Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nürburgring The Continuous resa! | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (15328 totalt) |
Då vi kört The Compete resa & The Comfort resa är det dags för ett nytt koncept. I år ställer vi bilarna på ringen och reser ner några gånger.
Just nu känns det bra att lämna landet ett tag. Det blev liiite bråttom ner till Gbg. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
åh öl på akterdäck på Kiel-färjan, trevligt. Ringen blir nog najs med. Är ni där hela veckan så är det Classic race från fredag. Dessutom kommer det flera gamla DTM-förare dit för lite uppvisning. Fick tyvärr avboka mina resa
_________________ :: Mikael Lindqvist |
||||
_________________ S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com | Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl |
||||
På nervägen idag var det onödigt trögt med stau på flera håll. Rickard råkade mest illa ut och satt fast bra länge. Han fick en tröste-öl innan han ens hann kliva ur bilen vid ankomst.
På vägen gjorde vi ett sedvaligt pitstop på Sandtler. Där hade byggt om. Den som vill prova stol kan med fördel svänga in där. Själv så handlade jag lite Gott&Blandat. På väg ut på Autobahn fick bilen vad den behövde. Då testade jag också vad utväxlingen ger, 255 på varvstoppet. Dit drar den villigt. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Google är en bra kompis http://www.sandtler24.de/anfahrt _________________ A n d e r s J u u r i n e n |
||||
Ok då kanske vi ses tors morgon istället, siktar på 8-10 passet. _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||
Fantastiska dagar med trevligt ressällskap - som vanlig mao!
Måttligt med folk, trots Kristihimmelfärdshelg. Väderprognoserna talade om regn, vilket troligtvis spelat in en hel del! Folk har flyttat sig och det har flytit på bra på banan. Jag har förbättrat mina tider en hel del, men det är en del kvar till det magiska "Sub 8"... Lite blandade bilder: Traditionsenlig lunch i Adenauer Forst! Tomas i ressällskapet hade blivit bjuden på ett Ringtaxivarv av sin arbetsgivare i födelsedagspresent - jag och Micke fick erbjudandet att följa med som ballast! Detta tackade vi naturligvis inte nej till! Efter registrering klev vi in i F10'an och meddelande chauffören att vi ville åka "die schnellest möglish"! Trots lynnig trafik och gulflagg (oljespill/sanering) kom vi in på 8:15. Chauffören visade prov på härlig attack och bilen sjukt vrid! Fin klisterlapp! Arg flaggvakt Slutet på M5 varvet Lite meckande hör till på en Ringenresa! Rickard byter spruckna bromsskivor Räcern parkerad för en snabb kopp kaffe! Micke kör så snabbt att lacken smälter på framskärmen! _________________ BMW M3 E92 -10 |
||||
Jag tror att man skall vara försiktig med mods. På väg ut på mitt första varv i onsdags blev jag stoppad vid grindarna och fick backa ner och ut från banan. Skälet var att jag hade öronlappsfåtölj på passagerarsidan, en stol som det inte ens satt någon i. 20 min senare hade jag skruvat ur den och vips fick man åka. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Kort rapport från en helg med suveräna förutsättningar. Inför resan ner såg väderrapporterna inte så lovande ut. Men det blev mycket bättre när vi väl kommit på plats.
Vi tog en färja från Göteborg i måndags och landade i Kiel på tisdagsmorgonen. Därifrån körde vi sedan ner via Sandtler i Bochum i regn och stau:s. Väl framme i Nürburg regnade det dock inte. Öppettiderna såg ut som så att det på onsdagen var TF från 15.30 till 19.30. På torsdagen var det helöppet och på fredagen så var det öppet 08.00 till 16.30. De två första dagarna var det "relativt sett" lite trafik. Det betyder i klartext att det i vart fall inte var kö-körning ute på banan. Men det var mycket bilar ändå, Dessa hade emellertid god disciplin. Mao gick omkörningar smidigt - blinkersregeln regerade(!) - och inga avstängningar för de som körde var duktiga. På fredagen så var det så fullt med bilar på banan att man kunde se 40 bilar samtidigt när man stod och grillade i Adenauer Forst. Givetvis var det flera avstängningar och smällar. Jag körde därför inte ett enda varv under fredagen. Det gjorde inte så mycket för jag hade kört 21 varv (dvs 42 mil i race pace!) de två tidigare dagarna. Dessa varv hade gått åt till att ställa in chassit och hittat rätt med nya motorns olika växlingar. Det förstnämnda, att få chassit att lira, var initialt ett stooort problem. Jag har inte varit på ringen sedan 2012 och hade därför inte kvar gamla inställningar då jag skruvat på chassit för att det skulle passa de svenska banorna. Ovanpå det så hade jag bytt motor från 193hk till 321hk med ett annat varvtalsregister. Så det var mycket som skulle pusslas ihop. Intrycken det första varvet så är det suuupertrevligt att åka ut med lite mer knuff under huven än tidigare år. Omkörningarna går så fantastiskt mycket smidigare. Men chassit däremot vill inte vara med. Bilen var mycket orolig över krön och ville inte svänga. På fjärde varvet hade tålamodet tagit slut och jag körde med Banzai-attack. I inbromsningarna efter SX-guppet och Lauda-Links samt i sättningen utmed bankanten efter Kuppe Rechts så var det kalsongbytarläge. Klockan stannade på 8.20 och jag tänkte att: Detta kan iaf inte jag förbättra. Bilen är i det här läget snudd på okörbar. Den styr inte och ju fortare det går desto mer understyrt är det. Lagt därtill är den nästan okontrollerbar efter de landningar man gör; Flügplatz, SX, Lauda-Links, Kuppe Rechts, Sprünghugel. Svårt frustrerad tar jag en kopp kaffe och en passiv cigarett och börjar försöka tänka på vad man kan hitta på. Först chassi, sedan körstil. Så jag skruvar dämparna från 30% bak och 60% fram till abslout noll. Kör två varv och känner en marginell skillnad. Testar sedan två varv med dämparna i hårdaste läget och - voila! Bilen styr och går nu att resonera väldigt sakligt med i tvättbrädeinbromsningarna. Med lite confidence i chassi så börjar jag på torsdagen att försöka hitta rätt med växlar och throttleposition. Växlarna testas av på både lägre och högre alternativ och en bra mix infinner sig. Samtidigt plockar jag bort den yttersta spetsen i attacken och håller inte plattan i mattan över tex SX-krönet utan släpper av med 10% 10 meter innan krönet. Skillnaden är den mellan en snudd på okontrollerbar inbromsning och en fullständigt odramatisk sådan. Med dessa justeringar loggar jag ett antal 8.35-8.25 med passagerare i ganska mycket trafik. Framåt kvällen glesar det en aning och ett 8.18 följs av ett 8.13. Då även detta (det snabbaste för helgen) innehöll ett par ofördelaktiga omkörningar så hoppas jag att ett sub 8 skall kunna ligga inom räckhåll när vi återvänder i sommar och det finns lite mer värme och grepp i banan. http://youtu.be/vyxVxpHTv2k Bilen med "nya motorn" och sedan två dagar innan avfärd monterad "ny" kylare har gått som en klocka. Jag satte en av kvällarna på nya belägg och skivor då de gamla gått två år och vara nere i 26,5mm, min rek är 26,4mm. Harrys fungerade kanon men Performanceboxen har inte lagrat mer än fem varv. Den tog dock tid på alla varv, men inte sparat dem som sagt. Lite spridda bilder. Rickard, Niklas och Thomas. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||
Takk för sist, MYCKET trevligt at träffa hela gjenget, toppenkillar !
Vi blev klara, motorn är innkörd, tunad med bredbandslambdan och fått ny diff (bevis på asfalten hos Peter).... Vi kommer nog ses igjen _________________ Martin Glenne - E30 325 - 8.18 BTG |
||||
Undrar vem som bjussade på cigaretten?? _________________ Mvh Per Bodin Karlstad BMW M3 -97 bansmiskaren BMW M5 -93 BMW 330i -01 BMW 323ti -99 Chevrolet Camaro SS 1LE -17 |
||||
Nürburgring The Continuous resa! | 1, 2 >> 1 besök senaste veckan (15328 totalt) |