Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (7349 totalt) |
Rätt/fel att ta kylluft från undersidan av en splitter ?
Tänkte fråga innan jag kapaar i splittern. Tänkte ta luft från undersidan av slittern med hjälp av två sådanahär. ![]() Tänkte sätta dom så att jag har utgångarna precis mellan vattenkylaren och motorn. Sen med hjälp av slang ta luften till kylning av diverse kylare mm som sitter ganska högt upp i motorummet. Tänkte rikta dom så att varmluften ventileras ut igenom huven. Fråforna är då. Kommer jag få mer eller mindre downforce än om jag skulle behållt splittern hel ? Kommer kylningen av ic och vettenkyl bli försämrat ? Kommer det flöda mycket luft igenom slangarna ? Så här gjorde jag innan och det gav negativ inverkan på kylningen, hade tänkt sätta "luftintagen" typ där scoopet soitter på bilden. ![]() Mycket tacksam för svar.... _________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
||||||
Re:
![]() om du får flöde genom en luftkanal beror ju på tryckskillnaden, har du ännu lägre tryck ovanpå huven än under splittern (dvs skulle en tät kanal däremellan, med kylare i sig ha luftflöde åt vilket håll)? Varför inte ta luften i fronten ovanpå splitterbladet, där du har absolut högst tryck? En splitterns undersida ska ju ha väsentligt mycket lägre tryck än dess ovansidan, det är ju så den fyller sin funktion och ger tryck nedåt. Lite smårör, slang och färgat vatten kan ge dig mycket kunskap om vart just du har högt och lågt tryck. Det finns inga teorier i världen som slår testade. |
||||||
Som sagt under splittern ska du ju ha ett lägre tryck än ovanför. Det är ju själva tanken...
Gör antingen hål brevid "kylarhålet" eller ta luft innifrån kylarkanalen. edit: du har ju redan hål på sidorna, kanske kan ta luft där? _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||||||
Re:
Mitten hålet är till ic och vattenkyl. Vänster nedre hål till oljekylaren och höger till luftfilterboxen. så dom är tyvärr upptagna. Det jag behöver kylning till är servokyl och luft till turbon då den är luftkyld.
När jag gjorde hålet så försämrades kylegenskaperna pga att jag skapade orolig luft och högtryck bakom vattenkylet, tydligen ska man ha lågtryck bakom kylet för att få max flöde. Tanken var att om jag transporterar luften till bakre/övre delan av motorumeet så påverkas väl inte lågtrycket bakom vattenkylet ? _________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
||||||
Re:
Att luft (och alla andra fluider) flyttar sig från områden med högt tryck till områden med lågt tryck är väl ganska grundläggande, och helt klart något man måste ha i åtanke när man designar kylsystem. Under bilen (och särskilt under splittern) vill och ska man ha ganska kraftigt undertryck, så det är en högst olämplig plats för luftintag. Om man dessutom tänker på att man bara är någon centimeter ovanför asfalt som kan vara 30-40-50 grader varm så blir det också ett extra dåligt ställe att ta kylluft från... Eftersom bakre och främre delen av motorrummet sitter ihop kan luft som leds till bakänden i högsta grad påverka vad som händer i framänden. Särskilt om det är dåligt med möjligheter för varmluften att komma ut, oavsett hur många och stora luftintag man har kommer det inte fungera om man inte får ut luften sedan. _________________ Ulf Gunnarsson |
||||||
Med tanke på hur stort mittenhålet i din front är så borde de inte va nå problem att ta luften därifrån. Bygg plåtar från fronthålet å hela vägen till ic/kylare så ingen luft kan smita förbi kylarna utan måste gå genom dom å sen kan du ju montera slangarna genom styrplåtarna, du kommer få bra övertryck framför kylarna då samtidigt som undertrycker i motorrummet borde bli större med då du inte får massa luft som smiter in i motorrummet utan att gå igenom kylarna först.
Lite dålig bild men du ser ju iaf på ett ungefär hur jag menar ![]() |
||||||
Själva plasten i fronten sluter inte helt tätt imot ic,n men tanken är att den ska göra det.
Kommer även kappsla in ic och vattenkyl så ingen luft smiter ut åt sidorna. Vad tror ni om att borra hål och sätta 3" basreflerör med slang precis innan ic,n (på sidorna) ![]() _________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
||||||
Att sätta ett luftintag på sidan av kanalen fungerar om tryckfallet igenom IC och kylare är tillräckligt stort. Svårt att veta om det är det eller inte
Jag tror på att plasta ett luftintag ovanför IC:n eller i framkant på huven. Ett annat alternativ kan var att plocka bort blinkersen och sätta luftintag i de hålen... Dodge Viper GTS har nått liknande för luftintaget till motorn så det borde ju fungera tillfredsställande. ![]() _________________ ![]() Renault 5 GTE -88 |
||||||
Det har jag faktiskt redan gjort.
![]() Kommer nog sätta ett oljekyl till sevon där. Då är det bara ett intag för för kylning av turbon kvar. _________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
||||||
Re:
Jag skulle nog säga att luftintagets storlek inte riktigt harmoniserar med cellpaketets storlek. Cellpaketet bör normalt ha större area än luftintaget, 3 ggr större area kan vara en startpunkt. Areaökningen från luftintaget till cellpaketet sänker då luftens hastighet samtidigt som trycket ökar. Vill man sedan ha luft till något annat så är det bara att man tar luften från samma "kanal" som matar cellpaketer. För att få plats med ett stort cellpaket så brukar man placera det i en vinkel. Här är det förvisso en "Opel wheel" bil men principen är den samma. Luftintaget matar cellpaketet med luft via en sluten kanal. ![]() Annat exempel med kylarna fram. ![]() |
||||||
Hur kan trycket öka när mängden luft blir mindre ?
Jag har svårt att förstå varför i ren kylsynpunkt som ett mindre intag skulle gynna kylningen. Mer luft mer kylning borde ju vara rätt ? _________________ Kinnekulle : 54.0 Mantorp 1.19.4 Gelleråsen 1:08.2 3.4L supra mkiv Robin Antonsson |
||||||
Re:
Hög hastighet lågt tryck, lågt hastighet högt tryck Det du vill ha är stor tyckskillnad mellan fram & baksidan på din kylare det är detta som gör att du får ett flöde genom den. Så slät splitter utan hål & dylikt. Plocka ut kylluten antingen genom huven (glöm inte att du måste ha en liten kant eller liknande innan utsläppet så du skapare en lågtyckszon där utsläppet är) En annan vatiant är att plocka ut kylluften genom framskärmarna släpp då ut den bakom bakre hjulhuskanten där det brukar finnas en lågtyckszon. Du vill inte ha in en massa turbulent luft under bilen. Nackdelen med att släppa ut genom huven kan vara att ditt friskluftsintag kommer matas med varm luft som gått genom kylaren _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
![]() tänkte se om någon här kan säga vad ni tycker om en basport i hålet bredvid lyktan, någon tunnel till filtret och sen en tunnel precis bakom filtret ut genom huven? skulle detta funka bra tror ni eller ska man sätta en basport och strappsa på ett cross-skumfilter ? ![]() _________________ Pontus Torstensson Killen med stora intresset och lilla plånboken Opel Kadett C 2,4i |
||||||
Re:
Det är en fråga om energi i olika former, rörelseenergi vs. tryck. Du kan omvandla hastigheten till tryck genom att försiktigt få luften att sakta ner genom att leda den in genom en kanal som sedan progressivt ökar i storlek. Jämför det med att kasta en sten, den rör sig i hög fart och har alltså rörelseenergi men utövar inget tryck - förrän den träffar något, och all hastighet direkt omvandlas till tryck mot det stenen träffar. om du tittar på en IC eller kylare är det rätt tydligt att lylluft inte kan ta sig rakt igenom dom utan hinder, det sitter mängder av rör och flänsar som förvisso är nödvändiga för att kylaren ska fungera, men dom är också ganska bra på att hindra luft från att ta sig förbi. Har du ett STORT luftintag för kylluften kommer lite luft gå in genom det och fortsätta genom kylaren, men det mesta kommer bara skapa turbulens när den vänder, blåser ut igen och ger turbulens där den passerar utanför bilen istället - inte helt optimalt om den t.ex. passerar en vinge på bagageluckan. Har du ett litet luftintag, säg 25% av kylarens area, som sedan progressivt ökar i storlek tills den matchar kylarens storlek kommer den luft som tar sig in genom öppningen försiktigt sakta ner medan trycket ökar, du slipper (förhoppningsvis) turbulensen, mer luft kommer gå genom kylaren tack vare det högre trycket och avsaknaden och turbulens... Du har helt rätt i att mer luft ger mer kylning, problemet med en stor öppning som ska ta in relativt lite luft (eftersom kylaren stryper flödet ordentligt) är att det blir apskit av flödet och när det kommer till kritan får man mindre luft som gör det man vill att den ska göra. _________________ Ulf Gunnarsson |
||||||
Re:
Låt basporten sitta i baslådan! Det är där de hör hemma, inte i bilfronter! Rakt rör, utstick 7-10cm 'utanför' fronten. _________________ Roland Johansson |
||||||
Re:
men det blir väl mer luft som strömmar igenom med en "tratt", ska ju sitta en grill framför så det kommer juh inte synas direkt _________________ Pontus Torstensson Killen med stora intresset och lilla plånboken Opel Kadett C 2,4i |
||||||
Re:
Nej för bästa flöde ska det vara tvärt om minsta diameter på insuget ska vara i fronten för att sedan korna upp till filterarean. På andra sidan filtret där du suger in luften till motorn ska du däremot ha en tratt att suga genom. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Re:
undra om vi inte missförstår varandra.... jag tänkte ha det för att mata filtret i motorrummet med kalluft och sedan ett rör på andra sidan filtret för att leda bort luften så det kan strömma mera. då blir det juh ett "tvärdrag" med filtret mitt i detta? _________________ Pontus Torstensson Killen med stora intresset och lilla plånboken Opel Kadett C 2,4i |
||||||
Vad skulle vara fördelen med att blåsa luft förbi (inte genom) filtret? På t.ex. en motorsåg kan jag se en viss nytta i att kunna blåsa bort spån som annars skulle ligga kvar och täppa igen filtret, men vad det är för nytta med det på annan plats behöver jag nog en bra förklaring av...
_________________ Ulf Gunnarsson |
||||||
Re:
det blir väl hela tiden NY kall luft som motorn får? men vi lägger väl ner detta, tycker mest jag trashar tråden... sorry guys.... _________________ Pontus Torstensson Killen med stora intresset och lilla plånboken Opel Kadett C 2,4i |
||||||
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2 >> 2 besök senaste veckan (7349 totalt) |