Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Dimensionera oljekyl?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (4282 totalt)
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747


Trådstartare
Dimensionera oljekyl?

Har nu kommit så långt? på bygget att jag har börjat fundera på var saker och ting skall sitta i motorrummet. Problemet är att oljekylet som jag har är ca 100 x 300 mm och får inte riktigt plats. Känns som overkill, eller? Skall tilläggas att oljan går till kylet via ett "termoblock" med termostat. Motorn är på 2 liter och utvecklar hiskeliga 140 hk så sådär våldsamt hög trimningsgrad pratar vi inte om..

Nåväl, kan man på något sätt räkna fram ungefär hur stor kyl man behöver eller man kör på känn?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re: Dimensionera oljekyl?

Rikard Carlsson skrev:
Har nu kommit så långt? på bygget att jag har börjat fundera på var saker och ting skall sitta i motorrummet. Problemet är att oljekylet som jag har är ca 100 x 300 mm och får inte riktigt plats. Känns som overkill, eller? Skall tilläggas att oljan går till kylet via ett "termoblock" med termostat. Motorn är på 2 liter och utvecklar hiskeliga 140 hk så sådär våldsamt hög trimningsgrad pratar vi inte om..

Nåväl, kan man på något sätt räkna fram ungefär hur stor kyl man behöver eller man kör på känn?


Jag tror att hur den installeras är väl så viktigt som hur stor den är. Jag har en som är ca 150x350 på mina blygsamma 180 hk och sedan jag fick ta bort några styrplåtar för luft sent i höstas (pga att jag hängde upp den i gummidämpare) så får jag relativt hög oljetemp trots att det var relativt kallt ute, +10°C

Så en liten kyl som placeras smart är nog bättre en för stor kyl som ej kan får plats på den smarta stället.

F ö så borde det gå att göra anständigt bra överslagsberäkningar för storleken tror jag (utan att veta....)

Setrab har lite diagram och grejor på sin hemsida, här är data på den kylare jag har. http://www.setrab.com/downloads/en_STD.pdf. Dock har man väl normalt sett rätt vaga begrepp om vilka luftflöden och oljeflöden man har....

_________________
Pär Hylander
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Dimensionera oljekyl? 

Finns det ingen info på vad dom använt i racing sammanhang?

I grupp A använde dom oljekylen från M5 E28 på M3 E30. Ganska enkelt beslut om man vill uppgradera.

_________________
bmw bmwsson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



Jag tänkte slippa oljekylen helt och hållet och köra på värmeväxlare istället...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Nu ska jag vara messersmitter
En oljekylare är en värmeväxlare, sen är det frågan om luft-olja eller olja-vatten, eller olja-något annat mediom liksom.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



Sorry...jag menade att jag skulle byta ut olje/luft värmeväxlare )även kallad för oljekyl) mot en olje/vatten värmeväxlare som sedan är kopplad till vatten/luft värmeväxlare (även kallad för kylare).

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

En 100*300 kylare käns inte overkill, hällre lite förstor än förliten om man har oljetermostat.

citat: (Pär)
Så en liten kyl som placeras smart är nog bättre en för stor kyl som ej kan får plats på den smarta stället.

Japp pga att luftflödet ger kylförmågan, stor kylare=litet luft flöde och trärt om.
Lite här och där på nätet så brukar man ange kylarstorleken i förhållande till motorvolym.
lite info om oljekylare:
http://www.stahlmotor.se/oljekyl.htm


Finns en fördel att köra med olja-vatten, då även vatten kan värma oljan vid kallstater pga att vattentempen går upp fortare än oljetempen.

ps
beepbeep:
Hoppas du inte tog mitt lilla pettimetarnde som påhopp

_________________
Johan Sjölinder
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



fuling skrev:


Finns en fördel att köra med olja-vatten, då även vatten kan värma oljan vid kallstater pga att vattentempen går upp fortare än oljetempen.



Det är ont om plats bak i 911:an och dålig genomströmning så min idé är att bara se till att vattenkylningen funkar OK, sen får termostat och värmeväxlare ta hand om resten. Det känn både sårbart och onödigt att dra oljeledningar hela vägen till fronten om det inte behövs.

fuling skrev:

ps
beepbeep:
Hoppas du inte tog mitt lilla pettimetarnde som påhopp


Nädå...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Vad är egentligen nackdelen med att köra olja-vatten kylning? Kan det bli lite för kallt, eller?
Annars borde det ju vara perfekt att slippa allt bestyr med var man skall placera oljekylaren, termostat, etc..

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



AndersY skrev:
Vad är egentligen nackdelen med att köra olja-vatten kylning? Kan det bli lite för kallt, eller?
Annars borde det ju vara perfekt att slippa allt bestyr med var man skall placera oljekylaren, termostat, etc..


Det finns inga nackdelar såvitt jag kan se det...det kan aldrig bli för kallt då det sitter en termostat i serie med vanliga oljekylaren (som ersätts av värmeväxlaren), så den släpper inte oljan igenom förran den når sin arbetstemperatur (runt 90 grader i det här fallet)...

Lite dyrare blir det dock.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



beepbeep skrev:
AndersY skrev:
Vad är egentligen nackdelen med att köra olja-vatten kylning? Kan det bli lite för kallt, eller?
Annars borde det ju vara perfekt att slippa allt bestyr med var man skall placera oljekylaren, termostat, etc..


Det finns inga nackdelar såvitt jag kan se det...det kan aldrig bli för kallt då det sitter en termostat i serie med vanliga oljekylaren (som ersätts av värmeväxlaren), så den släpper inte oljan igenom förran den når sin arbetstemperatur (runt 90 grader i det här fallet)...

Lite dyrare blir det dock.


...och då kan vattnet inte heller värma upp oljan.

_________________
bmw bmwsson
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Min Mi16 har vatten-olje kylare en sak som bygger okänt antal cm 6kanske? mellan block och oljefilter.. Oljan håller sig på 90° gata och runt 100 på bana.. (150hk 1.9l motor)

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



om man har en motorolje/kylvätske-växlare borde det ju tillföra kylvätskan en massa värmeenergi som i sin tur måste kylas bort i Kylvätske/luft-växlaren.
Kan man anta eller gissa hur mycket större kapacitet den växlaren måste ha i normalfallet jämfört med om man haft en olje/luft-växlare separat?

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Micke Holmström skrev:
om man har en motorolje/kylvätske-växlare borde det ju tillföra kylvätskan en massa värmeenergi som i sin tur måste kylas bort i Kylvätske/luft-växlaren.
Kan man anta eller gissa hur mycket större kapacitet den växlaren måste ha i normalfallet jämfört med om man haft en olje/luft-växlare separat?


Ja, det stämmer. Eftersom kylvattnet och oljan har ungefär samma temp, (skiljer nog inte mer än ca 20°C) och det är ganska stor skillnad mot det kylande mediet, luft (DeltaT ca 70-100°C) så borde det vara rimligt att räkna med att vettenkylen bör vara ungefär lika mycket större eller lite mer än vad motsvarande oljekylare (olja/luft) hade varit.

Värmeväxlning är kul! Hade jag varit mer förutseende så hade jag lagt beslag på några CB10 kopparlödda växlare när ja jobbade på Alfa Laval Thermal. Dom hade nog varit perfekt i storlek, både processmässigt och fysiskt.

En fråga, hur är gängse metod att få ett lagom stort vattenflöde igenom vatten/olje-växlaren om man inte kopplar i serie? En separat liten pump?

_________________
Pär Hylander
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Normalkylaren har inga problem med den belastningen.

Dock har jag problem med överhettning vid stillastående men mina fläktar fungerar inte så den skulle nog överhettats även utan oljekylen..

När jag tänker på det så har jag ju faktiskt kylflänsar på tråget också om det nu gör någon större skillnad..

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Eric Josefsson skrev:
Normalkylaren har inga problem med den belastningen.


Håller med vad gäller körning i tex. motovägsfart. Men om man har trimmat och åker en på en bana med låg medelhastighet så är det inte alls säkert det räcker till.

_________________
Pär Hylander
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Pär Hylander skrev:
Eric Josefsson skrev:
Normalkylaren har inga problem med den belastningen.


Håller med vad gäller körning i tex. motovägsfart. Men om man har trimmat och åker en på en bana med låg medelhastighet så är det inte alls säkert det räcker till.


Stadstraffik varm sommardag utan kylfläktar krävde ca 15km/h för att motorn skulle klara av och hålla tempen.. iofs var det bara körning under 2000rpm.. Hjälpte jag dessutom till med värmepaketet så räkte det med 5-10km/h. Jag tror inte på några problem på en långsam bana med denna lösning om org. kylare är vettigt dimentionerad.

Trimmingsgraden för motorn som tråden gäller var angiven till 140hk/2liter jag har 150/1.9.

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



ooops, jag är jag som tappade fokus! Jag tänkte mer i generella termer. Ber om ursäkt!

Då tror jag oxo det går bra med orginalkylaren och det ligger när orginaleffekt.

En billig lösning, om den för plats, är kanske kylare från en annan bil där oljekylen är inbyggd i vattenkylen. Vet att vissa Volvo 240 hade det.

_________________
Pär Hylander
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2392



MAo har man redan problem med vattenkylningen olja/vattenkyl

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



Pär Hylander skrev:
Micke Holmström skrev:
om man har en motorolje/kylvätske-växlare borde det ju tillföra kylvätskan en massa värmeenergi som i sin tur måste kylas bort i Kylvätske/luft-växlaren.
Kan man anta eller gissa hur mycket större kapacitet den växlaren måste ha i normalfallet jämfört med om man haft en olje/luft-växlare separat?


Ja, det stämmer. Eftersom kylvattnet och oljan har ungefär samma temp, (skiljer nog inte mer än ca 20°C) och det är ganska stor skillnad mot det kylande mediet, luft (DeltaT ca 70-100°C) så borde det vara rimligt att räkna med att vettenkylen bör vara ungefär lika mycket större eller lite mer än vad motsvarande oljekylare (olja/luft) hade varit.

Värmeväxlning är kul! Hade jag varit mer förutseende så hade jag lagt beslag på några CB10 kopparlödda växlare när ja jobbade på Alfa Laval Thermal. Dom hade nog varit perfekt i storlek, både processmässigt och fysiskt.

En fråga, hur är gängse metod att få ett lagom stort vattenflöde igenom vatten/olje-växlaren om man inte kopplar i serie? En separat liten pump?


Jag tänkte koppla den i serie med värmepaketet...alltså först växlare sen värmepaketet...om det nu blir något värmepaket. Då slipper man vattenpump och utgång för värmepaketet finns redan i toppen...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Här är en värmeväxlare till salu: http://www2.blocket.se/view/1743694.htm?l=0&c=1&city=0
Verkar vara ifrån en Scania, men passar kanske nån lämplig bil? Han har tydligen två stycken så då kan man proppa in både bakväxel och motor.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
Allmänt banåkaforum
Dimensionera oljekyl?
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (4282 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande