Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Göra rent spridare?
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (9404 totalt)
Nibbe
Stockholm
Här sen Dec 2003

Trådstartare
Göra rent spridare?

Hur gör dom rent spridare? Ultraljud? hur går det till.

Nån som kan tipsa om nån bra firma som gör detta i Stockholm, helst söder om stan.

Kåtebol
Här sen Nov 2002

Ultraljud funkar bra tycker jag.

Nu bor jag på andra sidan Sverige, men kolla med Bosch-verkstäderna, de brukar ha detta.

Täby
Här sen Nov 2002

Finns en Bosch verkstad på s:t Eriksgatan.
Hälsa från mig och fråga när dom ringer tillbaka om priset för CIS testaren, jag ringde andra gången i November.

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Andreas Zolnir
Huddinge
Här sen Okt 2003

El & Diesel i högdalen (brevid bilprovningen) testar och rengör
Minns inte vad det kostade, men billigt var det.

Stockholm
Här sen Dec 2003

Trådstartare
Andreas Zolnir skrev:
El & Diesel i högdalen (brevid bilprovningen) testar och rengör
Minns inte vad det kostade, men billigt var det.

Ringde dom igår

Dom gjorde inte såna jobb sa dom när jag frågade om dom gjorde rent spridare till personbilar.

Hmm, dom kanske missuppfattade, får åka förbi imorrn o kolla, bor nästan där.

Så här ser spridarna ut, ingen anledning bara gillar att posta bilder:

Huddinge
Här sen Nov 2002

Det finns en bosch-verkstad i Näsbypark/Täby som utförde renovering av mina spridare för ca 5år sedan iallafall, jag betalade ca250kr/spridare.
Firman ligger på samma väg som VAG verkstad/återförsäljare ca 100m längre fram på vä sida.

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
NEO
Stockholm
Här sen Maj 2003

lyfter upp en gammal tråd... TIps på fler firmor i sthlm som gör detta?

Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Eller också köper man en egen, insparat på första rengörningen.

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=404 . . . .

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
NEO
Stockholm
Här sen Maj 2003

DÅ får man de inte flödestestade och papper på att de är ok... =/ Men tack för tipset =)

Benny Steen skrev:

Pedgren
Källs Nöbbelöv (Skåne)
Här sen Apr 2005

Benny Steen skrev:

Har du provat detta själv? Flödestesta kan man ju göra ganska enkelt med ett mätglas och ett stoppur

Mvh Peter

---------------
Peugeot 205 i ERCup (Vilar)
Citroen BX 16v ERCup (Vilar)
Passat som dragbil
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Wärhner skrev:
Det finns en bosch-verkstad i Näsbypark/Täby som utförde renovering av mina spridare för ca 5år sedan iallafall, jag betalade ca250kr/spridare.
Firman ligger på samma väg som VAG verkstad/återförsäljare ca 100m längre fram på vä sida.

du menar servicepunkten? höglidsvägen ligger de på..

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Peter: Jag köpte en sådan för ca 3 månaders sedan. Har kört både spridare, smycken och annat smått i den. frun blir också nöjd ;-)

På dom spridarna som jag provat med har rengörningen funkat lika bra som det brukar när man lämnar in dom.

För riktigt skitna spridare misstänker jag man bör komplettera så man kan köra trycksätta dom och köra någon sprit igenom. skall bygga ihop något sådant framöver.

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
rgx
Göteborg
Här sen Apr 2004

Benny,

jag har också köpt en nu. Hur länge ska man köra? Finns det nån risk att de tar skada om man rengör för länge?

Edit: spridarna alltså.

mvh/Rolf

NiklasF
Skåne
Här sen Sep 2003

rgx skrev:
Benny,

jag har också köpt en nu. Hur länge ska man köra? Finns det nån risk att de tar skada om man rengör för länge?

Edit: spridarna alltså.

mvh/Rolf

Det tror jag inte, men har märkt att färgen på vissa ställen släpper

Här sen Feb 2004

Sitter färgen löst så kommer den att släppa, det är ju meningen att den skall rengöras..

Jag brukar köra spridarna i T-röd i ca 2x3 minuter. kanske någon annan vätska skulle funka bättre men det är ju en mekanisk rengörning så det skall väl egentligen funka lika bra med vatten. Kändes dock fel att stoppa spridarna i vatten... Och T-röd brukar man ju rengöra bromsrör med så...

/benny

Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Kan man med en gammal regulator och soppapump samt någon slags pulsgenerator köra spridaren med rengöringsvätskan så man får ut skiten ur spridaren också? Någon som fått ihop en bra(billig) lösning... pulsgeneratorn ser jag som det stora problemet

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Jag var inne på samma sak för ett tag sedan utan att ha gjort något ännu, någon regulator behövs nog knappast, ifall det är 3 eller 5bar kvittar vid rengörningen.

Istället för en pulsgenerator så tror jag en vanlig 9v likspännings trafo skulle funka bra, den ger en sågtandsliknande signal som nog kommer funka att öppa spridarna med 100ggr/sek. (likriktad 50hz)

Jag har mina testspridare på utlåning hos en Megasquirtbekant, jag skall försöka få iggn dom, då kan jag återrapportera om min el-expriment :-)

Citera
Brewmaster
Strängnäs
Här sen Maj 2004

Borde man inte kunna ta en parrafin spruta och koppla själva sprutmunstycket till sprideran?
Eller måste man ha elektronik också? ja vet ju inte riktigt hur en spridare funkar men om nån orkar förklara vore de kanon!

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

En modern spridare är en el-styrd ventil. koppla 12 v över den så öppnar den. Man ansluter trycksatt bränsle på vanligtvis 3bar.

En vanligt 9volts batteri funkar bra att testa ifall en spridare fungerar, man hör då ett ljudligt klick när den öppnar. Det säger dock inget om ifall spridaren är smutsig.

Det kan man dock prova genom att ha trycksatt bränsle anslutet. det skall då bli en fin rund spray , droppar det delvis är spridaren smutsig eller trasig.

Man bör inte köra ett spridare någon längre tid utan att ha ett bränsle flödande genom den, då bränslet fungerar som kylning.

Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Benny Steen skrev:
En modern spridare är en el-styrd ventil. koppla 12 v över den så öppnar den. Man ansluter trycksatt bränsle på vanligtvis 3bar.

En vanligt 9volts batteri funkar bra att testa ifall en spridare fungerar, man hör då ett ljudligt klick när den öppnar. Det säger dock inget om ifall spridaren är smutsig.

Det kan man dock prova genom att ha trycksatt bränsle anslutet. det skall då bli en fin rund spray , droppar det delvis är spridaren smutsig eller trasig.

Man bör inte köra ett spridare någon längre tid utan att ha ett bränsle flödande genom den, då bränslet fungerar som kylning.

Men så länge som man har bränsle vågar man köra med konstant spänning på den då?
Tanken med pulserna var ju att simulera spridaren i drift då har den ju lite tid att svalna också.

Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Eric Josefsson skrev:

Men så länge som man har bränsle vågar man köra med konstant spänning på den då?
Tanken med pulserna var ju att simulera spridaren i drift då har den ju lite tid att svalna också.

Tror inte det är något stort problem. Om den öppnar bra med ett 9V-batteri så går det inte åt så mycket effekt. 9V-batteriet har rätt stor inre impedans så om spridaren hade förbrukat mycket ström så hade spänningen blivit för låg.

Allmänt banåkaforum
Göra rent spridare?
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (9404 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande