Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däcksval XTR2
1, 2, 3   >>
4217 besök totalt
CJ
Täby
Här sen Maj 2003
Inlägg: 141


Trådstartare
Hej!

Jag håller på att kollar runt lite efter vilka däck jag ska köra med på XTR2an...

Har ni några tips på 15 tums däck? Xtr2an kommer väga ca 600 kg fulltankad med förare.

Jag kommer att köra mest på gatan men även på banträffar. Några förslag?

Tack på förhand.

_________________
Mvh
Carl-Johan Björneheim
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4696



CJ skrev:
Hej!

Jag håller på att kollar runt lite efter vilka däck jag ska köra med på XTR2an...

Har ni några tips på 15 tums däck? Xtr2an kommer väga ca 600 kg fulltankad med förare.

Jag kommer att köra mest på gatan men även på banträffar. Några förslag?

Tack på förhand.


Yokohama har ett specialdäck till Lotus elise som ska passa lätta bilar. (A033R eller vad de heter?)

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



CJ skrev:
Hej!

Jag håller på att kollar runt lite efter vilka däck jag ska köra med på XTR2an...

Har ni några tips på 15 tums däck? Xtr2an kommer väga ca 600 kg fulltankad med förare.

Jag kommer att köra mest på gatan men även på banträffar. Några förslag?

Tack på förhand.

Yokohama A032R SuperSoft. thumbs up

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



ice skrev:
CJ skrev:
Hej!

Jag håller på att kollar runt lite efter vilka däck jag ska köra med på XTR2an...

Har ni några tips på 15 tums däck? Xtr2an kommer väga ca 600 kg fulltankad med förare.

Jag kommer att köra mest på gatan men även på banträffar. Några förslag?

Tack på förhand.

Yokohama A032R SuperSoft. thumbs up


Kommer inte dom gå åt som smör i solsken ifall mestadelen av körningen sker på gata? ok att bilen är lätt men något mer allround skulle den väl ändå bli med soft. Är A032orna svåra att få värme i?

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



När jag talade med Avon på mässan i Birmingham kikade vi lite på deras CR500. Det är ett däck som är gatgodkänt med inriktning på banåkning men funkar även i väta och gatbruk. Detta tror jag är ett bra alternativ för dig. Det är ett radialdäck. Jag gissar att det liknar Falken Azenis i inriktningen bana/gata (alltså nånstans mitt emellan).

Fick en lista över storlekarna, men den finns nog på Avons hemsida också nånstans.

Själv har jag Avon ACB10 på min SEiW tills vidare.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



Eric Josefsson skrev:

ice skrev:

CJ skrev:
Hej!

Jag håller på att kollar runt lite efter vilka däck jag ska köra med på XTR2an...

Har ni några tips på 15 tums däck? Xtr2an kommer väga ca 600 kg fulltankad med förare.

Jag kommer att köra mest på gatan men även på banträffar. Några förslag?

Tack på förhand.

Yokohama A032R SuperSoft. thumbs up


Kommer inte dom gå åt som smör i solsken ifall mestadelen av körningen sker på gata?

Man skall inte åka på gatan med R-däck.

Eric Josefsson skrev:

ok att bilen är lätt men något mer allround skulle den väl ändå bli med soft.

Min bil är 350 kg tyngre och den går inte att köra med Soft.

Eric Josefsson skrev:

Är A032orna svåra att få värme i?

Ja.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
CJ
Täby
Här sen Maj 2003
Inlägg: 141


Trådstartare
ice skrev:
Eric Josefsson skrev:

ice skrev:

CJ skrev:
Hej!

Jag håller på att kollar runt lite efter vilka däck jag ska köra med på XTR2an...

Har ni några tips på 15 tums däck? Xtr2an kommer väga ca 600 kg fulltankad med förare.

Jag kommer att köra mest på gatan men även på banträffar. Några förslag?

Tack på förhand.

Yokohama A032R SuperSoft. thumbs up


Kommer inte dom gå åt som smör i solsken ifall mestadelen av körningen sker på gata?

Man skall inte åka på gatan med R-däck.

Eric Josefsson skrev:

ok att bilen är lätt men något mer allround skulle den väl ändå bli med soft.

Min bil är 350 kg tyngre och den går inte att köra med Soft.

Eric Josefsson skrev:

Är A032orna svåra att få värme i?

Ja.


Hej!

Tack för förslagen, vill gärna ha mer förslag

Vad tycker du då att jag ska ta för däck om man inte ska köra med R däck på gatan?

Glömde skriva att däcken bör helst klara lite högre hastigheter...

_________________
Mvh
Carl-Johan Björneheim
Citera
CJ
Täby
Här sen Maj 2003
Inlägg: 141


Trådstartare
Westfield skrev:
När jag talade med Avon på mässan i Birmingham kikade vi lite på deras CR500. Det är ett däck som är gatgodkänt med inriktning på banåkning men funkar även i väta och gatbruk. Detta tror jag är ett bra alternativ för dig. Det är ett radialdäck. Jag gissar att det liknar Falken Azenis i inriktningen bana/gata (alltså nånstans mitt emellan).

Fick en lista över storlekarna, men den finns nog på Avons hemsida också nånstans.

Själv har jag Avon ACB10 på min SEiW tills vidare.


Hej!

Hur står sig detta däck mot Yokohama AVS Sport och Bridgestone S03 m.fl?

_________________
Mvh
Carl-Johan Björneheim
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3864



CJ skrev:
ice skrev:
Eric Josefsson skrev:

ice skrev:

CJ skrev:
Hej!

Jag håller på att kollar runt lite efter vilka däck jag ska köra med på XTR2an...

Har ni några tips på 15 tums däck? Xtr2an kommer väga ca 600 kg fulltankad med förare.

Jag kommer att köra mest på gatan men även på banträffar. Några förslag?

Tack på förhand.

Yokohama A032R SuperSoft. thumbs up


Kommer inte dom gå åt som smör i solsken ifall mestadelen av körningen sker på gata?

Man skall inte åka på gatan med R-däck.

Eric Josefsson skrev:

ok att bilen är lätt men något mer allround skulle den väl ändå bli med soft.

Min bil är 350 kg tyngre och den går inte att köra med Soft.

Eric Josefsson skrev:

Är A032orna svåra att få värme i?

Ja.


Hej!

Tack för förslagen, vill gärna ha mer förslag

Vad tycker du då att jag ska ta för däck om man inte ska köra med R däck på gatan?

Glömde skriva att däcken bör helst klara lite högre hastigheter...

Jag åker Yokohama A539 på gatan, något stötiga, men jag skulle nog våga åka några varv på bana med dom.

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

CJ skrev:
Westfield skrev:
När jag talade med Avon på mässan i Birmingham kikade vi lite på deras CR500. Det är ett däck som är gatgodkänt med inriktning på banåkning men funkar även i väta och gatbruk. Detta tror jag är ett bra alternativ för dig. Det är ett radialdäck. Jag gissar att det liknar Falken Azenis i inriktningen bana/gata (alltså nånstans mitt emellan).

Fick en lista över storlekarna, men den finns nog på Avons hemsida också nånstans.

Själv har jag Avon ACB10 på min SEiW tills vidare.


Hej!

Hur står sig detta däck mot Yokohama AVS Sport och Bridgestone S03 m.fl?



cr500 är nog mer åt r-däckshållet än dom du räknar upp, men skulle tro att dom passar ganska bra för blandad gata och banåkning.
annars har du ju toyo RA1 som jag själv åkt gata och bana med. dom har tillräckligt mönster för att inte bli alltför läskiga i blötan och hyggligt bett även kalla.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



CJ skrev:

Tack för förslagen, vill gärna ha mer förslag

Vad tycker du då att jag ska ta för däck om man inte ska köra med R däck på gatan?

Glömde skriva att däcken bör helst klara lite högre hastigheter...


*fliiiin* Jag tror nog Igino menar att man åker inte på gata med en sådan bil.... På sin höjd till och från banan. Övrig körning kanske mest uppfattas som show-off Dock är det himla praktiskt att kunna ta sin räser och köra på gata när man behöver testköra efter mekning, men från det till att det är njutbart eller till någon nytta är det en långt ifrån. Jag har en Roadsporträser, den är registrerad och går bara på R-däck. Oftast åker den trailer till banan. Men naturligtvis får du göra som du vill, har den bra skuff om du ska åka och handla?

Roliga gatdäck är ju annars t.ex Bridgestone S0-2, vet dock inte om dom funkar på en sådan lätt bil, men jag antar att det går utmärkt eftersom dom jobbar bra vid låga däcktemperaturer. Men ska det inte vara lite bredd på dom? Är det inte svårt att hitta breda 15"? Över 225 är finns väl knappt?

_________________
Pär Hylander
Citera
CJ
Täby
Här sen Maj 2003
Inlägg: 141


Trådstartare
Pär Hylander skrev:
CJ skrev:

Tack för förslagen, vill gärna ha mer förslag

Vad tycker du då att jag ska ta för däck om man inte ska köra med R däck på gatan?

Glömde skriva att däcken bör helst klara lite högre hastigheter...


*fliiiin* Jag tror nog Igino menar att man åker inte på gata med en sådan bil.... På sin höjd till och från banan. Övrig körning kanske mest uppfattas som show-off Dock är det himla praktiskt att kunna ta sin räser och köra på gata när man behöver testköra efter mekning, men från det till att det är njutbart eller till någon nytta är det en långt ifrån. Jag har en Roadsporträser, den är registrerad och går bara på R-däck. Oftast åker den trailer till banan. Men naturligtvis får du göra som du vill, har den bra skuff om du ska åka och handla?

Roliga gatdäck är ju annars t.ex Bridgestone S0-2, vet dock inte om dom funkar på en sådan lätt bil, men jag antar att det går utmärkt eftersom dom jobbar bra vid låga däcktemperaturer. Men ska det inte vara lite bredd på dom? Är det inte svårt att hitta breda 15"? Över 225 är finns väl knappt?


Hej Pär!

Klart att man åker på gatan! Show-off, jadu folk får tro vad dom vill! Men det är inte min grej. Skulle nog välja ett par andra saker till den om jag bara skulle åka med den på bana.. som t.ex. andra stolar.

Några packmöjligheter finns det knappt... under fronten får det nog plats en ryggsäck men annars så är det dåligt.. Om man har passagerare dvs.

Bredden på däcken är orginal 195 fram och 215 bak... jag tänkte ha 205 fram och 225 bak... Hur pass breda fälgar bör man ha till dom dimmensionerna? Går det bra med 7 tums breda fälgar?

_________________
Mvh
Carl-Johan Björneheim
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



CJ skrev:

Bredden på däcken är orginal 195 fram och 215 bak... jag tänkte ha 205 fram och 225 bak... Hur pass breda fälgar bör man ha till dom dimmensionerna? Går det bra med 7 tums breda fälgar?


ok, det var ju gångbara dimensioner. Till framdäcken går nog 7:or bra, men till bakdäcken ligger nog 8:or närmare till hands. Iofs så varierar fälgbreddsrekommendationerna lite mellan olika däcksfabrikat, men 7+8 är nog rätt så mitt i fåran. Tror att 8+9 funkar för många däck oxo. Vilket vilka bilfabrikat kan du hämta fälgar ifrån? Kanske inte så vanlig med 8:or och 9:or i 15". Eller det kanske finns fälgar att köpa via Westfield?

Tycker ändå det är synd att inte köra en sådan bil på riktiga däck...

_________________
Pär Hylander
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

rekommenderad fälgbredd till dessa dimensioner är 5.5"-7.5" för 205 och 6"-8" för 225.
det går bra med 7" både fram och bak. jag kör med samma dimensioner och på 7"-fälg.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
CJ
Täby
Här sen Maj 2003
Inlägg: 141


Trådstartare
Pär Hylander skrev:

ok, det var ju gångbara dimensioner. Till framdäcken går nog 7:or bra, men till bakdäcken ligger nog 8:or närmare till hands. Iofs så varierar fälgbreddsrekommendationerna lite mellan olika däcksfabrikat, men 7+8 är nog rätt så mitt i fåran. Tror att 8+9 funkar för många däck oxo. Vilket vilka bilfabrikat kan du hämta fälgar ifrån? Kanske inte så vanlig med 8:or och 9:or i 15". Eller det kanske finns fälgar att köpa via Westfield?

Tycker ändå det är synd att inte köra en sådan bil på riktiga däck...


Vet inte om det finns något annat märke jag kan ta fälgar från, har inte kollat upp det... bultcirkeln är iallafall 4x108 men sen ska ju ETn stämma med...

Westfield kan ordna fälgar, men jag vill inte ha likadana fälgar som alla andra XTR2 ägare har.... sen så är det överpris på dom hos Westfield. Fälgarna dom säljer är 7 tum breda runt om.

Riktiga däck?

Dahlbäck säljer sina RE540 billigt nu men jag har hört olika åsikter om att köra med R-däck på gatan... Även i denna tråd verkar det vara olika åsikter

Finns det några däck i 15 tum som klarar lite högre hastigheter? isåfall vilka?

_________________
Mvh
Carl-Johan Björneheim
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

v-märkta däck är ju klassade upp till 240 km/h och jag undrar om du kommer köra så mkt fortare, dessutom körs klassningen vid max belastning enligt märkningen.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

kollade upp max belastning på 205/50-15 toyo Ra1 och den är 515kg/däck. det skulle nog räcka med ett däck på din xtr2

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
CJ
Täby
Här sen Maj 2003
Inlägg: 141


Trådstartare
dude skrev:
v-märkta däck är ju klassade upp till 240 km/h och jag undrar om du kommer köra så mkt fortare, dessutom körs klassningen vid max belastning enligt märkningen.


Fortare än så kommer det att gå

_________________
Mvh
Carl-Johan Björneheim
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9853

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

fast din bil väger väl inte 2060kg, så du kan nog ta klassningen med en nypa salt.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



CJ skrev:
Riktiga däck?



Ja, står R inte i R-däck för "Riktiga" . Nä, skämt och sidor, är det inte synd när du har en i övrigt så kompromisslös bansmiskare att sladda omkring på gatdäck när du åker på bana?

Lite som att köpa en stor Scanialastbil och bara ha den för att köra till Ica och veckohandla.

_________________
Pär Hylander
Citera
CJ
Täby
Här sen Maj 2003
Inlägg: 141


Trådstartare
Pär Hylander skrev:


Ja, står R inte i R-däck för "Riktiga" . Nä, skämt och sidor, är det inte synd när du har en i övrigt så kompromisslös bansmiskare att sladda omkring på gatdäck när du åker på bana?

Lite som att köpa en stor Scanialastbil och bara ha den för att köra till Ica och veckohandla.


Synd o synd... det går ju alltid att skaffa en till uppsättning fälgar med slicks

_________________
Mvh
Carl-Johan Björneheim
Citera
Däck för banåka
Däcksval XTR2
1, 2, 3   >>
4217 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande