Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (4803 totalt) |
Snabbaste konceptet för banåka?
Rent hypotetiskt: om inga reglementen fanns, hur skulle då en banbil se ut om man vill vara snabbast runt en viss bana? Vilka hjulupphängningar? Stor vridig motor eller högvarvigt som på en F1:a. Hur breda, höga, låga däck? Skulle den påminna om de sportvagnsprototyper vi t.ex. ser på Le Man idag? Monocoque eller rörram? _________________ Jörgen Eriksson |
||||
http://www.chittythemusical.co.uk/im ![]() ![]() _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Re: Snabbaste konceptet för banåka?
Jag tror "aktivt allt" nog beskriver hur det skulle se ut.... Aktiva: vingar, hjulvinklar, dämpare, mm mm datorer som sköter om det mesta.... ![]() Undrar hur mycket effekt som kan hanteras på bana, drygt 2000hk? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Min gissning är:
"Aktivt allt", venturitunnlar, pannkaksmotor för lägsta tyngdpunkt (B12:a typ 3.6 Liter), högvarvig som fan, sequential gearbox, 4wd, rubbet i kolfiber, alu, titan och inconel, mittmotor, inga bekvämligheter, sekventiell överladdning kompressor/turbo, utseende - hel kaross, dimensioner och mått - se F1 fast något större. Vikt ~ 800kg + förare om budgeten är i princip obegränsad och med ca 1500 någorlunda driftsäkra hästar... prislapp? fråga inte ens.. ![]() _________________ Mvh // Niklas L |
||||
Eftersom det var hypotetiskt...
Med hjälp av spårstyrning kan man få så höga sidokrafter att man tuppar av. Tycker ni det är fusk så kan jag väl få föreslå att man kan ha en jetmotor med sidodysor som aktiveras i kurvorna. ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Tänker du på bilbana med magnet i botten... var liksom inget roligt längre när man inte måste köra på ställ ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ ![]() |
||||
Skippa föraren och kör från depån. Då är det inga problem att ladda 8-9G i kurvorna och byta förare mitt på rakan.
Nästa steg är att köra i simulator utan verklighetsförankring. Det gäller bara att rendrera trovärdiga TV-bilder ![]() Rent hypotetiskt alltså |
||||
Ja lägg ned F1 och TV-sänd rejsa.nu GT-serie. ![]() |
||||
fanns ju F1 bil me 600cc sugfläktmotor som sög den ner mot marken.. ![]() har för mig att den bara kördes 1 gång och det på Anderstorp.. ( men jag kan ha totalfel oxså.. ![]() _________________ MackeMaehlum |
||||
Chapparrall i amerikanska CanAm serien på slutet av 60- början av 70-talet hade en bil med fläkt som drevs av en tvåtakts rotaxmotor. Vann aldrig, men blev förbjuden. Brabham hade fläkt på Anderstorp -78 i F1, driven från motorns vevaxel. Den vann och blev sedan förbjuden. Messerschmitd idag... _________________ Johan Rådlund |
||||
Jag tänkte mig att jetstrålen skulle hålla emot i sidled, inte skapa ett sug. Däcken behöver ju på så sett endast ta upp acc och retardationskrafter, vilket borde vara ganska gynnsamt. Förresten skulle man ju kunna sätta ett utblås bakåt och ett framåt också. Även ett uppåt för att hålla ner fordonet.
Hmmm.... ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
4-krafs eller ej. Där om tvistar de lärda. Men det beror kanske på vilken bana man ska vara snabbast på. Pris? Värdsliga ting ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Vi har skrivit om detta innan men i korthet:
1) Begränsningen är enbart förarens G-tålighet 2) Recept - Aktiv hjulupphägning + aktiv camber, individell hjulstyrning, aktiv fördelning av balans (alltid optimal, camber, slip-vinkel och balans - Fläktgenererad downforce med kjolavtätning + ställbara multielementsvingar, avlastning mot ofjädrad vikt. - minimal frontyta med optimal aerodynamik, bredare än en F1:a, ungefär samma längd - skippa alla säkerhetskrav, bygg lätt istället (vi pratar 600kg) - fyrhjulsdrift, större fälgar än F1, bredare hela slicks än f1 - turbo på lagom stor maskin typ 3 liters, plocka ut ca 2000 hk Något kan väl bygga en modell i någon simulator så testkör vi! Tänk på att man med en modern racebil(typ F1) KAN komma upp i 4.5G !!! Med mängder av restriktioner. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Letade utan att hitta.
Upp åt en 10 G går det väl rätt bra, gärna utan G-dräkt som Saabtestföraren som satte J39:an på Långholmen. ![]() Undrar just vad Pikes peaksaaben skulle göra runt t.ex. Mantorp? Med rätt set-up och lite mindre bakvinge. Den är ju trots allt rätt så "ordinär" i sin konstruktion. _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Kroppen klarar av mindre G i sidled än i andra riktningar. http://myweb.tiscali.co.uk/montecarl för er som vill veta allt. Sedan kan man säkert tänja på gränserna med huvudstöd, G-dräkter (varför inte förarstol som roterar så att G-belstning blir optimalt. Men varför ha en förare??? med Positioneringsteknik, telemetri etc så kan man ju lika gärna köra bilen utan förare. Den kommer ju ändå vara helt drive by wire så att man alltid gasar perfekt (0% spinn), bromsar perfekt (100% bromskraft) vid exakt rätt tidpunkt och position. _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
Handlar också om hur mycket effekt du har, har du så pass mycket att du utan problem kan ta drivlineförlusterna och inte heller behöver bry dig om bränsleekonomi etc så tror jag det blir 4wd (awd)? _________________ Mvh // Niklas L |
||||
Utan begränsande reglementen finns det inget annat att välja på än 4WD om man vill ha det optimalt. Problemet kommer alltid vara att att få ner effekten utan att tappa för mycket sidgrepp.4 hjul=dubbelt så mycket effektöverföring som 2 drivande hjul (nåja nästan, men eftersom vi ändå bygger vår optimalbil med kontinuerlig varierande kraftfördelning mellan de fyra hjulen så hamnar vi rätt nära optimum) _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (4803 totalt) |