| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Broms-dimensionering på mittmotorbil?
|
3474 besök totalt |
|
Jag har grävt runt lite men inte hittat nått matnyttigt i detta ämne... En rwd bil med t ex 60/40 viktfördelning F/B faller det sig ju naturligt att frambromsarna ska vara kraftigare än bak. Men hur blir det om viktförhållandet är det omvända? Mer broms bak är jag med på, men hur mycke? Lika mycke fram och bak, eller bara lite mer bak jämfört med en frontmotoriserad rwd? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Bromsbalansen var inte riktigt de jag var ute efter... utan snarare hur man ska tänka då man ska välja bromsok och skivor! Jag kanske var lite otydlig
om vi säger att en front motor, rwd har 4 kolvs ok fram med 300mm skivor och 40mm kolvar i oken, och bak 260mm skivor och 2 kolvs ok som har 35mm kolvar och den fungerar bra. Låt säga att jag flyttar motorn i denna bakom föraren och då går från 60/40 f/b viktfördelning till 40/60 f/b viktfördelning, och vill behålla frambromsarna för enkelhetens skull. Ska jag då gå upp i bromsar bak? och i så fall hur mycket? 40mm kolvar i oken istället? Eller samma ok men 300mm skivor? Eller både och för att ligga något sånär på bromsbalansen i systemet, sen får man justera det sista med en bromsvåg/huvudcylindrar om så behövs? _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
OK, då föreslår jag att du använder lika bromsar bak och fram. Samma kolv- och beläggarea, samma skivdiameter, samma skivtjocklek. Även om du sedan justerar ner bromskraften bak jämfört med fram så är min erfarenhet att frambromsarna har bättre kylning än bakbromsarna vilket gör att det kan vara bra med något överdimensionerade bakbromsar.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||
|
Re:
OK tackar
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Jag kan ta en tidig 911 som exempel, innan ABS och reduceringsventiler.
Viktfördelning ca 42:58 i bakfavör. Fram: pad area cm2 per caliper: 76 pistons: 2x48 rotor (mm): 282.5x24 Bak: pad area cm2 per caliper: 52.5 pistons: 2x42 rotor (mm): 290x24 Skivorna är antagligen större bak pga handbromsbackar, men alltså fortfarande större bromsar fram. Tittar man frammåt på årsgångarna har de i regel nästan lika stora skivor fram och bak med lika stora beläggareor, men bakoken har mindre kolvar för bromsbalansen. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
60/40, är det uppmätt eller antaget värde?
Kommer ihåg från besiktningar på Mantorp Park att förvånansvärt många RWD-bilar med frontmotor, även jänkare som Dodge Challenger vägde 50/50 efter dom vanliga justeringarna med batteriet flyttat till skuffen, mm, och sällan mer än 55/45... Och ju lättare bil, tex Opel Kadett C, desto större blir påverkan när man börjar flytta saker bakåt
_________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||
|
Re:
Det är helt taget ur luften! Just min Kadett blir jag förvånad om den har nå mycke mer än 52% fram, men det är inte den bilen detta gäller utan i så fall nästa projekt. Jag har lärt mig att om jag planerar noga i förväg så att jag är på rätt spår, blir det enklare, och går fortare att hitta rätt "fil" också
safe: Intressant! Då kanske dom bromsar jag funderat över av enkelhetsskäl (inbyggd handbroms bak) ändå skulle fungera! Dom jag funderat över är 4 kolvs ok fram med 38 och 40mm kolvar vilket ger 23.9cm2 kolvarea per sida kolvar. Bak, glidok för ventilerade skivor med 43mm kolvar vilket ger 14.5cm2. Större skillnad än Porschen iofs.. Jaja, jag vet då ungefär hur jag bör tänka i vart fall Tack för hjälpen!
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Hjulbas: b
Tyngdpunktshöjd: h Andel vikt fram: f Andel vikt bak: b Retardation (g): g Lastväxling (dvs last som flyttas mellan fram och bak pga bromsningen): g*h/b Lastfördelning fram/bak under bromsning Fram: f+g*h/b Bak: b-g*h/b Exempel: Hjulbas: 2500 mm Tyngdpunktshöjd: 500 mm Andel vikt fram: 0,45 Andel vikt bak: 0,55 Retardation (g): 1,2 g Lastväxling: 1,2*500/2500 = 0,24 dvs 24% Lastfördelning under bromsning Fram: 0,45 + 1,2*500/2500 = 0,69 dvs 69% Bak: 0,55 - 1,2*500/2500 = 0,31 dvs 31% _________________ Johan Lekås |
||||
|
Min erfarenhet efter att ha besiktat några mittmotorbilar är att många byggare underdimensionerar bakbromsarna. Ford Scorpio/Golf/Audi glidok med P-broms är oftast för klena för en mittmotorbil, speciellt om man har balla ok fram.
Jag skulle precis som Guson rekommendera nära nog identiska ok/skivor fram och bak, och använda separat P-bromsok istället. Men bromsvåg istället för reduceringsventil. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Lite tumme pekfinger så en 40/60(fram/bak) ger ca 60/40 vid broms.
Sen finns det iof massa parametar att ta hänsyn till, fram för allt däcken(däcks bredder fram kontra bak). Så lika bromasr fram o bak är inte fel, OM man har tillräcklig justerings mån på stryping bak eller bromsvågen. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Re:
Det stämmer nog bra, på min 911a har jag likadana ok fram och bak. Då har jag en Wilwood ventil skruvad nästan i botten för att reducera bromstrycket. Då har jag bra bromsbalans i bilen, jag förstår inte hur det funkar men det gör det i alla fall.... Jag kör på 205 däck runt om. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Re:
Just det, det är väl nästan helt uppskruvad då för trycket är ordentligt reducerat. _________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
||||
|
Re:
Den typen av glidok är väl dock ok att använda för p-broms? Eller Bör man använda t ex wilwoods som är enbart för handbroms? Men då börjar jag ha någorlunda koll på läget i alla fall... Aldrig fel att ha något hum då man planerar
tackar än en gång för hjälpen! _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||
|
Visst kan man använda bara p-bromsfunktionen men då är ju Wilwoods spotok eller p-bromsok från Jagga S-Type R mycket smidigare.
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Re:
Det är förvisso sant! Dock kan det te sig att det blir ett par sånna ok över.. men det är en framtidsfråga! Jag har några grejer jag tänkte kolla med dig om denna mittmotorbil, men kan ta det över PM senare
||||
|
Re:
Stämmer detta om man matchar ett par vanliga brembo 4kolvsok med 300-330mm ventilerade framskivor mot 300*25mm ventilerade bakskivor med VAG bakok? _________________ Roland Johansson |
||||
|
Jag vet inte för de bilar jag sett har haft cirka 260-275 mm skivor bak, solida eller ventilerade. De har dock haft betydligt kraftigare frambromsar, säg cirka 330 mm med typ Wilwoodok. De större Audimodellerna med grövre doningar bak kanske klarar sig.
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
|
Kollat specar på motsvarande mittmotorbilar från olika epoker och prestandaklasser, tex:
Fiat X1/9, Toyota MR2, Pontiac Fiero Audi R8 etc? http://en.wikipedia.org/wiki/Mid-eng Själv var jag proffs på att skruva med mittmotorkonstuktioner i drygt 15 år
...nämligen Volvo B10M... Och det var både rejäla bromsar runt om, breddäck på breda 22,5" aluminiumfälgar (varav dubbelt bak), luftfjädring och minst 10-liters överladdade motorer och rejäla ZF-lådor mfl saker redan i standardutförandet
_________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||
|
Re:
Det skulle vara RS modellerna då kanske. S6 från 97-05? har ett enkolvs glidok bak med inbyggd handbroms för ventilerad skiva, detta med 43mm kolv. Octavia RS m.fl. har ett likadant men med 38mm kolv. RS oken kostar ofta mer än vad de smakar tyvärr....
Kikat lite har jag gjort. Men det är lite olika, en del bilar har rätt lika broms storlek, andra har rätt mycke mer fram! Större skivor, biffigare ok. Det är ju ett tag kvar tills jag väl ska börja fundera på det här på riktigt dock Jag var mest nyfiken på tankegångarna!
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3474 besök totalt |