| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Konhinders vara eller inte vara under tävling utan bur/båge
|
1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (12034 totalt) |
|
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
|
Re:
För att få ner hastigheten
Då det är tävling och går igenom SBF så får det väll bara vara en viss hastighet. Sedan har ju inte vanliga gatbilar samma säkerhet som en tävlingbil (läsbur) Men detta kan Timeattack.nu säkert svara bättre på än jag hehe _________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||
|
Re:
Sbf påhitt Man får köra bana på ban träffar och ta tid men när det kommer till timeattack i BMW anda kalkat mini cup och även detta är det konor som gäller _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
|
Re:
Du får väll igentligen inte ta tid på banträffar
_________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||
|
Re:
Jo det får man, är bara på tex BMW gatbils träffar och Porsche är man har försäkringsbolag i ryggen detta gäller. På allt annat är det okey och upp till dig själv _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
|
Det låter heeeeeeeelt galet om nån mot förmodan skulle fråga mig, snacka om att döda sporten, Bra jobbat SBF haha
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
|
Re:
Ändå blir det fler och fler deltagare och många bygger till nästa år
_________________ Mumba Svensson Instagram: EvoSupra21 |
||||||
|
Re:
Folk verkar tycka det är okey, men jag tycker det förstör massa och hoppas dom förstår detta.. Vad är skillnaden att ha en pf box i på en Grc träff. Och köra med en transponder på en timeattack träff _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
|
Re:
Skillnaden är att tidtagning via transponder kan betraktas som officiell tidtagning, till skillnad från egen tidtagning via box, mobilen osv. |
||||||
|
Re:
Ja det är väl kul. Men det känns galet larvigt att man ska hålla på med chikaner, strunt. Man kan köra en 1000hk volvo 740 på valfri banträff men på en riktig tävling, där man är själv på banan, där får man inte hålla stumt på rakan
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||
|
Re:
Sett ur försäkringsbolagens synvinkel (edit: bilförsäkring med tillägg som täcker vagnskada vid bankörning) så tror jag inte det spelar någon roll om det är transponder eller box/mobil. Försäkringen gäller inte vid tävlinsliknande förhållanden, vilket fb anser att det är om tidtagning förekommer (eventuellt undantag för mini cup?). Vet inte hur SBF ser på tidtagning? Tidtagning=tävling? Att SBF inte godkänner tävling med höga hastigheter utan godkänd säkerhetsutrustning är väl inte så konstigt? Sen tycker säkert en del att det är tråkigt med chikaner på trackdaypassen som det var igår men tidtagningen var väl igång på samtliga pass? Ett annat alternativ skulle kanske vara att endast tillåta ekipage med godkänd säkerhetsutrustning och skippa chikanerna hela dagen? Misstänker att startfältet hade blivit lite väl tunnt då? _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
|
Det är väl självklart att man ska ha begränsningar i hastighet för bilar utan säkerhetsutrustning !!
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Om man bortser från alla andra argument för och emot konor så gjorde jag en intressant och inte speciellt angenäm upptäkt.
Första trackdaypasset ut så blev mina bromsar duktigt varma (inte fade men ändå), pga dessa konor så fick bromsarna aldrig en suck att kylas av, det var gas och broms hela tiden. Vad är säkerheten i detta?
Tror fler med mig upplevde det samma... Körde bilen med samma broms set up på Gotland ring 2dagar i sommar (fulla 30min pass i maxtempo) utan att komma i närheten av den värme som jag byggde i bromsarna igår. På passet jag körde på eftermiddagen fick jag anpassa körstilen och släppa av mkt tidigare och börja motorbromsa inför konpartierna för att förhidra att bygga samma värme igen. Vad skulle krävas för att ta bort konorna? Båge (halvbur som i spvm)? _________________ /Peter Wärhner Nu: Legends car Ford 37 sedan Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69 |
||||||
|
Re:
Håller med Fredrik i stort. Har nog inget direkt med försäkringsbolagen (bilförsäkringen) att göra utan främst licensförsäkringen. Trackdays som använder SBF brukar väl nyttja "prova bilsport" och då är bl.a officiell tidtagning inte ok, inte heller "extrema bilar" (definition?). Trackday/bankörning är en sak, tävling är helt enkelt något annat. Om nu TA tävlingsmoment körs inom SBF och SBF ställer vissa krav för att ge ok till arrangemanget så får man väl som deltagare antingen acceptera situationen med konor osv eller; a) anpassa bil och utrustning; b) stå över eller; c) söka sig till annat arrangemang? |
||||||
|
Re:
Detta kändes som enda inlägget värt att kommentera. Ingen verkade vilja läsa Antons mycket bra svar i övrigt. Vill man köra fortare ställs lite högre krav på säkerhet, annars håller man hastigheten nere. Var 20+ som körde i de begränsade klasserna, vet inte vad man ska tycka om att någon som inte varit ett enda event för deras talan om vad som är kul, "tar död på sporten" och dylikt.
I övrigt tycker jag att vi är ON TOPIC här, dvs prat om träffen och feedback om det. Starta gärna en ny tråd om ni inte gillar SBF's säkerhetskrav. Simpel forum etikett som alla kan. Eller? |
||||||
|
Re:
HUr menar du då, vanliga banträffar har man inget, ingen säkerhet alls eller ambuslanser eller nått, och då får man hålla fult _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
|
Ah! Bra att det poängterades. Vi kör med ambulans V A R J E event om det så varit tvunget att tas en från Stockholm. Det är en principsak, även fast kostnaden är hög- men de som gnäller på att vi valt ha det så samt följer SBF kan säkerligen hitta massor av event som passar dom bättre.
|
||||||
|
Re:
Ppå 90% av alla banträffar i swe är det okey med tidtagning för vanliga bilar på vanliga banträffa roch inga konor behövs, inte på några slc träffar under SMA men så fort SBF ska med in i leken ska det in med konor _________________ Mvh/Rickard Cornacchini Porsche 997 RSR GT2 |
||||||
|
Re:
Ska du tävla med SLC måste du ha säkerhet. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Konhinders vara eller inte vara under tävling utan bur/båge
|
1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (12034 totalt) |

