Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Har 120.000 vet ej vilken sportbil skall köpa (Flyttad tråd)
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (5225 totalt)
typera
typera/björn Tunblad
Här sen Dec 2003

Trådstartare

tjena har 120 tusen men har svårt att bestämma mig för vad jag ska köpa för bil. Jag vet iallafall att jag inte vill ha en tysk bil, celica, eller 206
eller civic eller något annat vore coolt men kom gärna med förslag vore snällt :conf: [/b]

Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Hej typera!
Är du bussig och läser igenom forumreglerna på:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3
Kika extra noga på delen om namn och signatur
Sen kanske du har postat tråden under lite fel forum dessutom

Välkommen till förumet f'resten
Citera
theseal
GBG
Här sen Jul 2003

oj, knivig fråga.....
Definera sportbil, tycker du att en civic är en sportbil så är du nog ute på djupt vatten (undantaget kanske TYP-R)
Vad skall du ha den till??? impa på polarna?? impa på brudarna?? köra ifrån folk från rödlysena?? åka på bana?

finns nog massor av förslag, men först bör du nog ställa dig själv frågan, vad är en sportbil och vad du skall använda den till.

för 120 000 får kanske du en 911, du får kanske en M3 E30. andra bilar som är vackra men kanske inte sportbilar i sportbilens mening (nu kommer jag få alfaklubben och AP på mig) alfa romeo GTV (en djäkligt fin 116 serie som byggdes mellan -75 till -86?? eller en modernare 916 GTV) andra "sportbilar": audi TT, seat cupra eller vaffan den heter. Listan av nästansportbilar kan givetvis göras lång, och vad som räknas som sportbil.. ja det kan du bara själv svara på.
En djävligt busig bil är en tidig subaru impreza GT, bör väl kanske gå att få tag i för dom pengarna.. (men den är ju 4 dörrars och har väl enligt många svårt att kvala in som sportbil, enligt andra är den den ULTIMATA sportbilen, den finns ju som kombi :-))

Du måste nog fråga dig vad du menar med en sportbil, annars får du fler svar än du tänkte dig.

good luck med dina 120 000.-

Hoppas att jag inte trampade på någons tår, och att jag fick dig att ställa några frågor kring ditt val.

Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Re: har 120 tusen vet ej vilken sport bil skall köpa??

typera skrev:
tjena har 120 tusen men har svårt att bestämma mig för vad jag ska köpa för bil. Jag vet iallafall att jag inte vill ha en tysk bil, celica, eller 206
eller civic eller något annat vore coolt men kom gärna med förslag vore snällt [/b]

Vad ska du ha den till?

Ska det vara en bil för bana, en bil för autobahn, för slingriga asfalterade vägar eller för impa på brudarna ? Är inre kvaliteter vilktigt eller är det viktigare att ser bra ut?

Med risk att få dom franska och japanska entusiasterna över mig, inte fasen är dom du räknade upp utpräglade sportbilar? Snarare körglad bil med mycket bruksvärde.

Edit, 1 minut för sen med nästan identiskt inlägg

För 120 papp borde man kunna få fin, kul gammal Alfa Romeo t.ex. Eller en mkt fin Fiat 124 Abarth.

Jkpg
Här sen Nov 2002

typera skrev:
...jag inte vill ha en tysk bil...

Men då finns det ju inga vetiga bilar kvar ju...

Insjön
Här sen Dec 2002

Jag personligen tycker att man kan inte säga: jag vill inte ha en tysk bil.
Det innebär ju allt ifrån Skoda Fabia 1.0 till Porsche 996 GT2.

Vallentuna
Här sen Mar 2003

Hej, köp en Lotus Europa eller en Esprit. För 120kkr får du en race europa och mkt rejsigare bil får du leta efter( om du får plats dock ).
Esprit( mycket mera cruiser jämte Europan) S3orna börjar i england runt 50kkr så för dina pengar får du en riktigt fin. Dessa pengar lägger även beslag på en svensk variant av S3an.
Titta på Ebay.co.uk skall du se.

Lycka till!

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Har man 120 kkr att lägga på en sportbil så bör man väl spara åtminstone 50 av dem till oförutsedda utgifter.

Sthlm/Haninge
Här sen Dec 2002

den nya inne bilen kanske vore något... Lancer evo 1-3
men då får du sitta o ratta på på högersidan tyvär...

på denna sida finns flera olika...
http://forum.performancebyz.se/viewtopic.php?t=47

FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

typera skrev:
tjena har 120 tusen men har svårt att bestämma mig för vad jag ska köpa för bil. [/b]

<------------------ Köp en sån här, fast utan dekaler.

För 120 tusen får du en jättefin Porsche 944 turbo S (1988-90) och kanske
till och med en liten slant över.

För den summan är det en oslagbar sportbil, enligt alla relevanta definitioner.

EDIT: Missade det med anti-Tysk bil... Lycka till i alla fall thumbs up

Lidköping
Här sen Nov 2002

typera skrev:
eller civic eller något annat vore coolt men kom gärna med förslag vore snällt [/b]

Hej och välkommen hit typera!

Jag har flyttat din tråd till rätt forum och även PM:at dig!

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

joakim_adolfson skrev:
Hej, köp en Lotus Europa eller en Esprit. För 120kkr får du en race europa och mkt rejsigare bil får du leta efter( om du får plats dock ).

Europan har Fransk motor! det bådar gott

Bild på sådan http://www.clubrenaultsverige.com/pict/meetings/francophilia2003/7.jpg

Bild från Björkvik ring..

Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003

lånar denna tråden lite jag undrar samma sak som typera fast i prisklassen max 100000kr. jag frågade för ett tag sedan och fick en del svar men jag kan ju alldrig bestämma mig har i och försig igen brotska men man börjar bli sugen nu. är ju bara 17 änsålänge

Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

jonaslarsson skrev:
lånar denna tråden lite jag undrar samma sak som typera fast i prisklassen max 100000kr. jag frågade för ett tag sedan och fick en del svar men jag kan ju alldrig bestämma mig har i och försig igen brotska men man börjar bli sugen nu. är ju bara 17 änsålänge

Mitt tipps är att inte sikta för högt med en 1sta bil utan gärna känna på körandet med en billig..
Fast det kanske är bara jag som tycker så...

Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003

Mitt tipps är att inte sikta för högt med en 1sta bil utan gärna känna på körandet med en billig..
Fast det kanske är bara jag som tycker så...[/quote]

jo det är sant men hur är en porsche 944 dyra i drift? försäkring? dom ligger ju på rätt vettig pris nivå om man säger så. känns som att man får mycket bil för pengarna men en porsche kanske inte är så vettig första bil?

Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003

Eric Josefsson skrev:
joakim_adolfson skrev:

Europan har Fransk motor! det bådar gott

Nä vänta lite nu Europa S1 och S2 har Renault-motor, TC och Special har Lotus Twin Cam-motor. Kul bilar, men man bör ha några kronor kvar till "oförutsedda" utgifter.

Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002

Jag håller med Eric, förstabilen bör vara billig och oöm...

Köper man inte den billigaste (eller mest sönderskruvade) 944:an man hittar, är det en hyfsat ekonomisk entusiastbil att äga.
Kvalitén är enorm, den tål s.a.s hårda tag eftersom den är byggd för det. thumbs up
Går det sönder, tja, det är en Porsche med tillhörande prislapp om än inte 911-dyrt.

Driftskostnad?
Jag vet faktiskt inte, den dagen jag oroar mig för det på en entusiastbil slutar jag ha en. (jag har inte gått i konkurs än iaf)

Som första bil? Njaaa...
Tänk på att försäkringen är svindyr om du är ung och inte klarar entusiastförsäkringskraven, då måste man ha en bil till osv...

En Porsche förtjänar dessutom inte att gå som bruksbil, även om de klarar det med besked!

Ett av mina övriga tips (förutom just Porschar ) är Mazda Miata, det tycker jag är en sportbil!
Förebilden Lotus Elan likaså om man gillar äldre bilar.
Bruksvärdet på ovanstående är väl sådär men...

Halmstad
Här sen Jun 2003

Mathias Johansson skrev:
Jag håller med Eric, förstabilen bör vara billig och oöm...

Köper man inte den billigaste (eller mest sönderskruvade) 944:an man hittar, är det en hyfsat ekonomisk entusiastbil att äga.
Kvalitén är enorm, den tål s.a.s hårda tag eftersom den är byggd för det. thumbs up
Går det sönder, tja, det är en Porsche med tillhörande prislapp om än inte 911-dyrt.

Driftskostnad?
Jag vet faktiskt inte, den dagen jag oroar mig för det på en entusiastbil slutar jag ha en. (jag har inte gått i konkurs än iaf)

Som första bil? Njaaa...
Tänk på att försäkringen är svindyr om du är ung och inte klarar entusiastförsäkringskraven, då måste man ha en bil till osv...

En Porsche förtjänar dessutom inte att gå som bruksbil, även om de klarar det med besked!

Ett av mina övriga tips (förutom just Porschar ) är Mazda Miata, det tycker jag är en sportbil!
Förebilden Lotus Elan likaså om man gillar äldre bilar.
Bruksvärdet på ovanstående är väl sådär men...

Lotus som bruksbil - trots att jag är Lotusfantast skulle jag inte rekommendera någon det (möjligen en Elise då - men det räcker inte pengarna till ) "oöm" är inget jag förknippar med de tre Lotus Europa jag haft
Miata... jag har ju en - så vad ska man säga - super thumbs up

Citera
Mathias Johansson
Kåtebol
Här sen Nov 2002

Nej, en Lotus som bruksbil är väl inget att rekommendera...

Vill man ha en brukssportbil finns väl bara uppsjön av japanska sportbilar som bara nästan är sportbilar.
Alternativet är BMW M3. (är det en riktig sportbil förresten?)

Jag vidhåller att en riktig sportbil bara skall avnutas sommartid.

typera/björn Tunblad
Här sen Dec 2003

Trådstartare
Jag är inte ute efter en bil att rejsa på banan med utan en snygg street bil
men det ska även hända grejer när man trycker på gasen.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

typera skrev:
Jag är inte ute efter en bil att rejsa på banan med utan en snygg street bil
men det ska även hända grejer när man trycker på gasen.

Hej o välkommen "typera"!
Ev. har du redan fått ett PM från Anders Bisting om det här men...
Var snäll o läs reglerna för forumet igen! https://rejsa.nu/regler (kika extra noga på punkt två igen om fullständigt namn osv...)

1, 2   >>
1 besök senaste veckan (5225 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande