| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Toe vinklar blir dåliga igen efter hjulinställning, varför?
|
5586 besök totalt |
|
Hej, Inför min senaste bankörning gjorde jag en hjulinställning på bilen då den var väldigt spårkänslig och nervös i beteendet! Det visade sig då att Toe stod helt fel och efter justering kändes bilen som ny. Efter bankörningen kändes bilen nervös och spårkänslig igen och det känns rätt givet att Toe vinklarna blivit koko igen. Vad kan det tänkas bero på? Glapp i styrstagen? Bilen i fråga är min bmw z3! /Mattias _________________ Mattias Ekholm Kör: Audi A3 -15 Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98 |
||||||
|
Re:
Tack för svar! Borde vara styrledsbussningen som är trött då! Eller kan spindellederna påverka toe? _________________ Mattias Ekholm Kör: Audi A3 -15 Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98 |
||||||
|
Vad har du för toe? Jag har ställt min på 2mm toe out fram o då styr den in mycket bra i kurvor o inte mycket understyrning. Tänk även på att när du gjort en inställning så rulla bilen lite fram o tillbaka o tryck till på huven o skuffen så att bilen "sätter sig" och mät igen så du ser att du har samma inställning.
//Tobbe _________________ Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882 |
||||||
|
Bussigt
Med bussningar i det här fallet torde det menas: Bussningar länkarminfästningar mot karossen. Bussningarna som håller framvangsbryggan. När du står still och justerar kan du ha bra värden, sen när du kör och belastar bilen flyttar länkarmar och/eller framvagn på sig lite och du får fel inställningar. Styrled, spindelled och dyl blir oftast glappa och klonkar så det hörs/märks. Perra _________________ Per Erik Rundqvist |
||||||
|
Re:
1.5mm toe out ställde vi in. För att förtydliga så gällde problematiken enbart framvagnen! Vi gungade bilen med lyften och tryckte till på huven och kontrollerade värdena efteråt. Bilen var ok över ungefär 10mils körning på gata och bankörningen på Gotland Ring. Bankörningen är kanske svårt att säga något om eftersom det inte spårar nämnvärt på GR. Väl hemma igen kändes bilen likadan igen som innan hjulinställningen. _________________ Mattias Ekholm Kör: Audi A3 -15 Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98 |
||||||
|
Re:
Bakre bussningen som syns nere till vänster i bild är bytt till delrin från Millway. Det la grunden till frågeställningen, d.v.s vilka delar i framvagnen som påverkar toe när det börjar bli slitet. Efter hjulinställning gick bilen ca 10mil på gata utan att jag upplevde den som spårkänslig, men efter bankörningen var jag tillbaka på ruta ett igen. _________________ Mattias Ekholm Kör: Audi A3 -15 Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98 |
||||||
|
Okej...millway har jag inga erfarenheter av, jag kör med uniballs i både fram/bakvagn o när jag ställer dom så är de väldigt exakt. Jag kör även med uniballs i styrstagen och allt annat som har med väghållning o göra. Gummi kanske inte är så bra trots allt hehe... Tror detta kanske är för de bättre skolade än vad jag är att svara på,
//Tobbe _________________ Tobias Öberg och jag bygger/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt,typ ic rör ,insug mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882 |
||||||
|
Re: Toe vinklar blir dåliga igen efter hjulinställning, varf
Har du mätt igen ?......eller är det bara en upplevelse ? Delrin i bak, ska funka länge. Vi har inte lyckats köra slut på någon, fast vi kört 100-tals timmar i bana. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Jag har inte mätt igen utan går bara på hur den känns. Tidigare gick den från 1.5mm Toe ut till 1mm Toe in på ena sidan. Andra sidan har stått som den ska efter båda gångerna jag gjort hjulinställning på bilen! /Mattias _________________ Mattias Ekholm Kör: Audi A3 -15 Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98 |
||||||
|
Däcken kan spela spratt efter bankörningar. Men om det ställer om sig så mycket, bör det vara styrväxelns innre leder som spökar. Eller om du har en tokslut kulbult. Dom bakre bussningarna borde inte kunna ställa om så mycket......om dom inte glappar en cm. Är det ena sidan som spökar....borde det synas på rattens placering. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Lägg ett tunt snöre från främre stötfångaren så det passerar över hjulcentrumen och fäst det på bakre stötfångaren så ser du enkelt om du har toe-in eller ut. Gör det på båda sidorna så du har koll på att det är liksidigt när ratten är rak. Ut och kör en runda och montera upp det igen och mät så slipper du gissa och tro att det har förändrats.
_________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
|
Re:
Det förutsätter att snörena är exakt parallella. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Annars är jag nog inne på, precis som tidigare nämnts i tråden, att det är glapp i styrväxeln, yttre och inre styrled/kulled samt spindelleder. Efter att ha ägt ett antal 3-serier så vet jag att det ger en obehaglig spåkänsla på vanlig väg där det spårar lite grand. Styrväxlarna är notoriska för att bli glappa när milen har rullat på och det är kanske inte alltid där man letar efter glapp. Hur långt har bilen gått? Har du bytt något i framvagnen, förutom bakre bärarmsbussningen?
_________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||
|
Hur gör jag för att kontrollera om det är problem med styrväxeln/kulbult? _________________ Mattias Ekholm Kör: Audi A3 -15 Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98 |
||||||
|
Re:
Bilen har gått ca15000mil och utöver bakre bärarmsbussningen är inget annat bytt än! Kan tillägga att jag upplevt att styrningen känns lite diffus/död _________________ Mattias Ekholm Kör: Audi A3 -15 Körde: Smart ForTwo -07, BMW z3 2.8 coupe -98 |
||||||
|
Där har du nog svaret om än väldigt subjektivt. 15000 mil så är det mer än troligt att du har glapp både här och där, allt adderat så kan det kännas rätt ruggigt när man skall köra om en lastbil på en spårig motorväg. Kan du inte reda ut det själv så hade jag åkt till en verkstad du litar på för att kontrollera.
||||||
|
Re:
Bilprovning är inte alls dumma vid dylika tillfällen, frågar man lite snällt eller säger att man känner något litet glapp men tänkt byta och renovera men vill veta vad så är min erfarenhet att de kan ägna säkert 20-25 minuter med sina skakmaskiner, bryta med järn och känna för att hitta 'glappet' Även om det kanske inte ger en anmärkning så får du en prisvärd kontroll och genomgång, och de är oftast duktiga. _________________ Roland Johansson |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5586 besök totalt |