| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Mustang renovering.
|
1, 2 >> 4992 besök totalt |
|
Mustang renovering.
I går var jag och gjorde ett besök i kompisens garage med min nya digitalkamera.
Så jag tog några kort på hans Mustang som är under renovering.
_________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
|
302BOSS....en smallblock med bigblocktoppar! En Fordtrimmare,Christer Säfström sa nångång på 70-talet apropå dom topparna som sitter på 302BOSS/351Cleveland "att man kan rulla in apelsiner genom portarna på dom" ...kanske å ta i,men clementiner går garanterat!
_________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||||
Skickade efter det från Tyskland i höstas, det tråkiga är att alla frågar om jag har varit på Cypern, för dom tror att smycket föreställer ön Cypern.
||||
|
||||
|
I dag var jag i kompisens andra garage där han gör i ordning en Mustang 71, för att ha att leka med som han säger.
Till den har han beställt en trimmad motor från USA, den är på väg över atlanten nu. _________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
NNja.....Clevland är ju ingen bigblock.......det är något mittemellen..
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
MUMMS!!!
Jag älskar Mustanger! äger ingen nu men har haft två tidigare. Syrrans man är välkänd inom Mustangkretsar, han har renoverat ett PAR Mustanger genom åren. Har ofta varit med i div biltidningar. Tex Wheels. Senast med sin gula -68,a. Han bränner även lite bana när tillfälle ges! Ang motorer så är väl 302 den "vanliga" femlitaren, 351 Clevland är ju en mer agressiv motor, finns i en sällare version som heter Winstor. (stavning?) Det ballaste hade ju vart en 427 med Cobrajet insug, finns ju iofs även söta kompressorer att montera.
Var med när han körde på Gelleråsen, Karlskoga förra sommaren, det var mycket intressant att spana när jänkejärnen brände runt på banan!!! Bilder finns SJÄLVKLART på min sida; http://www.saab4fun.com/musgel.html _________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||||
289 och 302 är Winstor,alltså en smalbock (finns även en 351 Winstor, som inte hat något med Clevland att göra.........Clevland är en är ett bojsänke i vikt...finns som 351 och 400......från början en truckmotor. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jo Winstor & Clevland är olika motorer, menade att de är på 351 cui båda två. Användes inte Clevland oftare i racing? Att en V8 väger är ju mer regel än undantag, iofs är väl de nyare i alu lite mer smidiga. Ljudet av en V8, gärna med sidepipe, kan ju få vem som helst att älsa motorsport...
_________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||||
men,men skrev jag att Cleveland var en bigblock!?...det ÄR en smallblock, men med toppar som har storlek på portar och ventiler som en bigblock-motor...
351Cleveland användes förr (trots vikten) oftast (till skillnad mot Windsorn) i racesammanhang just pga av dom väl tilltagna topplocken...dessutom har Cleveland-motorn ngt mindre ramlagertappar=mindre friktion... _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||||
Tack för bilderna
Gillar också Mustangen, men kanske mest AC Cobran.
||||
|
Vad gillar ni den "nya" Mustangen som är på G då?
http://www.fordvehicles.com/autoshow _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||||
|
Jag vill minnas att det satt Windsor-maskin i kompisens gamla Sierra, 1043hk ur 408ci. Fast det gick inte så bra när bilen bestämde sig för att svänga i 230km/h...
Motorn finns kvar om nån är sugen på nåt att stoppa i en Musse för snabba varv runt korvkiosken. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
vaddå? det är väl kul när det svänger??!!!
|
||||
![]() |
Bilder o videos
Mustang renovering.
|
1, 2 >> 4992 besök totalt |