Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 11809 besök totalt |
Rob Austin Racing har ju länge sagt att de ska köra två nya NGTC Audis i BTCC. Det som är nytt är att de tydligen ska köra med bakhjulsdrift, något som jag inte de skulle få göra då det inte finns någon rent bakhjulsdriven Audi, men antar att det gör vägen med tanke på Quattromodellen av A4an. Oavsett kul att det kommer lite bakhjulsdrivet i NGTC-spec så att vi får något mer bakhjulsdrivet än gamla S2000 BMW.
http://www.touringcartimes.com/artic Kan bli ett riktigt lyft för BTCC med de nya reglerna tror jag. Ska bara bli intressant att se hur racingen blir kommande säsonger. |
||||
Re:
Med NGTC reglemente kan du åka bakhjuldrivet och med NGTC-motor i ett kit då köper från (organisationen) och då åker du enligt deras nya reglemente. Man kan även köra NGTC-motor i befintlig kaross. Har inte läst på noga men så fattade jag det. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Drivningen ska vara kvar där den sitter på standardbilen.
Förutsätter att detta även gäller montering av motor. http://www.touringcartimes.com/artic Men tydligen så får man välja fwd eller rwd om man tar en 4wd, vilket många bilar finns som. Vi hade en liknande diskussion i ERCup där jag funderade på en Volvo S40 (P1 = nya versionen) med längsmonterad 2.5l B23 och bakhjulsdrift. Då förtydligades reglementet att motorn måste sitta kvar i samma riktning som standardbilen, vilket dödade mina planer... ![]() _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Audi har väl sin motor placerad rakställd i nya A4:an? Så var det iaf i den äldre Super2000 A4:n som KMS drev förut. Det, i kombination med att teamet vill utgå från 4WD-modellen, är väl vad som möjligör att åka RWD både tekniskt och regelmässigt. Det finns alltså ett kryphål i reglementet (kanske medvetet från TOCA?) redan från början. Återstår att se hur det utvecklas, kanske får vi se fler som går den vägen med RWD. Känns lite fel när andra tillverkare inte kan utnyttja den möjligheten, är bättre om alla har chans att byta drivning.
STCC-organisationens idé om ett bakhjulsdrivet NGTC för 2012 låter inte alldeles för avlägset i tankarna. Vore ju bra om det hade kunnat samordnas med britterna (istället för att Sverige/Norden och England kör egna serier med egna regler) om det reglementet blir av. _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||
Ahh ok.
Då är jag med , fattade det som att det fanns möjlighet att åka bakhjulsdrivet med NGTC om man köpte hela konceptet från TOCA. Men jag läste ju när det kom på tal så det är ju ett tag sedan nu. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Re:
Du har rätt, A4an verkar ha längsmonterad motor fortfarande. Trodde faktiskt de hade bytt till tvärställd, kanske tänkte på A3an... Har Haldex ett system som funkar med längsmonterade motorer numera? Eller är det något annat system på A4an? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Re:
A3 är inte samma bottenplatta som A4. A3:an delar med Golf 4 mfl. Haldex finns väl i båda. Dock fanns quattro kvar rätt länge. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Slängde ihop en kort lägesrapport för de som är nyfikna om årets BTCC!
Toyota Avensis-bilarna i BTCC får fabriksmotorer från Toyota (eller Toyota GB är med och sponsrar iaf). Låter ju lovande. WSR bekräftar 2st BMW's, och man jobbar på att hitta förare till den 3:e bilen. Så har det i.o.f.s. låtit inför varenda säsong, men 2st bilar från dom är ju inte fel. 2-liters NA-spis blir det för dom, och tillsammans med Chevrolet och Forster Motorsport (också BMW) blir man de enda som kör Super2000-motorer. Motorbase/Airwaves köpte ju Team Aon's Focus:ar (3st). Mat Jackson är en förare, en ny ungtupp tar andra sitsen. Siktar på att driva alla 3. Team Aon lär väl också dyka upp igen, har dock varit tyst om dom. Ryktas om helt nya Focus:ar för dom. Ingen gasmotor i år, Fordarna åker på NGTC-maskiner dom också. 2st Honda med team Dynamics är klara. NGTC-motor där också. Special Tuning UK har nu totalt 4st SEAT leon, återstår att se hur många som kommer ut på banan. Blir NGTC-motorer där också. Andrew Jordan kör vidare med NGTC-Vectran, nu också med teamkompis. Shaun Hollamby kör vidare med sin Golf (ett besök på deras blog rekommenderas! http://www.amdessex.com/btcc.blog.cf ![]() ![]() En (hittills bara en) gammal förhistorisk Integra kommer till start i år igen, trots vikttillägg (TOCA vill gärna se att dessa bilar sakta försvinner då reglementet lades ner 2006). Forster Motorsport kör vidare med BMW. 2st blir det, dock var deras uttalande aningen luddigt. Tolkar det som att de endast kör utvalda tävlingar. De är ju ett gammalt MINI Challenge UK-team och de har köpt 2st MINI's som de ska tävla med "på skoj". En förare från Carrera Cup GB är klar för BTCC (en för mig okänd förare, minns inte namnet, orkar inte kolla upp ![]() 888 driver åtminstone en bil i BTCC i år, med James Nash (igen). Han gjorde några bra race ifjol. Bil är ej bekräftat, ryktas om antingen en Vectra med NGTC-motor eller en ny Insignia i NGTC-spec. Sen har vi ju de 2st Audi's som byggs, samt 3st Toyota Avensis i ren NGTC-spec. Gridden ser bra ut i år, ser ut som att touringcar-året 2011 överlag kommer bli bättre än 2010 (WTCC och STCC inkluderat). ![]() _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||
BRA sammanfattat och kul.
Blir ett bra år i BTCC garanterat. Men Team AON kör iaf Focus. Detta med NGTC-motorer enligt det jag läste. Bilarna hade varit snabba och bra på test , läst på BTCC.net i början på året. Hittade inte länken nu men de har ju hemsida åxå. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
De jobbar på i England åxå.
Bygger ut banor och annat. Snetterton blir den näst längsta banan i England: http://www.btccpages.com/features/2/ _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Proton satsar.
Rally med P-G Andersson. Nu i racing åxå med bil i BTCC: http://www.btcc.net/html/generalnews _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Fler och fler team i BTCC detta år.
Undrar hur stort startfält det blir? Länk: http://www.btcc.net/html/generalnews _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
BTCC fortsätter växa så det knakar, 2st BMW's till (Airwaves-teamets gamla):
http://www.touringcartimes.com/artic Intressant att de pratar om NGTC-motor, undrar vad BMW säger om det? BMW har ju tidigare sagt att de inte gillar NGTC, bara dom inte får för sig att vara töntiga och sätta käppar i hjulen för de som åker BMW's med NGTC-motorer (t.ex. försvåra tillgång på delar etc.). NGTC-motorer i Super2000-bilar har ju visat sig vara en succé, t.o.m. småteam bygger egna motorer nu. Bamboo kör både WTCC och BTCC, Lacetti-bilarna rullar i WTCC-premiären på Curitiba men till deltävling 2 på Zolder blir det Cruze 1,6T. Sen går Lacetti-bilarna till BTCC, återstår att se om båda två blir fyllda. Frågan är, hur många fler blir det i år? Fortfarande ca en månad kvar till mediedagen. Det byggs för fullt i garagen: ![]() ![]() _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||
BTCC kommer bli skitskoj i år.
![]() och STCC säger ju att de är nog så bra som BTCC , tyvärr får de nog spela andrafiol minst ett år till. Inget ont om detta då STCC kommer bli sjukt spännande åxå men BTCC är ju bara så framåt hela tiden. Kul att följa det hela då det bara kommer nytt nytt hela tiden! Suget bara växer! _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Ny dag, mer nyheter
![]() http://www.touringcartimes.com/artic I England börjar dom oroa sig lite för 32-bilars gränsen som finns på banorna, riktiga deluxe-problem. Även om alla rykten inte går hem så blir gridden åtminstone närmare 30 bilar ![]() _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||
Ny Focus för Arena Motorsport:
http://www.touringcartimes.com/artic Riktigt tuff bil må jag säga. ![]() ![]() Bilen är S2000-spec men motorn är NGTC. Undrar om något team köper Fords nya "kundracer", monterar i Fiesta WRC-motorn, och kör WTCC? _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||
Har varit ganska tyst från England ett tag. Men McDowell och Plato är klara för Chevrolet i år igen. Nytt är att det kommer ytterligare 2st till Chevrolet Cruze utöver fabriksbilarna (troligtvis)
http://www.touringcartimes.com/artic Dv.s. fjolårsbilarna från RML's BTCC-team. Vore ju onekligen kul att se Paul o'Neill bakom spakarna i en Cruze ![]() Nya Focus:en är på bana: http://www.touringcartimes.com/artic och Chevrolet Motorsport Sweden's gamla Lacetti är nu i England: http://www.touringcartimes.com/artic Vilken säsong detta kommer bli ![]() _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||
|
||||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
1, 2, 3, 4, 5 >> 11809 besök totalt |