Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
The Continuous resa!
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (15328 totalt)
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8317


Trådstartare
Då vi kört The Compete resa & The Comfort resa är det dags för ett nytt koncept. I år ställer vi bilarna på ringen och reser ner några gånger.
Just nu känns det bra att lämna landet ett tag. Det blev liiite bråttom ner till Gbg.


_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3325



åh öl på akterdäck på Kiel-färjan, trevligt. Ringen blir nog najs med. Är ni där hela veckan så är det Classic race från fredag. Dessutom kommer det flera gamla DTM-förare dit för lite uppvisning. Fick tyvärr avboka mina resa

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Samuel S
Skillingaryd
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1079



Vi är fyra bilar som åker ner i morgon.
Ska bli kul!

_________________
S a m u e l S i l v e r u d d | www.attitudemotorclub.com |
Porsche 964 C2 - M3 E30 H35-24 - M535 E28 - E9 CSL - M3 E46 - M2 - mfl
Citera
Franzetti
Sverige
Här sen Jan 2007
Inlägg: 496



Ha det så bra där nere
jag lovar att vi inte är avundsjuka på att tvingas åka till kinnekulle istället

_________________
Michael Franzetti

BMW Z3M
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

fre-lö-sö = sol

Hoppas vi syns på söndag.

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8317


Trådstartare
LUX skrev:
fre-lö-sö = sol

Hoppas vi syns på söndag.


Vi kör ons-fre och flyger hem på lördag. Men kommer snart ner igen.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8317


Trådstartare
På nervägen idag var det onödigt trögt med stau på flera håll. Rickard råkade mest illa ut och satt fast bra länge. Han fick en tröste-öl innan han ens hann kliva ur bilen vid ankomst.



På vägen gjorde vi ett sedvaligt pitstop på Sandtler. Där hade byggt om. Den som vill prova stol kan med fördel svänga in där.







Själv så handlade jag lite Gott&Blandat.



På väg ut på Autobahn fick bilen vad den behövde. Då testade jag också vad utväxlingen ger, 255 på varvstoppet. Dit drar den villigt.


_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
mblixt@gmail.com
Strandbaden
Här sen Jul 2012
Inlägg: 1567



255? Hade inte du 3.91?

_________________
Mikael Blixt
BMW M3 3,2 -98
2016 - 2:a BMW CUP Special
2015 - 3:a BMW CUP Special
2015 - Årets Rookie BMW CUP
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8317


Trådstartare
mblixt@gmail.com skrev:
255? Hade inte du 3.91?


3,25 samt frampetad 328i-låda. Och 17 245/40

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



En gemensam skål på Lindenhof på fredagkväll kanske? Hade varit roligt om vi fick till en svenskkväll!
Jag sitter där med stor sannolikhet iallafall!


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 896



Hur hittar man till Sandtler? Är det lång omväg?

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Anders_J
Älvsjö
Här sen Okt 2012
Inlägg: 41



Peppe Fröjd skrev:
Hur hittar man till Sandtler? Är det lång omväg?


Google är en bra kompis

http://www.sandtler24.de/anfahrt

_________________
A n d e r s J u u r i n e n
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

BTG skrev:
LUX skrev:
fre-lö-sö = sol

Hoppas vi syns på söndag.


Vi kör ons-fre och flyger hem på lördag. Men kommer snart ner igen.


Ok då kanske vi ses tors morgon istället, siktar på 8-10 passet.

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



Fantastiska dagar med trevligt ressällskap - som vanlig mao!

Måttligt med folk, trots Kristihimmelfärdshelg. Väderprognoserna talade om regn, vilket troligtvis spelat in en hel del! Folk har flyttat sig och det har flytit på bra på banan. Jag har förbättrat mina tider en hel del, men det är en del kvar till det magiska "Sub 8"...

Lite blandade bilder:


Traditionsenlig lunch i Adenauer Forst!

Tomas i ressällskapet hade blivit bjuden på ett Ringtaxivarv av sin arbetsgivare i födelsedagspresent - jag och Micke fick erbjudandet att följa med som ballast! Detta tackade vi naturligvis inte nej till!

Efter registrering klev vi in i F10'an och meddelande chauffören att vi ville åka "die schnellest möglish"! Trots lynnig trafik och gulflagg (oljespill/sanering) kom vi in på 8:15. Chauffören visade prov på härlig attack och bilen sjukt vrid!

Fin klisterlapp!

Arg flaggvakt

Slutet på M5 varvet

Lite meckande hör till på en Ringenresa! Rickard byter spruckna bromsskivor


Räcern parkerad för en snabb kopp kaffe!


Micke kör så snabbt att lacken smälter på framskärmen!

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906



Nicke_1 skrev:


Micke kör så snabbt att lacken smälter på framskärmen!



Skärmbreddare Micke!!!

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8317


Trådstartare
Colin skrev:
Nicke_1 skrev:

Micke kör så snabbt att lacken smälter på framskärmen!

Skärmbreddare Micke!!!


Jag tror att man skall vara försiktig med mods.
På väg ut på mitt första varv i onsdags blev jag stoppad vid grindarna och fick backa ner och ut från banan. Skälet var att jag hade öronlappsfåtölj på passagerarsidan, en stol som det inte ens satt någon i.

20 min senare hade jag skruvat ur den och vips fick man åka.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8317


Trådstartare
Kort rapport från en helg med suveräna förutsättningar. Inför resan ner såg väderrapporterna inte så lovande ut. Men det blev mycket bättre när vi väl kommit på plats. thumbs up

Vi tog en färja från Göteborg i måndags och landade i Kiel på tisdagsmorgonen. Därifrån körde vi sedan ner via Sandtler i Bochum i regn och stau:s. Väl framme i Nürburg regnade det dock inte. Öppettiderna såg ut som så att det på onsdagen var TF från 15.30 till 19.30. På torsdagen var det helöppet och på fredagen så var det öppet 08.00 till 16.30.

De två första dagarna var det "relativt sett" lite trafik. Det betyder i klartext att det i vart fall inte var kö-körning ute på banan. Men det var mycket bilar ändå, Dessa hade emellertid god disciplin. Mao gick omkörningar smidigt - blinkersregeln regerade(!) - och inga avstängningar för de som körde var duktiga.

På fredagen så var det så fullt med bilar på banan att man kunde se 40 bilar samtidigt när man stod och grillade i Adenauer Forst. Givetvis var det flera avstängningar och smällar. Jag körde därför inte ett enda varv under fredagen.

Det gjorde inte så mycket för jag hade kört 21 varv (dvs 42 mil i race pace!) de två tidigare dagarna. Dessa varv hade gått åt till att ställa in chassit och hittat rätt med nya motorns olika växlingar. Det förstnämnda, att få chassit att lira, var initialt ett stooort problem.
Jag har inte varit på ringen sedan 2012 och hade därför inte kvar gamla inställningar då jag skruvat på chassit för att det skulle passa de svenska banorna. Ovanpå det så hade jag bytt motor från 193hk till 321hk med ett annat varvtalsregister. Så det var mycket som skulle pusslas ihop. Intrycken det första varvet så är det suuupertrevligt att åka ut med lite mer knuff under huven än tidigare år. Omkörningarna går så fantastiskt mycket smidigare.
Men chassit däremot vill inte vara med. Bilen var mycket orolig över krön och ville inte svänga. På fjärde varvet hade tålamodet tagit slut och jag körde med Banzai-attack. I inbromsningarna efter SX-guppet och Lauda-Links samt i sättningen utmed bankanten efter Kuppe Rechts så var det kalsongbytarläge. Klockan stannade på 8.20 och jag tänkte att: Detta kan iaf inte jag förbättra.
Bilen är i det här läget snudd på okörbar.
Den styr inte och ju fortare det går desto mer understyrt är det. Lagt därtill är den nästan okontrollerbar efter de landningar man gör; Flügplatz, SX, Lauda-Links, Kuppe Rechts, Sprünghugel.

Svårt frustrerad tar jag en kopp kaffe och en passiv cigarett och börjar försöka tänka på vad man kan hitta på. Först chassi, sedan körstil. Så jag skruvar dämparna från 30% bak och 60% fram till abslout noll. Kör två varv och känner en marginell skillnad. Testar sedan två varv med dämparna i hårdaste läget och - voila! Bilen styr och går nu att resonera väldigt sakligt med i tvättbrädeinbromsningarna.
Med lite confidence i chassi så börjar jag på torsdagen att försöka hitta rätt med växlar och throttleposition. Växlarna testas av på både lägre och högre alternativ och en bra mix infinner sig. Samtidigt plockar jag bort den yttersta spetsen i attacken och håller inte plattan i mattan över tex SX-krönet utan släpper av med 10% 10 meter innan krönet. Skillnaden är den mellan en snudd på okontrollerbar inbromsning och en fullständigt odramatisk sådan.
Med dessa justeringar loggar jag ett antal 8.35-8.25 med passagerare i ganska mycket trafik. Framåt kvällen glesar det en aning och ett 8.18 följs av ett 8.13. Då även detta (det snabbaste för helgen) innehöll ett par ofördelaktiga omkörningar så hoppas jag att ett sub 8 skall kunna ligga inom räckhåll när vi återvänder i sommar och det finns lite mer värme och grepp i banan.
http://youtu.be/vyxVxpHTv2k

Bilen med "nya motorn" och sedan två dagar innan avfärd monterad "ny" kylare har gått som en klocka. thumbs up Jag satte en av kvällarna på nya belägg och skivor då de gamla gått två år och vara nere i 26,5mm, min rek är 26,4mm. Harrys fungerade kanon men Performanceboxen har inte lagrat mer än fem varv. Den tog dock tid på alla varv, men inte sparat dem som sagt.

Lite spridda bilder.

Rickard, Niklas och Thomas.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8317


Trådstartare
Somliga skruvade därnere:




Somliga hade skruvat timtals därhemma och kunde istället låta sig fascineras av arbete.



Tyskland är ett annat land än Schweden.












_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Boostaholic
Norge
Här sen Aug 2008
Inlägg: 169



Takk för sist, MYCKET trevligt at träffa hela gjenget, toppenkillar !

Vi blev klara, motorn är innkörd, tunad med bredbandslambdan och fått ny diff (bevis på asfalten hos Peter)....

Vi kommer nog ses igjen

_________________
Martin Glenne - E30 325 - 8.18 BTG
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41703

Forumägare
Forumägare

Colin skrev:
Nicke_1 skrev:

[img]varm skärm[/img]
Micke kör så snabbt att lacken smälter på framskärmen!



Skärmbreddare Micke!!!


Så det räckte inte med "polygripbreddade" skärmar

_________________
Magnus Thomé
Citera
Colin
Forshaga
Här sen Jan 2003
Inlägg: 906



BTG skrev:

Svårt frustrerad tar jag en kopp kaffe och en passiv cigarett .....


Undrar vem som bjussade på cigaretten??

_________________
Mvh
Per Bodin
Karlstad


BMW M3 -97 bansmiskaren
BMW M5 -93
BMW 330i -01
BMW 323ti -99
Chevrolet Camaro SS 1LE -17
Citera
Nürburgring
The Continuous resa!
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (15328 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande