Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bromsbelägg igen!
1, 2, 3   >>
7589 besök totalt
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Bromsbelägg igen!

Ämnet verkar ju vara en het potatis!

Det dyker ju upp en massa olika erfarenheter av olika märken, en säger att märke si-och-så håller en halvtimme medans en annan säger att samma belägg håller flera säsonger.

Det måste ju finnas ett skäl till att det fungerar så olika för folk, och det skälet kan ju rimligen inte bero på produktionsavvikelser och körstil. Vad kan det bero på?

Är det ingen som har, utan att byta fabrikat av belägg, fått beläggen att hålla längre genom att modifiera annat i bromssystemet?
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1271



Egentligen har jag ingen aning men jag spekulerar gärna.

Precis som du tycker jag det är förvånande hur ett belägg kan hålla tjugo minuter med en förare/bil och tre säsonger med en annan.

Jag gissar att:

1.Många belägg avverkas i en fruktansvärd hastighet när beläggets maxtemperatur har överskridits.

2. Vissa belägg är mycket känsligare än andra för det "hyvlande" som slitsade skivor åtstadkommer.

3. Förarens bromsteknik har mycket stor betydelse för temperaturen på både skivor och belägg.

4. Olika hjulhus, frontdesigner och fälgar ger stor skillnad i fråga om kylverkan på bromsarna.

_________________
Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten
Längtar tillbaka till ringen!
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3459



Nu ska jag generalisera grovt:

1. Ju hårdare belägg dessto mindre tempkänsligt dessto mer fejdresistant dessto mer obekvämt på stan dessto mer pedaltryck behövs dessto mer skivslitage

2. Ju mjukare belägg dessto mindre oljud dessto mindre skivslitage dessto bättre pedalkänsla dessto bättre "mannen på gatan" -bromsar dessto lättare överhettas och smälter skiten vid hård körning

3. Ju bättre kylning dessto lägre temperaturer och då kan mjukare belägg användas istället för att kompromissa bort andra egenskaper med hårda belägg.

4. När man överskrider "smältgränsen" för ett belägg så går det fort utför...därför smälter vissa på en halvtimme men andra räcker ett halvår...egentligen så skulle båda räcka länge i vardagskörning men ena råkade ha lägre smältgräns och det blev som det blev.

5. Greenstuff är skit och är inte värt att montera på bilar öht. För det mesta är orginalbeläggen bättre och billigare och vill man ha lite vassare så finns Textar att köpa på Mekonomen utan att slå sönder spargrisen

Jaa...det är mina noteringar sammanfattade i några generaliseringar.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003
Inlägg: 329



om du ska ha till IS:en och ska köra orginal så kan jag rekommendera Carbotech ett amerikanskt belägg säljs av Pean sweden, Körde själv med detta på 325:an av dom beläggen jag testade så höll detta längst och det var utan extra kylning förutom böjda dammkåpor och med bmw orginalskivor helt suveräna...

_________________
Mattias Becker
Bmw 323ti compact -98
Bmw 120d M-sport -08
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jag tror som ovan nämnts, att kommer man över en för belägget övre tempgräns så går slitaget rasande fort. Så bromsutrustningens dimensionering och kylning i förhållande till bilvikt (och motoreffekt) är nog mkt inverkande. Egentligen tror jag att det är meningslöst att katagoriskt säga att vissa belägg är skit eller otroligt bra, det måste nog sättas in i sin applikation så att säga. Så om Greenstuff av en viss storlek inte alls funkar i 1600 kg BMW behöver inte betyda att det är dåligt i 600 kg seven.

_________________
Pär Hylander
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
mattias becker skrev:
om du ska ha till IS:en och ska köra orginal så kan jag rekommendera Carbotech ett amerikanskt belägg säljs av Pean sweden


Jag tänkte köra originalbromsar till att börja med. Pean säljer väl bara PF? Hade gärna provat PF om dom funnits till mina ok

Pär Hylander skrev:
Egentligen tror jag att det är meningslöst att katagoriskt säga att vissa belägg är skit eller otroligt bra, det måste nog sättas in i sin applikation så att säga.


Jo det var lite så jag menade, man måste se till helheten.

Jag har kört flera 8-timmars race med Green Stuff. Iofs vet jag inte hur mycket där var kvar efter varje race (kan säkert Niklas berätta), och blien var lätt (Golf Mk1 ca 800 kg) men bromskapaciteten var det inget fel på!

Vad ligger typiskt maxtempen på? Arbetstempen ligger väl runt 500-700 grader, så det måste ju bli bra jävla varmt om det ska bli "för varmt" Tar inte andra saker stryk vid sånna temperaturer?
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



"EBC Greenstuff is an excellent fast A road pad for all road legal cars, but is not for track day use." källa: http://www.ebcbrakes.com/Automotive.html#

över 650° anger dom som "effektiv till" dock så kan ju hållbarheten börja sjunka även om bromsarna fortfarande tar..

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



När man lyssnar på folks erfarenheter så skall man lyssna på folk med samma utrustning (bil, bromsar)

Ett belägg funkar finfint men inte alls på nästa. Det är mycket som spelar in. Det tråkiga är att man oftast få prova sig fram.


Pstt. Greenshit "dör" över 600 grader... Oavsett bil

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Har för mig att dom "gamla" Grönsketen angavs funka till 550°


Kan titta på kartongen hemma

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003
Inlägg: 329



Dan Hovang skrev:
mattias becker skrev:
om du ska ha till IS:en och ska köra orginal så kan jag rekommendera Carbotech ett amerikanskt belägg säljs av Pean sweden


Citat:
Jag tänkte köra originalbromsar till att börja med. Pean säljer väl bara PF? Hade gärna provat PF om dom funnits till mina ok


Jag var lite av en testförare åt Pean sweden när det gällde Carbotech beläggen jag vet dock inte hur många han tar in per år. Du kan ju ringa han 0370-76650 han var iofs på tjänsteresa nu till på måndag..Ett annat alternativ är att fräsa ner ett PFC97 belägg han gjorde det till sin race-bil kom inte ihåg vad det belägget var till för bil bara, en kompis till mig gjorde likadant enligt han funkar det kanon men kolla med Per på Pean så har han nog svaren du söker...

_________________
Mattias Becker
Bmw 323ti compact -98
Bmw 120d M-sport -08
Citera
frav
Halmstad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 107



Dan Hovang skrev:
Pean säljer väl bara PF? Hade gärna provat PF om dom funnits till mina ok


PEAN säljer förutom RedDot & PFC även Carbotech
http://www.carbotecheng.com/
http://www.carbotecheng.com/prod-ct-compounds.htm

Jag har använt Panther+ bak ihop med PFC01 fram och de funkade fint.

_________________
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Ja nu när ni säger det så erbjöd ju faktiskt Per Carbotechbelägg vid en mailväxling om PFC-belägg för nån månad sen.
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Hur mkt kan ett par Carbotechbelägg tänkas kosta?

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908


Trådstartare
Dom var rätt dyra. Pagid landar minst en femhundring lägre för båda axlarna.

Carbotech Panther Plus fram: 1980:-
Carbotech Panther Plus bak: 2020:-
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Huga, blir till o hitta ngt mer CSN-vänligt

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Std bromsar från en betydligt tygre bil funkar.
Jag har ok och skivor från bils som väger ca 1500kg på en 1000kg bil.
Bilens stadard bromsarna säger upp redan efter 3st kraftiga nerbromsningar, typ 150-50km/h.
Så Std bromsarna blir jäv... spännade thumbs down och std belägg säger upp i blixtens hastighet. Även med race belägg och std bromsar så vill man inte vara med vid 3e inbromsningen.

Med de större bromsarna så åker jag än så länge med std belägg utan problem.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



fuling skrev:
Std bromsar från en betydligt tygre bil funkar.
Jag har ok och skivor från bils som väger ca 1500kg på en 1000kg bil.


Jag tror man behöver ta med effekten i detta oxo, med högre effekt så blir det mer energi som ska bromsas bort.

_________________
Pär Hylander
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

Pär:
Lite osäker på vilken effekt du menar?????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Blir nog utflyttade std ok ihop med större skivor tex från Golf G60 för min del...Textar/BMW orig belägg då...

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



fuling skrev:
Pär:
Lite osäker på vilken effekt du menar?????


oj, ja jag skrev verkligen otydligt! Motoreffekten menar jag.

_________________
Pär Hylander
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ja ni har väl redan sagt allt men som en liten jämförelse bara.

Som ett rent racebelägg så var Carbotech inte ngt jag kan rekomendera. Det höll 11h race på Mantorp på våra Grp.N Saab 9-3. Då detta var det enda som fanns till våran bil, trodde vi/PEAN då, så fick det bli ett mellanspel med Blå Pagid. Efter ett race var det dax igen för byte... Som tur var så händer detta på Anderstorp och Per från PEAN springer i krokarna. Efter lite kollande i katalogerna, mätande på beläggen, mätande på "en annan bil" i tältet så fann vi gemensamt en lösning. *viskar: kolla efter M3 E36 fram och Volvo 240 bak om du letar belägg till din Saab. per vet vad som "passar"*

Vi har kontinuerligt mätt beläggtjockleken efter varje körning. Har inte siffrorna i huvudet men som det brukar heta: "om det inte är trasigt, pilla inte på det.". Vi har slutat vara så oroliga för just beläggen.

OBS! Dessa erfarenheter är alltså från en Saab 9-3 under långlopp och gäller kanske inte alla andra bilar och körstilar. Förvånas inte alls om tex Carbotech är tillfredställande på tex en 325 E30 som används till Trackdays. Micke Regnell åkte tex Grööööna belägg på sin 328 E46 och det funkade kanon för honom.

Just det!
Belägget vi bytte till?
PFC 97.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Bromsbelägg igen!
1, 2, 3   >>
7589 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande