Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 7589 besök totalt |
Bromsbelägg igen!
Ämnet verkar ju vara en het potatis! ![]() Det dyker ju upp en massa olika erfarenheter av olika märken, en säger att märke si-och-så håller en halvtimme medans en annan säger att samma belägg håller flera säsonger. Det måste ju finnas ett skäl till att det fungerar så olika för folk, och det skälet kan ju rimligen inte bero på produktionsavvikelser och körstil. Vad kan det bero på? Är det ingen som har, utan att byta fabrikat av belägg, fått beläggen att hålla längre genom att modifiera annat i bromssystemet? |
||||||
Egentligen har jag ingen aning men jag spekulerar gärna.
![]() Precis som du tycker jag det är förvånande hur ett belägg kan hålla tjugo minuter med en förare/bil och tre säsonger med en annan. Jag gissar att: 1.Många belägg avverkas i en fruktansvärd hastighet när beläggets maxtemperatur har överskridits. 2. Vissa belägg är mycket känsligare än andra för det "hyvlande" som slitsade skivor åtstadkommer. 3. Förarens bromsteknik har mycket stor betydelse för temperaturen på både skivor och belägg. 4. Olika hjulhus, frontdesigner och fälgar ger stor skillnad i fråga om kylverkan på bromsarna. _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||||||
Nu ska jag generalisera grovt:
1. Ju hårdare belägg dessto mindre tempkänsligt dessto mer fejdresistant dessto mer obekvämt på stan dessto mer pedaltryck behövs dessto mer skivslitage 2. Ju mjukare belägg dessto mindre oljud dessto mindre skivslitage dessto bättre pedalkänsla dessto bättre "mannen på gatan" -bromsar dessto lättare överhettas och smälter skiten vid hård körning 3. Ju bättre kylning dessto lägre temperaturer och då kan mjukare belägg användas istället för att kompromissa bort andra egenskaper med hårda belägg. 4. När man överskrider "smältgränsen" för ett belägg så går det fort utför...därför smälter vissa på en halvtimme men andra räcker ett halvår...egentligen så skulle båda räcka länge i vardagskörning men ena råkade ha lägre smältgräns och det blev som det blev. 5. Greenstuff är skit och är inte värt att montera på bilar öht. För det mesta är orginalbeläggen bättre och billigare och vill man ha lite vassare så finns Textar att köpa på Mekonomen utan att slå sönder spargrisen Jaa...det är mina noteringar sammanfattade i några generaliseringar. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
om du ska ha till IS:en och ska köra orginal så kan jag rekommendera Carbotech ett amerikanskt belägg säljs av Pean sweden, Körde själv med detta på 325:an av dom beläggen jag testade så höll detta längst och det var utan extra kylning förutom böjda dammkåpor och med bmw orginalskivor helt suveräna...
_________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||||||
Jag tror som ovan nämnts, att kommer man över en för belägget övre tempgräns så går slitaget rasande fort. Så bromsutrustningens dimensionering och kylning i förhållande till bilvikt (och motoreffekt) är nog mkt inverkande. Egentligen tror jag att det är meningslöst att katagoriskt säga att vissa belägg är skit eller otroligt bra, det måste nog sättas in i sin applikation så att säga. Så om Greenstuff av en viss storlek inte alls funkar i 1600 kg BMW behöver inte betyda att det är dåligt i 600 kg seven.
_________________ Pär Hylander |
||||||
Jag tänkte köra originalbromsar till att börja med. Pean säljer väl bara PF? Hade gärna provat PF om dom funnits till mina ok ![]()
Jo det var lite så jag menade, man måste se till helheten. Jag har kört flera 8-timmars race med Green Stuff. Iofs vet jag inte hur mycket där var kvar efter varje race (kan säkert Niklas berätta), och blien var lätt (Golf Mk1 ca 800 kg) men bromskapaciteten var det inget fel på! Vad ligger typiskt maxtempen på? Arbetstempen ligger väl runt 500-700 grader, så det måste ju bli bra jävla varmt om det ska bli "för varmt" ![]() |
||||||
"EBC Greenstuff is an excellent fast A road pad for all road legal cars, but is not for track day use." källa: http://www.ebcbrakes.com/Automotive.html#
över 650° anger dom som "effektiv till" dock så kan ju hållbarheten börja sjunka även om bromsarna fortfarande tar.. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
När man lyssnar på folks erfarenheter så skall man lyssna på folk med samma utrustning (bil, bromsar)
Ett belägg funkar finfint men inte alls på nästa. Det är mycket som spelar in. Det tråkiga är att man oftast få prova sig fram. Pstt. Greenshit "dör" över 600 grader... Oavsett bil ![]() _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||||
_________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||||||
PEAN säljer förutom RedDot & PFC även Carbotech http://www.carbotecheng.com/ http://www.carbotecheng.com/prod-ct- Jag har använt Panther+ bak ihop med PFC01 fram och de funkade fint. _________________ ![]() |
||||||
Std bromsar från en betydligt tygre bil funkar.
Jag har ok och skivor från bils som väger ca 1500kg på en 1000kg bil. Bilens stadard bromsarna säger upp redan efter 3st kraftiga nerbromsningar, typ 150-50km/h. Så Std bromsarna blir jäv... spännade ![]() Med de större bromsarna så åker jag än så länge med std belägg utan problem. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Jag tror man behöver ta med effekten i detta oxo, med högre effekt så blir det mer energi som ska bromsas bort. _________________ Pär Hylander |
||||||
Ja ni har väl redan sagt allt men som en liten jämförelse bara.
Som ett rent racebelägg så var Carbotech inte ngt jag kan rekomendera. Det höll 11h race på Mantorp på våra Grp.N Saab 9-3. Då detta var det enda som fanns till våran bil, trodde vi/PEAN då, så fick det bli ett mellanspel med Blå Pagid. Efter ett race var det dax igen för byte... Som tur var så händer detta på Anderstorp och Per från PEAN springer i krokarna. Efter lite kollande i katalogerna, mätande på beläggen, mätande på "en annan bil" i tältet så fann vi gemensamt en lösning. *viskar: kolla efter M3 E36 fram och Volvo 240 bak om du letar belägg till din Saab. per vet vad som "passar"* Vi har kontinuerligt mätt beläggtjockleken efter varje körning. Har inte siffrorna i huvudet men som det brukar heta: "om det inte är trasigt, pilla inte på det.". Vi har slutat vara så oroliga för just beläggen. ![]() OBS! Dessa erfarenheter är alltså från en Saab 9-3 under långlopp och gäller kanske inte alla andra bilar och körstilar. Förvånas inte alls om tex Carbotech är tillfredställande på tex en 325 E30 som används till Trackdays. Micke Regnell åkte tex Grööööna belägg på sin 328 E46 och det funkade kanon för honom. Just det! Belägget vi bytte till? PFC 97. |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 7589 besök totalt |