Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Däck för banåka Däcksval XTR2 | 1, 2, 3 >> 4217 besök totalt |
Hej!
Jag håller på att kollar runt lite efter vilka däck jag ska köra med på XTR2an... Har ni några tips på 15 tums däck? Xtr2an kommer väga ca 600 kg fulltankad med förare. Jag kommer att köra mest på gatan men även på banträffar. Några förslag? Tack på förhand. _________________ Mvh Carl-Johan Björneheim |
||||||||||||||
Yokohama har ett specialdäck till Lotus elise som ska passa lätta bilar. (A033R eller vad de heter?) _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||||||||||
Yokohama A032R SuperSoft. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||||||
Kommer inte dom gå åt som smör i solsken ifall mestadelen av körningen sker på gata? ok att bilen är lätt men något mer allround skulle den väl ändå bli med soft. Är A032orna svåra att få värme i? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||||||||||
När jag talade med Avon på mässan i Birmingham kikade vi lite på deras CR500. Det är ett däck som är gatgodkänt med inriktning på banåkning men funkar även i väta och gatbruk. Detta tror jag är ett bra alternativ för dig. Det är ett radialdäck. Jag gissar att det liknar Falken Azenis i inriktningen bana/gata (alltså nånstans mitt emellan).
Fick en lista över storlekarna, men den finns nog på Avons hemsida också nånstans. Själv har jag Avon ACB10 på min SEiW tills vidare. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||||||||||
Man skall inte åka på gatan med R-däck.
Min bil är 350 kg tyngre och den går inte att köra med Soft.
Ja. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||||||
Hej! Tack för förslagen, vill gärna ha mer förslag Vad tycker du då att jag ska ta för däck om man inte ska köra med R däck på gatan? Glömde skriva att däcken bör helst klara lite högre hastigheter... _________________ Mvh Carl-Johan Björneheim |
||||||||||||||
Hej! Hur står sig detta däck mot Yokohama AVS Sport och Bridgestone S03 m.fl? _________________ Mvh Carl-Johan Björneheim |
||||||||||||||
Jag åker Yokohama A539 på gatan, något stötiga, men jag skulle nog våga åka några varv på bana med dom. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||||||
cr500 är nog mer åt r-däckshållet än dom du räknar upp, men skulle tro att dom passar ganska bra för blandad gata och banåkning. annars har du ju toyo RA1 som jag själv åkt gata och bana med. dom har tillräckligt mönster för att inte bli alltför läskiga i blötan och hyggligt bett även kalla. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||||||||
*fliiiin* Jag tror nog Igino menar att man åker inte på gata med en sådan bil.... På sin höjd till och från banan. Övrig körning kanske mest uppfattas som show-off Dock är det himla praktiskt att kunna ta sin räser och köra på gata när man behöver testköra efter mekning, men från det till att det är njutbart eller till någon nytta är det en långt ifrån. Jag har en Roadsporträser, den är registrerad och går bara på R-däck. Oftast åker den trailer till banan. Men naturligtvis får du göra som du vill, har den bra skuff om du ska åka och handla? Roliga gatdäck är ju annars t.ex Bridgestone S0-2, vet dock inte om dom funkar på en sådan lätt bil, men jag antar att det går utmärkt eftersom dom jobbar bra vid låga däcktemperaturer. Men ska det inte vara lite bredd på dom? Är det inte svårt att hitta breda 15"? Över 225 är finns väl knappt? _________________ Pär Hylander |
||||||||||||||
Hej Pär! Klart att man åker på gatan! Show-off, jadu folk får tro vad dom vill! Men det är inte min grej. Skulle nog välja ett par andra saker till den om jag bara skulle åka med den på bana.. som t.ex. andra stolar. Några packmöjligheter finns det knappt... under fronten får det nog plats en ryggsäck men annars så är det dåligt.. Om man har passagerare dvs. Bredden på däcken är orginal 195 fram och 215 bak... jag tänkte ha 205 fram och 225 bak... Hur pass breda fälgar bör man ha till dom dimmensionerna? Går det bra med 7 tums breda fälgar? _________________ Mvh Carl-Johan Björneheim |
||||||||||||||
ok, det var ju gångbara dimensioner. Till framdäcken går nog 7:or bra, men till bakdäcken ligger nog 8:or närmare till hands. Iofs så varierar fälgbreddsrekommendationerna lite mellan olika däcksfabrikat, men 7+8 är nog rätt så mitt i fåran. Tror att 8+9 funkar för många däck oxo. Vilket vilka bilfabrikat kan du hämta fälgar ifrån? Kanske inte så vanlig med 8:or och 9:or i 15". Eller det kanske finns fälgar att köpa via Westfield? Tycker ändå det är synd att inte köra en sådan bil på riktiga däck... _________________ Pär Hylander |
||||||||||||||
rekommenderad fälgbredd till dessa dimensioner är 5.5"-7.5" för 205 och 6"-8" för 225.
det går bra med 7" både fram och bak. jag kör med samma dimensioner och på 7"-fälg. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||||||||
Vet inte om det finns något annat märke jag kan ta fälgar från, har inte kollat upp det... bultcirkeln är iallafall 4x108 men sen ska ju ETn stämma med... Westfield kan ordna fälgar, men jag vill inte ha likadana fälgar som alla andra XTR2 ägare har.... sen så är det överpris på dom hos Westfield. Fälgarna dom säljer är 7 tum breda runt om. Riktiga däck? Dahlbäck säljer sina RE540 billigt nu men jag har hört olika åsikter om att köra med R-däck på gatan... Även i denna tråd verkar det vara olika åsikter Finns det några däck i 15 tum som klarar lite högre hastigheter? isåfall vilka? _________________ Mvh Carl-Johan Björneheim |
||||||||||||||
v-märkta däck är ju klassade upp till 240 km/h och jag undrar om du kommer köra så mkt fortare, dessutom körs klassningen vid max belastning enligt märkningen.
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||||||||
kollade upp max belastning på 205/50-15 toyo Ra1 och den är 515kg/däck. det skulle nog räcka med ett däck på din xtr2
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||||||||
Fortare än så kommer det att gå _________________ Mvh Carl-Johan Björneheim |
||||||||||||||
fast din bil väger väl inte 2060kg, så du kan nog ta klassningen med en nypa salt.
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||||||||
Ja, står R inte i R-däck för "Riktiga" . Nä, skämt och sidor, är det inte synd när du har en i övrigt så kompromisslös bansmiskare att sladda omkring på gatdäck när du åker på bana? Lite som att köpa en stor Scanialastbil och bara ha den för att köra till Ica och veckohandla. _________________ Pär Hylander |
||||||||||||||
Synd o synd... det går ju alltid att skaffa en till uppsättning fälgar med slicks _________________ Mvh Carl-Johan Björneheim |
||||||||||||||
Däck för banåka Däcksval XTR2 | 1, 2, 3 >> 4217 besök totalt |