Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2624 besök totalt |
Rätt direkt eller Fort&Fusk? (Rost i banprojektet)
Tja! Har fått lite huvudbry angående min 924:a, golvet är nämligen måttligt rostfritt. ![]() ![]() Alltså finns två alternativ: 1. Att riva ur inredning, montera ner bränsle- och bromsledningar som är ivägen. Därefter pilla bort underredsmassa + invändig bullermatta & svetsa golvplåt... Dvs rätt från början... ![]() 2. Att pilla bort underredsmassan & täcka över hålen med glasfiberspackel för att göra en seriösare behandling nästa vinter. Fort&Fusk eller Fort&Fel, som de militärerna brukar säga... Mest för att inte få in vatten genom golvet. ![]() Alltså, bilen är generellt i ganska halvrisigt skick så jag hade inte tänkt lägga några stora pengar på den till första säsongen. _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Verkligen tråkigt att höra att du hittade en bil med rost!
Eftersom du har tänkt använda bilen som banleksak så skulle jag rekommendera en seriös lagning direkt. Annars kanske du får hållbarhetsproblem mitt under säsongen. De gånger jag grävt i rost så har det alltid sett illa ut från början och bra mycket värre innan jag börjat loppa ihop det igen. Man vill ju gärna få bort all röta och då brukar man ha en del pyssel framför sig. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Jo, det var illa med projektet, bilen besiktigades i augusti och gick igenom, men vad som hände efter det vet jag inte... Massivt rostangrepp eller besiktningsman som missade det...
![]() ![]() Fick ett dystert besked på ett annat forum: Rost i golv (nära stolfästena antar jag) ger direkt en 2:a? Får nog bita i den sura strumpan och riva ner eländet direkt nu då... ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
När jag läste detta inlägg så blev jag påminnd om en honda CRX -86 som jag hade som vinterbil för några år sedan, den hade rostat/spruckigt längs med hela tröskel/golv falsen.
När jag körde bilen innan rostlagning kändes bilen jätteläskig på vägen, ungefär som om stötdämpare/fjädrar var helslut i bak. Efter rostlagning med frisk plåt i golv och trösklar blev bilen helt annorlunda i sitt uppträdande på vägen. _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||
Re: Rätt direkt eller Fort&Fusk? (Rost i banprojektet)
Ja.. Den är det då ingen rost på.... ![]() /Peter _________________ MVH Peter Zeberg If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going. |
||||
Hej alla!
OK, jo, jag inser väl att "rätt från början lönar sig i längden" eller nåt. ![]() Steg 1 blir nog att pilla loss underredsmassa och förarstol + matta invändigt och lista ut hur illa det är. Jag har ju sett tecknen (syns på min hemsida också, även om det kanske är svårt att se exakt var på bilens underrede bilderna är tagna) så jag försöker väl gå på djupet så mycket som går. Än så länge (de dryga 20 mil landsväg jag kört) så kändes bilen rätt OK i uppförandet, aningens glapp i styrningen (troligen vänster styrled) men det var allt jag o brorsan kände. Peter Z << Jag tolkar det som en ironi, men vad jag sett under min röda 924:a och vad jag kunde se under Lennarts så är den röda 7 resor värre... ![]() Kristian << Fika är ju nästan gratis, akta så jag inte hör av mig efter 13-helgen! ![]() Hoppas inga Porsche-förare tar illa upp av min justerade signatur... =) _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Det var ingen ironi... Den var ju helt rostfri under.... Iaf. när jag hade den.... Och jag kan inte tänka mig att det blivit värre.... /Peter _________________ MVH Peter Zeberg If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going. |
||||
Äsch, inte säga så, nu ångrar jag ju verkligen att jag inte satsade på just den 924:an. De bilder jag o brorsan tog av underredet visade ingen rost iaf, den såg väldigt fin ut plåtmässigt och den största anledningen till att jag inte "kunde" köpa den var att jag inte kunde ordna transport ner hit... ![]() Jaja, om jag aldrig gör en dålig bilaffär så lär jag mig väl inget? ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Inte sparka på Magnus nu! ![]() Nu får vi ge honom en massa goda råd så vi får se hans röda på banan till sommarn. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Finns väl bara ett alternativ av de du räknade upp. Ska du ha den som ett banprojekt och riskerar att stolarna lossnar vid en avåkning? Spar vikt och skippa bälten på en gång... Bränsleledningar, bromsrör går ju ibland att lossa en bit åt båda hållen tillräckligt för att man ska komma åt. _________________ Roland Johansson |
||||
Word! Helt rätt, finns bara ett alternativ när det gäller säkerhet! Det blir så!
Mjo, ska inspektera skicket på dom. Är de OK så försöker jag flytta på dom annars så får jag byta dom också. Tack för all hjälp! (Plus bygginspiration av hjältar som Fas T! ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Magnus K:
visst är det kul med rost ![]() ![]() ![]() ![]() Lycka till _________________ Teres karlsson ![]() 330 E46-01 325 E30 -88 x2 323 E30 -85 |
||||
Teres << OK, jag lovar... (Nästan!
![]() ![]() Den som hade 924:an innan mig har "lagat" rosten i golvet med nåt klet, antagligen typ tjärsprej... > ![]() Återkommer med rapport! ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||
Magnus K: okej bra
![]() Magnus Lundberg: Tänk så mycket kul man kan titta i golvet på gammla Bmws. Lär ju säga att det lucktade inte vidare gott när mattan plockades av allt surt vatten som hade tagit sig förbi plasten och träbitarna ![]() _________________ Teres karlsson ![]() 330 E46-01 325 E30 -88 x2 323 E30 -85 |
||||
Hittade lite formfranska i reservhjulsbaljan ![]() Den luktade inte nybakad ![]() ![]() Magnus K: Ber om ursäkt för att jag spammar din tråd. Jag var i samma situation som dig i höstas, valde mellan en nästan rostfri kaross med taklucka och en "lite" rostigare utan taklucka. Jag valde den utan taklucka, men nu när den värsta rosten är lagad undrar jag om inte den med taklucka hade blivit lättare ![]() Man får trösta sig med att denna har lägre tyngdpunkt. Rostangrepp är ofta mycket värre än man först tror ![]() _________________ /Magnus Lundberg BMW 318i E21 |
||||
Hör du av dig! Vi kommer ![]() ordna bara svets och material så ska vi nog få ihop det. _________________ /Kristian Elisson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2624 besök totalt |