Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Audi R8:a som trackday bil?
1, 2   >>
9877 besök totalt
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 498


Trådstartare
Audi R8:a som trackday bil?

Hej, funderar på hur det är att köra bana med en R8:a? Någon som har erfarenhet av detta?
Jag har inte sett en enda på dom trackdays jag varit på.

Ganska sugen på en 4,2:a..........
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8053



Dem är nog grymma men satsa på en v10a. 4.2an är tröööött.

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
John Kjellsson
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 504



Kan man rensa bort drivningen på framhjulen på dom?

_________________
Kör BMW......... M3 GT, 1502, 560 sel och Turbo s www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=5901
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3687



V10'an går riktigt bra på bana!
Inte för jag kört någon, men väl sett. Eller som Jocke Mangs sa när han provade "det här är nog min nya favorit"

/A

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
AndreasVH
Farsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 299



Jon Olssons är till salu...

http://jon-olsson.com/?p=9756

_________________
Andreas Engström
Honda Civic -12

Du borde cykla mer!
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4760



Re:

erikjakan skrev:
Dem är nog grymma men satsa på en v10a. 4.2an är tröööött.


Du får nog sluta köra lätta bilar med herrejössesturbo motorer... du får skeva referenser...

0-100 på strax över 4s är inte långsamt för oss normala...



.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Anders F@lk
Smygehamn
Här sen Dec 2003
Inlägg: 3687



Re:

ThomasT skrev:
erikjakan skrev:
Dem är nog grymma men satsa på en v10a. 4.2an är tröööött.


Du får nog sluta köra lätta bilar med herrejössesturbo motorer... du får skeva referenser...

0-100 på strax över 4s är inte långsamt för oss normala...

.



Lades det inte upp en film ifrån BMW träffen på Knutan där någon körde en R8?

_________________
Anders F@lk

993 C2
944 KULRÄSERN
997.2 GT3 3.8
GT4 2016 Ex.
964RS HÄRLIGT RÖD Ex.
BMW M3 e46 Ex.
Be yourself, everyone else is allready taken
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9013



Re:

964RS skrev:
ThomasT skrev:
erikjakan skrev:
Dem är nog grymma men satsa på en v10a. 4.2an är tröööött.


Du får nog sluta köra lätta bilar med herrejössesturbo motorer... du får skeva referenser...

0-100 på strax över 4s är inte långsamt för oss normala...

.



Lades det inte upp en film ifrån BMW träffen på Knutan där någon körde en R8?


https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=83001

_________________
Martin Öberg
Citera
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723



Ruskigt trötta saker det där Köp en LMS isf

_________________
MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

Re:

Lars Gustafsson skrev:
Ruskigt trötta saker det där Köp en LMS isf

Erik har ju sett till att han har gott om pulver och det är skadligt - det vill säga har man en gång fått smak för det så är det svårt att vänja sig av med det har jag hört Jag håller mig medvetet borta från att prova en del bilar (på fullt allvar alltså) så jag inte blir smittad av kul-med-mycket-pulver. Det blir så j¤%¤a dyrt då Var det helt gratis hade jag gärna haft lättdoserade 700+ hästar med snabb respons.... eller nåt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9013



Re:

Lars Gustafsson skrev:
Ruskigt trötta saker det där Köp en LMS isf


Ruskigt trötta saker det där köp en LMS Ultra istället.

(eller en R18 )

_________________
Martin Öberg
Citera
Ulrich

Här sen Jul 2007
Inlägg: 2369



Re: Audi R8:a som trackday bil?

Magnus Lohm skrev:
Jag har inte sett en enda på dom trackdays jag varit på.


Då ha du varit på fel träffar!

Vi har haft en tre olika på våra körningar de senaste åren, som mest två på en och samma. Tror att möjligheten att köra med gällande (Audi Orginal)försäkring på ACS/BMWSC träffarna har gjort det lite "lättare" att våga ta ut sin råtta på banan.

Rent tekniskt delar väl råttan väldigt mycket med Gallardon? Någon har säkert bättre koll.

Det jag har hört körmässigt verkar det vara lite problem med för dåligt grepp fram med understyrning och överhettade fram däck som resultat. Klassikt Audi maner på alla sätt mao.

Är själv grymt sugen på en 4,2. Fortsätter prisfallet något år till så hamnar de ju helt plötsligt inom "rimliga" pengar, och på en nivå dit 5,2 troligen aldrig kommer sjunka. Sedan är det väl som alltid en sak att köpa och en annan att ha råd att köra, är ju inte direkt lågpris på reservdelar till dessa oavsett motor.

PS. Johans i filmen ovan är ju desutom en GT, alltså ännu lite vassare och mer banpreppad från start. DS.

//U

_________________
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13342

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re:

Lite OT. *sorry*...

Magnus Thomé skrev:
Jag håller mig medvetet borta från kul-med-mycket-pulver bilar...


Iofs inte i närheten av Hr.Wedlund, men Magnus åker ju själv med typ 360hästar... Hur var det med skeva referenser.
När vi var i 20-års åldern var 100-150hk seriöst mycket pulver för vanliga dödliga, okej att bilarna oftast var lättare men ändå...


Man får göra som Chris Harris och typ halvera greppet istället för att dubbla effekten...



Och R8 4.2'an är nog inte så trött relativt sett...




_________________

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

Re:

Lars Falk skrev:
Lite OT. *sorry*...

Magnus Thomé skrev:
Jag håller mig medvetet borta från kul-med-mycket-pulver bilar...


Iofs inte i närheten av Hr.Wedlund, men Magnus åker ju själv med typ 360hästar


Nä nä nä! Jag kör Citroen C1 just nu (i några dar iaf). Sådeså! Jättetrevlig motor!
(jag råkade häromdagen säga att en vanlig M3 E46 känns sävlig i jämförelse med CSL'en )



PS:
Kul o kolla Top Gear från fem år sen när de rullar på ögonen och säger att den här bilen har från fabrik otroliga..... 550hk!!!!! Sen dess har siffrorna gått upp 200 hk TILL

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lars Gustafsson
Kumla
Här sen Maj 2007
Inlägg: 723



Re:

Magnus Thomé skrev:
Var det helt gratis hade jag gärna haft lättdoserade 700+ hästar med snabb respons.... eller nåt.


Tar pengarna slut är det bara att hämta mer i automaten. Bara stoppa in kortet så kommer det ut mer pengar.

Fråga min yngsta son så får du höra

_________________
MVH Lars Gustafsson.
PCS Racing & GT3 Cup Challenge

En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8053



Re:

ThomasT skrev:
erikjakan skrev:
Dem är nog grymma men satsa på en v10a. 4.2an är tröööött.


Du får nog sluta köra lätta bilar med herrejössesturbo motorer... du får skeva referenser...

0-100 på strax över 4s är inte långsamt för oss normala...

.


Skeva referenser är ju det roligaste som finns

Men en 4.2 är ingen raket direkt, 0-200 på 15-16 sekunder är ju som en orignal csl typ

På bana räcker det säkert men finns en bil med större motor, då ska man ha den!

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

420 hästar vs 525 hästar

50-60 tusen euros vs 80-90 tusen euros (lite på en höft alltså....)

Hmmm....


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

Men för att vara allvarlig lite.

En 4.2, lite pillade hjulvinklar och rdäck, kommer man inte väldigt långt med det? Eller är det lite som att köra en 996 Turbo på svenska banor, kul men inte helt rätt verktyg ur verktygslådan?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



En sak jag skulle undersöka är eftermarknadsutbudet och prisläget där, fälgar, stötdämpare, brombelägg mm. När man åker mycket bana känns det som man till slut kommer vilja uppdatera saker på bilen.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8053



Re:

Magnus Thomé skrev:
Men för att vara allvarlig lite.

En 4.2, lite pillade hjulvinklar och rdäck, kommer man inte väldigt långt med det? Eller är det lite som att köra en 996 Turbo på svenska banor, kul men inte helt rätt verktyg ur verktygslådan?


Självklart gör man det, finns säkert turbokit o kompressorkit om man skulle tröttna.

Jag tror att det går att åka galet fort men att bilen skulle kännas väldigt safe, tilltalar vissa mer än andra.

Största fördelen med V10an (som är rätt kostsam ja) är att man kan kopiera ugrs tt kit om man vill vara värst

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42363

Forumägare
Forumägare

Såg fler överladdade 4,2 på mobile men då drog priserna iväg mot V10'an nästan, ja inte riktigt men...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Audi R8:a som trackday bil?
1, 2   >>
9877 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande