Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Super seven bygge (Ooops, Rejsbils bygge..)
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (38156 totalt)
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare

Hej!

Har efter ett bra tags "svängåkabilslöshet" haft tankar på att bygga något helt eget som inte är allt för komplicerat. ( och jag även har en hel del erfarenhet av tigsvetsning/rörbocking etc somliga kanske kommer ihåg mig sen Rs2ans tid..)

Då (och efter mycket lusläsande i ex kimmens biltråd) kommit fram till att ett super seven bygge vore riktigt skoj att dra igång.

dessutom så är inte ekonomin på topp exakt just nu, men svetsar och maskiner har jag tillgång till, så man skulle kunna börja smygstarta ev i höst med ett rambygge.

Tilläggas är att jag har väldigt bristfälliga kunskaper i aerodynamik samt Cad-ritning.

Men finns det något gratisprogram som man ev skulle kunna komma igång i och försöka lära sig att rita lite i.

Min tanke i grova drag, som spårade ur i hjärnan för läääängesen är alltså en rejsbil utan kompromisser som inte kostar hiskeliga pengar, givetvis drar det alltid iväg men sätt en budget på 200.000:- ( allt som allt, har absolut INTE dessa pengar i nuläget) köpa färdigt är uteslutet, bygga är halva grejen.
Är detta möjligt?

Super seven ram
Wankelmotor monterad så långt bak/ner som möjligt (hej tegheim dock ingen fyrskivig..)
Delad bakaxel med pushrods, Ofjädrade viktens skull Dedion kanske är ett bättre val, måste läsa på lite om dessa.
egentillverkad framvagn med pushrod, Ofjädrade viktens skull
egentillverkade spindlar osv.
knivkrängare etc.
platt undersida med diffuser etc.
bur för att kunna rejsa med bilen inom någon sportvagnsserie

Så det jag behöver ha hjälp med är följande:

Rita i datorn, finns det något gratis/nästan gratis program som en döende kan lära sig?
en "färdig ram" i något format som man kan kopiera till detta programmet så man har en utgångspunkt/ referens
allmänna tips och trix om dessa roliga bilar.

Hoppas tråden hamnade rätt, annars får någon gärna flytta den. Blir denna tanke verklighet så kommer det absolut en biltråd!

Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Kan även tillägga att jag är ganska färsk på wankelmotorer. förstår hur dom funkar osv.

Men vilken motor är lämpligast att använda? givetvis ska den vara trimvänlig för framtiden men fortfarande ha bra tillgång till servicedelar osv.

Mazda rx7 13b insprutaren ligger ju mycket bra i prisklass, men hur trimvänlig är den?
Givetvis blir det ett nytt styrsystem och den ska förbli sugmotor.

Givetvis vore det ju lämpligt om det finns en Cadritning till motorn liggandes på internet någonstans, lite lat får man väl vara.

Mcsorley har ju några versioner av ritningar ute för nedladdning, är detta något som man kan "utgå" ifrån?

Givetvis ändras ju alla fästen till hjulupphägningar efter vad man väljer att bygga efter.

EDIT: Solidworks 2010 ordnat "genom en kollega" och även en Cadmodell på en 13b motor låg ute på nätet, behöver väl dubbelkollas att den stämmer men.

*sätter sig framför Solidworks och klickar och muttrar*

Göteborg
Här sen Jan 2005

Börja med att köpa en bok. Build your own sports car, on a budget. Av Chris Gibbs, utgiven av Haynes. Den behandlar förvisso den klassiskt engelska versionen av hemmabyggd seven med en Sierra som donator. Men ritningar till Allt ingår i boken plus mycke text som är förklarande och enkel att greppa! Han babblar om att bygga färdiga bilar för riktiga små pengar om man är händig Kommer inte ihåg exakt, men det var då långt under 50 000sek han byggde en för! Kan nog t.o.m ha vart under 25!

Sen kan du slå en sökning på nätet efter super seven blueprints.

Karossdelar går ju köpa på ebay och liknande, men om du ska knacka karossen själv, varför inte ge Cigarr-formel stuket en funderare?

Ang. motorn. Ska du överladda tror jag fortfarande att 13B ur RX7an är att föredra, ska du sugtrimma kan nog 13B-REV ur RX8an fungera lika bra! Den är lite moderniserad. Dock ger den ju 230hk så den blir lurigare att regga med. Ska tydligen inte tåla överladdning lika bra som den äldre 13B'n heller.

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Hur mycket effekt har du tänkt dig?
Det finns ju ett antal varianter av 13B från RX-7 att välja mellan, plus en version från RX-4/RX-5. Egentligen är det väl en 7-8 olika typer det handlar om. Då medräknat turbomaskinerna som ju går utmärkt att använda som sugmotorer om man byter till rotorer med högre komp.
När det gäller delar är det inget större problem oavsett modell, även till de gamla. Många delar är utbytbara mellan de olika generationerna.

En trimmad sug 13B med en snäll och körbar streetportning bör ge drygt 200 hk, ungefär som en RX-8. Sen kan man bridgeporta eller periferiporta för att få mer. Fast då på beskostnad av register, emissioner och bränsleförbrukning förstås.
Har själv en 13B av 70-tals modell som Jörgen Blennow totalrenoverade och streetportade åt mig. Fantastiskt fint register och härlig respons, drar friskt från låga varv ända upp till över 8000 rpm! Kan absolut rekomenderas! Måste bara hitta en bil att stoppa den i just nu står den bara i garaget och väntar...

Citera
supersonett
Grästorp mellan Flo och Flakeberg
Här sen Jun 2003

du har sett denna sidan antar jag ?

locostsweden.se

ganska mycket EJ rejsa men oxå en del på gränsen + några beronde , hur som helst en källa för ritningar, del val osv

Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Tack för alla svar! thumbs up

tänkte lägga mig på kanske 250 sugishästar (som borde vara fullt möjligt med lite vassare portning somsagt)

kikat runt endel på locostsweden forumet, finns mycket matnyttig info.

fick in bokramen och en 13 b i solidworks, så det är väl bara fortsätta att klippa och klistra lite i programmet för att få till lite saker, måste lära mig det först Då wankeln inte är så överdrivet stor så tror jag knappast man behöver någon av Mcsorleys "oversize" ritningar.

Med facit i hand skulle jag googlat runt lite innan jag startade denna tråden, finns sjukt mycket info om dessa på internet, men det kan väl kanske vara bra att ha en tråd som jag kan ställa dumma frågor i som GARANTERAT kommer komma.

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Min erfarenhet av Sevenbyggen är att du helt klart får ihop en bil för 200kkr om du inte springer iväg och köper massa "balla" prylar som du inte behöver.

Sevenbilar är bra på att vara lätta och då behövs inte så extrema bromsar etc.

Något jag tycker att du tidigt ska bestämma dig för är om bilen ska gatreggas eller inte. Om inte så kan du spara in på en hel del saker (främst gällande belysning, elsystem) och du kan dimensionera snålare (men istället räkna med att hålla koll på och byta saker oftare). Ska bilen gatreggas blir det oundvikligen kompromisser eller "besiktningslösningar".

/Gustaf

Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Som tidigare Sevenägare skulle jag se till att dimensionerna passar bolt on för exempelvis Caterhams plastdetaljer (skärmar och nos). Gör inga egna lösningar där. Dels blir det sällan snyggt (aldrig). Och dels så ryker en skärm eller två oftare än man tror och då uppskattar man att bara kunna få nya delar från hyllan.
Samma sak gäller stolar, bygg ramen efter Westfield eller Caterhams stolar.

Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Re:

therealpinto skrev:
Min erfarenhet av Sevenbyggen är att du helt klart får ihop en bil för 200kkr om du inte springer iväg och köper massa "balla" prylar som du inte behöver.

Sevenbilar är bra på att vara lätta och då behövs inte så extrema bromsar etc.

Något jag tycker att du tidigt ska bestämma dig för är om bilen ska gatreggas eller inte. Om inte så kan du spara in på en hel del saker (främst gällande belysning, elsystem) och du kan dimensionera snålare (men istället räkna med att hålla koll på och byta saker oftare). Ska bilen gatreggas blir det oundvikligen kompromisser eller "besiktningslösningar".

/Gustaf

Hade gärna haft bilen gatreggad men det känns som att det blir för mycket kompromisser, nu har jag inte läst igenom alls regelverk tydligt dock, men kan man ens åka ex. Spvm/modsport utan reggad bil med bara vagnsbok?

Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Re:

Magnus S skrev:
Som tidigare Sevenägare skulle jag se till att dimensionerna passar bolt on för exempelvis Caterhams plastdetaljer (skärmar och nos). Gör inga egna lösningar där. Dels blir det sällan snyggt (aldrig). Och dels så ryker en skärm eller två oftare än man tror och då uppskattar man att bara kunna få nya delar från hyllan.
Samma sak gäller stolar, bygg ramen efter Westfield eller Caterhams stolar.

Detta tänkte jag lite på igår, och det känns som att det är svårt att bygga ramen innan man har alla karossdelar.

Eller har tillverkarna delar som passar ex. Bokramens längd och bredd samt mcsorleys ritningar osv?

Jag är mest inne på bokramens mått då denna är minst i måtten, vilket borde vara en fördel, både viktmässigt och under race, givetvis kan man ju bygga bilen med lite bredare spårvidd, men även detta med spårvidder och hjulbas känns som en djungel inom Seven träsket, när man går över gränsen till alldeles för brett/långt osv.

Känns som att.man skulle försöka hitta en bil som presterar bra tider och utgå ifrån dessa måttv ungefärligt.
Det blir ingen donatorbil till detta bygge heller, egentillverkade spindlar quaife styrväxel etc. Även här jag mycket kvar att lära och läsa,
Ven om jag är måttligt sugen på att beställa hem rör och börja bygga en "basram" och ta problemen som de kommer, men vet inte om det är rätt anfallsvinkel i ett projekt av denna kaliber?

Apropå plastdetaljer så vill jag bygga med befintliga köpe delar, även om man mixar lite, csr skärmar fram är bestämt dock, och då är det väl bra att.ha resten av.plasten från samma tillverkare.

Ursäktar ev stavfel. Sitter på Androidmobil för tillfället.

Stockholm
Här sen Dec 2002

Köp plastbitarna först, stolar och drivlinan. Sen tar du bokchassit och anpassar måtten efter dina förutsättningar, försök hålla infästningspunkter till hjulupphängningen eller flytta försiktigt. Nog bra om du läser på allt du kan om hjulupphängningsgeometrier, ackermann osv så du är påläst när sfro frågar om inte annat bra när du sedan vill experimentera. Det är lätt att senare flytta en infästning och modifiera efter din körstil och bilens beteende.

emelie
jönköping
Här sen Aug 2008

har en motor till dej som sitter fint i s/..

lotus 2,2 16v
helaluminium som ligger i 45 graders lutning
å torrsump mm
dock turbo , du ville väl ha sugmotor?
riktigt fin motor som jag kostat på massor och som du får riktigt billigt

Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Tackar så hemskt mycket för erbjudandet! men har inte ekonomi till att köpa en motor i dagsläget
(inte ens 100 på att projektet blir av, men det är seriösa tankar i skallen på mig, tiden får väl utse detta) thumbs up

Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Någon som har tips på ett någorlunda lättanvänd program att räkna lite på framvagnar i.

något 2d liknande som man skriver in mått i på ex bärarmslängd osv osv och får upp en simulation?

Edit: Inte bra att låta tankarna flöda över många månader på ett bygge..

Chassi byggt i Chrome moly med inbyggd vinkel bak för diffuser kanske vore?
bu eller bä?

Finns det någon "ungefärlig" vinkel för att en diffusor ska fungera bra, givetvis med slät undersida hela vägen. hade även tänkt att släppa ut kylarluften ut genom huven igen, känns dock som att det kommer bli VÄLDIGT trångt i motorutrymmet med kylare, pushrod upphägning och luftkanal för "varm" kylluft.

jag har hört 7 grader. men det vet jag inte något om.

(Återgår till googling och internetläsning) (inser att jag 7 grader inte är helt borta, och att jag behöver handla böcker)

Göteborg
Här sen Jan 2005

För framvagnar kan du använda t ex Casim. Sök lite på google så hittar du rätt.

Men behöver du verkligen pushrod upphänging? Är det nödvändigt?

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005

Jag kan inte låta bli att tycka lite när jag får chansen
Tycker du ska bygga något ännu mer rejsmässigt än ett sevenchassi, speciellt om du inte ska gatregga
Clubman-chassin tycker jag är en bra förebilder. Mycket aero och vridstyvt chassi. Några exempel

Kjell Bodins senaste skapelse (bilder: Racefoto)

Phantom S255 (bilder från http://phantomracing.nu)

Mallock
http://www.megaspeed.se/Megaspeed_Site/Racingbilder.html#6

...å här har du mycket rejsbil per krona!:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=80517

Denver, CO, USA
Här sen Okt 2004

Prova garna senaste versionen av vart program OptimumKinematics.

14 dagars trial version finns pa hemsidan, aven om 2D troligvis racker for dig, sa ar det ratt kul att se allt i 3D (sen att man kan flytta punkterna direkt i 3D gor det ratt kul att anvanda ocksa)

Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Tack för svar!

Givetvis har jag tänkt i samma banor som dig johan, problemen är dessa:

Jag vill absolut inte ta mig vatten över huvudet.
Jag är inte så duktig på att bygga formar/plasta karosser
Jag är tveksam till om jag har kunskapen/erfarenheten till att bygga ett helt eget chassi som är såpass racebaserad, Sevens har ju mycket folk kunskap av osv.
Det känns skönt att ha "backup"ritningar att gå efter, då jag heller inte är särskilt duktig på CAD (då ett sådant chassi är inget man slänger ihop själv, hållfast och krockzoner) och jag TROR att ritningar på sådant att gå efter är svårt att få tag på, men det kanske det inte är?

Ja, det handlar väl helt enkelt om att jag är lite feg.

men visst vore det riktigt skoj att satsa på stort och bygga sin egen racebil på detta sätt ( som varit en dröm i flera år, det är nog bara mitt självförtroende som behöver byggas upp lite, kunskapen lär jag mig säkert på vägen, men ja, tveksam somsagt)

Phantom bilarna har det dreglats över mycket vill jag lova!

Casim ska kollas upp!, pushrod är väl egentligen inget måste, men prylbög är man ju .

Hennigo, detta prog ska också kollas upp, givetvis är allting roligare i 3D!

Göteborg
Här sen Jan 2005

Om du inte riktigt "vågar" bygga en riktigt racebil direkt så skulle jag i dina skor ha byggt en Seven med "KISS" modellen. Dvs Keep It Simple Stupid.

Skippa pushrod, skippa allt lull lull, det går faktiskt bygga om senare! Skaffa en Sierra, bygg en simpel Seven med valfri motor och kör. SÅ stora skillnader på chassina är de inte, det går bra att bygga nya länkarmar, bygga om till pushrod, bygga om bakvagn osv senare om man så vill. Och då bygger du nog en hel del självförtroende på vägen också

Regards, Johan Eriksson.
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
Re:

Cassius skrev:
Om du inte riktigt "vågar" bygga en riktigt racebil direkt så skulle jag i dina skor ha byggt en Seven med "KISS" modellen. Dvs Keep It Simple Stupid.

Skippa pushrod, skippa allt lull lull, det går faktiskt bygga om senare! Skaffa en Sierra, bygg en simpel Seven med valfri motor och kör. SÅ stora skillnader på chassina är de inte, det går bra att bygga nya länkarmar, bygga om till pushrod, bygga om bakvagn osv senare om man så vill. Och då bygger du nog en hel del självförtroende på vägen också

Fast då blir det istället lite för "simpelt" för mig själv, anser jag. sevens med sierra som donor imho är p*isstråkiga

Karlstad
Här sen Apr 2008

Trådstartare
En Lola t70 kaross ovanpå ett rejschassi vore riktigt skoj, eller något liknande en Ultima Gtr (som är en stor dröm)..

Bara det att självförtroendet lurar min hjärna att jag inte lyckas med en så stort omfattande rambygge. (detta årtusende) hade helst velat haft några ritningar att utgå ifrån, som man sen kan modifiera för ex slätt golv, den egna hjulupphängningen, motor och låda osv osv.

1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (38156 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande