Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Ny däcksteknologi: CamberTire med inbyggd cambervinkel
1, 2   >>
10403 besök totalt
rallyelwood
Södra dellens strand
Här sen Mar 2004

Trådstartare

Läste på Auto Motor & Sport:s hemsida om något som kallas CamberTire. Tydligen ett däck med inbyggd cambervinkel. Det säg att däcket skall motverka nackdelarna med att ha mycket negativ camber:
http://www.automotorsport.se/news/21255/lutande-d%C3%A4ck--framtidens-melodi/

och det finns även ett videoinslag från "Jay Leno's garage":
http://www.jaylenosgarage.com/video/camber-tires/1236995/

Jag kan förstå hur detta funkar i rakt-fram-körning. Men hur blir det i en kurva? Ytterhjulen får ju normalt ökat negativ camber då(?), det vill säga att med CamberTire skulle ytterhjulen köra på innerkanten på däcket, vilket inte kan vara bra. Jag kanske missar något, vad säger ni?

Bilder hittade på nätet:

Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006

"Fördelar som rapporterats är kortare bromssträcka, lägre rullmotstånd, bättre kurvgrepp, jämnare däckslitage och ett mjukare, mera progressivt uppträdande när bilen är på väg att tappa greppet. Tidningen "Automobile Magazine" gick så långt i sina lovord att de beskrev CamberTire som ett lika stort, tekniskt framsteg som när Michelin uppfann radialdäcket."

Bara fördelar och kommer från väghållningens mekka - låter som 1 april

Stötstänger, ram, automat, servo, bladfjädrar och stel bakaxel och nu detta...

Bara det faktum att innersidorna har en mindre rulldiameter än yttersidorna kan skapa rätt intressanta vägegenskaper.

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Re: Ny däcksteknologi: CamberTire med inbyggd cambervinkel

rallyelwood skrev:
Men hur blir det i en kurva? Ytterhjulen får ju normalt ökat negativ camber då(?)

Camberkompensationen brukar väl knappast så stor att den motverkar all den lutning som däcket får p g a bilens krängning.

Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

om man inte vill ha camber så bprde det vara billigare att göra en hjulinställning och köra på vilka däck som helst...eller har jag missat något???

www.modsport.se
Citera
David Lundin
Värnamo
Här sen Mar 2009

En vettig teknisk artikel om hur däcken är tänkta att fungera i mer detalj skulle inte skada för att ge saken lite ljus.

Deras egen sida var inte mycket hjälp, ser småhemsk ut och är "under construction".

Södra dellens strand
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Ja det låter ju onekligen skumt. Försökte få reda på lite mer tekniskt om detta, men som någon redan sagt fanns inte mycket att finna...

Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Frågan är ens om det är nytt och därmed patenterbart. Tycker mig minnas en tråd här någonstans med en Mercedes (?) med klart koniska däck. Har försökt leta men hittade det inte. Någon annan som minns?

Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Hörde om såna här idéer för ca 10 år sedan så nytt är det inte, det nya är i såfall att någon verkligen försöker sälja det.

www.modsport.se
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004

Trodde de skulle vara gjorda tvärt om för att klara possitiv camber vid krängning på Mac Pärson bilar.
Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004

Men motverkar inte däckets "camber" hela syftet med att ha camber på ett vanligt däck? Jag menar om man har -4 grader camber, och i en kurva lägger sig slitytan jämn över marken.

och sedan sätter dit ett däck med 4 graders lutning, så slitytan ligger jämn vid raktframkörning, kommer inte däcket luta 4 grader i samma kurva och därigenom bara greppa i ena kanten av däcket?

Södra dellens strand
Här sen Mar 2004

Trådstartare
Re:

Krullert skrev:
Men motverkar inte däckets "camber" hela syftet med att ha camber på ett vanligt däck? Jag menar om man har -4 grader camber, och i en kurva lägger sig slitytan jämn över marken.

och sedan sätter dit ett däck med 4 graders lutning, så slitytan ligger jämn vid raktframkörning, kommer inte däcket luta 4 grader i samma kurva och därigenom bara greppa i ena kanten av däcket?

Det är precis det min fundering är.

Kanske man inte har -4° camber på däcket då utan säg -2°? För att på så vis delvis få bort nackdelarna med mycket camber? Men varför inte då ha vanliga däck och bara -2° camber i hjulupphängningen? Det är lite luddigt beskrivet faktiskt.

Citera
Krullert
Västerås omnejd
Här sen Dec 2004

Typ såhär tänker jag

Täby
Här sen Nov 2002

Har för mig att jag läst att vissa bilar som går på ovalbana har koniska däck, någon som vet mer?

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006

Re:

Staffan Bergholm skrev:
Har för mig att jag läst att vissa bilar som går på ovalbana har koniska däck, någon som vet mer?

Skulle inte förvåna mig. Men att bygga en bil som bara ska svänga åt ett håll är betydligt enklare än en bil som ska svänga åt båda. Gissar att ovalbane bilarna har helt olika set-up per sida liksom vktfördelning och annat.

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010

Tanken är ju att få en normal anliggningsyta mot asfalten, när det är större cambervinklar.
Sonen kör radiostyrd bilsport med extrema banbilar (upp till 100km/h) och rejält med camber. Däcken nöts då tills samma fenomen uppstår. Där finns det även fälgar med denna camberjustering, för att få gummit lika högt över hela fälgens bredd.
om det sen finns nån som helst fördel med dessa däck på en "stor" bil, låter jag vara osagt.

Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Det måste slitas ganska fort det här däcket eftersom insidan av däcket kanske har en rullomkrets på ex. 180 cm och utsidan kanske då har 190 cm, m.a.o. så jobbar ut och insida mot varandra när du kör rakt farm...

www.modsport.se
Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010

Nja, inte nödvändigtvis.
om du har mycket camber på vanliga däck, slits insidan mer. Så ett däck som bättre matchar cambervinkeln slits jämnare? Det kan faktiskt funka...

Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Det måste slitas ganska fort det här däcket eftersom insidan av däcket kanske har en rullomkrets på ex. 180 cm och utsidan kanske då har 190 cm, m.a.o. så jobbar ut och insida mot varandra när du kör rakt farm...

www.modsport.se
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Frågan är bara vad det ska vara bra för

Då man ställer cambervinklar för att få däcket i backen vid kurva iom att bilen
kränger & man får positiv camber annars.

Detta däck ger ju många negativa egenskaper man inte får med ett vanligt.

Visst ger det mycket däck i backen för broms men det ger ett däck utan neg
camber med vid kurvtagning har du inget däck i backen med detta

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
SHySwe
Fagersta
Här sen Aug 2010

Jupp, så är det antagligen.
Som så mycket annat, så är det nog mest för att spara däck vid blingbling-körning

UlfG
Vimmerby
Här sen Mar 2008

Vänd dom åt andra hållet och sätt på en stel bakaxel...

1, 2   >>
10403 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande