Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bromsljuskontakt
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8769 totalt)
Robban1
knutstorp
Här sen Jan 2008

Trådstartare
Bromsljuskontakt

Jag behöver lite hjälp och tips.

Jag håller på att koppla in ljus på sjuan, och håller nu på med bromsljuset....

Jag var på feltema i dag och inhandlade en bromsljuskontakt som man sätte på pedalen men med en dragande kontakt, det jag är ut efter det är en som fungerar när den släpper eller trycks in.
Jag har stående pedalställ, och tanken är om man hittar en kontakt som man kan sätta på tropedväggen och en fjäder till pedalen, och som då släpps när man trycker på pedalen.

Hoppas någon fattar vad jag menar.

Ps: den som jag handlade idag fungera när som en dragade kontakt, skall alltså sitta bakom pedalen och tänds när den dras igenom.
Jag vill inte ha en kontakt som sitter i bromrören...

super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Är väl bara att antingen trycka eller dra på ovansidan av pedalen, ovanför leden
pedalen hänger i thumbs up

Robban1
knutstorp
Här sen Jan 2008

Trådstartare
Re:

super7 skrev:
Är väl bara att antingen trycka eller dra på ovansidan av pedalen, ovanför leden

Jo, så enkelt är det inte, jag vill inte ha kontakten liggandes på golvet mot mig, utan allt ska vara framåt i bilen..

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Robban1 skrev:
super7 skrev:

Jo, så enkelt är det inte, jag vill inte ha kontakten liggandes på golvet mot mig, utan allt ska vara framåt i bilen..
Kör en wire runt en trissa så får du den framåt?

om du inte hittar nån brytande dragkontakt så går det ju teoretiskt att fixa det med ett relä eller lite elektronik som ger 12V till bromsljuset när kontakten öppnar.

Det finns ingen plats under pedalstället att få dit en microbytare eller liknande som kan reagera direkt på pedalarmen? Tryckkontakt i pedalytan är ju inget bra och hydraulisk bromskontakt vill ju ingen pilla dit.

Hmm, stående pedalställ, wire under pedalaxeln ger ju dragande framåt när pedalen trycks framåt?

Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004

Jag modiferade mitt pedalställ enligt bild och använder en microbrytare, var inte heller sugen på kontakt i bromsrören.

"Troligen inte helt hundra"
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

om du gör en skiss som förklarar principen så ska jag nog kunna fixa en kontakt som funkar som du vill.

De flesta som ser ut som en vanlig strömbrytare med en pinne som trycks in är ju "på" när de är opåverkade och sen "av" när man trycker in dem, men det finns de som funkar tvärtom också. Tyvärr är de flesta i plast...

Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Är det något liknande detta du behöver?

Den är "på" när man drar i den.

Robban1
knutstorp
Här sen Jan 2008

Trådstartare
om du tänker dig att man sätter kontakten på tropedväggen framför pedalerna, och en fjäder till broms pedalen som sitter i spänn när pedalen är obelastad, när man sen bromsar släpper spänningen på fjädern och kontakten får kontakt och ljuset tänds , förstod du

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Robban1 skrev:
om du tänker dig att man sätter kontakten på tropedväggen framför pedalerna, och en fjäder till broms pedalen som sitter i spänn när pedalen är obelastad, när man sen bromsar släpper spänningen på fjädern och kontakten får kontakt och ljuset tänds , förstod du
Jo du vill i så fall ha en kontakt som sluter när du slutar dra i den ("brytande dragkontakt", kretsen bryts när du drar i den).

Kan du dra fjädern runt under pedalaxeln och fästa den på andra sidan? Då får du drag i den när du trampar på pedalen (men inte lika mycket rörelse naturligtvis).

Robban1
knutstorp
Här sen Jan 2008

Trådstartare
Ha ha ha ha

Här kommer en ritning ni aldrig sett

Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004

Det gäller här att fjädern inte är för stark annars kommer du ligga och bromsa hela tiden, jag har mitt pedalställ så att kolvstången är helt fri längst ut. På många org. hängande finns en extra fjäder som trycker ut pedalen. Du får dessutom en fjäder som hänger o dinglar vid bromsning.

Jag var själv inne på samma lösning från början men skrotande den pgu ovanstående.

/jens

Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Re:

Robban1 skrev:

Ja, vilka krav du har. Den kontakten får du nog tillverka själv..

Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Re:

Patrik Rydh skrev:
Robban1 skrev:

Kan du inte bara svetsa en pinne bak på pedalen som trycker på en vanlig brytare med lagom spel i grejerna?

Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Mikrobrytare med kort pinne och ett gummiband kan nog åstadkomma det du vill. Mikrobrytare är ju normalt som brytande och kortslutande beroende på hur man kopplar.

Robban1
knutstorp
Här sen Jan 2008

Trådstartare
Re:

Patrik Rydh skrev:
Patrik Rydh skrev:
Robban1 skrev:

Kan du inte bara svetsa en pinne bak på pedalen som trycker på en vanlig brytare med lagom spel i grejerna?

Har du en sån???

Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003

Re:

Robban1 skrev:
Patrik Rydh skrev:
Patrik Rydh skrev:
Robban1 skrev:

Har du en sån???

Det går nog att fixa. Går ju med vilken återfjädrande brytare som helst som har ett vettigt monteringssätt.

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Tryckströmbrytare i bromskretsen som man sätter t.ex. i ett t-rör vid bakaxeln ger lite kablar = lägre vikt och lättare montering thumbs up thumbs up
Typ sånhär
http://www.best-price.com/product/pressure-brake-switch/721560718/1/

Anders Bisting
Citera
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005

Re:

Dude skrev:
Tryckströmbrytare i bromskretsen som man sätter t.ex. i ett t-rör vid bakaxeln ger lite kablar = lägre vikt och lättare montering thumbs up thumbs up
Typ sånhär

Han skrev att han inte ville ha en i bromsrören.

Dock är det ju den simplaste lösningen

Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Nikel skrev:
Dude skrev:
Typ sånhär

Han skrev att han inte ville ha en i bromsrören.

Dock är det ju den simplaste lösningen

Läste fort men fel

Anders Bisting
Citera
Robban1
knutstorp
Här sen Jan 2008

Trådstartare
Re:

Roos skrev:
Jag modiferade mitt pedalställ enligt bild och använder en microbrytare, var inte heller sugen på kontakt i bromsrören.

Så när du bromsar, så "släpper" brytaren och får kontakt? eller jag förstår det fel?

Vart har du köpt den?

Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004

Stämmer bra, en std microbrytare med växlande kontakt, finns med olika långa bleck, rullar etc. etc.
Finns lite överallt, b.la på Elfa hittar man en del. Fäste och "pedalarm" av egen konstruktion.

Fästet är med en fast skruv i framkant och ett slitsat spår i bakant för att kunna justera, kan tänkas att det finns någon fästvinkel man kan köpa o modifera. Blev väldigt bra, ingen risk att man trasslar in fötterna och det tar inte heller i mekansikt om man skulle trampa pedalen i botten av någon anledning.

Citera
Skruva banåkabil
Bromsljuskontakt
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (8769 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande