. Hittade för övrigt en bra förklaring på varför en kardanknut inte har konstant hastighet: http://www-2.cs.cmu.edu/People/rapid Kombinerar man två knutkors så får man ett kors med en konstant hastighet:
alternativt kan man då välja en CV-joint:
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
|
Jag har använt en nedre rattstångs knut från en Audi s4 -92, Den var ganska smidig o billig.. finns många sånna på skrotarna... + att dom nöts i princip aldrig ut.. sitter inne i bilen
zooma in runt kuggstången så ser man den.. ganska bra ser man den iaf..
http://w1.930.telia.com/~u93005883/b |
||
|
Hej
Lite OT nu, men...det ser ut som det är dags för byggbesiktning snart på den där, om den ska reggas som ombyggt/amatörbyggt fordon? Ser bra ut, annars, mer bilder? /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
...
Hoppar på denna tråd då jag också ska byta växel"knut". Men jag har tajt om utrymme och behöver något sådant här :
B ska ha en diameter av 15mm å helst inte större ytterdiameter än ca 25-30mm. Rattstångsknutar är väl ofta lite större. Tips emottages tacksamt. _________________ Peter Karlsson >>>Lätt Escortskadad<<< --VVTS-- |
||
|
Ditt närmaste industrivaruhus!
Dom är såpass billiga (ngn hundring tror jag) så att det kan knappas vara lönt att krångla med nått från skroten. _________________ Pär Hylander |
||
|
Styrstången till fiat uno/ritmo har ganska små knutar som går att svetsa i. Går att pillra isär så du slipper bränna upp allt fätt i lagren.
|
||
|
köp för i h*****e inga industriknutar.
den knuten som du har som bild i ditt inlägg lär ge dig hicka i 3:e kurvan. maskinknutar fungerar som sagt för typ längd/tvärs-matning på fräsar etc, men har inget att göra i en styrning till en bil. precisionen på dessa knutar är usel(glapp). vridmomentet som uppstår i en styrning är övermäktigt dessa "precision"-knutar. ett råd från en som köpte dom dyraste och absolut bästa knutarna på marknaden(>1000:-/st). dom var glappfria i 2 kurvor och gav med sig och gick av efter ett par timmar. dom på skroten är avsedda för just styrning
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Köpa knutar...
|
1, 2 >> 9722 besök totalt |
