Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3536 besök totalt |
"DTM-rörens" mystiska utformning
Hur kommer det sig att den typen av slutrör som vi numera kallar DTM-rör är utformade som dom är? Har det med att det blir bättre luftsläpp, eller hjälper utformningen till så att det blir någon slags venturieffekt som hjälper till att dra ut avgaserna? _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Den frågan har jag ställt mig me , köpte ett Supersprint (rostfritt) men med vanliga rör ut , gillar som inte DTM rören , men dom uppger mer Hk för DTM rören , varför vet jag inte
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
|
||||
Jomen varför uppvinklingen då? Kör man med såna utblås fortfarande eller var det en tillfällig grej även i DTM? _________________ ![]() |
||||
Uppvinklingen beror på att man har som mest undertryck just bakom bilen och inte i den luft som går under bilen...om ni är med nu.
Mina ![]() ![]() |
||||
Jag har oxo alldeles bestämt för mig att det har med ljudmätning att göra. Vill minnas en bild där micken satt typ 50 cm ovanför marken och några meter bakom bilen. Uppvinklingt för att styra ljudet över micken.
_________________ Pär Hylander |
||||
Hmm, tja det är ju helt möjligt det oxå... För dom lät ju lite domdär bilarna... ![]() ![]() Fast mest från insuget...tack å lov! ![]() |
||||
Jag är själv nyfiken på varför piporna såg ut så.
Jag har hört många roliga saker om DTM reglementet bla. att vingen inte fick dela bakrutans synfält (aerodynamisk begränsning??). Mercedes byggde en fet vinge och satte helt sonika en platta över överdelen av bakrutan så man bara kunde se ut mellan vingen och bakluckan ![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
och jag som trodde att plattorna var något aerodynamiskt hjälpmedel. ![]() Intressant vad gäller rören är att ni inte är riktigt säkra. Fast får frågan valsa runt ett tag så löser vi nog detta gemensamt. ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Har jag åxxo läst/hört.... Vart kan jag dock inte komma ihåg... ![]() /Peter _________________ MVH Peter Zeberg If they dont't have Porsche in heaven, I'm not going. |
||||
Jag har hört en (skröna?) förklaring till dtm-rörens utforming, fast jag vet ju inte om det stämmer. Att det skulle vara för att om man skjuter motorn, eller om motorn av någon annan anledning spyr ur sig en massa olja, så ska inte denna olja hamna på banan. Fast jag kan som sagt inte bekräfta att det stämmer...
_________________ /// Mvh Ferenc Papp ![]() |
||||
Jag tycker att detta låter som en skröna för jag har svårt att tro att den lilla uppförsbacken skulle hindra oljan från att komma ut när motorn pumpar på med 9000 rpm. Eller rättare sagt, strax innan oljan kommer så hade väl motorn 9000 rpm. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Den hamnar på bakomvarandes vindruta istället för direkt ner på backen hehe! _________________ ![]() |
||||
Fattigmansdiffusor?
Bildlänk 1 Bildlänk 2 Notera att den första inte har diffusor, kanske pga regeler om orginal golv osv, den andra har det dock och den har "normala" rör. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
||||
Den förklaringen har jag oxå hört ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3536 besök totalt |