Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 9977 besök totalt |
BMW 850 CSi
En bil som jag alltid gillat men aldrig ens kört är BMW 850 CSi. Den var väl på den tiden det begav sig ett tekniskt underverk men det har ju runnit ett par liter vatten under broarna sedan dess. Den är inte precis en räserbil men med manuell låda, skönsjungande tolva och bakhjulsdrift så kan den ju inte vara en direkt tråkig bekantskap. Frågan är om inköpet av en sådan med ambitionen att mysmodda lite lätt för bankörning enbart är en expressbiljett till personlig konkurs? (Mysmodda översätts enklast till skalstolar, bälten, ratt, dämpare/fjädrar, bromsar samt mindre gummi i hjulupphängningarna och mer gummi mot asfalten. Och så lite astmamedicin till insug och avgas såklart...) _________________ Magnus W Porsche 968 CS |
||
Re: BMW 850 CSi
När det gäller denna bil tror jag prio No1 är att få ner vikten på bilen då en med manuell låda väger in på runt 1950Kg. Bara genom att ställa undan orginal framstorlar har du lättat den ca 60kg.... om du monterar ett par skalstolar fram. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||
Ja, direkt lätt är den inte. Men syftet skulle nog aldrig bli att sätta några banrekord utan snarare att ha en rätt udda och samtidigt rolig leksaksbil tillika 90-talsikon.
Någon som vet hur styrningen bak fungerar? _________________ Magnus W Porsche 968 CS |
||
Re:
Det är väl nån hydralikhistoria kika lite på bmwfans.com _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||
http://www.germancarmagazine.com/fea
Do it! Chassiet påstås (Wikipedia) vara 3 kg lättare än motsvarande 635. En rensad 850 blir coolt. Ett lättare alt är väl V8 varianten. _________________ Tony Jonsson Grace, Space and Pace. |
||
Do it var det ja...
V8:an är förmodligen det bättre alternativet men en vetolva är ju trots allt en vetolva. mobile.de listar rätt många CSi i varierande skick och pris. Det finns en röd (har varit en sucker för röda CSi sedan jag suktade över en på Älvsjö-mässan för tusen år sedan) som verkar rysligt trevlig. Någon som vill köpa en 968 CS med extra allt i väghållning? _________________ Magnus W Porsche 968 CS |
||
Re:
skiljer mindre i vikt än man tror 850aut 1980kg 840aut 1950kg manuell ca 30-40kg lättare V12 är ju även den helalu & väger som långblock ungefär samma som v8:an _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||
Enkel biljett till personlig konkurs är det väl knappast om man inte behöver renovera motorn. Man bör nog ha lite koll på hur man läser ett elschema då det är minst sagt mycket el i de där...
Men en lagom lättad sådan, typ CSL stil men med separata spjäll för alla cylindrar och ett par vettiga grenrör. Så har man långt över 400hk och ett ljud som borde vara svårslaget. Sen om den går snabbt eller inte är väl sekundärt egentligen om körupplevelsen är häftig. Men prisarna på CSI är ju helt galna i vissa fall. Jag hade nog övervägt att snoka upp en manuell 850 i Tyskland och bygga på den istället. _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||
Ja, om man ska gå all out och bygga en CSL-variant så är det nog bättre att börja med en "vanlig" 850 som du säger.
Men om ambitionen är att bara småpilla lite så är väl ändå en CSi ett fränare val. Större och raskare maskin (motorbeteckningen börjar dessutom på S) samt bättre prylar i chassit. Och det är ju som sagt en CSi. Jag såg en CSi i Tyskland som de begär 8000_ för men den är gissningsvis inte speciellt söt. Med bilar i allmänhet och med vagnar av den här kalibern i synnerhet brukar det sällan löna sig att köpa ett billigt objekt... _________________ Magnus W Porsche 968 CS |
||
Re: BMW 850 CSi
En läcker tanke - jag har själv funderat i liknande banor. Go for it! |
||
Jag hade istort sett pengarna i näven när jag var på väg men fegade ur tillslut...
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Så bygg en du istället ![]() _________________ Tord Ringenha11 |
||
Kolla förresten om Peter har kvar sin:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Tord Ringenha11 |
||
Med e39 M5 motor skulle den kunna bli riktigt trevlig också, men då är det onödigt att utgå från en csi.
http://wp1016621.wp027.webpack.hoste _________________ mvh Kristian |
||
Re:
![]() Nu var det nog fler som blev sugen på en 850... ![]() |
||
Har också haft dessa funderingarna en gång i tiden. Tveka inte, gört bara
![]() Köp en billig, släng allt skit som verkar väga nått, köp nån extra motor då och då så att du slipper renovera. Ett bra exempel på skit som man slänger är den hydraliska styrningen bak, men det finns verkligen massor skit på dessa som inte behövs. ![]() |
||
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Re:
Svartrollad? ![]() Var länge inne på att bygga en BMW Cup Specialbil av en E31 men insåg mina gränser i tid. ![]() Läcker kaross och inte alls dumma hjulupphängningar men det är en pansarvagn, allt är löjligt överdimensionerat och tungt. Antar att du har koll på Nieminens "lättviktare"? _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||
![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Re:
Ja, Jag satte min bilhandlarkompis på att ta hand om affären, då jag har mått dåligt i några veckor. Jag har ingen aning om vad jag ska ha den till, men jag har önskat mej en länge. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 9977 besök totalt |