Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2 >> 10403 besök totalt |
Ny däcksteknologi: CamberTire med inbyggd cambervinkel
Läste på Auto Motor & Sport:s hemsida om något som kallas CamberTire. Tydligen ett däck med inbyggd cambervinkel. Det säg att däcket skall motverka nackdelarna med att ha mycket negativ camber: http://www.automotorsport.se/news/21255/lutande-d%C3%A4ck--framtidens-melodi/ och det finns även ett videoinslag från "Jay Leno's garage": http://www.jaylenosgarage.com/video/camber-tires/1236995/ Jag kan förstå hur detta funkar i rakt-fram-körning. Men hur blir det i en kurva? Ytterhjulen får ju normalt ökat negativ camber då(?), det vill säga att med CamberTire skulle ytterhjulen köra på innerkanten på däcket, vilket inte kan vara bra. Jag kanske missar något, vad säger ni? Bilder hittade på nätet: ![]() ![]() _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||
"Fördelar som rapporterats är kortare bromssträcka, lägre rullmotstånd, bättre kurvgrepp, jämnare däckslitage och ett mjukare, mera progressivt uppträdande när bilen är på väg att tappa greppet. Tidningen "Automobile Magazine" gick så långt i sina lovord att de beskrev CamberTire som ett lika stort, tekniskt framsteg som när Michelin uppfann radialdäcket."
Bara fördelar och kommer från väghållningens mekka - låter som 1 april ![]() Stötstänger, ram, automat, servo, bladfjädrar och stel bakaxel och nu detta... Bara det faktum att innersidorna har en mindre rulldiameter än yttersidorna kan skapa rätt intressanta vägegenskaper. _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||
Re: Ny däcksteknologi: CamberTire med inbyggd cambervinkel
Camberkompensationen brukar väl knappast så stor att den motverkar all den lutning som däcket får p g a bilens krängning. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||
om man inte vill ha camber så bprde det vara billigare att göra en hjulinställning och köra på vilka däck som helst...eller har jag missat något???
|
||
En vettig teknisk artikel om hur däcken är tänkta att fungera i mer detalj skulle inte skada för att ge saken lite ljus.
Deras egen sida var inte mycket hjälp, ser småhemsk ut och är "under construction". _________________ David Lundin |
||
Ja det låter ju onekligen skumt. Försökte få reda på lite mer tekniskt om detta, men som någon redan sagt fanns inte mycket att finna...
_________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||
Frågan är ens om det är nytt och därmed patenterbart. Tycker mig minnas en tråd här någonstans med en Mercedes (?) med klart koniska däck. Har försökt leta men hittade det inte. Någon annan som minns?
_________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||
Hörde om såna här idéer för ca 10 år sedan så nytt är det inte, det nya är i såfall att någon verkligen försöker sälja det.
|
||
Trodde de skulle vara gjorda tvärt om för att klara possitiv camber vid krängning på Mac Pärson bilar.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
Men motverkar inte däckets "camber" hela syftet med att ha camber på ett vanligt däck? Jag menar om man har -4 grader camber, och i en kurva lägger sig slitytan jämn över marken.
och sedan sätter dit ett däck med 4 graders lutning, så slitytan ligger jämn vid raktframkörning, kommer inte däcket luta 4 grader i samma kurva och därigenom bara greppa i ena kanten av däcket? _________________ Nicklas Jäderlund |
||
Re:
Det är precis det min fundering är. Kanske man inte har -4° camber på däcket då utan säg -2°? För att på så vis delvis få bort nackdelarna med mycket camber? Men varför inte då ha vanliga däck och bara -2° camber i hjulupphängningen? Det är lite luddigt beskrivet faktiskt. _________________ h e n n i n g b ä c k n e r t Kobolt Runabout: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=99246 Saab 99 GLT16: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44400 |
||
Re:
Skulle inte förvåna mig. Men att bygga en bil som bara ska svänga åt ett håll är betydligt enklare än en bil som ska svänga åt båda. Gissar att ovalbane bilarna har helt olika set-up per sida liksom vktfördelning och annat. _________________ Fredrik Torkildsen Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica) |
||
Tanken är ju att få en normal anliggningsyta mot asfalten, när det är större cambervinklar.
Sonen kör radiostyrd bilsport med extrema banbilar (upp till 100km/h) och rejält med camber. Däcken nöts då tills samma fenomen uppstår. Där finns det även fälgar med denna camberjustering, för att få gummit lika högt över hela fälgens bredd. om det sen finns nån som helst fördel med dessa däck på en "stor" bil, låter jag vara osagt. _________________ Samuel Hyving Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT |
||
Det måste slitas ganska fort det här däcket eftersom insidan av däcket kanske har en rullomkrets på ex. 180 cm och utsidan kanske då har 190 cm, m.a.o. så jobbar ut och insida mot varandra när du kör rakt farm...
|
||
Det måste slitas ganska fort det här däcket eftersom insidan av däcket kanske har en rullomkrets på ex. 180 cm och utsidan kanske då har 190 cm, m.a.o. så jobbar ut och insida mot varandra när du kör rakt farm...
|
||
Frågan är bara vad det ska vara bra för
![]() Då man ställer cambervinklar för att få däcket i backen vid kurva iom att bilen kränger & man får positiv camber annars. Detta däck ger ju många negativa egenskaper man inte får med ett vanligt. Visst ger det mycket däck i backen för broms men det ger ett däck utan neg camber med vid kurvtagning har du inget däck i backen med detta ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2 >> 10403 besök totalt |