Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tips på väghållning o bromsar till min 240
1, 2   >>
3840 besök totalt
Simon Hahlin
Umeå
Här sen Mar 2003

Trådstartare

Ja jag skulle vilja veta bra o prisvärda broms o väghållnings saker.
Det är en 244 -84 turbo som jag håller på att trimma så rakt fram så kommer den vell gå ganske bra men jag vill ju ha väghållning

Det jag har köpt redan är KGs starkare fjädrar o MOTUL RACING 600 bromsvätska vet inte om den är bra men men

Så vilka dämpare ska jag välja och bromsbelägg kom med förslag!

OBS det är ingen bruks bil så komfort o ojud är inget problem

Åmsele Superstage 1.22.16

WWW.HAHLIN7.SE
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Har du någon budget?

Citera
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003

kolla dessa för lite tips för tvåfötti
http://www.volvooriginal.com/volvo/documents/sv/reglement/arena_2003.p . . . .

http://www.volvooriginal.com/volvo/documents/sv/reglement/radochtips.p . . . .

där finns lite tips o trix som volvo original cup åkarna använder..

kolla avsnittet om länkarmarna i den översta länken ...
billigt och funktionellt antar jag

Mantorp
Här sen Nov 2002

Bromsvätskan du valt är riktigt bra och billig. thumbs up

Tyvärr säljer inte Volvo sina R-sportdämpare längre. De var sjukt prisvärda! Hittar du beg. Och vill ha mkt prestanda för pengarna så köp.

Sen kan man aldrig nämna däckens betydelse. Snålar man här, vilket allt för många gör och blir sura för att deras dyra dämpare osv "inte funkar", blir det helt enkelt inte bra.

Sen blir det ju dedär pengarna som redan nämnts som sätter gränsen.

Men har du tillgång eller känner ngn med en svarv osv så är det inte svårt alls att göra lite egna bussningar osv.

Lycka till och välkommen hit till rejsa. Platsen där svaren till en snabbare och mer underhållande bil finns!

Simon Hahlin
Umeå
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Tackar för svaren

ja budgeten på väghållningen är ju inte den bässta just nu för jag ska köpa motorgrejerna först så den går typ turbo grenrör IC gasare mm mm men det kommer.

däcken jag har e 17" 235or bara vanliga däck men lite senare kanske det blir R däck

vad tror ni om att bara köpa nya skivor o slitsa dom o nya broms belägg ?
men vilka isf ? jag såg KG hadde teflonbustningar e dom bra ?

åsså dämpare

såg nu att Bilstain hadde VOC dämpare för ca 2000st fram o 1300st bak är dom bra ?

WWW.HAHLIN7.SE
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

När jag hjälpte en kompis att "budgetbygga" en 240 så använde vi "hemmaslitsade" 740 Turboskivor och utflyttade originalok, racingvätska och originalbelägg samt stålomspunna slangar (för kännslans skull). Sjuuuuukt bra bett och feeling! thumbs up

Numenar använder man Bilsteindämpare i VOC och utan att säga för mkt så ska det ju funka om du väljer den varianten de har på bana. Eller så har de bara en sort... Ska vara tillsäkligt (för) hårda för att åka med riktigt vettiga fjäderhårdheter den dagen du vill bygga om till justerbara ben.

En annan sak som är fin med 240-benen är att man kan göra distansblock mellan fjäderbenet och yttre kulbultsleden för att ändra på rollcentra. Blir det helt nu så fråga bara på eller använd sökfunktionen.

Polybussningar är en god ide. Men som sagt, tror (vet) du kan göra dom billigare och i stummare material om du vill. Tänk bara på att om du använder delrin eller liknande så får leden bara leda i ett plan. Annars blir det brytningar och fjädringen kan inte röra sig och det kommer sluta med haveri.

[indoktrinering]
Angående däcken så är det helt ok med "vanliga däck". Bara det är "riktiga" sådana och inte nga . Hellre bra 205/55-15" än dåliga 17". *tänk vad mkt billigare det skulle bli om du sålde dina 17" till ngn kioskraggare och la pengarna på 15" och bra däck* [/indoktrinering]

Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Re: Tips på väghållning o bromsar till min 240

Simon Hahlin skrev:
Ja jag skulle vilja veta bra o prisvärda broms o väghållnings saker.
Det är en 244 -84 turbo som jag håller på att trimma så rakt fram så kommer den vell gå ganske bra men jag vill ju ha väghållning

OBS det är ingen bruks bil så komfort o ojud är inget problem

Bland det billigaste du kan göra är att kasta allt som inte behövs...inte så lite på en 240

Köp lite billiga glasfiberdelar så blir du av med en hel del kilo...finns massor från rallycrosspojkarna till 240.

Då blir det så billigt så att du kan köpa ett par bra r-däck istället thumbs up

Men annars finns det mängder av bonnknep till volvon som inte kostar mer än lite jobb och tid för jakt på delar...

Mantorp
Här sen Nov 2002

Just det!

Kalle har sagt det viktigaste som jag glömde!

LÅG VIKT! LÅG VIKT! LÅG VIKT! Kan inte sägas nog många ggr...
LÅG VIKT!!!

Billigaste och absolut effektivaste trimmningen...av både raktfram och svängprestanda.

Stacke
Vaggeryd
Här sen Nov 2002

Simon,

Det finns en mängd olika varianter av bromsbelägg, allt från bättre än original till 'superrace'. Berätta gärna lite mer om bilens användningsområde (gata, bana etc) så skickar jag ett PM med rekommendationer och prisuppgifter.
Används bilen som bruksbil? Vinterkörning?

MVH

Citera
MathiasLBR
Säve
Här sen Dec 2002

Andreas Lidström skrev:
När jag hjälpte en kompis att "budgetbygga" en 240 så använde vi "hemmaslitsade" 740 Turboskivor och utflyttade originalok

Hur löste ni det?
Jag har tänkt på den lösningen själv men inte kommit på hur dessa "adaptrar" skulle se ut för att fästa oken.
Nu har jag visserligen inga lösa skivor att prova på, men ändå..

Förresten, gick det att åka 15" fälg med den kombinationen eller blev det för tight?

3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Ja hur löste vi det... Har inga bilder tyvärr.

En aluplatta frästes med 4 hål i. Två hål användes för att bulta plattan i spindeln och två i oket. Man får flytta oket lite axielt oxå har jag för mig och det hamnar ngt lite över, eller om man vill, under sin originalplats.

15" funkar perfekt. Minsta man kan ha på 740 Turbo tex.

287mm har jag för mig att dom är.

Inte så knepigt egentligen. Men man får mäta lite.

Simon Hahlin
Umeå
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Tackar för att det är så många som skriver thumbs up

jo andvändnings området är ju bana o och annan aktiv körning
Som sakt det blir ingen bruksbil o lättningen ja allt ska ut som inte har någon funktion för att ta sig snabbast från A - B

jag har skaffat rally stolar o baksätet ska ur mm mm bur blir en senare fråga.

WWW.HAHLIN7.SE
Citera
MathiasLBR
Säve
Här sen Dec 2002

Andreas Lidström skrev:
Man får flytta oket lite axielt oxå har jag för mig och det hamnar ngt lite över, eller om man vill, under sin originalplats.

Tänker jag rätt om den axiella förflyttningen av oket beror på att bulthålen ska få plats?

Isåfall känns det som att läget är under kontroll

3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Vill minnas att skivorna har lite olika offset, därav förskjutningen axiellt.

Men hänger du dit prylarna provisoriskt i garaget så ser du ganska snabbt hur adaptern måste se ut.

LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

15" funkar inte tillsammans med740 skivor och 240 ok.. 16" är det som krävs..
de är 287mm stämmer.. finns med två olika ofset. beroende på abs och inte har jag för mig..

orginalbromsarna duger fint vill jag lova, speciellt om bilne är lättad.
slitsade skivor med de så kallade taxibeläggen är fin fint..

jag kan bygga länkarmar efter önskemål åt dig..
ett exemple på volänkaramar är:

annars så gäller servospindellederna helst i kombination med taxiplattorna. för gatåkning brukar detta räcka ganksa långt om man inte vill hålla på att bygga länkarmar.

KG superflex är privärda..

bilstein dämparna från KG är oxå trevliga. håller på att spika ihop en gat 240 med just nämnda delar.

en servostryväxel är ett måste. annars har du 4,5 rattvarv mellan fullarattutalsg..
fästet till styrservoväxlen som du måste ha ser ut så här. (har fixat ett idag till just 240)

kör do odiffat kan du få hålla på en stund med att leta fjädrar till bakvagnen, det fick jag göra i allfall innan jag blev nöjd.. [/img]

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

LuddeR skrev:
de är 287mm stämmer.. finns med två olika ofset. beroende på abs och inte har jag för mig..

Vi har åkt 302mm och 240 ok till 15"...

Vaggeryd
Här sen Nov 2002

om bilen uteslutandes används till bana och liknande inspirerande körning så skulle jag rekommendera ett bra racebelägg tillsammans med originalskivorna. Då får du stå ut med mkt bromsdamm, ev gnissel och andra faktorer som hör till ett racebelägg. Vi har många kunder inom långloppsracing och rally som kör med denna typ av setup och det fungerar alldeles utmärkt. Vad gäller de belägg som vi representerar i form av Performance Friction så rekommenderar jag dig inte att slitsa originalskivorna. Skickar PM med prisuppgifter på PFC 97 beläggen till Volvo Girling 4-kolv.

Komplettera med stålomspunna slangar om du inte har det.

Citera
Acke
Gotteborg
Här sen Okt 2003

Stacke skrev:
Skickar PM med prisuppgifter på PFC 97 beläggen till Volvo Girling 4-kolv.

Tjo.. jag "snyltar" lite på tråden och undrar om du inte kan PMa mig information om 4-kolvsoken oxså ??

Mantorp
Här sen Nov 2002

Per har såklart helt rätt i allt det han säger. (Gällande bromsar nu alltså... )

Det är väl egentligen mest för korvlådan, riktig racing eller om ni har riktigt mkt kräm under locket som ni behöver byta upp er till större skivor.

Riktiga belägg kostar en sudd pengar och syns inte, men de brukar betala tbx sig om man är en flitig bannötare.

LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

PCR skrev:
LuddeR skrev:

Vi har åkt 302mm och 240 ok till 15"...

hmm bild? eller berätta mer..

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

LuddeR skrev:
hmm bild? eller berätta mer..

Nja...den bilen har vi avpoletterat så bilder blir lite jobbigt...men det är inga konstigheter, bara att montera med bra precision och små marginaler och använda en fälg med vettig utformning...

1, 2   >>
3840 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande