| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromsljuskontakt
|
1 besök senaste veckan (8769 totalt) |
|
Bromsljuskontakt
Jag behöver lite hjälp och tips. Jag håller på att koppla in ljus på sjuan, och håller nu på med bromsljuset.... Jag var på feltema i dag och inhandlade en bromsljuskontakt som man sätte på pedalen men med en dragande kontakt, det jag är ut efter det är en som fungerar när den släpper eller trycks in. Jag har stående pedalställ, och tanken är om man hittar en kontakt som man kan sätta på tropedväggen och en fjäder till pedalen, och som då släpps när man trycker på pedalen. Hoppas någon fattar vad jag menar. Ps: den som jag handlade idag fungera när som en dragade kontakt, skall alltså sitta bakom pedalen och tänds när den dras igenom. Jag vill inte ha en kontakt som sitter i bromrören... _________________ R Malmström MSCC |
||||||||
|
Re:
Jo, så enkelt är det inte, jag vill inte ha kontakten liggandes på golvet mot mig, utan allt ska vara framåt i bilen.. _________________ R Malmström MSCC |
||||||||
|
Re:
om du inte hittar nån brytande dragkontakt så går det ju teoretiskt att fixa det med ett relä eller lite elektronik som ger 12V till bromsljuset när kontakten öppnar. Det finns ingen plats under pedalstället att få dit en microbytare eller liknande som kan reagera direkt på pedalarmen? Tryckkontakt i pedalytan är ju inget bra och hydraulisk bromskontakt vill ju ingen pilla dit. Hmm, stående pedalställ, wire under pedalaxeln ger ju dragande framåt när pedalen trycks framåt? |
||||||||
|
om du gör en skiss som förklarar principen så ska jag nog kunna fixa en kontakt som funkar som du vill.
De flesta som ser ut som en vanlig strömbrytare med en pinne som trycks in är ju "på" när de är opåverkade och sen "av" när man trycker in dem, men det finns de som funkar tvärtom också. Tyvärr är de flesta i plast... _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||||||
|
om du tänker dig att man sätter kontakten på tropedväggen framför pedalerna, och en fjäder till broms pedalen som sitter i spänn när pedalen är obelastad, när man sen bromsar släpper spänningen på fjädern och kontakten får kontakt och ljuset tänds
, förstod du
_________________ R Malmström MSCC |
||||||||
|
Re:
Kan du dra fjädern runt under pedalaxeln och fästa den på andra sidan? Då får du drag i den när du trampar på pedalen (men inte lika mycket rörelse naturligtvis). |
||||||||
|
Det gäller här att fjädern inte är för stark annars kommer du ligga och bromsa hela tiden, jag har mitt pedalställ så att kolvstången är helt fri längst ut. På många org. hängande finns en extra fjäder som trycker ut pedalen. Du får dessutom en fjäder som hänger o dinglar vid bromsning.
Jag var själv inne på samma lösning från början men skrotande den pgu ovanstående. /jens _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||||||||
|
Re:
Ja, vilka krav du har. Den kontakten får du nog tillverka själv..
_________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||||||
|
Re:
Kan du inte bara svetsa en pinne bak på pedalen som trycker på en vanlig brytare med lagom spel i grejerna? _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||||||
|
Mikrobrytare med kort pinne och ett gummiband kan nog åstadkomma det du vill. Mikrobrytare är ju normalt som brytande och kortslutande beroende på hur man kopplar.
_________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||||
|
Re:
Har du en sån??? _________________ R Malmström MSCC |
||||||||
|
Re:
Det går nog att fixa. Går ju med vilken återfjädrande brytare som helst som har ett vettigt monteringssätt. _________________ Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt Porsche 911 Turbo -02 |
||||||||
|
Tryckströmbrytare i bromskretsen som man sätter t.ex. i ett t-rör vid bakaxeln ger lite kablar = lägre vikt och lättare montering
Typ sånhär http://www.best-price.com/product/pr _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||||
|
Re:
Han skrev att han inte ville ha en i bromsrören. Dock är det ju den simplaste lösningen
|
||||||||
|
Re:
Läste fort men fel
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||||
|
Re:
Så när du bromsar, så "släpper" brytaren och får kontakt? eller jag förstår det fel? Vart har du köpt den? _________________ R Malmström MSCC |
||||||||
|
Stämmer bra, en std microbrytare med växlande kontakt, finns med olika långa bleck, rullar etc. etc.
Finns lite överallt, b.la på Elfa hittar man en del. Fäste och "pedalarm" av egen konstruktion. Fästet är med en fast skruv i framkant och ett slitsat spår i bakant för att kunna justera, kan tänkas att det finns någon fästvinkel man kan köpa o modifera. Blev väldigt bra, ingen risk att man trasslar in fötterna och det tar inte heller i mekansikt om man skulle trampa pedalen i botten av någon anledning. _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Bromsljuskontakt
|
1 besök senaste veckan (8769 totalt) |