Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (3184 totalt) |
Vattenskärning eller ngn annan teknik för att massproducera?
Finns det någon här som jobbar med vattenskärning eller något annat lämpligt tillverkningssätt för att göra ett jobb åt SLC? Det jag vill göra är att skära ut typ SLC Loggan med lite mera detaljer i en 5mm aluskiva.... Och göra en 500-1000st sådana i ca storlek 30x50cm. Någon som vet vad det skulle kosta att göra eller har någon bättre idé på hur man skulle kunna göra. |
||||||
Tja , kanske funkar bra det med.... kostnad? och vem kan göra det? Helst i sthlm men det är inte nödvändigt förståss..... |
||||||
Är Aluminium bästa materialet om man vill att det ska bli snyggt och till rimlig kostnad? eller finns det något bättre?
|
||||||
Laser funkar tokbra och blir riktigt snyggt resultat. För finishen är viktig antar jag? Rå alu, inte borstat eller nåt?
Ett tips är borstat rostfritt annars, aluminium är väldigt mjukt och skadas lätt. Rostfritt kan man dessutom måla så man slipper fingeravtryck o dyl. Nu börjar vi prata lite mer kostnad iof. ![]() kostnad? inte en susning, skiljer nog från ställe till ställe och beroende på arbetsinsats som krävs. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Ska vara klart innan 24 April och nej, det finns ingen ritning idag men det gör jag en........ hur vill dom ha en sådan? vektoriserad Corel kan jag göra.... eller JPG eller något annat enkelt.... |
||||||
Funderingen är nämligen att göra något roligare än dom Ägg-kopps pokaler som vi normalt sett har råd med....... dvs något SLC-special som ingen annan har.....
|
||||||
Tänkte inte plakett utan mera en skulptur (fast i 2d) som man monterar fast på en fot (eller viker en fot av materialet) Därför lite tjockare typ 4-5 mm och i alu och sen anodiserad i 3 olika färger eller lackad... |
||||||
ok, ville bara kolla av nivån lite... om du skickar en enkel skiss i något standardformat så vore det bra. Kan höra med mina vanliga underleverantörer så kan de indikera intresse/pris utifrån det. Ytbehandling? _________________ /Kristian Elisson |
||||||
Perfekt mailar en sådan till dig.... Och ja .... kan man få anodisering... typ guld, silver och brons eller några färger som påminner om det? |
||||||
Så här vill jag att den ska se ut på ett ungefär.....
dvs det ska påminna om en pokal, finnas plats för våran SLC Medaljong (på den runda pinnen under loggan) och plats nertill för att skriva , tävling, klass, datum, placering och bana. Detaljerna för att få den riktigt snygg överlåter jag sen till någon som kan det bättre.... ![]() ![]() |
||||||
Tror du kan glömma aluminium om du vill att den skall hålla ihop någorlunda, om den inte är duktigt tjock vill säga. Polerat rostfritt är snyggt men kanske inte lika "rejsigt" _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
Har inget definitivt måste när det gäller material.... det jag vill ha är antingen 3 olika färger (guld,silver,brons) eller 3 olika storlekar.... vilket nu som är mest kostnadseffektivt..... vilka material borde vara bäst för något sådant? både med tanke på snygghet och kostnad? |
||||||
Ja, det tror jag oxo, det behövs mer metall på dom tunna ställena för att det inte ska slå sig. Slår det sig under själva skäret så reser sig plåten och strålens fokus hamnar fel och snittet blir fult som tusan, mycket grader på baksidan. Vattenskärning hade nog gått bättre, men det är rätt långsamt och det är mycket att skära så det blir dyrt som tusan tror jag (laser rätt mkt snabbare) _________________ Pär Hylander |
||||||
Jag har dålig koll på priset på rostfritt för närvarande (kan variera otroligt mycket beroende på världsmarknadspriset på bla nickel och krom), men om vi hugger till med ca 25 kr/kg som ett normalt pris så kan du jämföra det med ca 40-45 kr/kg för alu. Men så är densiteten ca 3 ggr så hög för rostfritt jfm med alu, så alu blir nog billigare ändå. Vet ej skillanden att skära dom olika, gissar att alu går att skära fortare men är en säker. Baserar gissningen på lägre smältpunkt. _________________ Pär Hylander |
||||||
5mm duralaluminium ?
När jag var yngre så byggde vi landningställ i sånt material till rc flygplan. 3mm dög utmärkt åt ett 10kgs plan som landar hårt i 60-70 knyck och utformningen var ca 20mm brett och 2st 30 graders bockar på den remsan _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (3184 totalt) |