Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 3925 besök totalt |
LITE OT: Ngn Elektronik-expert?
Tänkte fixa världens billigaste laptimer genom att bygga om ett tidtagarur. Nu är det ju så att det är nedfräst magnetslingor på banorna (tex sviestad), och det vore ju hur enkelt som helst om man bara kunde bygga en sensor som känner av att man passerar över magnetslingan, och skickar då en triggsignal ut. Denna signal kopplar man in på mellantidsknappen på tidtagaruret. Ett sådant tidtagarur med typ 99mellantidsminnen, köper man ju för 199:- magnetslinge-sensor kan ju bli lite dyrare, men ändå långt ifrån de 3000:- som en sådan här sak kostar i vanliga fall. någon som vet hur man bygger en sån?, eller var man kan hitta info! tacksam för svar / mvh Andreas _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||
hittade en produkt, precis som jag vill ha den http://kartronic.de/
_________________ -- Audi A4 TSquattro |
||
Hehe... precis samma tänkte jag på innan idag.
![]() ![]() Men jag har ju ingen bra lösning ska jag väl tillägga. |
||
Trevligt. Men hur nära marken måste magnetsensorn sitta tro? Min bil är knappast lika låg som en gokart. |
||
står att man kan använda produkterna på mc oxå, och de har väl mer bil-lik markfrigång, så det borde ju funka där med?.
sitter fortfarande o letar ![]() verkar nästan så simpelt som en spole som man har monterad i färdriktningen.. Och när man kör över magneten, så alstras en ström.. dvs en trigger. kan det verkligen vara så enkelt? ![]() var 10år sen jag hade en elektronik-lektion, men ngt säger mig att det ska vara så ![]() _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||
Men finns det magnetslingor som är aktiva på banorna numera?
För vad jag vet så var mitt gamla tidtagnings-system (AMB 9200) ett aktivt system som sände ut en magnetvåg (för att väcka transpondern) medans det nya som dom flesta numera använder (inkl mig) heter AMB TranX260 och där är det passiv mottagning av dom aktiva transpondrarna....... Så något magnetfält tror jag inte slingorna skickar ut längre....... |
||
ok, vad som krävs heter "magnetic reed switch", och går o köpa rätt billigt tydligen.
lite exempel oxå http://www.geocities.com/gganio.geo/ http://www.wondermagnets.com/cgi-bin andvändningsområden är tydligen tex larm, o laptimers hehe ![]() _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||
Här är patentet, tyvärr kan jag inte franska http://l2.espacenet.com/espacenet/bn
_________________ -- Audi A4 TSquattro |
||
lite update : Fått lite info från en kille som prövat samma ide.
Han sa att det fungerade bra, så länge man inte körde för fort över magnetslingan. Då blev inte pulsen tillräckligt lång för att trigga knappen på tidtagaruret. Det borde ju dock gå att bygga ngn förlängare av signalen, eller? eller om det är olika känsligt på olika tidtagarur. _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||
då får man bygga en krets som kan triggas av den korta signalen.
kretsen får då uppehålla signalen länge nog för tidtagaruret ... hur man ska bygga kretsen vet jag däremot inte ![]() _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||
Tjena.
Började fundera lite då jag läste tråden. Mina kunskaper i elektronik är väl en aning begränsade men jag har en fundering iaf. ![]() Då du förflyttar ett magnetfält genom en spole uppstår en spänning. Borde kanske gå att montera en kondensator som "håller" kvar pulsen några millisekunder längre och hinner trigga knappen?. //Micke _________________ mvh Micke Junttila Abarth R1!! Life starts at 8000rpm. ![]() |
||
Den lilla kretsen som behövs är busenkel att göra! Frågan är om reedswitchen verkligen hinner med att ge en puls öht bara? För den är väl ändå mekanisk om jag inte minns fel. Annars kanske en hallsensor av något slag skulle funka...
![]() ![]() Hursomhelst, bara sensorn ger någon typ av signal och inte heller ger massa felsignaler på resten av varvet så är de få elektronikpryttlar som behövs sen en baggis! _________________ ![]() |
||
En diod och en konding räcker förutsatt att pulsen som kommer från givaren är tillräckligt lång och strömstark för att ladda upp kondingen man väljer... Men som sagt, inga probs att fixa till en lösning om man får en signal ÖHT från sensorn. _________________ ![]() |
||
Alfano använder sig av magnetiskt tungelement för att läsa av magneten!. Så nog borde det funka.
Gäller bara o hitta rätt sort.. de på claes ohlsson verkar inte vara tillräckligt bra ![]() Ska kolla på elfa, de hade visst några oxå. _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||
Dethär är mer än intressant. Har diskuterat ämnet med Ekström och mer eller mindre kommit fram till att ska det bli billigt så vore magnetslinga det som alla banor borde ha...
|
||
Jag såg på Alfanos hemsida att ett gäng "bil"-banor i t.ex. Frankrike och U.K. har slingor.
Alla svenska kartbanor har ju en eller fler slingor... Den svenska agenten för Alfano kanske låter sig övertalas att fräsa ner slingor även på våra bilbanor. Det borde ju generera merförsäljning... |
||
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 3925 besök totalt |