| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Volvo 940 justerbara länkarmsstag, val av stötd/fjädrar bana
|
2 besök senaste veckan (15602 totalt) |
|
chassistag mellan länkarmsstagen,justerbart länkarmsstag, förstärkningsstag till bärarmarna Har letat efter dom men finner ej vilka som säljer ? Samt om nå har tipps på stötdämpar och fjädrar för att åka med denna bil på bana (ingen gatbil), inget coilover kitt Sen om det finns mera förslag på styva upp fam/bakvagn = stag att köpa lr bilder om ni byggt själva.. Bilen i fråga 940 turbo -94 _________________ MVH Roger Brorsson |
||||||||
|
Har jag rätt att du u tänker på dessa?
Detta sitter mellan länkarmsstagen och har art nr 3526694 på volvo. Går också åt 3st 967731 (skruvar) och en 971098 (mutter). Detta staget kostade dock 300kr på volvo för nått år sen, nu har de höjt priset till närmare tusenlappen.
De 2 grejerna till höger där är förstärkning till inre länkarmsinfästningen och har art nr 917 8665 & Vo 917 8666. Vänster och höger.
Justerbart länkarmstag såg jag skruvat.se hade, köpte ett till min och tryckte i polybussningar.
_________________ Jimmy Hedlund Bruksbil: Volvo V70R AWD -04 | 300hk/400nm Banbil: Volvo 740 TURBO -88 | ???hk/???nm |
||||||||
|
Tja!
I länken så finns det bilder på grejerna monterade och en del annat mm. http://svenskavolvo7900klubben.se/ph _________________ Johan Eriksson |
||||||||
|
Re: Volvo 940 justerbara länkarmsstag, val av stötd/fjädrar
Varför inte coilover kit? _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||||||
|
Dyrare kan jag tänka mig ? Sen lär jag nog inte ställa bilen i höjdled så mycket efer man vält ställt in den.. Mwn vad är fördelen tycker du ? Vet inte om dom har coilover satts till bakvagnen på 940 ? _________________ MVH Roger Brorsson |
||||||||
|
Re:
Tackar så mycket Johan =)
_________________ MVH Roger Brorsson |
||||||||
|
Dyrare behöver det inte alls bli. Du kommer ställa höjden fler gånger, speciellt om du vill kunna göra hörnvägningar. Den stora fördelen är att du kan köpa nya fjädrar i alla hårdheter överallt, tro mig, du kommer inte hitta rätt på en gång. Jag har ingen aning om hur en 940 ser ut i bakvagnen, men det kan inte vara svårare än någon annan bil, så bara att mäta upp vad du behöver och köpa från ex www.avouk.com / www.leda.co.uk / GAZ eller liknande firma. _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||||||
|
Volvo 240 kombi husvagnsfjädrar
Spiralfjäder Skruvfjäder, Förstärkt utförande Längd [mm] 410, Yttre diameter [mm] 132, Tråddiameter [mm] 14 Volvo 940 kombi husvagnsfjädrar Spiralfjäder Skruvfjäder, Förstärkt utförande, För fordon utan nivåreglering Längd [mm] 375, Yttre diameter [mm] 123, Tråddiameter [mm] 13 Volvo 940 kombi vanliga Spiralfjäder Skruvfjäder, För fordon utan nivåreglering Längd [mm] 397, Yttre diameter [mm] 122, Tråddiameter [mm] 12 Volvo 940 sedan 1225-66110 Spiralfjäder skruvfjäder, förstärkt utförande, för fordon utan nivåreglering L= 373 Yo=122 Trådo 12.5 Volvo 940 sedan vanliga 1225-66090 Spiralfjäder skruvfjäder, för fordon utan nivåreglering L= 402 Yo=121 Trådo 12.0 _________________ MVH Roger Brorsson |
||||||||
|
Tänkte mera att kanske någon inne på rejsa hade testat detta på en 940 innan så kanske man skulle slippa testa ut ett koncept, hade ju varit kannon iaf =) EX bara en coilover dämpare kostar ca 3300:- på sam Kan nog hitta ett helt kitt för ca 5000:- kan jag tänka mig.. Ja pluset är ju cornerwight då.. Hittade iaf kränghämmare på kgtriming IPD 25mm Fram/bak _________________ MVH Roger Brorsson |
||||||||
|
verkar vara vettiga grejjer på bilderna högst upp då original-hjulupphängningarna är väldigt komfortinriktade..
alla sakerna verkar dock ganska lätta att göra själv och då kan man dessutom använda överdrivet grova material för säkerhets skull
koni vs. bilstein.. den eviga frågan.. att vara eller icke vara.. när jag letade stötdämpare till min 242'a ledde iaf min egen forskning till att 50,1% gillar bilstein och 49,9% föredrar koni så jag valde bilstein.. personliga betyg kan jag dock inte ge då jag dels har för dålig stötdämparerfarenhet och dels för att jag bara hann köra 10-20 mil med dom innan jag sålde bilen.. jag var iaf supernöjd med dom och insåg för första gången i livet hur bra en välbyggd stötdämpare fungerar och hur mycket den gör för bilens känsla och uppförande jämfört med random billig skit man alltid har kört med innan.. _________________ //Johan Karlsson |
||||||||
|
Re:
Japps trodde det fanns någa såna här inne, sellholm e ju bara dyr dyr dyr tycker jag men det e min uppfatning genpom åren.. _________________ MVH Roger Brorsson |
||||||||
|
Re:
Hehe ja tack för forsknings resultatet _________________ MVH Roger Brorsson |
||||||||
|
Re:
Mmm därför frågar man på forumet .... Inte du några ider då ? Lr tidigare räknat på dyl bil Trodde grönt va snabbast
_________________ MVH Roger Brorsson |
||||||||
|
om du väljer att köra utan coilovers nu så är jag nästan 100 på att du kan uppgradera senare utan att förlora pengar, för "original dämpare" passar i dom coilover jag kollat på. Leta lite själv för säkerhets skull om det blir avgörande. Prata med dannej på garaget, har har bra koll och tror till och med han tillverkar egna :P
olivgröna 940 är snabbast, finns statestik på detta
_________________ M4rcus Kaellstr4nd Porsche 997 turbo |
||||||||
|
Re:
Tackar Marcus =)
Få väl sätta mig å ringa runt annars, trodde nästan va flera som hade byggt nå liknande på 740/940 =) _________________ MVH Roger Brorsson |
||||||||
|
Nja, jag har inte sett många 740/940 som byggs för att gå snabbt på bana. Den har ju inte riktigt dom rätta förutsättningarna tyvärr :P Dom flesta byggs väl för rally eller rattlåsrejsing, eller helt enkelt för att ha en kul gatbil
Ska bli kul att se om du får någon fart i kärran, hör av dig om du undrar något, har hyfsad koll på det mesta vad gäller 940
_________________ M4rcus Kaellstr4nd Porsche 997 turbo |
||||||||
|
Mina fjäderben renoverade jag i höstas. Allting är bolton, inget som behövs moddas. Hårdaste fjädern fram som passar rakt av iaf, finns ju lite fjädrar på biltema med. Men antingen får man bilen låg som en gocart eller för mjuka fjädrar. Jag hittade inget iaf.
Så satte ihop dessa:
Bilstein sprint stötdämpare VOC rallyfjäder Övre fjädersätet är utbytt mot ett i aluminium istället för org. som är som en bussning. "Din Rallyboutique" säljer dessa. Sellholms topplagring, justerar camber och caster excentriskt. Skulle väl gissa jag får lite oljud med fjädersätet och dessa topplagringarna. Men det kan iaf jag stå ut med.
_________________ Jimmy Hedlund Bruksbil: Volvo V70R AWD -04 | 300hk/400nm Banbil: Volvo 740 TURBO -88 | ???hk/???nm |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (15602 totalt) |