Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Domen har fallit! - fixa med för att uppfylla reglementet
1, 2, 3   >>
28566 besök totalt
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare

1. Huvudströmbrytare ?
Har köpt en på Trendab, skall bara monteras.

2. Bogseröglor och pilmarkeringar
Lätt att fixa, skulle det vara 60 mm på öglorna ?

3. Buren
Burens "fötter" är svetsade på förtstärkningsplåtar med rätt dimension. Se bildernna
Men plåtarna är endast svetsade och inte bultade.
Är det ett problem ?

Behöver jag sätta bultar igenom för att det skall bli godkänt i Roadsport ?

4. Takluckan
Har tagit bort den elmotordrivna kasetten och limmat dit originalluckan
med Casco marin-uretanlim och fäste den med 4 konsoler mot karossen.
Den sitter som berg, men frågan är vad som krävs av reglementet ?

Behöver jag skära loss den och svetsa dit en plåtbit ?

5. Förardörren
Kapat ur och ersatt dörrplåten på insidan med 0,7mm alu. men behöll den klena krockbalken som var limmad mot utsidan.
Lexanrutan är 3mm.

Behöver jag fixa en ny förardörr, där man har kvar original dörrplåten på insidan ?

---------------------------------------------------------------------------

Tar tacksamt emot alla tips och råd !

Gotland Ring 1:33,33s
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Det borde räcka med att montera huvudstömbrytare och bogseröglor för att få en godkänd vagnboksbesiktnung, sedan är det klart om du bara har licens.

www.modsport.se
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Angående buren så får du höra med din SBF besiktningsman. Det är ju han som gör bedömningen när han skriver vagnboken.
Tidigare var det så att det skulle svetsas förstärkningsplattor i karossen. I dessa skruvas sen de plattor som är svetsade i bur-rören. Fast det kanske har ändrats.

Det ska väl egentligen även till ett klistermärke för huvudströmbrytaren för att SBF ska bli extra glada. Men det kanske du fick med när du köpte den.

Hur är det med katalysatordispensen? Gäller den generellt för alla Roadsportbilar eller måste man söka dispens för sin egen bil?

Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Re:

Wankelsport skrev:
Angående buren så får du höra med din SBF besiktningsman. Det är ju han som gör bedömningen när han skriver vagnboken.
Visst, men frågan är hur mycket avvikelse Roadsportens dispens för burkravet tillåter.

SPORTVAGNSREGLEMENTEN skrev:
2.8 Skyddsbåge/Bur
Se TR5.8. Följande minimikrav gäller:

2.8.4 Roadsport.
En vertikal båge med två strävor bakåt från bågens högsta del. Skyddsbur rekommenderas.
Andra utföranden kan godkännas på grund av bilens uppbyggnad.

I Sbf:s TR-1 står följande:
TR 5.8.3.2.6 Montering av skyddsbur i kaross/chassi: skrev:
Varje monteringspunkt ska inkludera en fastsättningsplatta, med en min. tjocklek på 3 mm.
Denna fastsättningsplatta ska monteras med minst tre (3) st. skruvar i en förstärkningsplatta som är min. tjocklek på 3 mm
och ha en area på min. 120 cm2 area som ska svetsas i kaross/chassi.

Jag har endast förstärkningsplatta men saknar fastsättningsplatta.
Rörändarna är svetsade direkt på förstärkningsplattorna.

Med tanke på att Roadsport får köra endast med huvudbåge, skulle då min helbur-konstruktion få godkänt?

Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Det är upp till hur din besiktningsman resonerar.
Som jag fått förklarat för mig för ett antal år sedan (när det var MGCC som skötte Roadsport) så gäller Roadsports undantag enbart att man inte måste ha full bur med dörrsträvor, Toyotastag osv utan att bara huvudbåge med bakåtsträvor räcker. Alla andra krav som rördimensioner och fästplattor ska däremot alltid uppfyllas. Har man helbur så ska den alltid uppfylla alla de krav som gäller för helbur (med ev dispens för "Toyotastag" och "hjälmkrossarstag" om dörröppningen anses vara så liten att det inte behövs). Undantag gäller bara för certifierade burar. Dock var detta som sagt ett antal år sedan men ur ett säkerhetsmässigt resonemang ser jag ingen anledning till att det skulle ha ändrats.
Slå en signal till den som utfärdar vagnböcker för racing där du bor. Det är han som kommer att utfärda din vagnbok och som avgör vad han anser uppfylla reglerna.

Går det inte att såga av rören vid plattorna och lägga in en extra platta så den garanterat uppfyller kraven? Det borde vara det bästa sättet att undvika eventuellt snack i framtiden.

Ser fram mot att se en CRX i klassen. Även om jag inte har haft någon Roadsportbil på ett antal år så följer man ju tävlingarna

Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Re:

Wankelsport skrev:
Går det inte att såga av rören vid plattorna och lägga in en extra platta så den garanterat uppfyller kraven?
Jo, det har jag redan funderat på, men det kommer nog inte att ske.

Har varken svets, svetskunskap eller ork och tid att riva ut bilen igen.
Tanken är att den enda förbättringen på bilen i vinter skal bli rent kosmetisk.
-------------

Dessutom så har kravet på rördimension höjts, så om jag skulle besiktiga bilen efter nyår kommer inte mina rördimensioner uppfylla dem nya kraven.

-------------

Så jag kommer behålla bilen som den är, mao en "trackday car" och bara njuta av livet.

Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008

Benci,

Inte ska du ge upp så lätt! Jag tycker du ska visa upp bilen för en besiktningsman i alla fall. De är entusiaster precis som vi som regel minst sagt hjälpsamma med råd, tips och förklaringar. Det är INTE som att ta sin bil till SBP direkt. De tar inget betalt förrän det är dags att skriva vagnsboken.

För att tydliggöra för de som skummat igenom tråden:
- Det är inte alls ovanligt med bur i Roadsport. Dispansen säger bara att man FÅR köra med båge, inte att man inte skulle få köra med bur.
- Det finns inget krav på hel inredning eller liknande. Dörrsidor i Aluminium är inget problem alls.

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Re:

Torkel K skrev:
Jag tycker du ska visa upp bilen för en besiktningsman i alla fall.
Sagt och gjort!

Ringde upp Sune ohlsson, sbf:s regbesiktare som bor i Sundbyberg (nära och bra),
och han kommer att titta på bilen nästa vecka.

Vi får se hur det går.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Wankelsport skrev:
Hur är det med katalysatordispensen? Gäller den generellt för alla Roadsportbilar eller måste man söka dispens för sin egen bil?
Niklas Falk, i tråden Ett slag för Roadsport! skrev:
Peppe Fröjd skrev:
Är det krav på katalysator?
Reglementesgång för att tolka ut det:
TR1.20
"För registrerade standardbilar se resp. sportgrens klassreglemente."

Sportvagnsreglementen 6.20.3 Avgasrening
"Avgassystem och avgasvärden skall klara en kontrollbesiktning hos AB Svensk Bilprovning, eller
annat ackrediterat kontrollorgan.
Bilar med katalysatorer skall ha uttag för avgasmätning enl. SBF reglemente för Kontroll av
Katalysator."

Så vi kräver att du har avgasvärden som stämmer med bilprovningens krav (men vi mäter inte).
Har du original kat så ska du formellt fixa till ett mätuttag (en lambdaplugg innan katten), men det brukar inte kollas så "ofta".
Så det är ingen dispens längre, det är inskrivet i SBFs grundregler. thumbs up

Torkel K
Här sen Dec 2008

Re:

Benci skrev:
Torkel K skrev:
Jag tycker du ska visa upp bilen för en besiktningsman i alla fall.
Sagt och gjort!

Ringde upp Sune ohlsson, sbf:s regbesiktare som bor i Sundbyberg (nära och bra),
och han kommer att titta på bilen nästa vecka.

Vi får se hur det går.
Schyst! Lycka till och rapportera tillbaka när ni är klara. Skulle vara kul att se en CRX i SPVM i sommar. thumbs up

GMAB
Ordsmedjan
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Re:

Benci skrev:
Citat:
I Sbf:s TR-1 står följande:"TR 5.8.3.2.6 Montering av skyddsbur i kaross/chassi..."

Jag har endast förstärkningsplatta men saknar fastsättningsplatta.
Rörändarna är svetsade direkt på förstärkningsplattorna.

Stopp, läs allt i TR 5.8.3.2.6. Som jag ser det saknar du förstärkningsplattorna vilket det går komplettera med utan att kapa i buren eller svetsa om något.

Läs vidare i TR 5.8.3.2.6 och kolla på vad som sägs om varianterna bild 253-50 och 253-52. Förstärkningsplattan behöver ej svetsas om den monteras på "andra sidan".

Benci
Stockholm
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Re:

GunnarÖ skrev:
Stopp, läs allt i TR 5.8.3.2.6. Som jag ser det saknar du förstärkningsplattorna vilket det går komplettera med utan att kapa i buren eller svetsa om något.

Läs vidare i TR 5.8.3.2.6 och kolla på vad som sägs om varianterna bild 253-50 och 253-52. Förstärkningsplattan behöver ej svetsas om den monteras på "andra sidan".

Hmmm, jag har sett det men trodde att varianten "annan fastsättning" bara gällde vid "icke stål" chassie.

om jag kan köra på enligt bild "253-50" så bör det räcka med en förstärkningsplatta på undersidan och sedan bulta med tre skruvar.
Men om kravet är enligt bild 253-52 så är jag rökt.

Sidan 28 av 36 TR Tekniska Regler2011 skrev:

olika möjligheter för infästningar se skiss 253-50 till 253-56.
För skisserna 253-50 och 253-52 behöver dessa inte vara svetsade till karossen.
Fastsättningsskruvarna ska vara av min. M8 dimension min. kvalité 8.8. (ISo standard.)
Fastsättningen ska vara självlåsande eller försedda med låsbrickor.

Monteringspunkter för bakåtstag:
Varje bakåtsträva ska fästas med min. två (2) skruvar och identiska förstärkningsplattor med en
area på minst 60 cm2 (se skiss 253-57).
En skruv monterad i konsol enligt skiss 253-58 är tillåtet under förutsättning att skruv och material
i konsol är av tillräcklig dimension och hållfasthet och att en bussning är monterad och svetsad i röret.

Detta är minimikrav på fastsättning.
Som tillägg till dessa krav, får flera skruvar användas, fastsättningsplattorna på rören får svetsas
till förstärkningsplattorna, skyddsburen (se definition 253-8.1.3) får svetsas till chassie/kaross.

Specialfall:
För karosseri / chassi tillverkade i "icke stål" ex. aluminium är det förbjudet att svetsa skyddsbur mot karosseri/chassi.
Endast annan fastsättning av förstärkningsplattor är tillåtet.

1000-kronors frågan är om jag kan använda mig av annan fastsättning-metoden.

Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Vid genomläsning TR framgår det ganska tydligt att det är ett i omgångar uppdaterat och kompletterat lapptäcke där bitar inte alltid hänger ihop språkligt och/eller logiskt. Detta gör att det kan bli fel om man bara läser ett stycke.
Strunta i 253-52, jag tittade lite fort på just den bilden.

Just detta kapitel TR är ett lysande exempel på språkliga brister osv. Delar av den allmänna beskrivningen motsägs av detaljbeskrivningen.

Det omnämnda specialfallet kan du dock strunta eftersom det inte berör dig. Det är en begränsing av tillåtna versioner i just det specialfallet.

Lite kul, kan nämnas att jag en arbetskollega som pga racebilsbygge blivit tvungen att sätta sig in i TR.
Han spontana reaktion var ungefär: Vad f-n är det här för oläslig specifikation. Varken text, språk eller bilder hänger ihop efter ordning. Så här kan man ju inte skriva en spec.

Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005

Re:

GunnarÖ skrev:
Lite kul, kan nämnas att jag en arbetskollega som pga racebilsbygge blivit tvungen att sätta sig in i TR.
Han spontana reaktion var ungefär: Vad f-n är det här för oläslig specifikation. Varken text, språk eller bilder hänger ihop efter ordning. Så här kan man ju inte skriva en spec.
+1. Många reglementen skulle vinna mycket på en genomgång av någon som jobbar yrkesmässigt med hur man uttrycker sig tydligt i skrift

Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Johan Lekås skrev:
GunnarÖ skrev:
+1. Många reglementen skulle vinna mycket på en genomgång av någon som jobbar yrkesmässigt med hur man uttrycker sig tydligt i skrift
Det finns många förklaringar (inte ursäkter) till att det blir som det blir.
Bristande excellens är en, årliga uppdateringar från FIA en annan (så det per defintion alltid är ett lapptäcke).

FIAs original har jag för mig flyter på lite lättare (med reservation för att den Franska kanske tom är lättläst ), men bara lite (och då vet man inte vilka undantag SBF smugit in).

Torkel K
Här sen Dec 2008

Jaha, hur gick besiktningen då? Hur lyder domen? thumbs up eller thumbs down ?

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Re:

Benci skrev:

Har varken svets, svetskunskap...

Jag vill inte regna på din parad men det hade inte den som monterade buren heller av dina bilder att dömma. Anledningen till skruvning är såvitt jag vet att man skall kunna få buren/bågen gjord av någon som kan det för att sedan skruva fast den i bilen själv vilket de flesta klarar.

För min del skulle jag ta hjälp att fixa buren ordentligt oavsett användningsområde.

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007

EDIT: Lånar tråden till lite annat...

Några små kontrollfrågor innan man skruvar bort sig.
Har läst igenom både SBFs TR och Roadsport regl men hittar inget. Eller så har ålders starren redan satt in.
Roadsport B är tänkt klass.

1. Plast rutor, får de vara färgade? I mitt fall motsvarande original ljust grönfärgat?
2. Huv och bagagelucka behöver inga extra lås? original lås sitter kvar och det räcker då?

Ja, jag vet att jag kan maila ansv inom spvm, men det är mycket roligare att ställa frågan här. thumbs up

Tack på förhand!

//U

Här sen Aug 2004

1. Plast rutor, får de vara färgade? I mitt fall motsvarande original ljust grönfärgat?

Ja

2. Huv och bagagelucka behöver inga extra lås? original lås sitter kvar och det räcker då

Ja

Roadsport thumbs up

Ulrich

Här sen Jul 2007

Re:

Josen skrev:
Roadsport B thumbs up

Tack för klargörandet Josen aka LooOTUUUS!

Här sen Dec 2008

Jag passar på att vara övertydlig (i marknadsföringens namn ): Vad din bil behöver för att få köra Roadsport är en Vagnsbok för klassen. Kraven för det är: Båge, strömbrytare, stol, bälten och katalysator (om din bil inte var tillverkad utan en från början. Det är det ENDA en vanlig gatlegal bil behöver för att ställa upp, förutsatt att bilen finns med på SPVMs lista, såklart.

GMAB
Ordsmedjan
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2, 3   >>
28566 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande