| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kardanvinkel fråga
|
19 besök senaste veckan (16040 totalt) |
|
Kardanvinkel fråga
Verkar inte gå att lägga upp bilder via ipaden tyvärr men om man säger så här kanske det jag menar blir tydligare 1. Motor och växellådspaketet har en svag lutning bakåt(alltså utgående axeln på lådán lägre än tex remskivan ) vilket då gör att anläggnings ytan inte står i 0g lodrätt. 2. Anläggningsytan för kardan i Bakaxeln står nu helt 0g lodrätt 3. Om man utgår från en vågrät linje så ligger bakaxeln 2-3 centimeter lägre än utgående axel på lådan 4, jag har ett kardan som skall kortas som är delat på två alltså knutkors----någonvärre variant av knutkorrs ser ut som en drivaxelknut--- stödlager------- värre knut mot bakaxeln. Är då alternativ 1: den första kardanbiten fallande mot bakaxelns vågräta punkt-stödlager-den andra kardan delen vågrät mot bakaxelns medbringare 2:första biten följer växellådans vågräta punkt för att sen efter stödlagret luta ner mot bakaxelns punkt 3:lägga hela kardanen i linje mellan de två punkterna och sätta stödlagret då mitt i mellan dessa punkter 4:första delen följer lådans vinkel så knutkorset ej arbetar och sedan vinkla den andra mot bakaxeln 1:alt så kommer knutkors 1och 2 arbeta 2:alt så kommer knutkors 1-2-3 arbeta 3alt så kommer knutkors 1och 3 arbeta 4:alt så kommer knutkors 2och3 arbeta _________________ joakim stigenberg |
||||
|
Ingående och utgående knutkors skall ha parallella medbringare i båda ändar, båda korsen skall jobba med samma vinklar. Detta för att ett knutkors ger en viss framoch återgående rörelsa som skall ta ut varandra i ändarna.
mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
K
Tack för att du tog dig tid Som jag förstår så ska dom ligga 0grader båda då fast kan skilja i höjd och bredd alltså men bör då igentligen spela någon större roll all den eventuella knäcken på knuten blir pga att lådan är lite lägre el högre ibak än i fram ... Även amma med bakaxeln det blir ju ändå ett bryt på knuten förstår du hur jag menar? Om lådan lutar med ett rakt kardan el kardanen lutar med en vågrätt låda... Tänker jag fel för i teorin är det samma sak i mitt huvud men kan ju såklart va något helt annat i praktiken Mvh Jocke Stigenberg _________________ joakim stigenberg |
||||
|
Re:
Vet att det är så på stel bakaxel där bakaxeln fjädrar där ska man tydligen för att göra det enkelt säg att knuten lutar 5grader uppåt på ut axel växellåda så ska den luta 5grader neråt på bakaxeln -1,5 grader alltså 3,5 grader men jag funderar på om det gäller med med som har delad bakaxel då den sitter där den sitter... Om det bara gäller att dom är parallella med varandra som jag fattar det så ska båda ytorna va plana med varandra men kan sitta på olika höjd i en vågrät linje? Isf hur mycket kan man säga är Max brytvinkel på en kardan då? Mvh Jocke stigenberg _________________ joakim stigenberg |
||||
|
Det behöver inte vara noll grader.
Men motorn och bakaxeln ska luta lika mycket om man har knutkors. Alltså....om motorn lutar 3 grader bakåt....så får du luta upp bakaxeln i framkant 3 grader. Med CV-knutar blir det annorlunda. Då bör det funka med olika vinklar. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Anledningen till detta, är att om du har olika lutning, kommer du få vibrationer.
Det är också viktigt att själva knutarna sitter i linje med varandra !
Alltså....den röda och den gröna linjen måste vara paralella. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Viktigt att poängtera det måste vara rakt, det har du rätt i, men knutkorsen ska vara 90grader förskjutna. Sett framifrån som ett kors har jag för mig. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Om man inte har allt perfekt i linje så kan det vara värt att tänka på att knutkorsen skall vara vinklade så de har max vinkel samtidigt.
Dom skall alltså bara vara parallella om kardanen är spikrak sedd uppifrån, vinklar den åt nåt håll så får man justera vinkeln. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
Förlåt Maz men jag förstår inte alls hur du menar vinklade så dom har maxvinkel samtidigt? Om växellåda och bakaxel har samma linje och bak axel är parallella är ju knutarna spikraka eller ? Upp i från sett är kardan och bakaxel i linje men inte i höjd då bakaxeln sitter lägre än växellåda ska försöka vinkla upp bak kant på lådan och få ber maskin dom sista mm som är möjligt men tror ek det kommar räcka för att uppnå noll graders lutning men som jag fattat det så ska jag sätta bakaxeln så den lutar lika många grader, för att båda knutarna ska jobba lika mycket för att undgå vibrationer. Hur många grader är Max en vanlig knut får luta så att säga ? Mvh _________________ joakim stigenberg |
||||
|
Re:
Det var en generell kommentar, alla har definitivt inte raka kardaner sedda uppifrån. Det knixiga är naturligtvis: Hur vet du att din är det när du lastar den? Notorn vrider sig lite i sidan, bakaxeln vill definitivt resa sig i nosen osv. Max vinkel kommer du få hur många svar som helst på om du frågar, vissa åker med jättemycket vinkel men allt beror på vad du har för installation, en stel axel kommer alltid att ha mer vinkel än en en kardan på en bil med delad axel eller en AWD som bygger på en FWD, dom kardanerna rör sig nästan inte alls. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
Nej..så är det inte ! _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Jag är inte heller med riktigt. Men....i det här fallet är det paralella utgående och ingående axlar som gäller. Om kardan pekar nedåt och/eller höger/vänster har ingen betydelse, det är snarare en fördel, då en kardan inte ska sitta spikrakt mellan motor och låda. Knutarna behöver jobba lite. Det som krånglar till det är när man har tre kors. Du kan välja att låta den ena delen vara i linje med utgående axel...och ta förflyttningen med den andra. Har du en CV-knut på ett ställe, så har du bara två kors att ta hänsyn till. Jag fattar ingenting av dina skisser, Fixa bilder _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Ja precis jag mäter nu allt med vattenpass och strecklaser. Utgår bara ifrån själva installationen och ej från kaross men sätter jag båda parallella mot varandra är det alltså som det ska. Kardanen jag har nu är två delad vet ej om det blir överkurs då den blir dryga metern ev lite längre. Finns det fördelar med att ha den delad ? Eller nackdelar. Tänker hur som sätta kardan ringar 10 in från varje sida både fram och bak då är det värsta som kan hända att man får byta kardan och tänka om.. Tack för bilderna butterfly och informationen alla delar med sig av _________________ joakim stigenberg |
||||
|
Re:
Jag är inte heller med riktigt. Men....i det här fallet är det paralella utgående och ingående axlar som gäller. Om kardan pekar nedåt och/eller höger/vänster har ingen betydelse, det är snarare en fördel, då en kardan inte ska sitta spikrakt mellan motor och låda. Knutarna behöver jobba lite. Det som krånglar till det är när man har tre kors. Du kan välja att låta den ena delen vara i linje med utgående axel...och ta förflyttningen med den andra. Har du en CV-knut på ett ställe, så har du bara två kors att ta hänsyn till. Jag fattar ingenting av dina skisser, Fixa bilder[/quote] Ska försöka ta bild när jag minimerat graderna maskin och låda lutar bakaxel är lätt att ändra då den har stående bussningar så kan fräsa av dem eller schisma den både upp och ner i framkant Nuvarande kardan består av ett knutkors mot lådan sen är det cv knut där den är delad och ett stldlager precis efter även cv knut mot lådan men ska mäta kardan mer exakt. Den kanske är så kort att det är bättre att ha en solid Mvh _________________ joakim stigenberg |
||||
|
Re:
Det förändrar allt ! Och blir inte speciellt bra, enligt min, just nu trötta hjärna. Som jag ser det nu....måste du sätta knyten vid lådan helt utan vinkel till stödlagret. Sedan kan du sätta resten som du vill...då CV-knutarna inte bryr sig om vinklar. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Kardanvinkel fråga
|
19 besök senaste veckan (16040 totalt) |