| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Konstruera avgassystem till en sugmotor 3,0l V6
|
38 besök senaste veckan (12322 totalt) |
|
Ändrade topic lite... Hej! Byter från turbomotor till sugmotor och måste få in en dämpare extra i avgaseriet. Har läst och sett en del som sätter ett "kryss" i röret som jag gissar minskar ljudet. Funkar det eller är det bara båg? Stör det avgaserna negativt eller är det försumbart? Motorn som skall dämpas är en 3,0l V6 som kommer ha ett extraktorrör med 6-2-1 rör och kommer ha en SBF kat samt två relativt små runda 2,5" dämpare för att få plats med dem under bilen. Avgasröret är rakt under bilen, med en 90 graders krök innan bakaxeln, utlopp framför höger bakhjul. _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
|
Jag har gjort det på min BMW Compact men jag kan ärligt talat inte höra någon skillnad.
Min avgas-spec är 1.8l med extraktor (original på dessa), 2.5" fram till original kat och sedan 2" resten med en ganska stor dämpare längst bak. Den är ljudlig men har inte åkt fast i dB-kontroll. |
||||||
|
Dimensionen på rören verkar spela stor roll.
Ett 2"-system verkar vara lätt att få ner i volym, 2.5" svårare och 3" nära omöjligt (iaf med enkeldämpare även om det är Apples största modell). Visselpipor i slutröret kan reta mätaren mer än utan. |
||||||
|
Tror inte så mycket på kryss, möjligen att det skulle kunna göra att det svänger på ett annat sätt i slutröret men lösningen brukar vara fler dämpare med större volym.
Det som också spelar stor roll är dimensionen på slutröret, en person som arbetar med avgassystem sa att man vill ha en liten högtalare längst bak. En annan effekt med grövre avgassystem är att man får plats med mindre dämpande material i en rakt igenom dämpare med samma ytterdiameter. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
Re:
Om man har enstaka frekvenser som låter igenom kan man ju göra en 'blindtarm' någonstans och få bort dessa frekvenser utan att behöva få dit fler stora burkar. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re: "Kryss" i avgasrör, dämpar det?
Jag kör med 2,8L sexa 6-2-1 system sen 2,5" 1st apple slim long & race kat längst bak den är väldigt tyst. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re:
Mjo men problemet med att göra en resonator är som du säger att den bara dämpar i ett smal frekvensband runt en frekvens medans orsaken till avgasljudet skapas när avgasventilen öppnas vilket innebär att frekvensen kommer att variera med motors varvtal. Men åker man motor med variator burde en "blindtarm" eller resonator kunna fungera eller om man har dämpare som inte dämpar speciellt bra runt den frekvensen. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||
|
Hej!
Tack för tipsen. Idag har jag en kort(250mm) rund "rakt igenom dämpare" från Raka rör, tror inte den dämpar så tokmycket. Med turbon behövdes inte så mycket, men det var då det. Se bifogad skiss för hur jag tänkte bygga. Bakre delen av systemet och primärrören samt kollektorer finns redan. Det som skall byggas är mittdelen. Målet är som sagt att få ett system som klarar 95 dB och inte är för restriktivt.
Bild på hur primärrören kommer ner under bilen. Till vänster långt bak i bild ser ni den befintliga runda dämparen och att den går ut framför höger bakhjul. Ska man satsa på en dämpare med 2x2" in och 2,5" ut, eller ska man dra ihop rören innan och köra med 2,5" rakt igenom? Finns det fullflödesdämpare med 2x2" in och 2,5" ut? Var köper man Apple racing dämpare? _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
|
Re:
http://www.google.se/search?q=Var+k%
|
||||||
|
Re:
Kom på att man kunde pröva Google
_________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
|
Kryss kan funka på två rör som leder impulser som är i ofas. Idén är att pulser ska ta död på varandra. Dvs. det kan funka på V8:or och V6:or mellan två cylinderbank.
Det är dock ingen idé att ta t.ex. en fyrcylindrig motor, dra ihop allt till en katalysator, för att sen dela upp rör i två och kryssa dem, i senare skede. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Re:
Jag menade ett kryss sett i tvärsnitt i röret, inte att man drar rören som ett kryss som man gör på många flercylindriga bilar.
Ett dylikt kryss gissar jag skall skapa turbulens och döda resonanser, eller tänker jag fel? _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
|
Någon som vet om någon annan än Simons har en liknande dämpare?
[url] http://www.simons.se/Universalbilder Hade suttit som en smäck i mitt system. I alla fall utrymmesmässigt... _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
|
Re:
Och då väldigt många (ALLA?) med hemgjorda avgassystem ofta får resonanser vid just ett viss belasntning och varvtal så kan det fungera väldigt bra för att få bort det. Just visten med hela iden
_________________ Roland Johansson |
||||||
|
Re:
Ska man va petig så är det 2x 1,75" ut från primärrören. Men lite svårt att hitta en dämpare som är 2x 1,75" in och 2,25" ut. Men hittar du en sådan åt mig för vettiga pengar så köper jag den gärna! _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
|
Re:
I motsats till andra så har jag fått detta att märkbart funka jag "vred/skruvade" samtliga 4 plåtar för att öka verkan lite vilket verkar ha gjort susen. Man kan sätta i ett längre kryss & forma plåtarna lite som en korkskruv & på så sätt kanske få bättre resultat...jag har dock inte testat detta ännu.
Det jag märkte skillnad på var just de högre mer skallande tonerna....plåtiga, mer vassa resonansljuden...typ. I mitt fall har jag ett 3"-system där detta kors sitter. Nu vill jag inte mena att detta är en underverkskur MEN i mitt fall märker jag skillnad både vid tomgång & varv. Det burkiga smattrandet blev mindre medan de låga tonerna inte märks någon skillnad på....inte enligt mig iaf... INTE testad med dB-mätare Funderingarna kretsar ändå till att gå ner ett steg & montera 2,5" halvvägs under bilen till slutburken för att minska resonansen än mer + ha ett kors. Avgaserna kallnar & volymen med den så ett 3" är lite overkill även på min tuffa bil
_________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||
|
@Barre:
Var satte du krysset? Långt fram, bak? Läste att du använde plåtar. Tror ni det funkar på samma sätt att borra två hål och stoppa in typ en 5mm stav i ett kryss och svetsa fast? _________________ Gustav Holmdahl, en tom själ utan räserbil Alfa Romeo 75 3,0 V6 CAR Challenge *Såld* BMW E30 328 långlopps bil *Såld* VW Lupo 3L Antiräsern, work in progress |
||||||
|
Re:
Moroso:
Patriot har denna insats till 3":
Och när jag ändå håller på , DNA Performance Mufflers har denna variant:
_________________ Calle Olsson |
||||||
|
Re:
Du tänker rimligt rätt. Att skapa turbolens gör ingen glad men dämpa resonanser kan vara vettigare. Dock så måste man ju ha en resonans att dämpa då och de enda resonanser är de pipresonanser i slutröret som kommer att påverkas. Har du inga sådana som stör så ger krysset ingen effekt. _________________ Anders Eriksson Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon. |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
38 besök senaste veckan (12322 totalt) |